Annons:
Etikettallmänt
Läst 4826 ggr
Persifone
12/11/13, 1:21 AM

Man försökte halshugga sin katt

Från expressen

"…HALMSTAD. Mannen lade upp sin katt på en skärbräda för att avliva den med ett yxugg. Men han missade första hugget och högg av sin egen tumme…"

"…En veterinär som undersökte katten uppger att den hade skador på skuldror, hals och huvud efter yxhugg. En skada på skuldran gick ända in till benet.

Katten avlivades senare på djursjukhuset.

Mannen förnekar brott. Han hävdar att han bara skulle hugga huvudet av sin katt och att det inte var meningen att den skulle plågas.

Han döms nu för djurplågeri till villkorlig dom och 5000 kronor i böter."

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
Persifone
12/11/13, 1:22 AM
#1

Alltså, vad mycket sjuka människor det finns 😕

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Starman]
12/11/13, 1:50 AM
#2

Varje dag ger en nya anledningar att kräkas. 🤮

Persifone
12/11/13, 1:52 AM
#3

#2 Så sant, så sant. Tyvärr.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Lamina
12/11/13, 1:59 AM
#4

Ahh, för en gångs skull fick en såndär vidrig djurplågare smaka på sin egen medicin. Stackars katt. Men rätt åt gubben som lyckades hugga av sin egen tumme. 😎

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Kittekatt]
12/11/13, 2:10 AM
#5

Fy fan finner inga ord. Vilken supersjuk människa.

Whippetgerbilen
12/11/13, 11:43 AM
#6

Fyy F***N VILKEN IDIOTISK MÄNNISKA!!! RÄTT ÅT HONOM!!!

Dogs is my world ♥

Annons:
[lolitakiller]
12/12/13, 3:59 AM
#7

Läste den idag på aftonbladet och fyfan…. tycker att det är bra att han förlorade tummen även fast jag låter jätte elak, ibland förtjänar man att smaka på sin egna lilla äckliga medecin.

Marr
12/12/13, 8:13 AM
#8

Hade inte tyckt synd om honom om han huggit av sig hela handen. Sådana människor behöver varken armar eller ben. 5000:- i böter är alldeles för billigt!

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[Starman]
12/12/13, 2:01 PM
#9

Uppenbarligen är ju människan sjuk i huvudet, så straffet borde ha blivit tvångspsyk. Det är orimligt att en sådan sjuk person ska få gå runt fritt i samhället utan några som helst begränsningar.

Marr
12/12/13, 2:11 PM
#10

Ja där tycker jag faktiskt nästan som du Starman, för en gångs skull. Kan man göra så med djur, så vad kan man då ställa till med? Blir nästan galen när jag hör talas om sådana här saker. Men inte skulle jag halshugga karlj….n även om jag säger orden tyst i mitt huvud, när jag blir helt förtvivlad…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[Starman]
12/12/13, 2:59 PM
#11

#10

Skönt att det till slut fanns något som vi kunde vara överens om. 🙂

veggie4every1
12/12/13, 6:28 PM
#12

Är det just att han missade som upprör så?

Hade det varit ok att halshugga katten om han inte missat?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Marr
12/12/13, 6:39 PM
#13

#12 Verkligen inte ok att halshugga katter över huvud taget. Han måste helt och hållet "tappat huvet" den galne karln. Önskar han har ett samvete och lider alla helvetes kval nu.

Kanske ok med höns och de fiskar vi drar upp ur sjön. Fast personligen gillar jag inte det heller…nä usch.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
veggie4every1
12/12/13, 7:17 PM
#14

Varför tycker du att det är kanske ok med hönor och fiskar, men inte med katter?

Du gillar det inte personligen, men tycker ändå att det är skapligt ok att andra bryter nacken och halshugger de djuren. Förstår jag dig rätt då?

Om mannen då hade slagit ihjäl katten istället för att halshugga den, hade det varit ok? Exempelvis som man gör med kaninerna när man slaktar dom hemma.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Marr
12/12/13, 8:51 PM
#15

Är kluven i det med…gillar inte kött äter nästan inget kött alls själv. Ska djur avlivas gör man det på ett så jusste sätt det går. Är inte själv nöjd med djurhanteringen som förs över lag i hela världen. T.ex. uppfödning, djurtransporterna, kycklingarna nu senast osv. 

Ska man avliva djur ska man väl inte göra det i vredesmod och därmed lyckas misslyckas något fruktansvärt. 

När ett djur ska avlivas ska det ske humant om det så är mat eller husdjur. Snabbt humant och professionellt är den önskan jag har, oavsett djurart.  

Det är så jag menar.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Lina Strindlund
12/12/13, 9:43 PM
#16

Jag tror Marr är en fin människa, som inte hunnit tänka efter så mkt som vissa andra, bara. Man blir förskräckt när man inser att världen inte är rättvis! Som man oftast tror som barn. Så mkt är fel i samhället, och i lagarna. Så det är svårt att veta vad som är rätt. 

Jag tror han skulle avliva katten helt enkelt. Vissa gör det ju hemma. Men på det där sättet ska man absolut inte göra det! Att skjuta ett djur istället för att gå till veterinären är OK, om man vet vad man gör, och man gör det för djurets skull. Dvs att den inte har ett värdigt liv. 

Hoppas ni förstår vad jag menar. Att det kan vara ett alternativ att avliva hemma, om man vet vad man gör.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

veggie4every1
12/12/13, 11:33 PM
#17

#15 Du skriver att du inte tycker det är ok att halshugga katter överhuvudtaget. Men en lyckad halshuggning är snabb och "human". 

Varför tycker du inte att det är ok att halshugga katter då?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

viktoria91
12/13/13, 2:38 PM
#18

Synd att det bara var en tumme.=/

Cragan
12/13/13, 3:56 PM
#19

#14 man slår inte ihjäl kaniner innan slakt utan man slår till för att bedöva dem innan avblodning samma med höns dom ska bedövas innan avblodning/halshuggning. samma gäller dom allra flesta djur om dom inte skjuts.    nog ot från mig i denna tråd om det ämnet.

bra att han blev dömd och får hoppas på att folk lär sig att har dom inte kunskap själva om hur man avlivar så ta hjälp av någon som vet

Marr
12/14/13, 8:31 AM
#20

#16 Tack! Men nog har jag tänkt efter men har för den skull inte kunskaper hur en professionell avlivning går till. Därför ska det överlåtas till dom som vet och kan.

#19 Bra sagt där. Djuret ska vara bedövat innan halshuggning. Personligen tycker jag det är en självklarhet…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
Whippetgerbilen
12/14/13, 5:10 PM
#21

#12 Nej men jag förstår inte riktigt din synpunkt, man tycker ju att det är rätt åt honom och det är absolut inte okej att halshugga sin katt eller andra djur, eller människor.

Dogs is my world ♥

veggie4every1
12/14/13, 8:41 PM
#22

#21 Den här länken visar delvis mina synpunkter:

http://peranderssvard.se/wp/2013/07/20/djurplagaren-vi-alskar-att-hata/

Länken handlar om en annan djurplågare ni säkert minns, men väldigt relevant till varje fall av djurplågeri.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lina Strindlund
12/23/13, 5:36 PM
#23

Jag vet inte å mkt om avlivningsmetoder heller, utom hur veterinären gör med sällskapsdjur. Av det jag läst och hört tycker jag ett skott i huvudet, så att djuret dör ögonblickligen, är det "snällaste" sättet. Om man MÅSTE döda djuret. Det är det sätt jag skulle välja bli dödad på om det var tvunget att jag skulle dö. För att göra slut på lidandet alltså. Eftersom jag är vegan så tycker jag inte man ska döda djur för att äta dem, utan bara av barmhärtighet mot djuret. 

Så synd att inte alla djur (inkl människor) får avlivas på det mest schyssta sättet. Istället för ett plågsamt sätt. Det skulle väl inte kosta mer pengar eller tid?


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Lena
12/26/13, 10:33 AM
#24

#23 Nej det mest barmhärtiga är att avlivningen sker av veterinär via en injektion sömnmedel och sedan en injektion i hjärtat sedan djuret väl somnat in. Görs det på rätt sätt går det snabbt och så gott som helt smärtfritt. Djurägaren kan sitta med sitt djur under tiden. Skjuter du djuret med ett skott i huvudet måste du har licens för vapnet och ha kunskap i hur du gör det på rätt sätt. Sedan blir det ingen vacker syn efteråt om nu ska vara realistisk. 

Den hemska händelsen i tråden är förutom det hemska tillvägagångssättet inte en tillåten metod att avliva en katt. Det finns noga angivet i djurskyddslagen. Tyvärr brukar det inte bli några kännbara straff när någon bryter mot lagen. Här slog dock karma till med omedelbar verkan eftersom mannen högg av sig tummen samtidigt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Cragan
12/26/13, 12:15 PM
#25

#24 det är inte det mest barmhärtiga sättet att avliva, för det är asfyxi hur udda det än låter men då inte sätta sig och strypa utan att göra det med höghöjds kammare där syre halten sänks. den som blir utsatt för det dör euforisk.

Lina Strindlund
12/29/13, 2:09 AM
#26

Men det finns ju bultpistol, som används tex på nötkreatur. Dock är jag inte särskilt insatt i hur det fungerar. Har sett det på TV bra. Däremot var jag med IRL när de skjöt tjurar hos min kompis (riktig slaktare) och styckade. HUVVA! Men hann inte se att tjuren led iaf. Det gick fort och de behövde inte frakta tjuren någonstans utan det skedde utanför den egna ladugården. Dock gillar jag INTE att djur utnyttjas till kött eller annat. Men huvudsaken att de slipper lida. Jag tror transporten till slakteriet + vistelsen där innan själva slakten ofta är det som ger djuren mest ångest. Tänk er själva…


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

vallhund
12/29/13, 12:18 PM
#27

#26 Bultpistol dödar inte, den bedövar o sedan avblodas djuret vilket är det som det dör av.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
jossan84
1/11/14, 7:50 PM
#28

Jag tycker att det är hemskt för att han tänkte hugga huvudet av den när den levde. Dels är det inte tillåtet och dels är det stor risk att man träffar fel och skadar istället.

Rent generellt tycker jag inte att det är fel att använda halshuggning som avlivningsmetod, men djuret ska INTE vara vid medvetande och man ska ha vana att göra det.

Lina Strindlund
1/23/14, 10:31 PM
#29

#27 Jaså , det visste jag inte. Hade varit bra om det hade dödat, för det går snabbt och ser humant ut. (såg det på TV i en dokumentär, men de förklarade inte så noga då)  En vän  som satt med och tittade tyckte det såg hemskt ut, men jag tyckte det såg helt OK ut, jag blir så irriterad när folk (som äter kött) tycker minsta grej ser läskig /äcklig ut… de vet inte vad det är de ÄTER! De äter ångest!


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

jossan84
1/25/14, 7:59 PM
#30

#29 För djuret är det absolut ingen skillnad. Bulten gör dem hjärndöda, de har absolut inget medvetande kvar. Avblodningen är dock själva tekniska dödsorsken eftersom hjärtat fortfarande kan slå efter att de bultats. Men de kan inte vakna upp igen efter bultningen. Gör de det så har den träffat fel.

Håller med dig om att man ska stå för hur det går till om man äter kött :)

vallhund
1/26/14, 3:35 AM
#31

#30 Var en kvinnlig veterinär som blev anmäld o fälld har jag för mig för ett tag sedan. Hon bultade en häst flera ggr innan den dröp i backen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

jossan84
1/27/14, 6:31 PM
#32

#31 Då träffade hon fel tyvärr. Så ska de inte vara.

indra-bus
1/28/14, 11:04 AM
#33

# En 22 mycket bra länk. 👍 De finns så mycket dubbel moral.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

SLCH
2/6/14, 3:32 PM
#34

Personligen har jag inget emot halshuggning så länge den sker på de den passar bäst på! Det vill säga människan!

Så skickar de hem den fan till mig ska jag ta fram min yxa så kan vi jämföra!

Annons:
Upp till toppen
Annons: