Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 1610 ggr
[Emma--]
2014-06-02 20:09

Tolkning av 7 § Katter får inte hållas bundna.

Vissa paragrafer känns lite svåra att tyda exakt vad dom betyder, men då brukar jag maila jordbruksverket om det är några funderingar jag har kring det.

Sen tycker man ju att alla inspektörer ska veta vad dom säger, eller åtminstone kolla upp vad som gäller innan dom säger vad som gäller. 
Samma om man kontaktar jordbruksverket förstås.

Men det finns en punkt som jag nu hört väldigt olika om och det är tolkningen av denna :

7 § Katter får inte hållas bundna.

Och såhär säger förklaringen :

"7 § Katter får inte hållas bundna. 

 Enligt kattorganisationerna finns det ingen anledning att ha en katt bunden. Det kan också utgöra en risk att binda en katt ute om det t.ex. kommer en hund som inte är snäll mot katter, då har katten ingen möjlighet att komma undan. ”Bunden” är inte lika med att gå ut med eller hålla katten i koppel som några remissinstanser har befarat."

Jag läste att en hade fått höra från en inspektör att det är helt okej att använda löplina som binds fast så länge linan är tillräckligt lång så att katten ska kunna försvara sig och så länge man håller uppsikt över katten.

När jag mailade jordbruksverket säger dom dock kort och gott att man aldrig får binda fast, inte ens under uppsikt i en löplina. Vilket jag själv tror på, då jordbruksverket även under sidan "så sköter du din katt" endast nämner koppel. Samt att det borde finnas mer detaljer kring löplinor om det vore ok. (precis som detaljerna som finns för hundar)

Ska man kunna lita på svaret från jordbruksverket eller ska man behöva få svar från flera olika först? haha.

Annons:
Silvestris
2014-06-07 23:31
#1

Tolkningen skall vara att katten inte får bindas upp dvs. sättas fast i lina i ett fast objekt. Att däremot vara ute med katten i koppel/lina är helt okej.

Det är alltså vad som befinner sig i andra änden av kopplet som är det viktiga. En människa=okej, ett träd=ej okej.

Fullt rimligt tycker jag för det går snabbt för en katt att trassla in sig i en lina och man har en helt annan kontakt och kontroll över en katt man har i koppel mot för om man har bundit upp den.

Det finns väl egentligen bara en anledning till att binda upp en katt och det är för att man ska kunna göra någonting annat och jag tycker nog att man ska ha fokus på katten i kopplet när den är ute i koppel.

[Emma--]
2014-06-08 10:56
#2

#1 Helt klart fullt rimligt. 

Skulle aldrig få för mig att binda fast katten och vara en bit ifrån även under uppsikt. För man skulle ju ändå inte kunna koncentrera sig på något annat för att kunna hålla den koll som krävs.

Men man kan ju undra vad det var för inspektör som ansåg att det var helt ok att ha katten ute i lina så länge linan var tillräckligt lång och om man var ute med katten. Och vad den inspektören baserade sitt uttalande på eftersom det inte finns något som säger hur lång linan skulle vara t.ex.

Upp till toppen
Annons: