Annons:
Etiketthundar
Läst 1944 ggr
Persifone
2014-03-19 14:09

Valp såldes för 12 miljoner

Från aftonbladet:

" Somliga är redo att betala lite mer än andra för sin fyrbente vän.

En ettårig tibetansk mastiffvalp med guldfärgad päls såldes nyligen för 12 miljoner kronor.

En person ska i går ha betalat 1,9 miljoner dollar för hunden på en mässa för lyxiga sällskapsdjur i den kinesiska provinsen Zhejiang, enligt Yahoo News.

– De har ett lejons blod och är kungen av mastifferna, säger uppfödaren Zhang Gengyun enligt tidningen.

Rekordhunden är 80 centimeter hög och väger 90 kilo. Rasen har blivit en statussymbol i Kina just för sin storlek och imponerande hårsvall som gör att rasen liknar ett lejon.

– Rena tibetanska mastiffhundar är väldigt sällsynta, ungefär som pandan som är våra nationalskatter.  Därför är priserna så höga, säger uppfödaren.

Den hund som fram tills nu var dyrast var den rödhåriga mastiffen Big Splash som såldes för 9,5 miljoner kronor 2011.

Köparen, en 56-årig fastighetsutvecklare från Qingdao, sägs ha egna ambitioner att bli hunduppfödare."

Men gud vad söt den var 😍

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
VildaVittra
2014-03-19 14:20
#1

Söt? Hunden har så mycket överskottshud i ansiktet att den knappast kan se, pälsen är så omfångsrik att den riskerar eksem, värmeslag och svampinfektioner och det kallar du för sött?

Angående priset så tycker jag det är vidrigt. Sådana summor motiverar definitivt oseriösa uppfödare som vill bli rika och avlar på sjukligt material.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Persifone
2014-03-19 14:26
#2

Jag kommenterade valpens utseende, inte huruvida den är frisk eller inte.

Mopsen här hemma (omplacering) är fruktansvärt söt, men med det sagt så försvarar jag inte aveln.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

SLCH
2014-03-19 16:58
#3

Det finns även en myt i Kina som säger att den Tibetanska mastiffen kan för lycka till hemmet :P

Upp till toppen
Annons: