Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 2797 ggr
Lena
2014-01-12 10:28

Djurskyddsfall: Vanvårdade katter i Norrköping

I denna artikel skriver Norrköpings Tidningar om ett fall i Norrköping. 

En man hade 17 katter instängda i en lägenhet. Mannen hade djurförbud sedan 2002. Stanken i trappuppgången tydde dock på att han hade katter ändå. 

När Länsstyrelsen gjorde en kontroll visade det sig att det fanns 17 katter där. 5 var instängda i mörker på en toalett. Katterna hade varken vatten eller mat. Mannen själv bodde inte längre i lägenheten. Djurägaren påstår att han gått dit och gett katterna mat ett par gånger per vecka. 

10 av de 17 katterna avlivades senare. De övriga tror man kan omplaceras.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
carlas
2014-01-13 00:19
#1

Tragiskt. Stackars katter. Och djurförbud sedan 2002 …

I en kort intervju med kattägaren (länkas till) framgår att det inte står riktigt rätt till med denne (heller), s a s. Vid djurförbudet 2002 hade han tydligen 2 katter. De har sedan dess förökat sig, och blivit 17 katter. Han hävdar att han sett till katterna "absolut varannan dag". Men förstår lst:s omhändertagande…

Hyresvärden har också kommit till tals (i relaterad länk). Han visste enl utsago inget om de 17 katterna. Inte grannarna heller? Så beskrivs:

"Hyresvärden tycker mycket synd om djuren men anser samtidigt att katter är att likställa med skadedjur när de hålls i lägenhet.

–Tidigare fick jag klagomål om att det luktade illa ute i trapphuset och då åtgärdade hyresgästen problemet. Nu när vi gick in såg vi att han hade haft några avancerade, elektriska grejor som tar bort lukt. Men något hade hänt så att säkringarna hade gått och då fungerade ju inte dom där doftgrejorna längre."

Hm, "avancerade doftgrejor" …? Och skadedjur då hålls i lgh?

Texten fortsätter (mina understrykningar):

"Värden berättar att grannarna i huset intill tidigare klagat över att de sett katter men att han trodde på att hyresgästen hade tagit hand om det. De närmaste grannarna började klaga först efter insatsen då polisen och djurskyddsinspektören hade hämtat katterna."

I övrigt beskrivs av polis och länsveterinär (i ytterligare relaterad länk) hur vanligt det är med omhändertagande av katter. 

"– Vi har av olika omständigheter omhändertagit jättemycket katter den senaste tiden, säger hon" [länsveterinären]

Och vidare (mina understrykningar):

"Det jamar ordentligt i bakgrunden när NT pratar med handläggaren Annica Tunholm [hos polisen] på telefon.

– Jag sitter just nu med sex omhändertagna katter i bilen. De tillhör en farbror som har åkt in på sjukhus, säger hon.

Ibland är de omhändertagna katterna rädda, ibland är de tama. De 17 katter vi beskrivit i artikeln här intill var någonstans mittemellan.

– Alla utom en kunde vi ta för hand. Vi har en håv med oss och alltid en säck kattmat i bilen."

Sjutton katter - mittemellan "rädda" och "tama" - varav sexton kan tas "för hand". Förefaller inte helt uppenbart att tio av dessa katter varit i så dåligt skick, psykiskt eller fysiskt, att de måste avlivas?

Jag försvarar inte vanskötseln av katterna, men ifrågasätter lst:s förfarande och beslut. Och varför i allsindar sägs av lst att mannen "misstänks ha brutit mot mot djurförbudet …"? 

Misstänks?

Det är mycket som är galet här.

Lena
2014-01-16 20:32
#2

Ja visst är det - mycket som är galet i detta fall. 😢

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

ähnchen
2014-01-18 17:30
#3

Ja, ibland undrar jag hur mycket som är galet och hur mycket som förvrängs när artiklar skrivs. Bilderna ser i alla fall skrämmande ut! Stackars katterna. Tycker allmänt att man oftare läser om vanvårdade katter än andra husdjur. Varför brukar just katter drabbas så mycket? Eller är det bara min uppfattning?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

carlas
2014-01-19 02:28
#4

Katter drabbas fortfarande i särskilt hög grad av flera skäl tror jag:

1) Katten är omgiven mytbildning och okunskaper - "klarar sig själv" etc;

2) Katten är lagligt oskyddad - inga/föga ägarkrav vad gäller id-märkning, tillsyn, omvårdnad etc - se i kombination med nr 1;

3) Katten är det mest frekventa "husdjuret" i Sverige, så redan antalet ger större antal även vanvårdade - se i kombination med nr 1 + 2;

1 + 2 + 3 samverkar, dvs ger människor och myndigheter fortsatta möjligheter att vanvårda respektive nedvärdera katter och katters liv.

Därmed sänks katters status ytterligare. Ses katter som skadedjur vilka saklöst kan avlivas av statliga myndigheter så lär det inte bli färre fall av vanvård av just katter bland så kallade vanliga svenssöner.

Och så vidare? 😕

carlas
2014-01-19 04:27
#5

EDIT, tillägg till #4 (blev för sent att "hantera"):

Under nr 2) att Katten är lagligt oskyddad - ska naturligtvis fogas, rätten för markägare att skjuta katt som "med skäl" kan antas vara övergiven. Behövs inte mycket till skäl kan tilläggas. Vilket ytterligare förstärker nr 1, samt hur nr 1+2+3 samverkar.

Dessutom ska det vara:

Därmed sänks katters status ytterligare. Ses katter som skadedjur vilka saklöst kan avlivas av statliga - och kommunala - myndigheter så lär det inte bli färre fall av vanvård av just katter bland så kallade vanliga svenssöner.

Upp till toppen
Annons: