Annons:
Etikettallmänt
Läst 2868 ggr
[[Mellebelle]]
2014-04-10 14:09

vad ska jag göra??

Jag får verkligen panik just nu. Jag orkar inte med världen längre..

Jag går på en naturbruksskola och här håller vi på med många djur. Och jag är verkligen en djur älskare, finns absolut inga djur jag hatar/har nått emot.

I min skola är det mycket prat om djurplågeri och vanskötta djur m.m. Hur dom håller olika djur i olika länder. Jag går dag ut och dag in och tänker på hur djuren har det i världen. O ibland ser jag hemska videor på fb som handlar om just djuren som behandlas fel. Och jag känner verkligen att där går gränsen.

Jag känner att

JAG

måste göra nått åt detta.. men hur?? Jag kan inte bara sitta här och se på då alla oskyldiga djur har det så hemskt! Nånting måste jag ju kunna göra??

Har funderat på att bli vegetarian men de kan väl inte hjälpa så mycket? då jag egentligen kan bara börja köpa svenskt kött istället för danskt tex. Men jag känner mig skyldig att göra nått för att dom ska få det bättre. Men jag vet inte vad? när jag gått ut skolan har jag iallfall tänkt gå en utbildning inom djurpolis eller djurskyddsinspektör.

Men det är länge kvar innan dess och jag vill försöka göra skillnad nu. Ni djurvänner där ute vad gör ni? vad kan man göra då man är en fattigstudent som håller på att bryta ihop pga hur hemsk denna värd är?

hjälp mig!

Annons:
hhejlollo
2014-04-10 14:33
#1

Denna värld är hemsk när det kommer till hur djuren behandlas! Och tyvärr kan man inte göra speciellt mycket åt saken :( Jag gör allt jag kan för att hjälpa djuren jag kan! Bla tar jag emot djur utan hem, har nyligen räddat en hittekatt som sprungit omkring här ute! Man kan inte gör allt men alla kan göra något!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

[[Mellebelle]]
2014-04-10 14:38
#2

ja verkligen..

helt underbart! har verkligen så mycker respekt för folk som erbjuder bra hem till djur som behöver det! :)

har själv tagit hem massa omplacerings råttor osv.

ja men precis, nått måste man ju iaf kunna göra för att göra det lite bättre. o ju fler som gör nått nytta desto bättre blire ju!

veggie4every1
2014-04-10 17:56
#3

#2 Bli vegan, informera andra om hur man blir vegan och adoptera djur som behöver ett hem :) http://www.blivegan.se/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

sotlynx
2014-04-10 23:09
#4

Börja med det lilla.. Att bli vego är både djuretiskt korrekt och klimatsmart. Dessutom är det bättre för den tunna studentplånboken.  Man kan alltid hjälpa ex Djurens rätt.. Det går att beställa små foldrar och infolappar gratis från dem som kan sedan kan lägga ut på skolor eller hänga upp på anslagstavlor. Det är lätt att tro att det inte är lönt, men vi är många, och många bäckar små.. Med det lilla kommer man långt!

veggie4every1
2014-04-11 00:12
#5

Här kan du också ladda ned tear-offs och flygblad för egen utskrift:

http://www.blivegan.se/aktivism/material/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Em_
2014-04-11 01:07
#6

Det är stor skillnad på kött och kött. Jag äter vegetariskt 3-5 dagar i veckan för att ha råd med bra kött. Undviker fläsk för det mesta då jag tycker korna har det bättre än grisarna. 

En person gör ju inte till eller från, men när många lägger om sin livsstil märks det. T.ex. syns LCHF-trenden i matproducenternas statistik. Jag tror att fler och fler blir medvetna om miljö och djurhållning. Hoppas det är början på en ny trend.


Annons:
vallhund
2014-04-11 03:14
#7

Dom verkar ju ha roligt! 😎

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Saaara
2014-04-11 14:42
#9

Att bli vegetarian hjälper inte. Däremot tänka på vad man köper för kött hjälper. Köper du svenskt kött där djuren har det bra så bidrar du till det. Köper du t. ex. Danskt kött så bidrar du till deras dåliga djurhållning. Och köp inte ica basic m.m. Ju dyrare desto bättre tror jag.

Själv ska jag börja föda upp köttkaniner och försöka leva på det istället för affärskött.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

AnnaFagerell
2014-04-11 15:47
#10

Det är ganska roligt att läsa hur andra tänker.. Att bli vegan… få se nu… det är grisarna, kossorna och fjäderfäna som gödslar markerna där all er mat odlas… Då får man nog tillägga att man ska bli EKO vegan. Hur ni än vrider och vänder er så finns ändan bak! Djuren återkommer i kedjan oavsett om man äter kött, bär skinnskor/mockaskor, vilket måååånga gör. Äter godis, äter POPCORN… eller sover med dunkudde eller fåskinnsfäll. Håller med övriga om att man kan göra små saker. Man kan skänka pengar till hjälporganisationer, man kan hjälpa till i dessa organisationer. Man kan själv ta hand om djur, hjälpa till att placera om och man kan bidra med information till folk som har djur som ex inte kastrerar sina katter osv… Själv hjälper jag till att ta hand om katter, placerar ut dem och behåller en del. Sen jobbar jag på en av landets finaste gårdar med grisar där vi förespråkar god och naturlig miljö för grisen. Mab kan inte ensam förändra världen men kan kan ändra sig själv.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

veggie4every1
2014-04-11 17:23
#11

#2 Om du vill köpa dig ett bättre samvete så köper du ekologiska animalier. Men det gör inte någon skillnad för djuren som fortfarande dödas för din aptit och bekvämlighet skull. Undanflykter och ursäkter finns det gott om. 

Är det ursäkter och ett bättre samvete du är ute efter så kommer du att få många bra tips säkerligen. Men vill du på allvar ta ställning emot djurens lidande så blir du vegan. 

Läs länken nedan och bestäm dig för om du vill hjälpa djuren eller lyssna på ursäkter och undanflykter. 

Jag håller med #10 i den sista meningen. Man kan inte ensam förändra världen men man kan ändra sig själv. Förändra dig själv och bli vegan. Varför göra det lilla, när du kan göra så mycket mer?

Vill du så kan du också lugnt äta popcorn som vegan, haha ;)

 http://vegankit.com/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

AnnaFagerell
2014-04-12 08:36
#12

#11 Ja det finns ju fuskveggisar också =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

veggie4every1
2014-04-12 11:25
#13

#12 Jag är lite förbryllad. Hur menar du att popcorn är animaliskt? Det är ju stärkelserika majskorn :)

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Cragan
2014-04-12 11:44
#14

#13 vad använder dom för gödning där majsen odlas?

veggie4every1
2014-04-12 12:31
#15

#14 Jaha, då förstår jag. Vi talar alltså om att veganer är hycklare som äter grödor som blivit gödslade med den gödsel som används i det djurutnyttjande samhället. Att vi fuskar. Veganer gör sitt bästa i ett samhälle som är genomsyrat av djurutnyttjande. Vi kan och behöver inte vara fulländade till perfektion för att inte vara hycklare. Ingen kan vara 100% perfekt idag eller kanske aldrig. Men vi gör vårt bästa att inte skada andra individer och det är skillnaden mellan veganer och icke-veganer. Så att veganer äter grödor som gödslats med gödning från djur i ett samhälle där vi inte har kontroll över det, rättfärdigar inte icke-veganernas medvetna djurutnyttjande. Får veganer äta grödor som gödslats med konstgödsel eller är det också hyckleri enligt vissa? Det är ju inte miljövänligt. Vad får vi då äta för att inte anses hycklare? För man skadar ju alltid någon omedvetet. Tänk på alla smådjur som dödas när man skördar exempelvis. Veganism handlar om att ta avstånd från djurutnyttjande i största möjliga mån. Men det är förstås en bra ursäkt till att fortsätta sitt eget djurutnyttjande med gott samvete.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cragan
2014-04-12 12:49
#16

#15 endligt mig är det bättre om dom äter grödor som odlats i riktig gödsel, pga den negativa miljöpåverkan konstgödsel har i många fall

du behöver inte ens kolla på skörden för att små djur ska råka illa ut när det gäller jordbruket dom stryker med vid varje tillfälle en bonde får att ta död på dem.

det mesta vi människor gör tar död på djur vare sig det är direkt eller indirekt

veggie4every1
2014-04-12 12:58
#17

#16 Om man verkligen brydde sig om dessa smådjur skulle man kunna konstruera säkrare maskiner. Men de här smådjuren är inte viktiga nog, förutom när man använder dessa som ett motargument till veganism :) Det är sant att många djur tyvärr råkar illa ut indirekt, men igen, om vi brydde oss så skulle vi nog få ned den siffran. Det är fortfarande ingen bra anledning till att medvetet och direkt skada andra individer.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cragan
2014-04-12 13:21
#18

#17 finns bekymmer med att inte ta död på vissa av dom smådjuren som råttor o möss då dom är en jäklar på att föröka sig speciellt när dom har tillgång på mat.

jo djur vi tar död på indirekt borde gå att få ner något iaf ett av dom bästa stegen skulle vara en populations minskning av vår egen art ju mer vi sprider ut oss desto fler djur förskjuts från sina habitat något som ofta resulterar i döden för dem.

nä skada ska man inte göra finns ingen vinst med skadade djur inom produktionen snabbt o smärtfritt ska det gå när man avslutar ett liv och innan det ska djuren må så bra dom bara kan. (o där vet jag att vi ser lite olika på saken när det snabba o smärtfria slutet ska ske)

AnnaFagerell
2014-04-12 13:43
#19

#15 eftersom många veganer anser att man ska slopa all djurhållning inom lantbrukets djur så undrar jag ju då hur veganer tänkt få mat. Det är så jag menar. Jag hoppas att onav nämnda personer när det gäller "smådjur" som ni kallar det är medvetna om vad som kan hända om man inte har död på ex råttor och möss?! Många gånger handlar allt om okunskap tycker jag. Folk fattar inte att råttor och mäss sprider massor av sjukdomar och inte heller förstår man hur grödorna kan växa. Lika mkt som att många inte vet hur djuren har det, bara vet att köttet finns på Ica. Det kommer alltid finnas avvikelser i allt, så även i djurhållning. Men man ska tänka på att sverige är ett land med mkt bra djurhållning i jämförelse med många andra länder.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Wraith]
2014-04-12 16:21
#20

Vi kan göra MYCKET för att förändra världen för djurens skull och även vår egen!

Börja med att ställa krav på det du köper! Att bara köpa det billigaste främjar inte en sund djuretik.

Anser verkligen inte att man måste bli vegan för att göra det yttersta. Är själv vegetarian och är väldigt nöjd med det valet. Jag äter ägg och mjölk, men där ställer jag krav på att det ska vara ekologiskt, frigående djur med utevistelse osv och gärna lokalproducerat. Sen vet jag att det finns mycket att önska i mejeri och ägg branschen. Att det står så på paketet behöver inte betyda paradiset för djuren. Men jag är ÖVERTYGAD att om fler ställer krav på de djurprodukter man köper ju bättre kommer djuren att få det. Då det lönar sig för bönderna att föda upp djuren på ett sådant sätt som gynnar djuren i första hand.

Jag köper även kött till mina djur, men samma där försöker köpa från bra producenter som värnar om etik. Vegan vill jag inte bli har jag kommit fram till, inte idag iaf.

Andra sätt man kan hjälpa är INFORMERA, skapa diskussioner osv. Tex om jag är på djuraffären och pratar med en försäljare om en produkt så brukar jag ofta inflika att jag inte köper produkter från asien och många andra länder. Inte ens om det är av syntetiskt material. Om varor saknar ursprungsland så frågar jag alltid, är inte alltid ute för att köpa men genom att jag frågar så visar jag mina krav på vad jag som konsument är villig att köpa och vad jag undviker. Jag visar att jag tänker! Jag kan även vara så "fräck" att om jag är med någon jag känner och kollar på en hundleksak tex så kan jag säga lite högt sådär "oj denna är från kina, så den köper jag inte"! Kanske någon som hör och tänker till.

Detta är små steg, men information ger utveckling så ju fler som börjar tänka och faktiskt bry sig, ju bättre kommer det att bli. Vissa delar av världen har dock en lång väg att gå, men de kommer behöva gå samma väg som vi gör. Idag tänker betydligt fler på vad de köper än vad man gjorde för 10 år sedan.

Tänk på vad du köper, köp svenskt (nordiskt) (ja ingen garanti på att allt gått bra till), men som sagt små steg.

Faktiskt så brukar mitt val att vara vegetarian skapa diskussioner, tex på mitt jobb. Och ingen utav de jag pratat med har sagt att det är fel att tänka på vad man köper och säger. De håller med mig i mycket, men tyvärr så är många uppgödda på kött i alla de slag så att skippa det är så främmande för många även om de skulle vilja det. Men många har sagt att de försöker skippa kött några dagar i veckan. Och det tror jag kan göra mycket om fler tog till sig det. Inte bara för djuren, utan även för din egen hälsa.

Nu senast så har en muslim börjat på mitt jobb och när han fick reda på att jag inte äter kött så har vi diskuterat lite. Jag har förklarat hur jag tänker och första gången när han hörde hur jag tänker så sa han "jo men, finns inte djuren till för att vi ska äta dem?". Jag sa att jag respekterar de som väljer kött (jag anser dock att vi överkonsumerar), men bara för att det är så betyder det inte att djuren finns till för att vi ska kunna utnyttja och skada dem, då de kan känna smärta och rädsla osv. Och överkonsumtion leder bara till dålig djurhållning!
Jag tror att det faktiskt fick honom att fundera. Är dock övertygad över om att han inte kommer bli veg. imorgon, men det har kanske väckt en tanke hos honom att tänka på vad han köper iaf. Jag hoppas även samma tanke har fått nytt liv i de andra jag pratat med.

Annons:
veggie4every1
2014-04-12 18:53
#21

#18 Jag tycker att döda någon är att orsaka dom skada. Att ta någons liv är den värsta skada man kan orsaka den individen. 

#19 Jag anser man bör orsaka minst möjliga skada på alla djur. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att man inte får försvara sig själv eller sina grödor. Om jag blir anfallen av ett djur så betyder det inte att jag som vegan inte får försvara mig och även döda djuret om det krävs. Jag tycker att det finns mycket okunskap om veganism hos icke-veganer.

Om man slopar all djurhållning så kan vi utveckla andra gödselmetoder. Att använda mänsklig avföring är en möjlighet. På Hawaii och jag tror även i vissa andra amerikanska stater gödslar man med dessa pellets: http://www.kitv.com/news/hawaii/fertilizer-made-from-human-waste-used-at-city-parks/24675304 

På Haiti: http://natgeo.se/vetenskap/teknologi/haiti-mansklig-avforing-anvands-som-godning 

Zambia: http://global.finland.fi/public/default.aspx?contentid=194951

Sverige är på gång: http://caminomagasin.se/bloggar/tobias-jansson/sa-funkar-det-bajs-ar-najs 

Kina använder det och har gjort i tusentals år: http://www.agroecology.org/Case%20Studies/nightsoil.html 

Så att man måste föda upp och döda djuren för att få gödsel är inte alls nödvändigt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cragan
2014-04-12 21:46
#22

#21 hoppas det inte innebär att du inte kan se att det finns tillfällen när döden är det snällaste alternativet (säkrast o fråga även om jag tror att du inser att det finns sådana tillfällen)  för mig är skada o lidande starkt samman kopplat o döda lider inte

veggie4every1
2014-04-12 21:59
#23

#22 Jag ser avlivning som dödshjälp för ett skadat eller sjukt djur som är utom hopp om tillfrisknande. Jag är för dödshjälp för både mänskliga och icke-mänskliga djur.

Så ja, visst finns det sådana tillfällen.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

grumpy19
2014-04-13 10:11
#24

Det bästa (och enklaste) du kan göra för att bidra till en bättre värld för alla djur är att bli vegan. Och om du tycker att det är fel att plåga och döda djur i onödan så har du inget annat val än att bli vegan. Dina värderingar och handlingar kommer annars inte gå hand i hand.

Medarbetare på vegan ifokus.

Em_
2014-04-13 12:50
#25

Ang. gödsel:

Har inte superbra koll på gödsel, rätt mig gärna om jag har fel. Gödsel är en del av ett kretslopp. Kretsloppet börjar inte i grisens rumpa, utan på åkern där man odlar grisfoder. Vill man odla foder där nästa år lägger man svingödseln på åkern igen. Det blir alltså inte massa gödsel över när man föder upp djur. Gödseln som blir behövs för nytt foder. 

På samma sätt kan man skapa ett vegansk kretslopp om man gödslar med avloppslamm och liknande som #21 skriver.


sotlynx
2014-04-14 07:43
#26

Om någon är mer intresserad av just djurhållning i förhållande till gödsel i Östersjöområdet kan man titta på filmen "Vårt grisiga hav". Den finns att få hemskickad gratis som dvd från någon sida med gratis läromedel för grundskola och gymnasium, minns inte vilken. Om någon tror på allvar att det ens finns system för köttindustrin som fungerar miljömässigt såväl som djuretiskt har denne någon verkligen stängt av sitt tankeorgan. 

Förnekelse, lättja och okunskap slår alltid tillbaka på oss själva i slutänden. För inte så jättemånga år sedan trodde man att jorden var platt, nu tror folk att veganer ska svälta ihjäl om köttbönderna försvinner. ( Det var för övrigt det dummaste jag läst på länge!!!! )

Att våga påstå och tro att köttindustrin inte är en av de absolut största miljöbovar i modern tid är att vara lika trångsynt som folket som glatt arbetade för en viss ledare i Europa under början av 1900-talet och sedan försökte bortförklara hur de handlat. 

Trångsynt, egoistiskt och megakorkat, och allt för att bacon är godare än sallad…

Nelley
2014-04-14 21:27
#27

#26 👍

Annons:
AnnaFagerell
2014-04-15 06:25
#28

#26 du kan inte jämföra bacon med sallad… Då får du åtminstone jämföra protein mot protein och det gör du inte… Tror du att veggie maten som produceras är mindre miljöbov? Då menar jag alternativet till kött! Proteinet som produceras i fabrik!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

veggie4every1
2014-04-15 12:32
#29

#28 Du kan väl upplysa oss då med lite konkreta fakta kring det?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cragan
2014-04-15 12:56
#30

#26 inte kollat på den filmen men är det från kreatur o inte konstgödning   eller är det allt skräp vi dumpat i hav o sjöar

veggie4every1
2014-04-15 22:23
#31

Det är djurens avföring från köttindustrierna.

Vårt grisiga hav

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cragan
2014-04-16 10:40
#32

får ta en titt på den sen när jag har tid

zorro2
2014-04-16 21:43
#33

om man minskar sin köttkonsumsjon samt börjar kjöpe närproduserat eller svenskt kött gjerne från gårdar. så slipper djuren långa resorna ner til europa for at slaktas. her i sverige så hoppas og tror jeg at de for gå inn i lastbilen i lungna forhållanden men hur er det när dem skal ut av lastbilen efter en lång transport på flere timmar, stående utan mat og vatten. Blir ledsen og tårarna rinner bare jeg tenker på det.

sen miljön og små djuren, allt skräp vi slänger ikke bare ute i haven men även i naturen, vi kväver naturen med allt skräp, plast påsar, glassflasker og mkt annat. har varit ute på selveste earth hour day og plockade skräp, kände neste på meg hur naturen åter kunde andas. så samla ihop et gäng og ut å plocka skräp, og informera om närproduserad matvaror.

äter ingen kjött men skulle vilje kjöpe ägg og ost från nån gård men har ikke hitta nåt bra. hittade et i gbg men der var hönsen endast innomhus.

nån kanskje har tips bor i borås

Nelley
2014-04-17 04:18
#34

#33 Ursäkta mej men är du från Norge kanske?😃

Annons:
zorro2
2014-04-17 15:45
#35

ja, det fins veganer i norge også :) 

skulle egentlig ut å plukke skräp idag men det blåser sån, da er det jobbigt. 

men födt i et land där djuren eller kvinnene har noe verdi…..nå kanskje det har ändrats, har ikke värt der på evigheter.

marathos
2014-04-17 19:03
#36

Bra skrivet #26.

Upp till toppen
Annons: