Annons:
Etiketthundar
Läst 3990 ggr
MissanTissan
12/31/14, 1:45 PM

Chips historia.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Innan Chip kom till mig så bodde han på Irland. Långt ute på landet med sin blinda bror. Men eftersom dom inte kunde valla så kedjade deras husse fast dom i ett skjul med sand och sten att sova på och hål i taket så när det regnade så läckte det in.

Inte nog med det. Utan dom fick en väldigt liten kost, som dom fick slåss om. Och eftersom Chip är för snäll så fick han gå hungrig.

Dom blev även misshandlade av både bonden och bondens barn.

Men sen blev han räddad. Både han och hans bror! Nu var dom inte längre fast kedjade utan hamnade istället bakom galler i ett hundhem.

Så åkte FriendsForever till Irland för att välja ut vilka som skulle hem till Sverige! Och då hade Chip som då hete Dano och hans bror Ted tur. Dom blev valda! Snart skulle dom ta en 3 dagars lång resa till Sverige, mot ett bättre liv.

Vi fick då se en bild på Chip från hundhemmet. Och vi tackade jag till att vara jourhem.

Så när Chip kom med transporten, så var jag inte redo på vad som skulle komma ut ur den.  För det som kom ut var fruktansvärt. En skräckslagen hund som bara var skin, ben, sår och tovor. Det första han gjorde när vi klev igenom dörren var att springa in i mitt sovrum och gömma sig under mitt skrivbord. Vi gav honom en timme och bar sedan in honom i badrummet för att tvätta bort 1 år av skit. Efter att han blivit tvättad lät vi honom vara. I en vecka spenderade han under mitt skrivbord. Vi fick släpa ut honom för att ta honom på promenader. Vi lyckades få med honom till en hundkurs som vi skulle gå på med våran andra hund för att börja miljöträna honom. Kursledarna sa då till mig, "Han kommer ALDRIG kunna bli normal." "Han är slöseri med tid. Ni borde avliva honom så han slipper lida."

Men jag hade inte en enda tanke om att ge upp på den här fantastiska hunden.

Vecka två lät han mig även klappa honom utan att han skakade i rädsla.

Vecka tre så började han våga komma ut från under skrivbordet. Han somnade till och med bredvid mig när jag klappade honom.

Vecka fyra så låg han bredvid min säng och sov.

Vecka fem tog han sitt första frivilliga steg ut ur mitt rum.

Vecka sju så vågade han sig ut i vardagsrummet för första gången.

Vecka åtta bestämde jag mig för att behålla honom.

Efter det. Började det hända rejäla saker. Han valde själv att följa med ut och gå, njöt av promenaderna. Han sov ute i vardagsrummet. Han började iakta våran andra hund och dåvarande andra jourhemshund när dom lekte.

Ett halvår senare så började han bli mer och mer lik en vanlig hund. Han litade då på hela familjen, även pappa som var skitläskig i början. Han började försöka leka med våran andra hund. Han kom när man ropade på honom och började våga ligga i sängen. Fast det var fortfarande omöjligt att promenera med honom där det var mycket människor.

Idag, 1 år senare så håller han på tränas till att bli assistanshund. Han klarar att gå på T centralen. Han är som vilken annan hund som helst, förutom hans beroende i bollar! ;)

Moralen med den här texten är, även dom mest förstörda själar kan blomma. Man behöver bara tro på dom. Och ge dom en chans.

Första två bilderna är från innan han blev räddad

Tredje bilden är första gången han vågade somna när jag klappade honom.

Fjärde är första gången han njöt av att vara ute. (Han var i en rastgård.)

Femte har jag hoppat en väldigt lång bit, här är han ute med mig i en roddbåt.

Den sista bilden är på när vi busar lite i sängen.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Bill&Bull
12/31/14, 2:07 PM
#1

Underbar historia! Alla förtjänar en chans. Så fint att han har dig 😊 märks att han är lycklig.

||My Love For Animals Is Immortal||

MissanTissan
12/31/14, 2:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Synd att bilderna blev dåliga, gör ett försök till

"Fjärde bilden"

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
12/31/14, 2:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Busar<3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
12/31/14, 2:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

"Tredje bilden"

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
12/31/14, 2:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Femte bilden

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
12/31/14, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Chip idag. :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Tarotstollan
1/1/15, 9:03 PM
#7

Underbar historia! Vet du hur det gått för hans blinda bror?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MissanTissan
1/2/15, 1:11 AM
#8

Ja det gör jag! Han fick också ett hem hos en jättebra ägare! Träffade honom för inte så länge sedan och han gör större framsteg en Chip!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tarotstollan
1/2/15, 1:21 AM
#9

Skönt att det gått bra för honom också! Det kanske går bättre för honom eftersom han får använda andra sinnen än Chip, han ser inte och därför upplever han saker på annat sätt än Chip.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MissanTissan
1/2/15, 1:32 AM
#10

Ja det är jag jätte glad över! Jo precis, det är det vi tror. Eftersom Ted aldrig såg att det var en människa som slog och sparkade honom.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
1/2/15, 12:55 PM
#11

Ja det är jag jätte glad över! Jo precis, det är det vi tror. Eftersom Ted aldrig såg att det var en människa som slog och sparkade honom.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

marathos
1/2/15, 8:26 PM
#12

Härligt att höra att de fick så bra hem, bägge vovvarna.

MissanTissan
1/2/15, 8:31 PM
#13

Ja!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Marr
1/6/15, 2:11 PM
#14

Underbara människa!❤️ Tack för en enastående glädjande berättelse om Chip och hans brors räddning…🌺

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Persifone
1/7/15, 10:47 PM
#15

Va fint av dig att vilja dela din och Chips historia med oss!

Önskar er all lycka till med fortsatt träning 🌺

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

MissanTissan
1/8/15, 4:40 PM
#16

Tack! Inga problem. Tycker det är en historia värd att höras!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

redstaryena
1/14/15, 11:52 PM
#17

Vackert🙏

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Upp till toppen
Annons: