Annons:
Etikettmyndigheter-i-media
Läst 2769 ggr
Lena
2013-12-29 11:38

Har katter trots djurförbud!

I en artikel på SVT.se kan man läsa om ett fall där en kvinna trots djurförbud visar sig hålla två katter instängda. Katterna har varit instängda utan mat i flera dagar. 

Kvinnan har haft djurförbud i 5 år men ertappas hela tiden med nya katter. 

I reportaget ni kan titta på i anslutning till artikeln framkommer det att 1828 personer har djurförbud i Sverige. Av de 693 kontroller som Länstyrelserna gjort senaste året visade det sig att 145 hade djur trots djurförbudet. Enligt statistiken bryter 21% av dem med djurförbud mot beslutet. 

Fallet som Svt.se tar upp är i Skåne. Kvinnans två katter tas omhand av djurambulansen. Inspektören hoppas att de ska få nya hem. Det är dock vanligt att djuren avlivas då de bedöms för sjuka, skadade eller utsvultna för att kunna omplaceras. 

Djurskyddsinspektören säger att han tycker synd om både djuren och människorna bakom. Det handlar ofta om människor med olika problem, ekonomiskt, socialt eller psykisk ohälsa. Att kontrollera djurförbuden tar mycket tid från djurskyddsmyndigheten. Dessutom leder åtalen sällan till några kännbara straff. På sin höjd böter som den det gäller ändå inte kan betala.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
indra-bus
2013-12-29 12:05
#1

De är nog så att de är synd om människan bakom detta oxå  de ligger nog ofta psykisk sjukdom bakom. De vill säker djuren väl men de förstår inte att de inte klararav att ta hand om dem o att djuren faktiskt lider.  Så de är tragiskt. Men djuren skall ju inte behöva lida för de. Ett svårt problem. 

Men "friska människor" betalar för att se  djurplågeri  tjurfäcktning , djurkamper, dansande björnar mm. Hur kan man se de som underhållande?

Eller att flå ett päls djur eller plocka en fågel levande för att få päls eller dun hur klarar man de?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Lena
2013-12-29 12:37
#2

Det är mycket som är fullständigt åt pipsvängen när man börjar fundera på det. 

När det gäller djurskyddsärenden av det här slaget borde det samarbetas mera med andra delar i samhället. Så att människorna bakom djuren får det stöd de behöver för att få ordning på sina liv. Tror det är det som felar idag. Det behövs en helhetslösning helt enkelt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

indra-bus
2013-12-29 13:28
#3

Jo de skulle ju vara bra. Men många av dessa människor vill inte ha någon hjälp o de kan man  inte tvina dem till att ta i mot.

De blev lite ot. Men kommer alltid att tänka på att de finns så kallat friska människor som vill se sånt lxom.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Lena
2013-12-29 13:34
#4

#3 Nja det där brukar vara en sanning med modifikation att de inte vill ha hjälp. Olika sjukdomar och tillstånd kan göra att vederbörande saknar sjukdomsinsikt. Men det är inte detsamma som att de inte vill ha hjälp. Så som psykiatrin kommit att se ut och som samhället är numera ramlar folk mellan stolarna och lämnas åt sitt eget öde. Sedan psykiatrireformen ifördes har det blivit flera människor som lever i ren misär då de inte fångas upp på samma sätt längre.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

redan
2013-12-29 21:13
#5

Inte alltid är ett djurförbud befogat. Då statistik går att ljuga med, så litar jag inte på den. Det är ofta industrin de ska titta på, inte en enkel privatperson. Men det gör de inte då industrin är svår att stoppa medans privatpersonen är simpel…. Det räcker trots allt med tre förelägganden och de behöver inte ens säga alla tre vid första mötet…. I tidningen heter det: Vi har följt fallet i flera år. (Dock har de då inte hunnit kontrollera anläggningar med 10.000 djur)

Lena
2013-12-30 10:36
#6

#5 Kan hålla med dig där att de riktiga bovarna ofta går fria. Tänker på hur grisarna har det t.ex. för att inte tala om minkindustrin. I fallet ovan verkar det dock befogat och i många andra djurskyddsfall med som jag studerat. Många gånger får inte dem som borde ha det djurförbud bland djursamlare och liknande heller. Det verkar inte finnas något enhetlig linje i hur myndigheterna arbetar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Upp till toppen
Annons: