Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 1176 ggr
redan
2/14/14, 10:28 AM

tolkning av lagen

Annons:
ähnchen
2/14/14, 9:17 PM
#1

Det är alltid svårt att ta ställning till ett fall när man bara har info från en kort artikel. Har tyvärr inte tid just nu att leta efter mer information. Tråkigt i alla fall att mejeriet först fattade ett beslut för att sedan ångra sig (om jag förstod det hela rätt) så att korna inte hade behövt slaktas och personerna ifråga inte behövt hamna i denna situation. :(

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

redan
2/14/14, 10:55 PM
#2

Mejeriet tog inte ett beslut, länsstyrelsen ansåg att "betet" i september inte var tillräckligt bra. Något jag fullt förstår, men inte anser ska vara av avgörande i september.

Vid länsstyrelsens inspekterade i september var djuren ute men enligt länsstyrelsen räknas det inte som bete eftersom att området inte var tillräckligt stort och det inte fanns grönt gräs.

- Gräset är inte grönt i september när man har haft djuren ute hela sommaren. Vi har haft dem nära ladugården för det måste man ha när man har mjölkningsrobot. Annars går det för lång tid mellan mjölkningarna, säger Birgitta Lundström.

Och så tillägger hon:

-Lagen är skriven på ett sätt, sen ser ju verkligheten ut på ett annat sätt…

HellviHumle
2/15/14, 12:08 AM
#3

Står det verkligen att djuren ska ha tillgång till bete? Står det inte att de ska ha möjlighet till utevistelse?

HH

redan
2/15/14, 1:38 PM
#4

Det är alltid inspektören från länsstyrelsen som själv tolkar och bestämmer hur det ser ut ur dennes synvinkel gentemot lagen.

Em_
2/16/14, 5:38 PM
#5

Jag tolkar artikeln som att mejeriet vill att korna ska vara ute, länsstyrelsen anser att betet inte är tillräckligt bra. Förstår inte varför de inte bara fixade foder till hagen, men det kanske finns fler omständigheter.


redan
2/16/14, 6:10 PM
#6

Bete är ju gräs och när gräset är slut för året, så är det kanske inte så lätt att ordna mera gräs. verkar dumt att göra en sådan anmärkning i september.

Annons:
jossan84
2/19/14, 11:43 PM
#7

Där jag jobbade förra sommaren var det 300 mjölkande kor. De gick i två grupper och hade 4 hagar som man varvade mellan. det gick bra :)

jossan84
2/19/14, 11:48 PM
#8

Om de måste ha korna i en hage som hinner bli nedbetad så skulle jag nog vilja påstå att de har för lite betesmark i förhållande till antal djur. Sen kan jag förstås tycka att det är onödigt att tvinga dem att hälla ut mjölk.

Upp till toppen
Annons: