Annons:
Etikettjag-har-en-fråga
Läst 2094 ggr
molam
3/3/14, 9:23 PM

VANSKÖTSEL, HUR GÖRA?

Hej

Min kompis mamma har 3 hundar och 2 katter, som verkligen är vanskötta, Min kompis tycker att det är så illa att hon till och med har sagt upp kontakten med sin mamma i princip, och har anmält henne.

Hennes mammas ena hund hade så mycket tovor så att hon inte kunde se, hon var rädd för allt och alla, och låg under min kompis köksbord i ca 1-2 timmar och i vanliga fall är hon jätte sprallig, glad och kärleksfull, och kommer alltid fram och hälsar.

Min kompis, var hundvakt åt sin mamma hund och tyckte så synd om hunden så att hon klippte den, tovorna gick inte ut med borste. Hunden låg och skämdes under klippningen som tog 3-4 timmar.

Hennes mammas andra hund hade så mycket tovor att en krok, eller nått hade fastnat i buken, min kompis visste tyvärr inte hur länge sen hade suttit där då hon inte hälsat på sin mamma under en tid.

Den tredje hunden har det blivit så illa med att hon gör utfall mot barn.

Hundarna har inte fått gått ut riktigt under hela sin tid och är därför inte rumsrena så dom utför sina behov inomhus dom är nu 2.5, 8 och 9 år gamla.

Och det är likadant med katterna.

Som tidigare sades så hat min kompis anmält sin mamma hos polisen och även djurskyddet som inte har gjort nåt åt detta.

Hon har bildbevis på detta, och ändå har inget hänt.

Min kompis sa även till uppfödaren av hundarna hur de blir behandlade, och först bestämde sig uppfödaren att ta hem en av hundarna då de var henne egenuppfödda, tills dess att min kompis mamma och styvpappa manipulerade uppfödaren att min kompis har skickat falska bilder. (finns även vittnen för händelserna)

Hur ska min kompis nu göra då varken polisen eller djurskyddet har lyssnat?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Fialialej
3/3/14, 9:26 PM
#1

ANMäL iGEN! Kräva tt det skickar ut en kontrollant och be om uppföljning. Ring och tjata tills du sett resultat. Vet man om sånthär har man ett ansvar att agera, tycker jag. (Jag vet inte hur gammal du är men som vuxen har man iallafall det ansvaret)

"På natten är alla katter svarta"

molam
3/3/14, 9:27 PM
#2

Min kompis fyller 18 i maj, jag själv är 20 men bor lite långt bort tror jag

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Fialialej
3/3/14, 9:29 PM
#3

Nja, telefoner när en bit. ;) bra att du uppmärksammar det men tyvärr krävs en hel del engagemang för att saker ska lösa sig ibland. De som utför kontroller är för få och därför kan det ta lång tid. Då är det bra att ligga på. :)

"På natten är alla katter svarta"

molam
3/3/14, 9:31 PM
#4

Hon har ringt 2 gånger till polisen och 2 gånger till djurskyddet samt att hon har skickat mail till länsstyrelsen när hon kommer hem (hon ska hos mig i en vecka bor 20 mil därifrån)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

marathos
3/3/14, 9:36 PM
#5

Anmälan ska göras till Länsstyrelsen i det län det gäller. Det går bra att göra en anonym anmälan, se bara till att ställa om telefonen till att inte visa vilket nr du ringer ifrån. Djurskyddet är en ideell förening med många lokalföreningar runtom i Sverige. De har tyvärr inte större rättigheter än vad man har som privatperson att omhänderta djur osv.

Ring, ring o ring till Länsstyrelsen. Tjata. Det är jättebra att ta kort. Var gärna fler så det finns fler vittnen. Skriv upp vilken dag o vilken tid ni såg vad osv. Det är alltid bra att ha.

bubbelbruden
3/3/14, 9:37 PM
#6

Anmäl-anmäl anmäl..ring,maila och fortsätt göra det tills det händer nåt.

Annons:
molam
3/3/14, 9:38 PM
#7

BAra en fråga kan jag som bor i västernorrland län ringa även om det handlar om gävleborgs län? För i så fall ringer jag med

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

jossan84
3/4/14, 10:41 PM
#8

Länsstyrelsen har skyldighet att följa upp alla anmälningar på ett eller annat sätt. Anmälningarna prioriteras 1 till 3 beroende på hur bråttom det är. Nu vet jag inte vad det stod i anmälan, men om djur lider prioriteras det i regel som 1 och ska kontrolleras inom ett par dagar.

molam
3/4/14, 11:13 PM
#9

Okej

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Sehvrin
3/7/14, 9:02 PM
#10

#7 Ja, det kan du. Det som spelar roll är att du ringer till den länsstyrelse som har tillsynen över det du vill anmäla.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

molam
3/7/14, 9:05 PM
#11

Great1

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: