Annons:
Etikettnamninsamlingar-petitioner
Läst 3178 ggr
MissanTissan
2015-01-18 23:06

Rädda tussentals hundar från ett grymt öde.

DU kan göra skillnad! Tusentals hundar dödas varje dag för deras kött i Thailand, men du kan hjälpa till att få stopp på det genom att skriva på en lista som sätter tyck på regeringen i Thailand. Det finns andra sätt att hjälpa till, som att donera pengar till Soi dogs. Dela gärna det här på så många ställen som du kan, det hjälper också!

Länken till en video och forumet finner du här:

Videon: https://www.facebook.com/SoiDogPageInEnglish/posts/791330357575368

Forumet: https://savedogs.soidog.org/petition

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
marathos
2015-01-19 19:41
#1

Självklart skrivit under!!

MissanTissan
2015-01-19 20:08
#2

Vad bra! :D

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

homeward bound
2015-01-20 07:06
#3

Får man fråga varför just hundar? Behandlas hundarna sämre än andra köttdjur i Thailand?

Wellcraft
2015-01-20 07:30
#4

#3 TS har redan förklarat att hen kämpar för alla djur & just nu råkade det vara hundar, finns en längre tråd på hundar.ifokus om du vill läsa diskussionen.
Många som tar illa vid sig av att TS råkar bry sig om just hundar den här gången.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

homeward bound
2015-01-20 08:59
#5

#4 TS har inte förklarat det i den här tråden, så hur skulle jag veta det?

Folk har dessutom ofta anledning att ta illa id sig så fort hundslakt dyker upp bland djurrättsaktivister. För det första visar det sig ofta att man riktar in sig på just hundar för att man ser dem som husdjur och för det andra dyker det ofta upp en hel del rasism. Exempelvis kommentarer om att kineser (som det finns många av runtom i hela världen) är djurplågare, att de är hemska etc. Vilket leder till att människor med kinesiskt ursprung i Sverige ännu en gång måste ta emot frågor om de äter hundar och ta ställning till något de inte har något med att göra.  Nu handlade det visserligen om Thailand denna gång men risken finns alltid att det går åt det hållet.

marathos
2015-01-20 09:50
#6

#5 Här är länken som #4  skrev om, som finns på hundar iFokus http://hundar.ifokus.se/discussions/54bc2e498e0e74069d00128d-radda-tussentals-hundar-fran-ett-grymt-ode?discussions-2

Begriper inte att det ska behöva blir så himla mycket diskussioner om någon lägger ut en petition om hundar. Allt man kan göra för djuren borde vara bra, eller?? Jag skulle självklart skriva på petitioner som kan förbättra för djur, oavsett djurart och geografiskt läge.  Det kvittar väl var det utspelar sig när det är sådana grymheter. Ska man inte kunna protestera för att några skulle ta illa upp? Att skriva under en sådan här petition är dessutom att hjälpa många människor i de länderna där det utspelar sig. I de länderna finns det också ett stort antal människor som kämpar förtvivlat för att försöka ändra situationen för djuren. De måste ha ett helvete. De kan verkligen behöva känna att människor runt om i världen stödjer deras kamp och är medvetna om situationen.

Man behöver knappast betecknas som djurrättsaktivist för att tycka att hundarna behandlas oerhört grymt. Denna video är dock av det snällare slaget. Att människor tycker  köttet smakar bättre och är nyttigare om hundarna är adrenalinstinna och därför plågar de på alla tänkbara och otänkbara sätt innan de äntligen får dö, det tycker jag verkligen är något att protestera emot.  För att inte tala om allt lidande innan slakten.  Det är många djur som far oerhört illa, men jag tror hundarna är bland de som har det absolut värst eftersom vidskeplighet är inblandad i ätandet.

Jag tycker det är jättebra att det finns petitioner att skriva på och skicka till politiker, tror det är den vägen det måste gå.

TS försöker sprida information för att få så många som möjligt att skriva på, ju fler som skriver på desto större tryck på politikerna. Dessutom är det alltid bra med information om förhållanden för hur djur har det. Tror det är många som inte vet, inte vill veta, inte bryr sig.  Det gäller naturligtvis djur över hela världen, även i Sverige.

Annons:
homeward bound
2015-01-20 09:56
#7

Nu var det dock inte någon diskussion utan min fråga var om det fanns någon särskild anledning till att det var just hundar man riktade in sig på. Alltså om det fanns någon annan anledning än att hundar ses som husdjur och därför har en högre status än andra djur.

Wellcraft
2015-01-20 10:12
#8

#5 Jag påstod inte att du visste det, därför förklarade jag & hänvisade till en tidigare tråd.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

homeward bound
2015-01-20 10:24
#9

"TS har redan förklarat att hen kämpar för alla djur & just nu råkade det vara hundar."

Det låter utan tvekan som om du menar att jag redan borde veta det?

Wellcraft
2015-01-20 10:29
#10

#9 Men nu har jag ju förklarat att så inte var fallet…?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

MissanTissan
2015-01-20 13:30
#11

#9 Det känns lite som du bara gått med i den här tråden för att bråka. Och precis som Wellcraft säger så har jag redan förklarat och tänker inte börja en ny diskussion om det.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

homeward bound
2015-01-20 13:43
#12

#11 Absolut inte. Jag ställde en fråga och fick bland annat höra: "Många som tar illa vid sig av att TS råkar bry sig om just hundar den här gången." Vilket jag svarade på med att det finns anledningar till det. Inte bara då dubbelmoralen i att många tycker det är värre med hundslakt än annan slakt (vilket jag ej påstått att någon i tråden gör) utan också genom att folk ofta börjar fälla rasistiska kommentarer.

grumpy19
2015-01-20 14:34
#13

#5 Det är viktiga poänger du kommer med. Håller helt med.

Medarbetare på vegan ifokus.

Annons:
MissanTissan
2015-01-20 14:37
#14

#11 Okej. Jag tycker inte det är värre att hundar går till kött en om grisar gör det. Det jag tycker är värre är hur illa dom blir behandlade eftersom dom tycker köttet smakar bättre då. Det är mycket tortyr åt hundarna som inte andra djur får vara med om. Men ja, det är inte bara hundar jag bryr mig om.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Wellcraft
2015-01-20 14:43
#15

#12 Så i ett & samma inlägg ska man ta med exakt alla djurslag som far illa(och varför inte hur de far illa i varje land?)? Jag vet inte vad du tycker, men jag skulle knappast ha engagemang nog att läsa det inlägget som lär vara riktigt långt.  
Jag väljer också helst att ta var sak för sig själv istället för att klumpa ihop allt till ett inlägg som tar flera timmar att läsa.
Ser ingen som helst dubbelmoral i att TS just i detta inlägg valde att belysa hur hundar kan ha det i vissa länder.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

homeward bound
2015-01-20 15:43
#16

#15 Fast nu påstår du ju att jag menar saker jag aldrig sagt vilket naturligtvis gör det väldigt svårt att ha en diskussion. Jag har inte påstått att det är dubbelmoral att TS tar upp hundslakt jag har däremot sagt att dubbelmoral och rasism i princip alltid går hand i hand med att belysa slakt av hundar.

redstaryena
2015-01-20 16:09
#17

Amen shit vad detta urartat! #0 har lagt upp detta i inget ont uppsåt . Utan haft endast goda intentioner.. Hon har knappast haft för avsikt att sprida något hat mot asiater. Fattar vem som helst. Och är folk nu så korkade att de utgår ifrån att varenda asiat i världen flår hundar, är de antagligen bakom flötet och outbildade. Låt nu detta vara snälla!

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

MissanTissan
2015-01-20 16:34
#18

Det är ju inte ens asiater det här handlar om. Det är hundarna..?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

redstaryena
2015-01-20 20:58
#19

# 18 exakt. Men vissa tror om andra hur man själv som person fungerar😉

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

veggie4every1
2015-01-21 01:19
#20

Jag tycker att homeward bound har intressanta och viktiga synpunkter.

Mycket tänkvärt👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
redstaryena
2015-01-21 02:38
#21

#5 du är den enda som tagit upp detta samband. INGEN har så mycket som nämnt att asiater, thailändare, skulle vara djurplågare . Och det är inte första ggn man tar upp dessa frågor . Och jag tror att vi i Sverige tar extra illa vid oss när katter och hundar ,behandlas illa , sen flås och till sist äts upp. Och inte för jag står över människor från andra länder,,utan för att jag har 2 st här bredvid mig nu i sängen, och en utav dom snarkar och den andra drömmer. Och det är den synen jag har framför mig , när jag tänker på den industrin. . Men jag värnar om alla djur. Och har även skrivit under och är emot hur vi behandlar djur i Sverige .Liksom många andra här. Fattar inte ditt problem riktigt.. Det är dessutom välkänt att hund kött äts i vissa länder., som tex Thailand , likväl åker ju folk dit på semester som aldrig förr! # 20 vad är tänkvärt?

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

homeward bound
2015-01-21 07:50
#22

#21 Jag har inte påstått att det har kommit upp i den här tråden, men jo det dyker upp rasistiska kommentarer i så gott som varje diskussion om hundar och katter som mat och varje gång det blåser upp i media går det ut över östasiater som lever i  Sverige.

Ja, men då handlar det ju om dubbelmoral. Du ser dem som husdjur och kan inte skilja på husdjur och slaktdjur. Jag sitter här med tre kaniner som rusar runt och gör glädjeskutt men jag tar inte illa vid mig av att kaniner slaktas och blir mat. Vad jag tar illa vid mig av är hur det går till och hur djuren behandlas innan. Något som skulle vara mycket enklare att ändra på än "Sluta med slakten helt" vilket man säger utan en tanke på att man riskerar att ta bort människors försörjning. Jag har faktiskt aldrig sett listor som går ut på att stoppa köttslakt (istället för att reglera) när det gäller andra djur än de vi ser som husdjur vilket också talar för dubbelmoral.

… Vad spelar det för roll att det är välkänt att man äter hundkött i Thailand och att folk åker dit? Jag förstår faktiskt inte alls din poäng?

redstaryena
2015-01-21 09:55
#23

"det finns en risk att det går åt det hållet" och det verkar inte som om det lutar åt att vi börjar tro saker om thailändare. Du får gärna sitta med dina kaniner och tycka det är lugnt, att dem käkas. Men för mig, har jag svårt att se husdjur bli mat.. TS är ju naturligtvis emot hur de behandlas också.. Det är ju korkat att det ska ifrågasättas

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

homeward bound
2015-01-21 10:13
#24

Får man fråga vem du citerar då jag inte kan se att jag skrivit så i något inlägg?
Uppenbarligen gör det ju det då (som jag sa) varje gång att äta hundar tas upp igen blir det värre för östasiater. När östasiater talar om frågor eller rasistiska kommentarer de får nämns nästan alltid att de har fått frågan "Äter du hund/katt" eller att de tillfrågas om de är emot det. Det finns en tråd på det här forumet om hundslakt i Kina där jag såg en kommentar som jag tror var "Ja, kineser är ju inte kände för bra djurhållning", kineser som alltså består av enormt mycket människor och som finns över hela världen. Det är väl självklart att det är problematiskt?

Där har vi ju också anledningen till att folk tar illa vid sig av en anledning. Eller ska man kritiseras för att man anser det vara dubbelmoral att vissa djur ska kunna ätas medan det blir ett ramaskri med andra? Köttkaniner är inte husdjur, kötthundar är inte husdjur. Djur som hålls (och kan hållas) som husdjur är husdjur.

Fast nu påstår du ju att jag gjort något jag faktiskt inte har. Jag har inte ifrågasatt att TS bryr sig om djurhållningen. Vad jag däremot har sagt är att jag anser det vara mer effektivt att försöka ändra just djurhållningen och förbättra slaktmetoden än att stoppa slakten helt och beröva människor deras inkomstkälla.

redstaryena
2015-01-21 11:11
#25

24 "Nu handlade det visserligen om Thailand denna gång men risken finns alltid att det går åt det hållet. " Och det är inte rasistiskt att påstå något land har dålig djurhållning? Är jag rasistisk mot mig själv, när jag kritiserar Sverige? Sverige ska inte dunka sig allt för hårt på bröstet över vår djurhållning. Vi brister ofta och blir gråtfärdig över hur vi behandlar levande varelser, oavsett djurart. Jag är ingen globetrotter men har varit lite varstans runt om i världen, och vet att utan några kontroller och djurlagar, så har djur det sämre än i de länderna, Där det finns ett regelverk. Och faktum är: är Kina (ett exempel) kända för sina lagar att värna om djuren? Svar, nej! Och man behöver inte ta sig till Asien för att se djur lida öppet på gator. I många av de länderna där det är som värst, har man ju inte ens lagar för hur människor får behandllas.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

veggie4every1
2015-01-21 12:53
#26

#21 Det här citatet från #5 är tänkvärt:

" För det första visar det sig ofta att man riktar in sig på just hundar för att man ser dem som husdjur och för det andra dyker det ofta upp en hel del rasism. Exempelvis kommentarer om att kineser (som det finns många av runtom i hela världen) är djurplågare, att de är hemska etc."

Nu håller jag inte med om att det är rätt att lära ut "humana" slaktmetoder och "bra" djurhållning för slakthundar utan jag menar att det är lika moraliskt fel att slakta och äta en gris som det är att slakta och äta en hund.

Men jag ser att det är behandlingen av djuren som ni kritiserar här och att ni inte funderat på om det är överhuvudtaget rätt att utnyttja djuren oavsett behandling. Men i så fall bör det som #24 säger falla er i smaken då hen menar att man kan lära ut att minimera lidandet för hundarna och slakta de humant.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

redstaryena
2015-01-21 13:22
#27

men är det så konstigt att förstå sambandet med husdjur ( i detta fall hundar) kontra hundslakt? Visst kan man då referera till att det är lika hemskt att äta och behandla grisar illa, men märkligt är det väl knappast. Alla är inte lika insatta. Men vi här är det, och vi har nog de flesta skrivit under petitioner emot det också. Så det ena måste inte utesluta det andra.. Känner lite att lär ut och " läxa upp" dom som behöver det. Fast här behövdes det inte. Och tycker inte att TS ska behöva redovisa för var, när och hur hon verkat för andra djurs bästa..

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Annons:
MissanTissan
2015-01-21 13:29
#28

Nu tycker jag att alla i den här tråden slutar diskutera. Annars måste jag be dom låsa tråden så att det inte bli något stort bråk av det här, för det var verkligen inte min mening.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

djur&djur
2015-01-21 13:34
#29

Jag tyckte det blev en intressant diskussion. Jag har lärt mig saker i tråden, utan att delta själv

veggie4every1
2015-01-21 13:49
#30

#27 Men när man förespråkar enfrågekampanjer så får man vara beredd på att bli ifrågasatt. Att man tycker att hundar inte ska slaktas och ätas därför att de är husdjur är  speciesistiskt. Märkligt har jag dock inte påstått att det är, det är vanligt förekommande. Men man kan, om man värnar om alla djur, börja tänka bakom sina speciesistiska tankar och komma till nya insikter.

#28 Det finns ingen anledning att låsa tråden. Allt är enligt reglerna. Att man har olika åsikter och blir ifrågasatt är ingen anledning att låsa tråden. Kan du visa mig om du blivit påhoppad så kan jag istället redigera det inlägget.

#29 👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

MissanTissan
2015-01-21 15:03
#31

#30 men det känns lite som det kommer bli bråk.

Aja, jag tänker inte lägga mig i den här konversationen längre.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

redstaryena
2015-01-21 15:46
#32

#30 jag kan bara säga utifrån mig själv, att jag inte alls känner mig påhoppad . Det ska bra mycket till för att jag ska känna så. Ja ifrågasatt får man nog räkna med , men tror det blev lite större än det behövt bli, tack vare min inblandning. Kommenterade inget om det på den andra tråden, för där tyckte jag det var lite annan stämning. Men det är bara min åsikt. #29 man lär sig nåt varje dag . Och kan förstå vad #22 menar men tycker fortfarande inte att det gällde riktigt nu 😉 men intressant ändå och borde kanske läggas in en undersökning här på hur folk ställer sig till att andra länder föder upp andra djur än vad vi gör, Och om man vill kan man motivera sitt svar. Jag lägger inte in nån undersökning dock. Är skit kass på det. Har försökt en gång och det blev bara en enda röra

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

veggie4every1
2015-01-21 18:39
#33

#31 Blir det problem i tråden så tar jag tag i det då. Men ännu så länge har vi en trevlig diskussion tycker jag🙂

#32 Jo, men det är ju en bra ide. Det blir säkert bra om du lägger upp en undersökning. Skulle det inte bli bra så kan vi fixa det eller göra om det. Övning ger färdighet vet du😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

MissanTissan
2015-01-21 21:00
#34

#33 Okai.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: