Annons:
Etikettövriga-djur
Läst 2792 ggr
Lina Strindlund
2014-07-31 12:05

Skadad snigel (med skal)

Jag såg nyss en snigel med skadat skal, det såg inte bra ut, undrar om man kan hjälpa den på något sätt? Eller om man helt enkelt får låta det vara och så får naturen ha sin gång? Antar att en fågel eller något kommer äta upp den söta lilla snigeln, snyft, jag blir så berörd av sånt här, det värsta är att det kanske var jag som trampat på den. :( :( 💔


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
[Ellabella347]
2014-07-31 12:13
#1

Du kan lägga den i tex en burk men blött toapapper och sen lägga i sepiaskal(kalk) . Jag läste det på en sida.

Lina Strindlund
2014-07-31 12:29
#2

var får jag tag i kalk? jag får väl googla. :) taaaaack vad gulligt av dig att svara!


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Lina Strindlund
2014-07-31 12:36
#3

aha man dödar med kalk :( 

då får det nog vara , den får dö en naturlig död.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Wellcraft
2014-07-31 16:06
#4

Det är en snäcka du hittat, sniglar har inga skal.
Det går att ha snäckan i en petbox, med kalkskal (sepiaskal finns i djuraffärer), fukta några gånger om dagen ordentligt med en blomspruta.
Underlaget kan vara torv eller jord. Födan ska vara varierande, men vegetarisk.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

*~HamsterHamster~*
2014-07-31 20:50
#5

#3 man dödar inte med kalk ;) Snäckans skal består utav kalk. Snäckan behöver kalk.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Taxelina1
2014-08-01 09:34
#6

Om den har ett skadat skal har nog någon trampat på den och den är nog dödsdömd tyvärr…

Men så länge det finns liv, finns det hopp😉

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
fairyautumn
2014-08-01 11:12
#7

Snäckor iFokus.

//doge

grumpy19
2014-08-02 11:42
#8

Eftersom jag har en ganska stor trädgård med MÅNGA snäckor i gräset (tack vare personen som tidigare bodde här, han "planterade" snäckor) brukar jag då och då råka krossa några skal. Förr så lät jag dem vara, tänkte att de ändå kunde klara sig på något sätt. Men på sistone så har jag faktiskt börjat avliva dem, de jag trampar på. Går väldigt snabbt, känns som det mest humana att göra, istället för att bara lämna dem… Men det är inte lätt psykiskt. 

Vill tillägga att jag alltid kollar i gräset när jag går. MEN ibland, när gräset blir lite högre, så kan det vara riktigt svårt att se dem, särskilt när det också mörknar till (när jag ska ta in alla små havsgrisar).

Medarbetare på vegan ifokus.

Wellcraft
2014-08-02 15:29
#9

#8 Vi har fullt med vinbergssnäckor, inte alltid lätt att se dem. Som sagt, det bästa att göra är att avliva dem om det inte är en liten krossskada, då kan det faktiskt läka.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

grumpy19
2014-08-02 17:55
#10

#9 Absolut, givetvis ska man endast avliva om snäckan är svårt skadad. Annars kanske den kan bilda nytt skal, beroende på vilken typ av snäcka det är. Vissa är tydligen fullkomligt beroende av sina skal, vad jag hört.

Medarbetare på vegan ifokus.

*~HamsterHamster~*
2014-08-03 13:21
#11

Små sprickor i skal brukar inte göra så mycket för snigeln, om stora delar av skalet fattas eller skalet är förstört blir det nog avlivning…

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Lina Strindlund
2014-08-26 22:16
#12

OK hur avlivar man :( nu är det försent, men nästa gång ….


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Wellcraft
2014-08-26 22:17
#13

Stampa hårt & snabbt på snäckan.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Upp till toppen
Annons: