Annons:
Etikettdjur-och-lagen
Läst 4217 ggr
Fridaosx
3/27/14, 12:35 PM

fixering av sugga

Man har nu börjat med ett djurförsök som kanske kommer ändra förbudet mot fixering av suggor i Sverige…

Vad tycker ni om detta?

http://www.affarsliv.com/start/nyheter/suggor-far-fixeras-pa-forsok

http://www.affarsliv.com/start/nyheter/klockan-ar-fem-i-tolv

http://www.affarsliv.com/start/nyheter/ovetenskapligt-och-oetiskt

You haven't lived until you've found something worth dying for

Annons:
Em_
3/27/14, 12:47 PM
#1

Tja, att vi borde skita i EUs fria handel, höja importtullarna, göra det möjligt för svenska grisbönder att ta ett skäligt pris för sina produkter och få folk att fatta att bra djurhållning gör att kilopriset ökar, men att det är värt det.


Silvestris
3/28/14, 5:08 PM
#2

Gräsligt är vad det är.

AnnaFagerell
3/28/14, 6:56 PM
#3

Jag hoppas att försöket går igenom på bra grunder. Frågan är om det är humanare att suggan ligger ihjäl sina bebisar de tre första dagarna än att hon är fixerad ett par dagar och hennes små överlever. Eller att hon själv dödar dem vilket också är vanligt under själva grisningen.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Silvestris
3/29/14, 12:44 AM
#4

#3

Problemet att suggor ligger ihjäl kultingar beror på att de har för lite utrymme att röra sig över. Man kan för all del lösa problemet genom att fixera suggan, men en betydligt bättre lösning som gör att suggan och kultingarna mår bättre är att ge suggan större utrymme.

Hur skulle du må av att fixeras ett par dagar? Skulle du gärna fixera en hund några dagar?

Grisar är intelligenta och kännande djur, att inte kunna röra på sig under ett par dagar kan innebära ett enormt lidande.

AnnaFagerell
3/29/14, 7:10 AM
#5

#4 Utegrisar ligger ihjäl flest smågrisar så du kan ju fundera över varför det är så? Tycker det är lustigt att man hackar på att sverige vill kunna fixera ett par dagar när man gör detta som vardagsmat i Danmark och ändå köper många svenskar danskt kött. Helt omoraliskt enligt mig. Varför man ska jämföra med en hund eller människa förstår jag inte, jag har inte 15-20 barn som jag ligger på, inte hunden heller

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Em_
3/29/14, 10:21 AM
#6

#5 Vilken typ av utomhushållning menar du? Har du någon källa?

Jag vill inte att Sverige tar ett stort steg bakåt och tillåter längre perioder av fixering. Jag köper inte heller utländsk kött.

Tror Silvestris menade att deras förmåga att uppleva obehag och lidande är jämförbara, inte hur de sköter sina ungar. Om suggor var helt frigående, gick föräldrakurser och fick barnbidrag och dessutom hade valet att adoptera bort eller helt avstå betäckning skulle de förmodligen vara bättre mödrar. Jag tycker inte suggan kan hållas ansvarig för att hon ligger ihjäl smågrisarna. Hon har extremt små möjligheter att påverka sitt beteende. Suggan själv är en produkt av avel som fokuserat på stora kullar.


Annons:
AnnaFagerell
3/29/14, 10:40 AM
#7

#6 Längre perioder? Förhoppningsvis handlar det om tre dagar, vilket inte är en lång period. Om man kan undvika dödsfall och även att suggan blir sjuk, vilket hon ofta blir, och då kan bli liggandes i en hel vecka, så är detta ett bättre alternativ.

Vad ni inte vet är att många idag fixerar sina suggor. för i lagen står det att man får göra det i vissa fall, om det anses vara nödvändigt, ex om hon är arg så att djurskötaren kan komma till skada, etc

Jag har jobbat med grisar i 15 år. Har sett hur de kan bli behandlade, har sett vad som händer när man har stall som gör att många smågrisar dör. Vi har dock inga stall där man kan fixera, vilket jag tycker är synd. Vi skulle kunna rädda flera hundra grisar i månaden på detta

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Silvestris
3/29/14, 11:09 AM
#8

#5

Suggor på lösdrift ligger inte alls ihjäl fler kultingar än andra suggor. Dra den för någon annan som inte har läst forskning på området.

Jag köper inte danskt kött så jag är definitivt inte någon hycklare på området. Fixering av suggor är ett sattyg som med rätta ska vara förbjudet.

Att jag jämför med hund beror på att hund och gris är väldigt lika varandra i både intelligens och känslor. Om man inte kan tänka sig att fixera sin tik några dagar för att hon inte ska ligga ihjäl valpar ska man fråga sig varför man accepterar att detsamma görs med suggor. Då är man hycklare om något.

Och ja, fixera dig själv om så bara för en dag och se hur du mår av det. Även om du inte tror att en sugga lider lika mycket av det kan du ju halvera ditt lidande med hälften och sedan fråga dig vad du är för människa som vill utsätta en annan kännande individ för det.

Har man en djurhållning som ger farliga, sjuka och döda djur har man en dålig djurhållning.

AnnaFagerell
3/29/14, 2:17 PM
#9

#8 Både utesuggor och suggor i så kallade familjeboxar ligger ihjäl mycket fler än fixerade suggor. Förr hade man mycket familjeboxar men man gick ifrån det då det var mycket högre ihjällegnings% i dessa boxar. Idag har man skyddsbågar i suggans grisningsbox men det händer ändå att hon ligger på de små. Mellan 10-25% av de nyföda dör under de tre första levnadsdagarna. sjuka, farliga och döda djur förekommer även där det är bra djurhållning. Förstår man inte det kanske man skulle prova på att jobba som grisskätare en dag.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Silvestris
3/29/14, 4:29 PM
#10

#9

Om det är så frekvent med aggressiva suggor att man rutinmässigt måste fixera dem har man djurhållningsproblem.

I Pig från 2005 redovisas resultat från 8 olika studier där man jämfört dödligheten hos kultingar mellan fixerade och lösgående suggor. I majoriteten (6 av 8) av studierna finner man ej någon statistiskt signifikanta skillnader.

AnnaFagerell
3/29/14, 7:15 PM
#11

#9 Många behöver det just vid grisningen… Jag har jobbat på ställen med mkt aggressiva suggor, lite beroende på ras. Hos oss har vi enbart snälla. De som visar annat åker till slakt. dödligheten är högst individuellt från besättning till besättning. Man gör ju nu en ny studie, ska bli roligt att se vad den visar. Efter 15 år med grisar så lär man sig vad som är lämpligt och inte. På vissa ställen tycker jag det är befogat, inte på andra. Bara där jag jobbar har vi två olika stall till grisningen, det ena är kanon att jobba i och det andra lite sämre. Skulle gärna se att vi i det ena stallet hade ett mellanting till fixering och lösgående. Där suggans yta begränsas några dagar men med så stor plats att hon ändå kan snurra runt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Fidelia
4/4/14, 12:43 PM
#12

Där jag jobbade hade vi en grind som delade av boxen så kultingarna kom undan. Men vissa suggor kallar till sig barnen innan hon lägger sig, vilket ökar risken att hon plattar till dem. Kultingarna släpper ju inte spenen när de väl fått tag i den. Det kan ske oavsett hur stort utrymme de har. Vi hade möjlighet att fixera suggorna i lösdriften. Vid t.e.x vaccinering och medicinering var det obetalbart. Då gav man dem godis och sprutade dem lugnt och säkert. Ingen behövde lämna flocken eller jagas och fixeringen varade högst en halvtimme. Däremot fanns inte den möjligheten i grisningsboxarna. Där fick man söka skydd på smågrissidan av grinden :-) Tyvärr är det väldigt många som tycker till om djurhållning utan att ha insikt. Själv hade jag läst massor av artiklar och litteratur, jag hade stenkoll trodde jag. Men oj vad fel jag hade. Det finns ingen litteratur som visar på verkligheten. Eftersom djuren inte kan läsa så gör de inte som det står i litteraturen. De lägger sig på barnen eller hugger ihjäl dem av olika anledningar, bajsar på fel ställe i boxen, mobbar varandra och slåss till nån dör. Men så står det inte i litteraturen, därför måste det ju vara udda och konstigt beteende. Fast det egentligen är helt normalt att alla inte är stöpta i samma form.

Silvestris
4/4/14, 5:32 PM
#13

#12

Jag vet inte vilken litteratur du hänvisar till men jag har läst vetenskapliga studier som gjorts på verkligheten dvs. studierna visar på hur det funkar i verkliga förhållanden. Sedan kan de förslag som ges vara oprövade och man vet inte om de fungerar förrän man har provat dem.

Men fixerade suggor ligger inte ihjäl fler smågrisar än andra suggor. Det visar den breda majoriteten av studier på svenska förhållanden.

Annons:
AnnaFagerell
4/4/14, 5:40 PM
#14

#13 Detta är högst individuellt mellan olika gårdar. Jag har jobbat på ett ställe där de låg ihjäl 30% av alla nyfödda när de fick gå i hela boxen, stod de fixerade från grisningen och fram till dag tre minskade dödligheten med 20%. Ganska stora siffor. Mkt kan förebyggas med bågar på alla väggar i suggans box. Men även detta knycker ju en del plats förståss.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Silvestris
4/4/14, 6:21 PM
#15

#14

Det är ju långt över medel i båda besättningarna. Man måste ju kunna identifiera faktorer som minskar dödligheten utan att försämra välfärden genom att studera de gårdar med låg dödlighet och lösa suggor.

AnnaFagerell
4/4/14, 6:49 PM
#16

#15 Alla gårdar har ju olika typer av inredning, olika typer av personal etc. Man gör ju vad man kan för att rädda så många små som möjligt. Man ger suggan lagom mängd foder, för mkt eller för lite foder påverkar modern mkt. Man ser till att hon får medicin om hon blir sjuk vid grisningen, vilket händer ganska ofta. Man ser till att suggan är vaccinerad så att de små inte föds med diarré, vilket sker på alla gårdar. Grisar med diarré kommer inte lika lätt undan när suggan lägger sig ner och de orkar inte dia lika bra. Sen försöker man hålla en låg ljudvolym så att suggan ska kunna höra sina egna små och inte bara tro att det är grannens ungar som ligger klämda… Oerhört viktigt att suggan är lyhörd. Man gör mkt för de små men vad jag tror att många inte känner till är: den största åtgärden… Man slaktar suggor som är "dåliga" mammor. De mammor som inte lyckas hålla många bebisar vid liv. De slaktas efter första och/eller andra kullen. Suggan ska kunna hålla så många små vid liv som möjligt själv. När djurskötaren gjort vad denne kan så är det upp till suggan. Är det verkligen bättre att många unga suggor ska sätta livet till så tidigt bara för att man inte får stänga in henne enstaka dagar? Man kan rädda många små genom att bara ha henne fixerad under grisningen och de första timmarna tills de små fått råmjölk och lärt sig att de ska ligga under lampan. det behövs inte så himla mkt om djurskötaren är där och visar dem det första dygnet. Men det är kanske bättre att slakta suggan efter hennes andra kull.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Silvestris
4/5/14, 5:08 PM
#17

#16

Precis, alla besättningar är olika men man bör väl rimligtvis försöka identifiera vad de som har god djurvälfärd och låg smågrisdödlighet gör rätt och ta efter där.

Och det är väl helt rätt att suggor som inte är goda mödrar trots god miljö slaktas? Suggans lämplighet kan inte ignoreras som en viktig faktor för smågrisarnas välfärd.

Fixering är dock inte nödvändig, det visar den sammanställda forskningen gjord under svenska förhållanden.

En besättning som behöver fixering för att hålla en låg dödlighet hos smågrisar har inte en tillräckligt god miljö och/eller tillräckligt bra avelssuggor.

Och även om du kunde få ner dödligheten till 0 genom att fixera suggan under flera dagar är det inte en försvarbar behandling av kännande och intelligenta djur. Som sagt, skulle ni se någon behandla sin tik så skulle ni skicka Lst på ägaren omedelbums.

AnnaFagerell
4/5/14, 5:42 PM
#18

#17 Du kan ha två identiska besättningar och ändå blir det "mer fel" hos den ena än hos den andra trots att man gör på samma sätt hos båda. Om man kunde få ner dödligheten till 0 så tycker jag att man ska det, med hjälpmedel! Tycker fortfarande inte att det är jämförbart med hundar MEN om jag hade haft en tik skulle jag nog kunna ha denne fixerad också när man inte kan ge dem tillsyn 24 timmar/dygn. Bara för att man fixerar suggan utesluter det ju inte att hon kan bli rastad

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Silvestris
4/6/14, 1:02 AM
#19

#18

Självklart kommer två olika besättningar aldrig få exakt samma resultat men om de arbetar på samma sätt och har samma stallar och avelsmaterial kommer de ha mycket likartade resultat.

Och jag tycker inte att det är en acceptabel djurhållning när man måste hålla avelsdjuren på ett sätt som drastiskt sänker deras välfärd. Då har jag hellre ingen hållning av de djuren alls.

Ursäkta min skepsis, men jag tror inte att man kommer rasta fixerade suggor i stallar med hundratals grisar ordentligt varje dag.

AnnaFagerell
4/6/14, 6:03 AM
#20

#19 De som behöver rastningen måste ha den, annars lär de vara sjuka och dö. Jag tror att du är en av dem som skulle behöva arbeta en vecka eller två i ett grisstall. Jag tror att många ändrar uppfattning när de har varit ett tag på insidan.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Silvestris
4/6/14, 1:05 PM
#21

#20

Hos svenska grisar ser vi redan idag beteendetstörningar och det sista vi behöver är ännu sämre förhållanden så att de utvecklar ännu fler.

Jag har spenderat en hel del tid i ett grisstall och har ingenting annat än gott att säga om den besättningen, men det var en stor lösdrift. Jag är faktiskt helt övertygad om att 2 veckor i ett konventionellt grisstall inte skulle ändra min ståndpunkt vilken är att grishållningen bör riktas åt just lösdrift. Inte till mindre utrymmen och fixering.

AnnaFagerell
4/6/14, 3:55 PM
#22

#21 jag håller med, lösdrift till sinsuggor.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: