Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 4755 ggr
Lena
2014-01-02 15:30

Omdiskuterad TV-serie på TV4!

Snart kommer TV4 att sända en TV-serie om Djurskyddsinspektörernas arbete i Skåne. En djurskyddsenhet som fått mycket kritik från olika håll för sitt sätt att arbeta. Produktionsbolaget bakom TV-serien har åkt runt med inspektörerna och med kameran dokumenterat hur de arbetar. En 2 minuter lång trailer visas nu inför seriens premiär. Bara i trailern kan man enligt granskare se inspektörerna begå flera fel i sin yrkesutövning. Djurägare har även blivit filmade utan sitt medgivande. Produktionsbolaget har även uppgivit att de klippt till djurägarnas nackdel. 

Så här presenterar TV4 själva serien: Svensk dokumentärserie från 2014. Här skildras vardagen för djurens bästa vänner, djurinspektörer. De arbetar på länsstyrelsen i Kristianstad och deras uppgift är att kontrollera djur som hålls av människor. Målet är att se till så att djuren behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande.

Skrivet om serien: 

Länk till bloggen Sveriges Snyggase Bonde.

Länk till Forsythias Blogg.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Taxelina1
2014-01-02 19:39
#1

Det här är ju fruktansvärt…! Det här kommer ju handla om människor med psykisk ohälsa. Hur har man bara mage att hänga ut människor på det här viset. Det är ju att sparka på folk som redan ligger.

Det är synd om både människan och djuren. Ta och hjälp dom utan filmkameran i stället.

Länsstyrelsen och djurskyddet gör ett mycket bra jobb, men tydligen inte i Skåne där dom har stort problem som dom kanske skulle behöva reda ut internt innan dom visas upp för hela svenska folket.

Hälsning från en stor djurvänCool

Lena
2014-01-05 12:44
#2

#1 Det är inte bara i Skåne som det fungerar lit si och så med djurskyddsmyndigheten läs Länsstyrelsen. När det gäller mitt område, hemlösa katter, är vi inte särskilt nöjda rent generellt heller. Det finns Länsstyrelser som samarbetar bra med ideella katthemsföreningar men motsatsen är tyvärr betydligt vanligare. Tråkigt men sant.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Taxelina1
2014-01-05 15:27
#3

Kan faktiskt hålla med dej där. Tyvärr.

Hälsning från en stor djurvänCool

kamera0710
2014-01-07 14:37
#4

#2

"Det är inte bara i Skåne som det fungerar lit si och så med djurskyddsmyndigheten läs Länsstyrelsen. När det gäller mitt område, hemlösa katter, är vi inte särskilt nöjda rent generellt heller."

Vill du med detta säga att de inte följer lagstiftningen? För en myndighet måste ju ha stöd i lag för alla vidtagna åtgärder.

[[Boris Sager]]
2014-01-10 09:59
#5

#4 Jag kan svara dig att de ofta inte följer lagstiftningen. Har egna erfarenheter av detta. Avundsjuka grannar, maktgalna djurskyddsinspektörer, som tyvärr ibland saknar utbildning både praktiskt och teoretiskt.

Trodde inte att detta var sant förrän jag själv såg min egen akt i länsstyrelsens arkiv. Lyckligtvis kunde jag bevisa att text och foton var falska.

Länsstyrelsen och djurpensionaten tjänar pengar på detta och kallar dem som drabbas för objekt, psykiskt sjuka personer. Lämpligt att nedvärdera. (Gör saken mer trovärdig inför dem själva också)

Lättare att vinna över enskilda personer än ett företag med goda juridiska kuskaper.

Naturligtvis finns de djurskyddsinspektörer, som verkligen kan sitt jobb och att djur far illa hos vissa människor är alldeles säkert.

Det är dem, som ska följas upp.

Jag har blivit anmäld 6 ggr anonymt. Alla ggr bedömdes anmälningarna obefogade.

Det gäller att alltid ha bevis, kamera att fotografera sina hundar och även djurskyddskonsulenterna ibland, gärna ha vittnen och begära second opinion om distriktsveterinären är "i maskopi med lst"-En jävsituation.

Har ni läst boken Vi har avlivat din häst, den ligger under presenningen, Anders Thelin, Per Michanek, Lars-Ola Borglid?

jossan84
2014-01-11 17:23
#6

#5 "som tyvärr ibland saknar utbildning både praktiskt och teoretiskt"

Har du varit med om någon inspektör som saknat utbildning?

Efter 5 år på universitet, sommarpraktik som djurskyddsinspektör och ett helt liv med olika djur fick jag ändå inte jobb som inspektör pga. för lite erfarenhet. Nu har jag kompletterat med 2 års utbildning till och har dessutom jobbat praktiskt med fler djurslag än innan så nu i vår ska jag börja söka jobb igen, på länsstyrelsen. Har svårt att tänka mig att de anställer folk utan utbildning.

Annons:
[[Boris Sager]]
2014-01-11 17:41
#7

Jag har tyvärr erfarenhet av djurskyddsinspektörer som enbart har grundskolekompetens. De flyttades över från kommunen till ls automatiskt.

jossan84
2014-01-11 19:39
#8

#7 Oj, de har alltså inte ens gått gymnasiet?! De kanske gjorde så förr då.

Lena
2014-01-12 09:47
#9

Enligt en person som jobbat som djurskyddsinspektör och slutat är förhållandena sådana att de med utbildning inte stannar så länge. De anser inte att de får jobba på de sätt som de borde få göra. Därför har det blivit svårt att få folk med föreskriven utbildning. Nu vet jag inte om det gäller för hela landet. Det finns ganska stora variationer inom landets olika län. Varje Länsstyrelse är sin egen fristående myndighet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gasoline
2014-01-12 14:14
#10

Nu kan jag ju inte riktigt hålla med om att dålig eller bristfällig djurhållning alltid beror på psykisk ohälsa.

[[Boris Sager]]
2014-01-12 14:20
#11

#10, vem skriver så?

Det är ju inte alls så. Det är något som djurskyddet tar till, helt obefogat, för att "rättfärdiga" sina beslut.

Gasoline
2014-01-12 14:48
[[Boris Sager]]
2014-01-13 11:23
#13

http://forysta.bloggspace.se/2362327/Fornedringstelevision/

"Henriette´s chef, Magnus Björklund erkänner på direkt fråga om det är personer med missbruk eller psykiatriska diagnoser, som vanligen drabbas av djurförbud, att det inte finns något sådant samband"…

Annons:
Taxelina1
2014-01-13 18:50
#14

#11 Det var jag som skrev det.

 Bor en normal människa i ruckel? Behandlar en normal människa djuren som dom gör?

Nu ser jag inte ner på människor som är annorlunda än andra "normala. Men det är "annorlunda personer som bor i ren misär och låter djuren bo i detsamma.

Så menade jag😉

Hälsning från en stor djurvänCool

[[Boris Sager]]
2014-01-14 10:08
#15

#14 Tyvärr kan man vinkla artiklar, som man vill- Och gör det också!

Så många av dessa omhändertaganden är från människor, som INTE bor i ruckel eller behandlar sina djur såsom det beskrivs i Lst`s handlingar.

Det är det, som är Lst´s strategi att få människor att tro att det är som du beskriver. Deras beskrivningar "smittar sedan av sig" till media, som beskriver i sina artiklar LST´s bedömningar. Media måste också "sälja" sina artiklar.

Jag  är tacksam att jag inte går på det, eftersom det bevisligen inte är sant.

Taxelina1
2014-01-14 11:49
#16

Medias vinklar är helt skrämmande. Det ser man fall på så gott som varenda dag tyvärr.

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: