Annons:
Etikettdjurparker-cirkus
Läst 3137 ggr
[mitzylinnea]
2014-06-04 21:52

Cirkus

Vad tycker ni om cirkusdjur? 

Själv tycker jag att de är fruktansvärt att djur ska behöva åka runt så mycket och så ofta… Dom kan ju lixom inte ta de lungt och känna sig helt trygga i en transport kan jag tycka

Enda "fördelarna" är att jag tycker att dom har gjort de bästa av situationen. Man ser hela tiden hur djuren får belöning under nummret och så har dom rymliga boxar att röra sig i under tiden, dom är dessutom välskötta i övrigt. 

Cirkusen jag menar nu är cirkus Maximum. 

Skriv vad NI tycker, INGA påhopp, alla tycker olika.

Annons:
chade
2014-06-04 23:32
#1

Jag satt och funderade över det nyligen också, och då försökte jag jämföra cirkusdjuren med hästar på elitnivå som åker över hela världen och tävlar.

De kan ju vara borta i veckor i sträck, för det kan ta lång tid att komma från ett land till ett annat. Sen står de på tävlingsplatsen i någon vecka beroende på hur länge tävlingen pågår, och sen samma procedur hem igen. Dessa elithästar tävlar ju även året om för det mesta, och reser väldigt mycket.

medan cirkusar bara har föreställningar sommarhalvåret, vilket borde betyda att de har något ställe som kan kallas för hem på något vis där de bor hela vintern. Rätta mig om jag har fel, men det är så jag tror att det är i alla fall. Sen måste ju djuren se respektabla ut (välvårdade) för cirkusens rykte, så de har ju inte råd att ha vanvårdade djur som inte mår bra!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Paxxie
2014-06-05 18:17
#2

Tycker inte det är okej att stänga in vilda djur och använda de för underhållning. Däremot tycker jag att t.ex hundar kan vara okej så länge de inte blir stressade av att resa så mycket/miljön.

chade
2014-06-05 23:19
#3

#2 De flesta cirkusdjuren (troligtvis alla) har ju blivit uppfödda bland oss människor och är vana med oss. Det är ju inte så att de åker till Thailand och burar in en elefant och tränar upp, så de är ju inte vilda i det sammanhanget. Så dessa djur vet ju inget om en djungel eller savann. Sen ser inte jag skillnaden på att ha en get, hund, häst eller elefant på en cirkus. Det är ju fortfarande att ha ett djur för underhållningsyfte.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Wellcraft
2014-06-05 23:26
#4

Elefanter m.fl är inte domesticerade djur så det är en viss skillnad.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Paxxie
2014-06-05 23:34
#5

#3 Fast en elefant är ju inte domesticerad bara för att den föds i fångenskap. Den har fortfarande samma behov och instinkter som en vild elefant. Det är grymt att hålla ett sådant djur i fångenskap för att det är kul att titta på.

Hundar å andra sidan har vi domesticerat till den grad att vi kan (i stort sett) tillgodose deras behov. Jag skulle inte använda en hund i cirkus heller, men jag tror inte att de nödvändigtvis alltid lider av det.

chade
2014-06-05 23:35
#6

Nej inte på samma sätt som hund och katt i sverige, men i andra länder är ju elefanter delvis domesticerade när man använder dem till att flytta trädstammar osv. Men de är ju inte domesticerade på det viset att människan avlat fram dem för ett visst ändamål.

Är de födda i fångenskap, vet de inget bättre utanför staketet för att de inte upplevt det någon gång. Samtidigt säger jag inte att det är rätt, men så länge man kan ge dem ett drägligt liv och de trivs så ser jag inga problem med det. Men det här är bara vad jag tycker och tänker.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
[mitzylinnea]
2014-06-07 23:13
#7

Bra tänkt #1 håller med dig faktiskt. Även ni som tycker att hundar är okej men att elefanter ä fel resonerar oxå bra. De är en lite svår fråga tycker jag. På Maximum har dom ju zebror oxå vilket jag kan tycka är fel…

[Emma--]
2014-06-08 11:03
#8

Vilda djur som elefanter tycker jag inte hör hemma på cirkus. Sen tycker jag väl inte nödvändigtvis vi bör använda andra djur i underhållningssyfte heller. Katter exempelvis brukar ju trivas bra med att ha sitt revir, gillar inte alltid förändringar m.m och att då flytta runt vore kanske inte det mest optimala. 

Men andra detaljer som kring elefanterna när dom gör konster som kanske inte är bra för deras kroppar.

majvi
2014-06-08 16:09
#9

Jag tycker inte att det ska vara djur på cirkus. När det gäller elefanter så är det INTE naturligt för dem att stå endast på bakbenen och de får ont senare i livet. I videon kan ni se hur elefanter tränas

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
2014-06-08 16:14
#10

En stressad elefant med stereotypt beteende

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
2014-06-08 16:31
#11

Förutom att elefanter behandlas illa får de problem med fötterna . Elefanter kan bli riktigt gamla men av elefanter i fångenskap dör 50% av fotrelaterade problem. Underlaget de får stå på är inte bra.. Jag har sett hela An apology to elephants men filmen är borttagen nu.Vi har mycket att be om ursäkt för.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lina Strindlund
2014-06-09 21:05
#12

Hemskt! Tänk att man tar med barn för att se djurplågeri. Men så är det i hela vårat samhälle, fullt av djurplågeri, och sen blir vi förvånade när barn och ungdomar blir våldsamma eller får psykiska besvär… Det är de vuxnas fel! 

Hur kan man vilja träna sina djur med metallspett eller vad man ska kalla det!? Hur kan man leva med djuren och samtidigt se dem plågas? Är det för att man inte har annat val för att få en inkomst?


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

emsyzz
2014-06-16 22:53
#13

På djurens rätts hemsida står det lite om alla cirkusar som turnerar med djur i Sverige. Maximum har fått flera fel vid inspektion. 2014 års cirkusar: http://www.djurensratt.se/cirkus/2014 Intressant att jämföra med tidigare år. Se vad som förbättrats/försämrats. Jag skulle aldrig gå på cirkus med djur. Det som visas upp är ju när djuren kan alla konster och får godis, det betyder inte att det ser ut på samma sätt när de tränas. Vad skulle ens ett djur få ut av att vara på cirkus?

Annons:
Linnea
2014-06-17 11:03
#14

#13 #13 Djurens rätt sysslar ju också med att släppa ut minkar, är det djurvänligt? Djurens rätt ger jag inte mycket för. Om någon ska inspektera cirkusarna så är det Länsstyrelsen djurskydd och ingen annan.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

indra-bus
2014-06-17 11:26
#15

#14 Lägg av!! Djurens rätt släpper inte ut minkar.

De där är förtal!!

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

vallhund
2014-06-17 11:33
#16

#15 kanske inte men de tar inte avstånd från aktionerna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

indra-bus
2014-06-17 11:41
#17

Kanske inte ?? Jo de gör dem.

Källa för påståendet tack!!

De är möjligt att någon medlem inte gör de men de innebär inte att föreningen står för de.

Bara för att några i sbk tränar sina hundar med el o stsckel så så står inte sbk föe de.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Paxxie
2014-06-17 11:47
#18

#16 Källa på det? Vet att Djurrättsalliansen inte tar avstånd från en del olagliga aktioner, men har aldrig hört att Djurens rätt skulle stödja utsläppning av minkar.

indra-bus
2014-06-17 11:50
#19

# 16 Ja precis.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

vallhund
2014-06-17 12:20
#20

Jag har aldrig sett att organisationen officiellt har tagit avstånd från minkutsläpp eller uppeldningen av mjölktankbilar, Har möjligtvis #18 o #19 gjort det?

Dessutom verkar de anse att PETA är världens bästa djurrättsorganisation o sväljer allt med hull o hår.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
indra-bus
2014-06-17 12:34
#21

Japp de har jag. Om inte du sett de kan du ju inte dra slutsatsen att de inte tar avstånd." Verkar de anse" de är din tolkning. Du kanske skulle prata med djurens rätt  på deras lagliga sommar turne`? Djurens rätt o djurrätts alliansen är inte samma organissation. Som många tycks tro.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Paxxie
2014-06-17 12:37
#22

#20 Fast det känns ju lite märkligt att anse att de håller med om utsläppning bara för att de aldrig uttryckligen sagt nej? Tycker inte att man kan anta att en organisation tycker något om det inte finns några bevis på att de faktiskt gör det.

Googlade även snabbt på "djurens rätt släppa ut minkar" och hittade det här: https://sv-se.facebook.com/djurensratt/posts/10150338840458633  . Klart att de skulle kunna ha mer åsikter om minkutsläppning, men samtidigt tycker jag att genom att säga att de själva ska jobba inom lagens ramar så tar de avstånd.

Borde antagligen tillägga att jag inte har särskilt höga värdeingar om Djurens Rätt övh, tyckte helt enkelt att det lät konstigt att de skulle stödja minkutsläpp. Om det finns bevis på att de gör det så vore det intressant.

Att de skulle stödja PETA förvånar mig inte alls.

vallhund
2014-06-17 12:37
#23

#21 Visa mig var de gjort det.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

indra-bus
2014-06-17 14:52
#24

Ja har inte filmat de. Så de blir svårt. Men läs på deras hem sida.

Sen så kan ju enstaka medlemmar tycka annat men organissationen står inte för de.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

vallhund
2014-06-17 15:31
#25

Hittar ingenting annat än floskler på deras hemsida, ang antivåld bl a.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

indra-bus
2014-06-17 16:18
#27

Ursäkta min o dåliga svenska men vad betyder floskler?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
vallhund
2014-06-17 16:24
#28

Tack #26 men artikeln säger i princip ingenting, det är inte förbundsordföranden som satt rubriken, förmodligen inte ens författaren.

"Men i november kommer ytterligare en miljon minkar dö. De kommer att gasas ihjäl på farmerna för sina pälsars skull. Var är tidningsrubrikerna när detta händer varje år? Minkfarmerna har kritiserats för att inte leva upp till djurskyddslagens paragraf om djurs rätt till naturligt beteende ända sedan 1990. Minkfarmningen har alltså tillåtits att bryta mot djurskyddslagen i 20 år. Vilken annan olaglig verksamhet tillåts fortsätta så länge?

Istället

för att debatten handlar om minkutsläpp skulle jag vilja se en

riktig debatt som tar sig an grundfrågan, nämligen att minkarna

inte skulle ha befunnit sig i burarna från första början."

Skall man ta avstånd så skall man göra det ordentligt vilket artikeln inte visar på, på något sätt, tvärtom!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Paxxie
2014-06-17 17:29
#29

#28"Vi är övertygade om att det fungerar bättre än att släppa ut tusentals minkar i naturen. För det är förstås fruktansvärt när många av de 17 000 minkarna dör i trafiken eller av svält efter utsläppet." ? Vet inte om du skippade den paragrafen eller om du tycker det inte är tillräckligt tydlig. De säger ju uttryckligen att deras metoder är bättre än utsläppning och att det är fruktansvärt att så många minkar dör?

Förstår inte hur starkt avståndstagande du vill ha och jag förstår inte heller varför du anser att artikeln skulle visa motsatsen. Det är ju fakta att minkar lever under olagliga former och att de kommer gasas ihjäl. Givetvis vill en djurrättsorganisation fokusera på det när de får utrymme i media.

Edit: Känns som vi är ganska OT nu dock, så borde antagligen sluta skriva. Förstår hur du menar, men jag personligen tycker inte att det finns några bevis för att de skulle på något sätt stödja minkutsläpp.

vallhund
2014-06-17 18:34
#30

#29 Lika trovärdigt som:

Jag är inte rasist men…

Mig veterligen är minkar de produktionsdjur i Sverige som har det bäst. På vilket sätt skulle arten mink få det bättre av att produktionen flyttade till Kina?

Du har nog rätt, vi har kommit långt OT o borde sluta här.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

jossan...
2014-06-18 08:44
#31

Om de på cirkusen gör sitt bästa för att skjöta om dem så är det väl ok… samtidigt som jag vet en video( smygfilmad) som de piskade elefanterna blodiga tills det var blod över hela marken… Man jag tycker att om man ska ha cirkusdjur på cirkus så ska man 1: behandla dem väl.  2:Ta dem som ungar så dom blir vana.   3: se till att pensionera djuren i tid.

Däremot så har jag aldrig sett att en cirkus någonsin har släppt ut sina DJUR på bete eller liknande vilket innebär att inte de cirkusarna gör det som står i . 1 så ja jag har väl mest negativ syn på detta…

Gud vad bra jag stavar…

indra-bus
2014-06-18 10:18
#32

Djur är inte underhållning. Djur e djur. 

Hur skulle de på något sätt vara möjligt för ett vilt djur att ha de bra på cirkus.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

majvi
2014-06-18 14:07
#33

Elefanter är sociala djur som normalt lever tillsammans i  familjer,hjordar.Det har visats filmer där elefanter i det fria går  fram till en skelettdel av en sedan länge avliden elefant och varje elefant går fram och rör den med snabeln.

Elefanter har blivit dödade av tåg och hjorden har stått kvar och hålilt vaka över de döda.

På cirkusar  får de knyta vänskapsband med andra elefanten men så får de skiljas då t.ex en äldre elefant inte kan uppträda längre och den ynge får vara utan sin vän och trygghet.

Shirley och Jenny var på samma cirkus men tvingades skiljas åt.De möts över 20 år senare och visst minns de varann.

Tyvärr blev Jenny sjuk och man hittade inte orsaken.Hon blev svagare och svagare men Shirley fanns vid hennes sida.När Jenny dog hade Shirley och de andra elefanterna vaka för henne.

Det här är inte ett enstaka fall utan fler elefanter känner igen varann efter att ha varit skilda åt i flera år

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

*~HamsterHamster~*
2014-06-18 18:51
#34

Om man vill ge underhållning, ska man själv göra det, vi människor får välja, men cirkusdjuren på cirkus får inte välja vad de ska göra. Troligen tränas de mot deras vilja. Särskilt elefanter plågas och lider.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Annons:
emsyzz
2014-06-18 19:14
#35

#14 Länsstyrelsen har gjort inspektionerna, det är bara samlat på Djurens rätts hemsida. Det framgår tydligt vad Djurens rätt själva skrivit och vad länsstyrelsen skrivit i sina rapporter. Såvitt jag vet släpper de inte ut några minkar. Möjligtvis att medlemmar av Djurens rätt gör det men de står inte för hela organisationen. Dessutom så är det djurrätt, minkarna ska ändå dö förr eller senare. Vitsen är att dra uppmärksamheten till minkarnas situation och förstöra för minkfarmarna. Bara för att de kanske gör vissa saker fel behöver de inte heller göra allt fel.

chade
2014-06-19 00:36
#36

#31 de dagar cirkusar är här i stan, så bygger de stora hagar till alla djuren på en gräs-äng, så det blir ju ett litet bete. men samtidigt sa jag aldrig att de gick på bete, jag sa att de borde ha något de kan kalla för "hemma" under vinterhalvåret när de inte har föreställningar. Men de kanske reser utomlands och uppträder under den tiden, det har jag ingen aning om.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

vallhund
2014-06-19 06:41
#37

#35

"Dessutom så är det djurrätt, minkarna ska ändå dö förr eller senare. Vitsen är att dra uppmärksamheten till minkarnas situation och förstöra för minkfarmarna.

Bara för att de kanske gör vissa saker fel behöver de inte heller göra allt fel."

Försvarar du sabotage o skadegörelse som skadar levande varelser? Vad är vitsen med att förstöra för minkfarmarna? Målet helgar inte medlen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Linnea
2014-06-19 09:08
#38

#35 Då antar jag att du tycker det är okej om någon släpper ut dina djur om dom tycker att dessa inte har det tillräckligt bra. Annat vore dubbelmoral. Håller för övrigt med #37.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

indra-bus
2014-06-19 09:25
#39

#38 DJURENS RÄTT STÄPPER INTE UT DJUR LÄGG AV!!

Var har du fått de ifrån????

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

indra-bus
2014-06-19 09:42
#40

Sen var frågan vad tycker ni om djur på cirkus?

Är de ok att visa barn får se elefanter utklädda i glitter som står på händer? Vad får barnen för uppfattning? Att djur är leksaker som man kan göra som man vill med.

Sen kan ni vränga till de. Hur länge sen var de ett utsläpp? Djurens rätt informerar o demonstrerar o de är lagligt.

De har tex tagit fram en folder med sverak med info om hemlösa katter haft kastrerings kapanjer.

Tycker ni skall gå o prata med dem på deras sommar tune Är så trött på att de får ur för de andra gör.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Linnea
2014-06-19 12:24
#41

#39 Var nånstans handlade #38 om djurens rätt? Det handlade helt och hållet om #35 och dennes åsikt om utsläpp. Dessutom kan jag läsa även små bokstäver.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
emsyzz
2014-06-19 13:00
#42

Jag är inte för eller mot utsläppen av minkar. Jag försökte förklara varför det är djurrätt. I längden är det för djurens bästa, lyckas de inte tjäna pengar på sina minkar för att de dör i förtid så kan de tillslut inte köpa några nya. #38 Jag har inte sagt att jag är för minkutsläpp eller utsläpp av andra djur heller. Det är en stor skillnad. När du släpper ut minkar är det för att påverka en hel industri. När det handlar om en privatperson som behandlar sitt djur dåligt är det inte samma sak. Dessutom kan man omhänderta enstaka djur men inte hundratals farmdjur. Det är ju lättare att få en individ att anpassa sig till ett nytt liv än att få hundratals individer att vänja sig till ett bättre liv. Min hund och två gerbiler är lättare att omhänderta än massa minkar. Minkarna är det mer effektivt att släppa ut. Tar jag hand om mina djur dåligt kan jag bli av med dem, det bryter mot lagen. Tar minkfarmarna dåligt hand om sina minkar kan inspektörerna minsann se mellan fingrarna. Finns ingen anledning att man vill släppa ut mina djur då, omhänderta funkar bättre. Om vi säger att en mink skulle suttit i en trång bur hela livet. Då kan du stegvis öka utrymmet tills den har det bra. Ska du göra det med hundratals minkar blir det mycket mer jobb att bygga ut burarna. Det blir helt andra pengar att rädda ett istället för flera liv. Jag ser till att mina djur har det så bra att ingen skulle vilja klaga på dem. Att släppa ut mina djur jämfört med en minkfarmares djur är stor skillnad. Många vet hur bra mina djur har det. Många skulle försvara mig och folk skulle hata personen som släppte ut djuren mer än vad de skulle hata mig. Alltså ingen dubbelmoral alls. Hade jag däremot släppt mina värderingar helt och hållet så hade jag gladeligen sett att någon släppte ut mina minkar för att jag skulle fundera på vad fan jag höll på med. Jag står för att man inte ska försöka tjäna pengar på djur. Minkarna vill man tjäna pengar på, mina husdjur är med mig största delen av dygnet och jag skulle inte klara av att se dem lida. Om jag däremot hade minkar som står i burar längst bort på gården jag bor skulle jag ju kunna låtsas att de inte fanns största delen av tiden. #37 Jag förklarar varför man gjorde det. Djuren har det dåligt på minfarmarna, de har det dåligt om de släpps ut. Lite mer humant att de släpps ut och dör snabbt än att de ska sitta i sina gallerburar ännu längre tid. Jag försvarar inte minkfarmare och inte minkutsläppare. Jag försöker förklara att båda skadar djuren. Den ena gör det i egen vinning (tjäna pengar) och den andra gör det för den tror att det är rätt. Vitsen att förstöra för minkfarmarna är att de tillslut ska tröttna och lägga ner. Man vill stoppa pälsindustrin helt enkelt.

indra-bus
2014-06-19 13:25
#43

Tråden handlar om cirkus djur. Inte om mink utsläpp.

O de är inte djurrätt att släppa ut djur så trött på alla fördomar.

Att djurens rätt släpper ut minkar var har du fått de ifrån?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Linnea
2014-06-19 13:37
#44

#42 Då skulle man inte få föda upp djur till mat heller men ingen släpper ut kor och grisar, eller har det hänt?

Problemet är inte pälsindustrin, det är den lag som säger hur stora burar/utrymmen varje djur ska ha. Gillar man inte lagen så får man arbeta med att ändra den. Man ger sig inte på andra människor som (oftast) följer lagen. Tänk om alla hade gjort så? Jag gillar inte det du gör så jag förstör din odling, din affär, din uppfödning, din verkstad mm. Hur hade det sett ut? Men demokrati och att arbeta med lagar är inte aktivisternas sätt att arbeta (leva?).

Jaja det här blev ju OT om något..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

emsyzz
2014-06-19 15:40
#45

Så läge det finns folk som vill bära päls kommer det finnas minkar som har det dåligt. Problemen är: 1 folk vill ha päls 2 folk kollar inte upp var pälsen kommer ifrån 3 lagen är inte tillräckligt hård 4 lagen följs inte Föda upp djur till mat är en annan sak i mina ögon. Lika fel hur djuren behanandlas visserligen. Släppa ut grisarna vore ju bara dumt, ingen skulle bry sig eftersom de flesta själva bidrar till det. Man vill ju inte hänga ut sig själv.

vallhund
2014-06-20 14:29
#46

#40

Tror man att elefanter har händer kan det vara en fördel att barnen får se djuren IRL. NB att jag inte stödjer användandet av vilda djur på cirkus/akvarier osv. Däremot har jag ingenting emot föreställningar med vältränade hundar o/e hästar. Tänk Lippizaner (Spanska ridskolan) t ex.

kl
Någon i tråden ansåg att det är OK att ha vilda djur om de infångas som väldigt unga pga vanföreställningen att de inte skulle veta av annat. Sådan stupiditet borde vara straffbar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

indra-bus
2014-06-21 08:00
#47

Jag menade frambenen. De tror jag alla förstod. Men nu fick du något att hacka på igen grattis!

Hästar i glitter o hundar utklädda till pajas är inte heller ok tycker de ger fel singnaler till barm. Djur är djur inte underhållning. Eller leksaker.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

*~HamsterHamster~*
2014-06-22 14:37
#48

Vad är ens bra med spanska ridskolan? Vad är bra med cirkus? Inget! Djuren tvingas till onaturliga rörelser iallafall. Vare sig dressyr eller något på Cirkus, som vissa redan sagt är djur inte underhållning utan en levande varelse med känslor. Vi missbrukar dessa varelser till saker som vi vill se, inte som djuren vill se. Vi gör allt utan att ha respekt för den varelsen vi missbrukar för vår egna underhållning. Barn får uppfattningen att man kan göra vad som helst med djur och behandla dem respektlösa.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Annons:
Linnea
2014-06-24 15:35
#49

#46 Har du besökt spanska ridskolan och sett deras träningsmetoder?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

majvi
2014-06-28 12:49
#50

Following a few separate incidents with elephants that have gone wrong in recent weeks, including escapes from a circus and a lone elephant winding up in the Gulf of Mexico after leaving a birthday party, newly released footage obtained by Animal Defenders International (ADI) as part of its Stop Circus Suffering campaign is offering us another look at why we need to shut down elephant rides and stop using big, exotic animals at events and circuses.

While taking a ride on an elephant or having them make a cameo at an event may seem harmless, the abuse they suffer behind the scenes to get them to be compliant, combined with the unnatural living conditions they’re kept in as traveling performers, leaves them paying the ultimate price for our brief encounters.

In ADI’s latest video, workers at the Carson & Barnes circus are shown both blatantly and discretely using bullhooks, metal bars and stun guns to control elephants who clearly shouldn’t be used to give children rides – offering us yet more evidence of the cruelty involved behind the scenes and the potential dangers of continuing to use elephants at shows and events.

According to ADI, one of the elephants that handlers lost control of is Isa, who has been reported to have escaped on more than one occasion in the past. She can be seen ignoring the beating she’s getting before charging another elephant.

Despite this incident and others in recent weeks, this circus and others continue to allow elephants to have direct contact with the public and use the them to give children rides.

“This is the third US circus where ADI has filmed trainers shocking elephants with stun guns, so it’s fair to say that this animal abuse is endemic in the industry,” said ADI President Jan Creamer.

“Our investigations have shown that the violence used on these animals is also a factor of the lightweight, temporary enclosures, and anxious workers moving them across open ground, in close proximity to the public. It is a recipe for disaster,” she added.

Globally, 27 countries have acted to ban or restrict the use of wild animals in circuses, and now the U.S. has a chance to do the same with the Traveling Exotic Animal Protection Act (H.R. 4525), which was introduced this May by Rep. Jim Moran over concerns about the welfare of animals who are forced to travel and perform and the safety risks they pose to us.

According to ADI, which is supporting the bill, there are an estimated 300 wild and exotic animals in U.S. circuses today. This groundbreaking legislation would ban their use in traveling circuses around the country and help end the suffering of elephants like the ones featured in this video and others forever.

Read more: http://www.care2.com/causes/this-video-will-make-you-think-twice-about-elephant-rides-and-circuses.html#ixzz35vhyN1S7

Read more:

http://www.care2.com/causes/this-video-will-make-you-think-twice-about-elephant-rides-and-circuses.html#ixzz35vhmlfFX

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[mitzylinnea]
2014-06-28 19:23
#51

Håll er till ämnet snälla nån!!

kanin och häst
2014-07-25 21:58
#52

Helt emot det, har en gång sett det… Jag glömmer det aldrig… Jag var endast fyra, blev livrädd för en clown som kom emot mig, och jag sprang bort, då såg jag(det här var en stund före de skulle upp på scen) hur de piskade en häst så piskan ven, det blev ett långt märka på hästen… Det kommer jag aldrig någonsin glömma!

Ett liv utan djur är inte värt att leva

luckydragonriderkin
2014-08-16 21:17
#53

jag valde "annat"

jag tycker att vissa djur ska vara tillåtna. t.ex. hundar och kanske vissa fåglar. (såklart bara om dom blir bra omskötta)

jag menar, hundar är ju väldigt intelligenta och många gillar ju t.o.m. att hålla på med trix. och de får umgås väldigt mycket med sin(a?) ägare på en cirkus. samma med t.ex. papegojor, de får umgås mycket med ägaren och de behöver ju stimulans för att må bra? då är väl trix super? (har aldrig haft en papegoja med det är det jag gissar)

och efter showen ska de få komma tillbaka till en lugn, ren bur och må bra.

däremot djur som t.ex. zebror, elefanter och hästar borde vara helt förbjudna på cirkusar! det är väldigt onaturligt och de får sällan burarna de behöver. jag menar, de kan ju inte direkt ha en stor inhägnad med träd och sånt på ett "cirkuståg".

det är i alla fall min åsikt 😉

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

chade
2014-08-16 21:56
#54

#53 Den cirkusen som kommer till våran stad under hösten får vara på gymnasieskolans stora parkering och gräsmatta. Då har hästarna större hagar än  i vissa stall där stallhyran ligger på flera tusen.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Upp till toppen
Annons: