Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 4742 ggr
Rafflan
3/22/15, 10:43 PM

Halalslakt? *varning, handlar om dödande av djur*

Om jag har fattat det rätt är Halalslakt tillåtet i sverige?
Och om "ja" hur kan det vara de vara lagligt när vi har en lag emot djurs lidande?

Som jag fattat det:
svensk slakt, vi bultar dem = hjärndöda = "bedövning", och sedan avblodar man djuren?
halalslakt, man avblodar djuret utan någon form av bedövning?

Om jag fattat det rätt borde ju halalslakt gå under djurplågeri?

Annons:
Geru
3/22/15, 10:46 PM
#1

I Sverige ska halal-slakt ske med bedövning.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

MsSofieG
3/22/15, 10:48 PM
#2

Om jag förstått det rätt så bultas även halal slaktat kött här i sverige innan det avblodas precis som annat kött. Ända skillnaden är att halal är vänd mot meka och får en bön innan det bultas.

Hildgrim
3/22/15, 10:48 PM
#3

Halal-slakt i Sverige sker på samma sätt som all annan slakt. Jag förstår mig inte på den enorma halal rädslan som finns idag. Känns mer som den är grundad på rasism än omtanke för djuren.

Persifone
3/22/15, 10:49 PM
#4

I Sverige är det inte tillåtet att slakta ett djur utan bedövning, så den halalslakt som utförs i Sverige utsätter inte djuret för mer lidande.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Rafflan
3/22/15, 10:54 PM
#5

#3 halal-slakt ska normalt ske helt utan bedövning vilket är djurplågeri så inte alls konstigt att folk är väldigt emot halal-slakt!

om vi dock bedövar halal-slaktat kött i sverige så är ju frågan vad som skiljer det från vanligt kött?

Magi-cat
3/23/15, 7:58 AM
#6

Läs den här artikeln så klarnar det nog. 🙂

"Halalslakt- är en religiös slakt där djuret ska välsignas innan det slaktas. Man vänder djuret mot Mecka, tittar det i ögonen och ber en bön innan slakten. Halalslaktat kött som kommer från djur som slaktats i Sverige har blivit bedövade innan avblodningen, så det följer självklart de lagar om slakt som vi har."

http://multikulturellt.ifokus.se/articles/54dc8896ce12c437b7000cc8-halal-kosher-och-normal-slakt?articles-1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
jossan84
3/25/15, 2:21 PM
#7

Att någon faktiskt ser djuret i ögonen och ber en bön för det innebär ju nästan att svensk halalslakt är "bättre" en svensk vanligt slakt där allt går på löpande band.

Magi-cat
3/25/15, 2:21 PM
#8

#7 Ja, så skulle man kunna säga. Lugnare för djuret.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vanja
3/25/15, 9:52 PM
#9

Jo fast i koranen står det att djuret ska vara obedövat vid halal. Så om de bedövar djuret så tappar det den religiösa aspekten på slakten. 
Så jag tror att många säger att de bedövar fastän de faktiskt inte gör det.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

vallhund
3/26/15, 5:32 AM
#10

#9 Citera gärna vad som står i koranen angående slakt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Annamaja27]
3/28/15, 3:09 PM
#11

Halalslaktade djur bultas inte. Det är därför det inte säljs svenskt halalslaktat nöt. Vid halalslakt används el på samma sätt som annan slakt för ffa lamm. Tanken är att bedövningen inte får ge permanenta skador som vid bedövning med bult. Elbedövningen är reversibel vilket gör att djuret kan komma till medvetande igen om det inte avblodas i tid. Slakten innehåller även ett inslag av religiös ceremoni. 

Jag har varit med om både halalslakt men förstås mest "vanlig" slakt på diverse slakterier.

MsSofieG
3/28/15, 4:39 PM
#12

#11 Fast det finns halal slaktat svenskt kött. Har i min hemstad just öppnat ett slakteri specialicerat på svenskt halal 🙂

vallhund
3/28/15, 6:01 PM
#13

#11 Återkom gärna när du har fakta som bestyrker dina påståenden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Annamaja27]
3/29/15, 12:27 PM
#14

#12

Då antar jag att man bedövar även nöt med el.  Om du nu med "kött" menar nötkött. Det går att göra men är besvärligare. Funkar bäst på kalv.

Svenskt halalslaktat kött har funnits länge men som jag skrev ovan ffa får och fågel.

[Annamaja27]
3/29/15, 12:28 PM
#15

#13

Vilka påståenden?

MsSofieG
3/29/15, 3:26 PM
#17

#14 Nejdå halal nöt bultas.

vallhund
3/29/15, 7:55 PM
#18

#15 det är väl ganska enkelt att läsa ditt eget inlägg #11 ? O svara på min fråga i #13.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Annamaja27]
3/29/15, 9:12 PM
#19

#18

Jag beskriver bara hur det gick till på slakterier jag har personlig erfarenhet ifrån och hur de som skötte halaslakten förklarade varför de inte slaktade nöt i Sverige enligt halal. Enligt dem var just den väsentliga skillnaden mellan bultning och elbedövning just den senare är reversibel vilket är ok enligt vissa som vill äta halalslaktat kött. För vissa är ingen form av bedövning ok.

Personligen tycker jag att det är jättebra om även bultning accepteras för då kan ju all typ av slakt ske enl halal om efterfrågan finns.

jossan84
3/29/15, 9:49 PM
#20

I Sverige är elektricitet inte en godkänd bedövningsmetod för nöt. Endast bultpistol eller kulvapen får användas. Att bedöva nöt med el i Sverige och sälja det som icke svenskt kött är alltså inte heller tillåtet.

Se sid. 13 i L22 (http://www.jordbruksverket.se/download/18.3c1967aa13afeea1eb88000854/1370040540522/2012-027.pdf)

Annons:
[angel62]
4/1/15, 7:44 PM
#21

Halalslakt är otäckt! Stackars djur! De bedövs ju inte. Borde förbjudas.

Hildgrim
4/1/15, 8:08 PM
#22

#21 Har du ens läst tråden?

[angel62]
4/1/15, 9:50 PM
#23

Ja det har jag. Tycker bara att det är otäckt. Och borde förbjudas

Hildgrim
4/1/15, 9:52 PM
#24

#23 Hur kan du fortfarande påstå att dom inte bedövas när det framgår i tråden att dom gör det?

vallhund
4/1/15, 9:55 PM
#25

#23 Återkom när du läst tråden ordentligt o förstått vad som faktiskt står i tråden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[angel62]
4/1/15, 10:00 PM
#26

Jo men eftersom jag är djurvän så gillar jag inte metoderna dom gör det på.

Hildgrim
4/1/15, 10:03 PM
#27

Men det är ju ingen skillnad vad gäller slaktmetoder. XD

Annons:
[angel62]
4/1/15, 10:12 PM
#28

Men tycker inte om det i alla fall. Det är mycket på slakterier som inte följs som det ska. Och många djur plågas i onödan. Men gillar faktiskt inte halalslakt . Eller slakt över huvud taget. En spruta är bättre . Så de kan somna in utan plågor eller hemska metoder. Det är min mening.

Wellcraft
4/2/15, 3:20 AM
#29

#28 Ja det måste vara underbart att somna in under stark dödsångest.
Själv skulle jag föredragit en bult i pannan istället för en långdragen överdos.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Magi-cat
4/2/15, 7:36 AM
#30

#28 Bra att du engagerar dig i hur djuren har det och hur slakten sköts!

Eftersom halalslakt inte är värre än annan slakt i Sverige är det ju förhållandena vid slakterierna du ska ägna uppmärksamhet åt. Inte halal som sådan, resp. inte halal.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[angel62]
4/2/15, 12:30 PM
#31

Jo men trodde ju faktiskt att denna sajt handlade om djurskydd och människor som gillade djur och vill djuren det bästa, så är det väl bra om man reagerar om något är hemskt eller så.

Magi-cat
4/2/15, 12:33 PM
#32

#31 Jo, absolut att det är bra! Jag skrev ju också att det är bra att du engagerar dig! 🙂

Har du fått veta vad du behövde av svaren, tycker du?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Stallmima
4/3/15, 12:24 AM
#33

Är glad över jag är vegetarian nu   😉

vallhund
4/3/15, 11:26 AM
#34

#28 Vad skiljer halalslakt o vanlig slakt åt enligt dig? Djur som avlivas medels spruta (överdos narkos/sömnmedel) är otjänligt som människoföda, tillika går det ej att utfodra rovdjur med, som t ex varg, lo, björn, mård, mårdhund, räv o järv samt mer exotiska rovdjur på t.ex. Kålmården, Skandulv, eller Järvzoo för den delen. Inte heller kan det användas i foder till våra köttätande tamdjur så som hund o katt.

Under flera år kunde hästägare lämna sina hästar som skulle avlivas till Kålmården utan kostnad, kvarlevorna utfodrades till rovdjuren, av för mig okänd anledning upphörde verksamheten. I stället riskerar uttjänta hästar att hamna hopträngda i långtradare med destination italienska slakterier.

En del av oss har sett hur nöt o hästdjur med t ex frakturer på sina ben hanteras med elfösare under dessa transporter väljer att slakta/avliva själva, eller om vi inte har erforderlig kunskap, inhyrd slaktare.

#31 Att reagera är positivt o innebär ofta engagemang o medkänsla. Att idiotförklara andra som inte delar ens egen åsikt är kontraproduktivt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[angel62]
4/3/15, 11:32 AM
#35

#32Tycker bara att vi borde värna om djuren mer. Det är liv de med. Det är därför det är bra att man kan bolla lite med sina idéer. Och byta åsikter. Och prata om det som är hemskt. Ha en fin påsk!

Hildgrim
4/3/15, 11:34 AM
#36

#35 Så du är alltså emot all slakt, inte bara halal?

[angel62]
4/3/15, 1:06 PM
#37

Ja all slakt. Då menar jag slakt. Att avliva ett djur för att det är svårt skadat eller sjuk , det är mer förståeligt. Men det hör ju inte hit.

vallhund
4/3/15, 3:49 PM
#38

Om man nu skall ge sig in i en tråd som handlar om halalslakt är det väl inte för mycket begärt att man faktiskt vet vad man snackar/skriver om?

Hur många bönder tror du skulle ägna sig åt djuruppfödning om man inte skulle kunna sälja köttet?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: