Annons:
Etikettjag-har-en-fråga
Läst 2999 ggr
Sagolikt
2/26/15, 1:28 PM

Vad innebär "daglig tillsyn"?

Jag har förstått att det i djurskyddslagstiftningen finns krav på "tillsyn" x antal gånger per dygn (vad jag förstått olika antal beroende på art).

Jag undrar vad "tillsyn" egentligen innebär? Finns det preciserat någonstans?

Anledningen till att jag började fundera på frågan är att jag såg en bild på ett djur med en förvuxen tand. Jag tycker ju att det borde uppdagats vid "tillsynen" men ägaren verkade tolka det som att kravet på tillsyn var uppfyllt eftersom djuret fått mat varje dag. Jag orkar inte ringa Länsstyrelsen och fråga.

Annons:
Em_
2/26/15, 2:02 PM
#1

I djurskyddslagen står det så här:
2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.
3 § Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras.

29 § Länsstyrelsen ska meddela förbud att ha hand om djur eller ett visst slag av djur för den som
     2. allvarligt har försummat tillsynen eller vården av ett djur,

I de allmänna råden L80 (också en lag) står det:
4 § Ett förvaringsutrymme ska vara utformat så att tillsyn kan ske utan svårighet. 
21 § Tillsynen ska ske på ett för djuren betryggande sätt och normalt minst en gång dagligen.

Oftast står det inte mer specifikt än så. Det skulle blir en väldigt lång lista: kontrollera att djuret är rent, kontrollera att djuret beter sig normalt,  kontrollera att hud, päls och avföring är fri från parasiter,  kontrollera att djuret inte haltar, kontrollera att djuret äter, kontrollera att djuret dricker, kontrollera att djuret har normal urin och så vidare och så vidare…


Em_
2/26/15, 2:16 PM
#2

Svårt att veta var gränsen för att "allvarligt ha försummat tillsynen"  går tycker jag. Ska hunden till veterinär vid första hostningen? Kan man hävda att man inte såg att hästen brutit benet? Det märks om innekatt som har svårt med kisseriet (och det vill man ju kolla upp), men är det bristande tillsyn som man inte upptäcker det på en katt som alltid kissar ute?


StuteriQveiar
3/16/15, 4:26 PM
#3

Jag har gett upp hoppet o tron på djurskyddet i Sverige… Jag känner till folk som veterinären blev tvungen att avliva 2 ponnyer hos akut då de rasat ihop av svält och vätskebrist. En av dem var född hos mig… Detta hände för 2 år sedan. De har sedan dess haft regelbundna kontroller av vet., varit i riskzonen för att svälta häst igen osv. De har ej fått några begränsningar i hur många djur, en i familjen har gått 3-årig utbildning inom djur innan ponnyerna svalt ihjäl! Så min tilltro till systemet är inte alltför stort…

StuteriQveiar
3/16/15, 5:00 PM
#4

Jag bara kände att jag behövde släppa på trycket lite…

Upp till toppen
Annons: