Annons:
Etikettdjur-och-lagen
Läst 2858 ggr
Lena
2014-02-22 14:21

Olagligt lämna katt hemma utan tillsyn!

Visste du att din katt enligt djurskyddslagen måste ha tillsyn 2 gånger om dagen om du reser bort? 

Läs mera i denna artikel

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Fridaaaa
2014-02-22 14:31
#2

Japp visste jag, anser att man ska kolla upp det när man skaffar djuret vad som gäller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lena
2014-02-22 14:37
#3

#1 & 2 Håller fullständigt med er! Tänk om alla gjorde det - då hade vi varit mera framme än vad vi är idag. När det kommer till katter som fortfarande många får helt gratis är det fullständigt bedrövligt!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lorita
2014-02-22 14:53
#4

gratis och gratis när dom är ett år så kostar det 1000 kr i kastrering för i vårt hem finns inga okastrerade katter

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Lena
2014-02-22 15:03
#5

#4 Jag pratar om att katter allt för ofta är gratis i inköp. Problemet är att många skaffar katt lite på impuls just för att så är fallet. Människor som definitivt inte skulle blivit kattägare om de fått betala några hundra. Folk tänker då inte alltid på att katter kostar att äga samt att de kräver en del av sin ägare. Mat, veterinärvård, försäkring, kastrering, ID-märkning mm. När de upptäcker att det kostar blir det problem av olika slag. Många struntar t.ex i den viktiga kastreringsbiten vilket är orsaken till att det finns så många hemlösa katter som det gör idag.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lorita
2014-02-22 15:11
#6

#5 för mig är det så självklart att dom ska få ett bra hem och kastrering är ett måste men jag brukar ta omplaceringar som ofta är okastrerade och dom är ofta "gratis" men åker direkt till kastrering 

Nu var det längesen vi tog en ny katt har två kastrater en hona och en hane på 11 och 10 år tyvärr fick vi avliva den gamle på 15 år i höstdags (800:-) och kommer inte skaffa en ersättare för honom två katter är så lagom så

Han är mycket saknad 😭

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Lena
2014-02-22 15:40
#7

#6 Det är bra tänkt av dig. Så hoppas man ju alla tänkte. Inget är viktigare än just kastrering för att komma tillrätta med hittekattsproblemen. 

Det är svårt när man måste ta farväl av sina katter pga av sjukdom och ålder. De lämnar alltid ett tomrum efter sig.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lorita
2014-02-22 15:54
#8

#7 nu var det på grund av räven som Sinkadus fick lämna oss 😕 vår katt Lucas tycker inte om andra katter så så länge han finns så blir det inga fler katter här

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




ähnchen
2014-02-22 20:08
#9

Håller med om att man ska veta vad som gäller för det djur/de djuren man har eller tänker skaffa. Jag har ingen katt och visste inte vad som gäller. Hoppas att det är förlåten att jag svarade ändå 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Stallmima
2014-02-22 21:30
#10

Bra regel där  👍

Lena
2014-02-23 17:03
#11

#9 Man behöver inte vara kattägare för att svara på frågan! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vallhund
2014-02-24 01:19
#12

Det är ju bara positivt att fler än kattägare känner till lagen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

viktoria91
2014-02-24 17:05
#13

Japp, det visste jag! =)

Annons:
AnnaFagerell
2014-03-28 19:01
#14

Ja det visste jag… i jämförelse till de gamla människor som sitter ensamma så är detta en ganska konstig regel…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Emma--]
2014-03-28 22:12
#15

#14 Vad menar du?

viktoria91
2014-03-28 22:21
#16

#15 Antagligen att gamla människor sitter själva mycket. 

Till skillnad från katter har ju människor själv inflytande över sitt eget liv på ett helt annat sätt tycker jag.

Xristina
2014-03-28 22:21
#17

#15 Antar att hon jämför det med att det finns äldre människor som ofta är ensamma utan tillsyn hemma.

Vad det har med ämnet att göra vet jag inte riktigt.

AnnaFagerell
2014-03-29 07:13
#18

Alla andra djur kräver tillsyn en gång dagligen så varför katt ska kräva två förstår jag inte. Människan kräver ingen tillsyn. Det finns folk som dör i ensamhet utan att någon märker det. Men katten, den ska ha tillsyn två gånger om dagen. Även när den är ute och man inte vet var den är. Tänk om folk såg till sina katter EN gång om dagen, och tog hand om sina katter istället för att ha sommarkatter och katter man skiter i istället. Nu får ju mina tillsyn mycket mer än så men bara för det måste jag inte gilla regeln. Fast ibland har jag bara tillsyn en gång, om katten går ut och dyker upp en dag senare…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Emma--]
2014-03-29 08:57
#19

#16, #17 Misstänkte det, men tyckte att det var konstigt om man skulle jämföra människor och katter då man som #16 säger har inflytande över sitt eget liv. 

#18 Det är väl för att djur helt enkelt har olika behov. Jag tittar till alla mina djur minst 2 ggr/dag OM det är något som passar dom och deras behov. Men som min hamster så skulle det bara vara negativt att hålla på att väcka honom på förmiddagen. Däremot brukar han vakna till när jag stiger upp på morgonen, men inte alltid. 

Vuxna människor kräver det inte, för att vi kan styra över det själva om vi känner att vi behöver hjälp m.m. Små ungar däremot kräver ju att man faktiskt håller koll på dom. Men det går hur som helst inte jämföra katt och människa på det sättet.

Här har du motivationen till varför katter har 2 ggr/dag. 

"16 § Tillsyn ska ske minst två gånger om dagen. Unga, sjuka eller skadade hundar och katter ska ses till oftare. 

 Hur ofta man ska se till en hund eller katt har varit en fråga som har återkommit till myndigheten både från allmänhet och från inspektörer. Djur ska ha tillräcklig tillsyn enligt djurskyddslagen. För hund och katt har vi ansett att de bör ses till minst 2 gånger per dygn. 

Tillsyn två gånger per dag är speciellt viktigt då de är instängda antingen i lägenhet, annan bostad eller i katt- eller hundstall. Det är heller inte lämpligt att ha sin hund eller katt på en gård där man inte bor och bara åka dit en gång per dygn för att se till den och ge den mat. 

Man kan inte anse att 4 § i djurskyddslagen uppfylls med en sådan hund- eller katthållning. En hund ska som minst ha sällskap några timmar per dygn, men den ska också ses till minst ett par gånger per dag. Hundar är utpräglade flockdjur som bör ha någon form av sällskap de flesta av dygnets timmar. Även katter är ganska sociala. Det stämmer inte att katter är helt solitära djur som man förut har hävdat. Tvärtom hävdar Ottaway och Hawkins (2003) att katter är sociala om de kan och lever i grupper mestadels bestående av honkatter som är släkt med varandra och deras ungar, och att de lever någonstans där det finns mat. 

 Det har ifrågasatts om man verkligen kan uppfylla kravet på tillsyn två gånger när man har en katt som går ut och in som den vill. Men man kan argumentera för att om kravet på tillsyn bara skulle vara en gång per dygn, så är det inte säkert att man skulle kunna leva upp till det kravet heller med en utekatt som inte dyker upp varje dag. Det finns naturligtvis undantag, men vår erfarenhet är att om man erbjuder katten mat minst två gånger om dagen så lär den sig den rutinen och kommer hem vid mattillfällena. 

Det har också påpekats att det kan vara svårt att hålla kontrollen över ladugårdskatter, men även här ska man ge dem mat regelbundet och veta hur många katter man har och begränsa deras fortplantning. Om man har många katter som får fortplanta sig som de vill, får man dels problem med inavel och dels problem med att känna igen sina katter och får då svårt att veta om vissa katter försvinner eller varför de har försvunnit. Försvinner de pga. att de avlidit eller flyr de för att trycket blivit för stort (för många katter på ett område)? Det är också viktigt att man har katter som är så tama att man kan hantera dem, speciellt om de blir sjuka. Kattens status behöver stärkas, därför behöver det påpekas att man har skyldigheter och ansvar som kattägare. Varje kattägare ska sköta och ta hand om sin katt/sina katter samt förhindra oönskad fortplantning. Förhoppningsvis kommer ett ökat ansvarstagande göra att det på sikt bli sällsynt med förvildade och övergivna katter. 

"

AnnaFagerell
2014-03-29 14:21
#20

#19 Jag menar inte att det är dumt att se till sina djur två gånger om dagen. Men att det skulle vara mer befogat att se till en katt två gånger än ett betesdjur som ju faktiskt kan rymma, skada sig på staket eller bli påkörd är ju lite lustigt. Sen kvittar det ju om det finns lagar som säger div gällande ladugårdskatter om ingen gör något åt det. Själv tror jag inte det kommer minska. Mina katter är kastrerade men det är ingen självklarhet, speciellt inte på gårdar.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: