Annons:
Etikettallmänt
Läst 2843 ggr
Anonym
Anonym
2013-11-08 23:18

Hitta djur

om man hittar en vildfågel, kan man ta hand om den själv? eller vad ska man göra? en unge som kommer dö om den inte får värme och hjälp med maten?

Annons:
Fridaaaa
2013-11-08 23:19
#1

Man får inte ta hand om vilda djur utan tillstånd. Tror det är max 24 eller 48 timmar

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anonym
Anonym
2013-11-08 23:25
#2

vi har haft en fågel i tre veckor. vi ringde något hem där dom tar in skadade fåglar men dom svarade inte. nuär fågeln frisk och kry men vi kan inte släppa ut den än, så vi ska vänta med det till våren. men kan man gö något annat?

NeoCleo
2013-11-09 07:36
#3

När man hittar ett vilt djur kan man alltid ringa Katastrofhjälp för Vilt och Fåglar. Deras ideella har speciell utbildning som gör att de får lov att hantera och förvara vilda djur. Jag tror de kallas för viltrehabiliterare.

Är djuret obotligt skadat och man kan få tag på det kan man även kontakta Djursjukhus. Vissa av dem har fonder för vilda djur.

#1 har rätt, man får inte själv ta hand om vilda djur enligt lag.

Anonym
Anonym
2013-11-09 10:35
#4

Är det djurplågeri att sköta om vilda djur? vi har skött om fågeln och den är frosk nu.

Mellmell
2013-11-09 15:32
#5

Du får ha ett vilt djur hemma i MAX 48 timmar, sen ska länsstyrelsen kontaktas, det fick vi iallafall lära oss på etologikursen i skolan :)

Anonym
Anonym
2013-11-09 17:01
#6

Vad händer om man har det mer?

Annons:
ähnchen
2013-11-09 19:08
#7

Misstänker starkt att de inte hugger huvudet av en om man får tag i dem och berättar att man pga okunskap har haft djuret hemma längre än 48 timmar. Dock ska man då snarast se till att överlämna djuret i sakkunniga händer.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Anonym
Anonym
2013-11-09 19:14
#8

Okrj. mina föräldrar bodde i ett land och dom hade tama sånna fåglar, det fanns ju ingen regel där. mrn min mamma har skött om den jättebra, mrn vi ska ringa.

Fridaaaa
2013-11-09 19:18
#9

#8 Ja fast gäller gäller ju inte i Sverige. Så spelar ingen roll.
Bra att ni ska ringa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anonym
Anonym
2013-11-09 19:32
#10

#9 Det vet jag.

carlas
2013-11-10 01:41
#11

Anonym, vad är det för vildfågel? Om dina föräldrar haft "tama" sådana tidigare så bör det väl inte vara omöjligt att fortsätta sköta om den på sakkunnigt vis. Kanske ringa och efterhöra mer teoretiskt då. För gäller  det t ex en duva så är myndigheter endast intresserade av avlivning. Och det verkar onödigt då ungen vårdats till att bli frisk och kry.

Ibland kan man använda lite sunt förnuft också. Inte endast lagparagrafer - som ju ska vara för djurens bästa men det finns inte resurser för att tillämpa dem på det vis som de är avsedda. Då får vi andra agera resurser.

Lycka till!

Anonym
Anonym
2013-11-10 10:26
#12

#11 Det är en slags duva. Men mina föräldrar bodde inte i Sverige då. Mamma vet hur man liksom uppfostrar dom. Hon har matat den här ungen. Den låg på stan på vägen och kunde knappt gå, och det var några som typ kastade sten på den. Och det var i oktober tror jag, iallafall så var det konstigt att duvorna skulle få bebisar nu. Och det i stan? Mamma kollade först om det fanns något bo i närheten, men det var det inte. Så hon tog hem den, och nu är den frisk och kry och äter själv. Men vi vill den det bästa! Och vi tänker verkligen inte låta dem avliva den, för den är verkligen frisk. Om den inte lider av något psykiskt. Ska vi göra så att vi ringer det där hotellet där dem tar in skadade fåglar?

carlas
2013-11-11 01:51
#13

#12 Hej! Förstår att du vill duvungens bästa! Och det är jättebra tycker jag att ni tog hand om den så att den nu är frisk och kry 🌺

Finns inget hotell eller liknande som tar hand om skadade fåglar. Vad #3 talar om är viltrehabilitering men de är ointresserade av duvor (det ska vara utrotningshotade djur/fåglar för att de ska intressera sig och dit hör inte duvor). Där förespråkas då endast avlivning. Och vad #5 lärt sig på etologikurs är att kontakta länsstyrelsen. Men när det gäller t ex duvor (eller upphittade katter för den delen) är det bara avlivning som gäller där också. Friska eller inte.

Så jag förslår att ni inte ringer någonstans! Om din mamma tidigare hanterat (tam)duvor -- det gör folk regelbundet här i Sverige också, och det är fullt tillåtet -- så tror jag att hon har koll. Förstår du/ni undrar över hur ni ska kunna släppa ut då så ung och då vintern närmar sig, eller hur annars göra det bästa för fortsatt skötsel, inför frigivning. Bra!!

Kan verkligen inte tillräckligt om detta själv. Och tydligen ingen annan här på djurskydd.ifokus heller. Det är tråkigt. Hallå, ingen med erfarenhet och lite "guts" här!?! PM går ju också bra.

Annars. Googla, kämpa! Eller vet din mamma trots allt?

Och hör fortsatt av dig! Lycka till. Det ska gå bra!

(PS. Har själv bidragit till att rädda skadad måsunge, så vet det där med viltrehabilitering och länsstyrelse. Men detta var försommar och ungen var tillräckligt vuxen och fit för att släppas, frisk och i jublande frihet, på sensommaren. Ska höra med den sakkunnige som hjälpte till då om h*n har kännedom om duvor också, och pm:ar dig om detta. DS)

Annons:
Anonym
Anonym
2013-11-11 06:37
#14

#13 Tack så mycket för ditt svar! Angående "fågelhemmet" menar jag detta: http://www.fagelcentralen.se Är det någon som känner igen? Det visste inte jag. Att det är tillåtet, för jag var jämt orolig att vi gjort något som inte är tillåtet. Men fågeln behövde verkligen hjälp! Så vilken tur. Hon har hela tiden sagt att jag inte ska lägga i mig så mycket, för hon kan ta hand om den. Och jag har märkt det! Men vi vill gärna kunna lämna in den någonstans för vi ska åka bort någon vecka i december. Och e ftersom vi har katt (den är fri inne) så kan vi inte ha den fri under tiden någon sköter om vårat hus, för katten måste ju komma in och dom kan inte sitta där och hålla koll på att katten inte ska ta fågeln. Och om den är i buren kan den inte flaxa ordentligt för att lära sig att flyga. :/ Men tack så mycket för hjälpen! Vill gärna att du PMar mig när du fått svar. :) Tack!

[Wraith]
2013-11-11 13:07
#15

Men kontakta fågelhjälpen kan du alltid göra, hör med dem vad de skulle göra om ni lämnade in den. Om de kommer avliva så hade jag behållit den tills den är redo att släppas, men jag har svårt att tro det då den är frisk nu. Skadar ju inte att ringa och höra och meddela att ni inte visste att man inte fick ha vilda djur så länge som ni haft den, men att den är frisk nu men ni är osäkra på om den kan släppas vid denna tid på året; eller om ni borde lämna in den till.

carlas
2013-11-14 23:19
#16

Instämmer helt med #15 !

Den kunnige bekante jag nämner i #13 är medlem i Göteborgs ornitologiska förening http://gof.nu och rekommenderar just fågelcentralen, www.fagelcentralen.se, om du bor i Gbg-trakten vilket du ju verkar göra :)

Annars kolla Katastrofhjälp Fåglar och Vilt  www.kfv-riks.se där det finns lista på hjälp över hela landet.

Ni har ju själva tagit fågelungen över de första stegen. Bra! Nu är det tydligen viktigt att den får lära sig att klara av livet i det vilda - och då är det inte optimalt med mycket människo- el för den delen husdjurskontakter, som katt ;)

Ring om hjälp, som sagt! Och hoppas du talar om hur det går för duvungen. Man blir glad av folk som er!

Upp till toppen
Annons: