Annons:
Etiketthundar
Läst 1856 ggr
Persifone
2014-03-28 01:43

Insmugglade valpar

Artikel i Metro

"…Ovetande hundägare i södra Sverige kan ha köpt valpar smittade med både rabies och dvärbandmask. Nu efterlyser Tullverket personer som det senaste halvåret köpt valpar med ett serbiskt hundpass. ”De här hundarna kommer från ett område där det finns gott om rabies och man ser inte på dem att de är sjuka,” säger Gunnel Hellman, Tullverkets utredare i ärendet.

(…)

Bland smuggelvalparna som sålts finns även labradorer, shar pei, vallhundar, dvärgpinscher och pekineser. Försäljningen har skett på Blocket och priserna har legat på mellan 4 000 och 20 000 kronor. Flera av valparna som sålts har inte varit åtta veckor gamla, vilket är den ålder då de lovligen får separeras från mamman.

– Jag har all förståelse för att folk som köpt dessa valpar fästs sig vid dem, men frågan är om man är beredd att ta ansvar om hunden biter ens barn eller grannens barn och smittar dem med rabies, säger Gunnel Hellman."

Alltså, när ska folk lära sig?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
vallhund
2014-03-28 02:14
#1

Ovetande lär dom inte ha varit, däremot mer än lovligt naiva o opålästa.

Blocket har regler för hundannonser: http://www.blocket.se/regler.htm?ca=11&l=0

Tyvärr inte längre lika synliga på hundannonssajten.

Insmugglade djur skall avlivas på innehavarens bekostnad, likaså skall denne bekosta veterinärundersökning/vaccinering/ev karantän av alla djur som det insmugglade djuret träffat.

Jag har i färskt minne den unga tjejen som köpt sig en miniatyrvalp på en parkeringsplats i Skåne, den blev sjuk o fick avlivas ganska omgående, tjejen klagade hos säljaren o fick då köpa en ny valp till halva priset som oxå fick avlivas. Hon framträdde i media o klagade på oseriösa säljare, hur "blond" får man vara?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Persifone
2014-03-28 02:47
#2

Jag kommer också ihåg den händelsen.

Jag tänker att det finns oseriösa säljare för att det finns oseriösa köpare.

Sedan att vissa människor lägger ner mer tid och energi på att leta fakta om vilken dator/bil/vad som helst som passar deras livsstil bäst, men gör inte detsamma när det kommer till ett djur som ska leva med familjen omkring 10-15 år.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

vallhund
2014-03-28 03:43
#3

Minns du oxå den lilla PKn som importerats från Tjeckien (Allbin?)lagligt o som var så full av parasiten Giardia att den dog? Ägaren snyftade på hundsajter om hjälp med pengar för att kunna få ut den döda kroppen o journaler från veterinärkliniken?

I samma veva blev mitt konto på AoH utsatt för hackning så jag fick byta nick.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Silvestris
2014-03-28 17:10
#4

Är huvudet dumt får andra (och plånboken) lida. Hur svårt kan det vara att förstå att det inte finns några genvägar när det gäller att köpa sig en hund från en seriös källa?

vallhund
2014-03-28 17:16
Taxelina1
2014-03-29 09:28
#6

Hur ska man kunna få stopp på dessa smugglingar. Det är mer lönsamt att smuggla hundar än knark nu för tiden.

Kan inte våra dagstidningar göra något stort uppslag, kanske "uppdrag granskning" eller liknande ???

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Cragan
2014-03-30 09:49
#7

#6 tror tyvärr inte vi kan göra så jätte mycket i detta land utan dom viktigaste insatserna bör göras i länderna där valp fabriker ligger 
gärna få dom länderna att förbjuda valpfarmer och få en total översyn av deras hundhållning (chansen att lyckas fullt ut med det är dock lite under 0% iaf endligt mig då pengar styr det mesta och det är stora pengar det hela handlar om)

vallhund
2014-03-30 13:14
#8

#7 Vi kan göra väldigt mycket genom upplysning så att dessa inte får sina valpar sålda i Sverige.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cragan
2014-03-30 20:27
#9

#8 nja finns ju alltid folk som vill köpa billigare eller inte kan köpa av en uppfödare som frågar nått mer än kan vi mötas där tyvärr  fast med upplysning kan vi nog få ner mängden smuggel valpar iaf

Taxelina1
2014-03-31 10:59
#10

Att vända sej länder där de föds upp tror jag också är lika med 0 tyvärr. Några sedlar nerstoppade i fickan hos den besökande polisen eller annan myndighets person så är det problemet ur världen.

Nej, det måste vara upplysningar så, så många som möjligt blir informerade. Det kommer alltid att finnas dom som är snåla eller blåögda men man kan nå ut till fler och hoppas på "ringar på vattnet" effekten.

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: