Annons:
Etikettjag-har-en-fråga
Läst 2344 ggr
Mysisa
2014-01-21 15:31

Mata ihjäl småfåglar med spritindränkt mat

Nån som hört talas om att man i Frankrike matar nån liten fågelart med nån form av sprit tills den äter ihjäl sig, brukar ta några månader. Sen ska köttet vara "naturligt marinerat" Jag hittar ingen källa på det hur mycket jag än googlar och detta ska vara en känd maträtt.

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
VildaVittra
2014-01-21 15:41
#1

"For centuries, a rite of passage for French gourmets has been the eating of the Ortolan. These tiny birds—captured alive, force-fed, then drowned in Armagnac—were roasted whole and eaten that way, bones and all, while the diner draped his head with a linen napkin to preserve the precious aromas and, some believe, to hide from God."

http://en.wikipedia.org/wiki/Ortolan_Bunting

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mysisa
2014-01-21 15:49
#2

Tack :)

minavitas.wix.com/kennel

[VampireGirlElvira]
2014-01-22 13:44
#3

Fy fan! Det låter inte bra det. :(

ähnchen
2014-01-24 19:38
#4

Nej, det låter verkligen inte bra. Varken den ena eller andra versionen. Fast texten i #1 låter som om det har hänt när det står "were captured" istället för "are captured". Känner att jag måste forska lite…

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
2014-01-24 20:06
#5

Tyska versionen på wikipedia säger att det fortfarande är så. Antalet ortolansparvar har gått ner mycket varför arten är skyddad och fångsten är förbjudet. Ändå är rätten ganska utbrett bland gourmets. 

Ännu värre, så står det att man håller fågeln i mörkret eller ta bort ögonen så att den tappar kontroll över dag och natt och äter hela tiden och går fortare upp i vikt. Vidrigt!

Hittade en länk till en sida av CABS, committee against bird slaughter som de kallar sig. Där finns det lite info om vad de försöker göra för att få stopp på ortolanfångsten i Frankrike och, när man läser på flera sidor, hur de bemöts av myndigheter i trakten.

http://www.komitee.de/en/actions-and-projects/france/bird-trapping/south-france-ortolan-bunting/anti-trapping-operations-2011

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Mysisa
2014-01-25 11:36
#6

Det övergår mitt förstånd hur man ens kan komma på en så grym förberedelse och tillagningsmetod.

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Upp till toppen
Annons: