Annons:
Etikettmoral-och-etik
Läst 1353 ggr
Blanksteg
2014-05-31 19:13

Att ta hem vilda djur...

Hej!

Jag blev ganska chockad (eller egentligen inte, kan tänka mig att detta är vanligt) förut när jag var inne på snäckor.ifokus. Var inne på två trådar där trådstartarna tänkte ta hem sniglar/snäckor utifrån för att sköta om dem hemma. Nu är det inte olagligt att ta hem ryggradslösa djur, förutom fridlysta arter (om jag förstått det rätt). Men är det inte väldigt oetiskt? Att fånga in ett djur som hela sitt liv varit ute i det fria bara för att "ta hand" om det? Jag menar, man kanske är mycket väl kompetent att ta hand om djuret på ett bra sätt, men det betyder ju inte att det är det bästa för djuret.

Annons:
[tk1971]
2014-05-31 19:23
#1

Som det djurintresserade barn jag var gjorde jag sånt ofta. Jag minns t.ex. när jag grävde upp musslor ur sjön och försökte ha dem hemma. Det lyckades ju inte, de dog ganska snart. Vem har inte försökt fånga humlor i burkar som barn? Barn tänker inte på vad som är etiskt försvarsbart eller inte. En annan sak är det om man gör sånt som vuxen.

VildaVittra
2014-05-31 19:33
#2

#1 Fast nu är snäckor och sniglar väldigt lättskötta och lär knappast dö av att matas av en människa. Musslor behöver rätt temperatur och pH på vattnet, så det är svårare att ordna en lämplig livsmiljö.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sasa Allie
2014-05-31 19:40
#3

#2 Det beror på om dom är vatten levande eller inte.


Blanksteg
2014-05-31 19:53
#4

#1: Ja, i och för sig. Det håller jag med om! 

#2: Som jag skrev så kan det vara så att man kan ta hand om djuret på ett bra sätt, men det var inte det min tråd handlade om, utan jag syftade på det etiska i frågan. Om jag var ett djur så skulle jag inte vilja bli infångad, även om det skulle innebära en trygg miljö och tillgång till föda. Jag skulle vilja leva i frihet, även om det innebar en daglig risk för att bli ihjältrampad eller uppäten av ett annat djur. Jag skulle ju åtminstone ha min frihet. Fast antar att sniglarna/snäckorna inte tänker så…

Lamina
2014-05-31 20:02
#5

Jag har svårt att tänka mig att snäckor tänker så. Jag tvivlar på att dom ens förstår skillnaden. Snäckor och daggmaskar mår nog knappast dåligt i fångenskap, tvärtom faktiskt. Myror är nog ett gränsfall. Men t.ex. Flugor och fjärilar ska man nog låta vara. Det hela handlar ju om hur djuret lever i det vilda och hur utvecklad deras förmåga att förstå omgivningen är.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Upp till toppen
Annons: