Annons:
Etikettlantbruksdjur
Läst 3592 ggr
zickan
2014-04-13 23:31

Gjort på rätt sätt?

Såg denna delad på en bekantslogg. Klickade mig tillbaka till dottern som filmat och kikade på mer. Är totalt vidrigt vad som sker på en gård i sverige. Förutom att det verkar inte helt klart om dessa djur ens skulle avlivas så ser det inte ut som de använder bedövning överhuvud taget. Speciellt inte på ungarna. Eller får det gå till så brutalt vid avlivning av friska djur?

https://www.facebook.com/photo.php?v=10203349057554370

https://www.facebook.com/pages/Granska-L%C3%A4nsstyrelserna-i-Sverige/313834478742315

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
motherangel
2014-04-13 23:34
#1

någon förklaring på Varför dom blev avlivade?

alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet

zickan
2014-04-13 23:36
#2

Hittade bara detta när jag klickade in till personen som lagt upp filmen. https://www.facebook.com/monica.hopkins.5

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

motherangel
2014-04-13 23:39
#3

hmm…

när dom använder en bultpistol så försvinner medvetandet i samma ögonblick som bulten går in i huvudet, att dom "rycker" efter är bara reflexer.. sen är det (om jag inte är helt ute o cyklar) lag på att man måste tömma djur på blod som avlivas och väger över 2 kg

Jag är nästan helt hundra på detta, men kan som sagt ha fel :)

Men att dom avlivar så många tillsynes friska ungdjur och lägger dom på hög känns fel :/

alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet

zickan
2014-04-13 23:41
#4

Sorry. Jag var så paff när jag såg klippet först att jag total missade killen som körde bultpistolen på dom innan de blev halsskurna. Det vet jag är lagligt, men inte trevligt. Trode de bara skar halsen av dom och lät de sprattla tills de dog. Därav min fråga på om det ens kunde va lagligt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

motherangel
2014-04-13 23:44
#5

https://www.facebook.com/photo.php?v=1420327991543144&set=vb.1400187910223819&type=2&theater

Här beskriver dom på ett bra sätt. En av dom Bättre sidor på fb som ger bra information om hur det ska skötas på Rätt sätt :) Desutom är det modiga tjejer som "vågar" visa även den svåra sidan av djurhållning

alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet

motherangel
2014-04-13 23:45
#6

aha, ja då vad det ju en helt annan sak :)

alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet

Annons:
vallhund
2014-04-15 02:39
#7

Samma bild som på http://misshandel.ifokus.se/ undrar vem som äger den?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

zickan
2014-04-15 03:09
#8

Vilken av alla bilder i gruppen? Skicka pm till de som har gruppen och fråga?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2014-04-15 03:24
#9

Jahaa nu kopplade jag på vilken bild du troligen menade. Ingen aning. Fråga personerna som lagt upp den. Samma bild på iFokus sidan. Och iFokus har en sida de köper alla loggorna ifrån. Skickar sajtvärdarna en länk så får man välja själv vilken bild man vill ha. Sedan gör de resten.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

AnnaFagerell
2014-04-15 06:30
#10

Tycker att du ska fundera lite innan du lägger ut kommentarer… Hur tror du att djuren avlivas på slakteri? De sjunger inte dem till sömns… Dessa djuren i länker blir bedövade med bultpistol och sedan tappas de på blod. Precis som man ska göra. Sådär avlivar vi grisar på gårdarna också, som ex brutit benet eller lider av annan obotlig sak. På något vis måste man ju avliva dem… då är det väl bättre man går på kalkonsidan och deras sätt att avliva… här bedövas djuren i elbad…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

zickan
2014-04-15 14:23
#11

#10 hade du läst kommentarerna så hade du inte behövt skriva denna kommentaren ;-). Tänker mest på kommentaren #4
Jag såg inte den andra killen som körde med bultpistolen. Visst ser det brutalt ut men bultpistol är ju ändå väldigt bra sätt att bedöva när djuren blir hjärndöda innan de avblodas. Det ser inte trevligt ut, men är inte emot det. Avlivat en hel del djur själv också och vet hur det går till på lantgård ;-)

Citerar mitt inlägg efter igen. "Sorry. Jag var så paff när jag såg klippet först att jag total missade killen som körde bultpistolen på dom innan de blev halsskurna. Det vet jag är lagligt, men inte trevligt. Trode de bara skar halsen av dom och lät de sprattla tills de dog. Därav min fråga på om det ens kunde va lagligt. "

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Silvestris
2014-04-15 21:30
#12

Bultningen gör ju djuren medvetslösa, men sedan bör man hänga upp djuren i bakbenen inför avblodningen så att den sker så fort som möjligt=så att djuren dör så fort som möjligt.

Sedan vet jag inte vad de har tänkt göra med lammen efter slakten, men att lägga dem på hög sådär utomhus är inte hygieniskt så det är inte okej om de ska bli mat.

[Wraith]
2014-04-20 16:14
#13

Djur saknar ett värde, hur vet man att bultpistolen träffade rätt varje gång? Att de verkligen är bedövade och hjärndöda när de får halsen avskuren? Idioterna gör ju detta på rutin ser man.

Fy fan! Även om detta pågår varje dag i våra slakterier så gör det inte saken mer ok. Om man nu ska ha djuren till mat låt dem då avlivas under värdiga förhållanden och inte med sina mammor skrikandes i bakgrunden, samtidigt som deras kompisar/syskon ligger och sprattlar i en blodig hög. Men vad gör det, de är ju bara djur, de känner ingen dödsångest! Djur saknar känslor, djurmammor saknar moderskänslor och lamm blir bedövade varje gång de får en bult mot huvudet. Döden dröjer för de små i samma takt som blodet rinner ur deras sprattlande små kroppar. Man kan bara hoppas att de inte känner smärtan. Men tackorna i bakgrunden känner nog deras smärta.

Är så lätt att bortförklara att de verkligen inte känner något, men tackorna då som skriker i bakgrunden? Träffar bulten verkligen rätt alla gånger? De siktar och skjuter och skär, verkar mer vara på lotteri!

Groteskt! Denna respektlöshet! Mänskligheten har inte kommit långt vad gäller empati. Men det smakar ju gott i slutändan 👍🤮

Men människan skär ju halsen av människor ochså, så varför förvänta sig något annat.

Annons:
AnnaFagerell
2014-04-22 09:50
#14

#13 Eftersom man gör det på rutin skulle jag vilja säga att man snabbt lär sig att se om de är bedövade eller ej. Jag har avlivat många djur med bultpistol och man ser på en gång på ögonen om det tagit eller inte. När jag avlivar finns ingen annan än den som ska dö i närheten. Och visst kan bulten träffa fel ibland men händer det får man bedöva om. Att man sticker dem i halsen är ju för att det ska gå fortare för kroppen att slockna genom att blodet pulserar ur. sticker man inte dör djuret ändå men det tar längre tid. Om man känner något eller ej kan man säkerligen inte veta men man får ju hoppas. Ska man släcka ett liv gör jag det hellre med bultpistol än med kanyl hos veterinär. Jag tror att man själv måste vara med och se hur fort det går med bultpistol för att kunna göra en rättvis bedömning. Det är aldrig roligt att avliva men det är ett måste många gånger. #13 Hur tycker du att man ska avliva på slakteri? Vet du hur man avlivar kalkoner ex? Är det humanare med ett elbad man stoppar kalkonen i? Tycker du man ska göra som man gjorde förr när man förgiftade djuren så de somnade? Kanyl med avlivningsvätska kan vara hemskt. Det har jag fått uppleva!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Wraith]
2014-04-22 16:20
#15

#14 Håller inte med dig, men kul med bidrag till en bättre värld 😎

Förstod att någon skulle dra min text till "Ja men hur tycker du då att man ska göra", när jag på inget vis sagt att det är fel att bulta och avbloda OM det görs på ett värdigt och bra sätt. Denna film ingår EJ inom denna kategori och samma gäller för många av våra slakterier. Men denna film visar en snabb rutinmässig slakt där djuren saknar värde, de kollar ju knappast på djuren, bara skjuta och skära så att de försäkrar sig om att djuren är bedövade är bara dravel. Blir illamående av avsaknaden av empati. Sen blir jag verkligen fundersam om djuret som hoppar omkring ett bra tag verkligen är bedövad och att det bara är känslolösa reflexer som hjärnan sänder ut av chocken. Men vi lär aldrig få veta om stackarna led! Och ingen brydde sig om att ge dem en bra död om de nu alls var tvungna att dö. Kommer aldrig förstå mig på dödandet av friska djurungar.

Att det går snabbt och på rutin är inte fel, men jag tycker att man ändå ska se livsvärdet i djuren man dödar. Om man bara ser dem som produkter har man inget i denna industri att göra.

Men visst jag förstår att det är coolt att kunna döda djur på barbariska sätt och inte bry sig 🤐Så länge du får en stek på grillen att marinera! Och med det menar jag hur man rättfärdigar sådan här slakt!

AnnaFagerell
2014-04-22 16:31
#16

#15 fast det jag reagerar på är att det inte handlar om slakt i bilden ovan. Man måste hänga upp lammen direkt för att få ut allt blod om man ska använda köttet. Kanske man har gjort en ren avrättning på alla djuren pga någon sjukdom? Det är ju också ganska små lamm man avlivar, de man slaktar brukar vara större. När man avlivar grisar så hoppar de väldigt mycket efteråt. Även hästar gör detta. Det är bara muskelkramper men det kan se väldigt otäckt ut. större djur kan hoppa en halv meter upp i luften och det är inget ovanligt. Man ska akta sig för man kan få armar och ben avsparkade av ett bedövat djur. Visst ser det otäckt ut men djuret känner nog inget av det. Har gjort detta så många gånger och det syns tydligt att djuret är död.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Wraith]
2014-04-22 16:45
#17

#16 Det ursäktar ändå inte handhavandet vid dödandet av dessa lamm.

Silvestris
2014-04-23 00:29
#18

Personligen bryr jag mig inte om ifall den som slaktar är totalt känslokall eller om hen lider stora samvetskval när djuren avlivas. Det viktiga är att djuren avlivas "humant". Jag kan dock tycka att den humana behandlingen saknas i det aktuella klippet. Att slakta djur inför sina redan döda artfränder är inte humant. Djur känner lukten av blod, de hör sina artfränder innan slakten, de kan känna lukten av dem… djur kan känna dödsångest och vi bör agera för att minska risken för det.

[Wraith]
2014-04-23 04:24
#19

Är övertygad över att om man är totalt känslokall så skiter man i hur djuren dödas, om de lider rör ju inte en i ryggen. Att vara känslokall och döda djur humant går inte ihop, inte i min värld iaf.

[Shettisar]
2014-04-24 09:52
#20

Detta var väl LS som varit ute och beodrat avlivning av djuren pga vanvård.. Låg länkad i en annan tråd där de ville poängtera hur illa LS skötte ett ärende uppåt landet.

Annons:
Silvestris
2014-04-24 20:23
#21

#19

Du kan ha bristande empatisk förmåga men ändå ha en yrkesstolthet som gör att du är noga med att sköta jobbet korrekt.

AnnaFagerell
2014-04-25 06:12
#22

#19 Jobbar man med djur måste man kunna avliva dem. det är väl humant att kunna göra det istället för att låta dem lida. Jag försöker ta dem så fort som möjligt när jag ser att de ändå inte ska klara sig. Bara för att jag kan avliva är det inget som säger att jag tycker det är roligt för det.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Wraith]
2014-04-26 12:21
#23

#22 Nej avlivning är alltid fel, om djuren är sjuka/skadade så ska de ligga och lida så länge det bara går, helst till de självdör.

Detta var ironi om nu någon inte förstod det, men jag har på inget ställe skrivit att det är fel att kunna avliva. Det är väl jätte bra om man kan avliva själv snabbt i djurets hem (kända omgivning) eller ta hem veterinär utan att djuret känner av dödsångest/smärta/stress/oro (inte mer än vad den redan känner om den tex är sjuk/skadad). Eller åka till veterinär som har en mycket trevligare miljö än ett slakteri, men boskap tar man ju inte till veterinären så ofta för det syftet. Antingen gör ägaren det hemma, ringer in slaktare, skickar på slakt osv.

Men detta ser jag inte på filmen och det är väl filmen som är den röda tråden i denna tråd. Man kan väl ändå erkänna att även lamm kan känna rädsla/smärta/dödsångest och om de måste avlivas, så ska de avlivas i en bra miljö utan att behöva se sina döda artfränder i en blodig hög sprattlandes. Jag tror inte lamm är så dumma att de inte kan känna igen sin omgivning. Ingen rör en min där några av lammen hoppar omkring ett bra tag, då är man bra känslokall!

Ok visst fattar jag att man måste kunna stänga av sig lite om man gör detta på rutin, det funkar inte att bryta ihop varje gång, men ja filmen visar två personer som måste sakna empati, eller så har det stängt av helt och sådana personer har inget i detta yrke att göra.

Har heller aldrig påstått att du tycker det är roligt att döda djur. Känner inte dig, så hur ska jag kunna veta något om det.

Många verkar dock vara stolta över att de dödar djur, vilket hos mig ger en dålig bismak.

AnnaFagerell
2014-04-26 20:07
#24

#23 Jag reagerar inte när jag avlivar grisar och de ligger och hoppar. Men det är för att jag har det i min vardag. Jo jag känner mig ganska bra till mods eftersom jag vet hur man gör och kan hjälpa ett djur som måste tas bort. Men bara för det är man ju inte känslokall. snarare tvärt om! Om man arbetar med djur, eller har djur överhuvudtaget så måste man kunna ta den biten också. Känslokall! Det är folk som säljer sina 30 år gamla hästar till ett sista hem för att de inte själva kan ta bort dem. Det kallar jag känslokall. Jag har varit med en häst på ett slakteri en gång. Jag var med när hon avlivades. Hon var inte det minsta stressad för hon gick in i vilket stall som helst. Det luktade gott, personerna var trevliga. Men visst, nöt och gris samt får upplever kanske ddaken sämre men det gör förvisso min dotter också när hon ska till doktorn. Hon gillar det inte alls. Hon låter precis som om hon skulle dö… av det… men man måste… likaså med djuren… Undrar hur många som är lite emot slakt å så har husdjur som äter kött. Hundar, katter… För inte tror jag att de käkar veretariskt? De flesta som har sådana djur vill ju ha så mkt kött som möjligt till dessa djur

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Saaara
2014-04-27 10:21
#25

Jag vet inte, men jag tycker inte det ser ut som vanliga dödsryck i klippet? Eller? :P Men dom borde ju bli medvetslösa direkt efter man bultat dom men jag fick bara en känsla av att dom inte blev helt medvetslösa.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Upp till toppen
Annons: