Annons:
Etikettallmänt
Läst 5259 ggr
indra-bus
11/5/13, 12:39 PM

Behöver hundar kött?

Annons:
Taxelina1
11/5/13, 11:10 PM
#1

JA, hundar behöver kött. Det är ett rovdjur. Katter också .

Hälsning från en stor djurvänCool

anakin
11/5/13, 11:45 PM
#2

Självklart behöver hundar och katter kött!! Konstig fråga om jag får tycka.

vallhund
11/6/13, 3:52 AM
#3

Det är en intressant pilotstudie, det behövs mera för att se vad som händer med hundarna på lång sikt o på dräktiga tikar o valpar.

Det finns vegetariska helfoder för hundar som man kan ge till hundar som är allergiska för alla animaliska proteiner, jag vet inte om det finns några studier på dessa hundars livslängd o hälsa.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
11/6/13, 9:49 AM
#4

Katter och hunden (speciellt katter) behöver kött!
Skulle aldrig ge vegetariskt eller liknande till rovdjur, ligger inte ens på världskartan för min del.

#3 Tur att de hundarna verkar vara få som är så allergiska.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

indra-bus
11/6/13, 10:44 AM
#5

Jo, de är de, 

Men katten är köttätare o hunden allätare.

En allätare kan få sin näring från vegetabiler. Vad är de i kött som en hund måste ha? Som den inte skulle kunna få från vegetabiler?

O sen undrar jag hur kan hundar bli alergiska mot något de måste ha?

Enligt denna studie så "klarar" sig hög aktiva hundar på vegitabiler lika bra.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Taxelina1
11/6/13, 1:34 PM
#6

Skulle aldrig falla mej in att så mycket som tänka tanken att ge mina hundar bara veg foder. Det är att gå emot deras natur.

#5 Klart man kan bli allergisk mot mat. Jag är det exempelvis. I naturen skulle en hund som blir allergisk mot kött, dö.

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Fridaaaa
11/6/13, 1:50 PM
#7

#5 Hundar är allätare ja men främst gjorda för att äta mestadels kött.

Så är det med människor med. Finns de som är allergiska mot allt möjligt, men ingen kan förklara varför.
Dock få hundar som är allergiska mot animaliskt skulle jag vilja säga, samt att jag tror att vi människor "skapar" de allergierna.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

indra-bus
11/6/13, 2:57 PM
#8

Främst gjorda för att äta mestadels kött? Hur då? Skulle vilja ha en bra förklaring på de. Vad är de i kött vi måste ha? Ja har levt utan kött i 20 år. Världens starkaste man är vegan

Hur skapar vi den allergin?   O enligt studien så klarar högpresterande hundar sig på vegetabiler hur kommer de sig?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Mysisa
11/6/13, 4:10 PM
#9

Du är en människa inte en hund. En hund måste ha kött för att må bra,i kött och endast i kött (ok i brosk och ben också) finns allt som hundar behöver i rätt balans. Ja hundar kan tack vare (dålig) utfodring från människan i några tusen år tillgodo se sig näring ifrån spannmål och kokta mosade grönsaker. En hund kan överleva på veg kost. En hund kan tom verka må bra på veg kost. Sätter du en hund på veg kost och den verkar må bra i fem år, sen byter du ut de vegetariska mot kött, så kommer du se en klar förbättring i päls och muskelmassa. Det är bara vad som syns, du kan ju tänka dig vad som sker på insidan, alla organ som mått bra, mår bättre, hunden kommer känna sig som två igen. Visst en hund kan överleva utan kött, men det är inte rätt

minavitas.wix.com/kennel

Fridaaaa
11/6/13, 4:14 PM
#10

#8 DU kan inte jämföra människa med hund enligt mig, inte rimligt.
Vi har skapat de allergierna med tanke på den felkost folk ger sina hundar, men som sagt, är bara vad jag tror.

Alla studier stämmer inte, har hänt flera gånger innan att studier inte har stämt sen. Så jag personligen förlitar inte på mig på enskilda studier.

#9 har ett väldigt bra svar, precis i mina tankar och banor.Mycket bra skrivet!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

indra-bus
11/6/13, 4:42 PM
#11

#9

Vad är de i kött o brosk en hund behöver. Vilka organ tar stryk av vegitabiler o varför? 

Frida de va du som skrev att hundar är gjorda för att främst äta kött vi med.

Kan du förklara de?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

TatsuOni
11/6/13, 6:50 PM
#12

Jag klistrar in en kommentar jag skrivit på vegetariskt iFokus. Kommentaren är det kursiva, resten har jag lagt till nu.

_Jag anser att även om djuret skulle klara sig och leva ett någorlunda hälsosamt liv så är det inte rätt att inte ge dem kött. Ett köttätande djur som får välja själv äter och föredrar kött. Det är vad de vill ha! Varför inte låta dem äta det de är skapade för och vill ha? Kan vi inte ge våra djur det de behöver (rätt kost, mental stimulans, motion o.s.v) så ska vi inte ha djur.
_

_Om de sedan väljer att äta annat vid sidan om, t ex så älskar min hund att äta hästarnas äpplen och morötter, så betyder det inte att de vill leva på en vegetarisk diet.
_

Innan någon påpekar att man inte kan låta djuren välja allt, så måste jag påpeka att det är en stor skillnad att låta sitt djur äta den mat den är skapad för och naturligt dras till och att låta djuret styra ens liv.

Att jag sjäv väjer att äta vegetariskt är en helt annan sak. Jag har valt det själv och mår bra av det. Dock så håller jag fast vid att även om min hund kanske skulle kunna leva och må bra på en vegetariskt diet (vilket jag inte tror är likvärdig med en köttdiet vilket de levt på i det vilda under tusentals år) så skulle det inte vara rätt mot henne. Hennes instinker säger åt henne att äta kött. Hon tycker om kött och föredrar det. Så varför skulle jag inte låta henne äta det p.g.a mina värderingar?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Fridaaaa
11/6/13, 6:54 PM
#13

#11 Nej det skrev jag inte, läs inlägget igen så ser du.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
vallhund
11/7/13, 3:01 AM
#14

Hundar härstammar från vargen, de kan få fertil avkomma tillsammans, se hur hundens tänder ser ut.

När såg du senast en varg eller hund så o plöja sädesfält?

Studien du länkar till är intressant, dock så säger den inte att hundar kan överleva o leva bra i många generationer på helt vegetarisk mat.

Du kan som sagt inte jämföra människor med hundar/vargar, annat än i mycket få fall när det gäller näringsfysiologi. Stycket om aktiva idrottsmän som är vegetarianer var intressant. Att du levt hur länge som helst på helt vegetarisk kost är relativt ointressant, alla människor kan inte det o huruvida hundar kan det vet vi ff inte.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[_hsleiufhbtv]
11/7/13, 7:05 AM
#15

Hundar är allätare och kan leva ypperligt på vegansk kost (den äldsta hunden var ju trots allt vegan enligt Guinness rekordbok), men eftersom hundar är så tydligt skapta för att äta kött skulle jag absolut inte ge min hund vegankost trots att jag själv är vegan.

rumpenstiltzkin
11/7/13, 8:20 AM
#16

jag kan inte för nåt förstå varför man ska påtvinga djur sin egna åsikter om vad man ska äta :(

du har ditt val att äta precis vad du vill men djur har inte det valet på samma sätt som vi, så låt dom vara djur och äta det som är mer naturligt för dom (och det är inte burkmat från mataffären direkt heller). 

har flera vänner som är veganer och vegetarianer och ingen av dom skulle (tack o lov) få för sej att tvinga sina hundar o katter att äta veganskt!

indra-bus
11/7/13, 8:44 AM
#17

 # 7De står Hundar e allätare ja men främst gjorda för att ta kött. Människan med.

O du svarar inte på mina frågor, Vad i kroppen tar stryk vilka organ hur o varför. Vad i kött måste de ha? Hur kan kroppen skapa allergi mot något den behöver bg av dålig kost borde den inte bli alergisk mot de dåliga då?

Tänderna visar att de är rovdjur ja, men de är inte hela matsmältnings systemet o har inget med näringsupptaget att göra.

Sen har alla de hundar jag haft med att göra älskat att beta gräs. O de två hundar jag har nu äter lika gärna min vege korv som gubbens grill korv.

En tjej ja känner vars hund är vegan vill inte ha kött. Klok hund😉

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Fridaaaa
11/7/13, 9:03 AM
#18

#17 Kolla in min text i #7, står i två olika stycken = inte samma mening eller sammanhang = två olika stycken. Så, åter igen, nej jag har inte skrivit det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

indra-bus
11/7/13, 9:49 AM
#19

Ja i olika stycken men de orden. Vilka olika sammanhang menar du då?  Förklara, Jag ser de ändå som en jämförelse.

Fortfarande inget svar på mina andra frågor.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Fridaaaa
11/7/13, 9:52 AM
#20

#19 Du får se det som du vill men det är helt fel i alla fall.
Jag har inte jämför som du påstår.

Jag tänker inte besvara förrän du läst om och läst rätt och sluta påstå saker jag inte har skrivit.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
indra-bus
11/7/13, 10:06 AM
#21

#16 Vem tvingar på djur sina åsikter? 

Sen måste jag tillägga att mina marsvin o kanin äter mer än hjärna på hundens mat när de blivit kvar. 

Min hund e inte vegan.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

vallhund
11/8/13, 1:48 AM
#22

#21 Den diskussionen har vi haft många gånger här på iFokus, både på hundar o på barf, dessutom har det stötts o blötts på diverse hundfora i decennier, det finns "militanta veganer" (om uttrycket ursäktas) som faktiskt ger sina katter o hundar vegansk/vegetarisk mat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

indra-bus
11/9/13, 8:15 AM
#23

 Men vad läser jag fel? Kan du förklara ja ja ser att de står i olika stycken. Men frågan var behöver hundar kött?  

Kan någon annan förklara då? För jag förstår faktiskt inte,

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Fridaaaa
11/9/13, 9:04 AM
#24

#23 Du har läst att jag har jämfört hund och människa när det kommer till köttet, men det har jag inte gjort, och det ser du om läser min text. Förstår ärligt talat inte problemet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
11/9/13, 9:30 AM
#25

Vill man åberopa vetenskapliga texter som argument är det en fördel om man själv behärskar språket de är skrivna på.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

indra-bus
11/9/13, 12:00 PM
#26

Ja har fått den över satt. 

Ok, nej ingen jämförelse då.

Men alla studier stämmer inte skriver du vad är de som inte stämmer då menar du. Vad behöver hunden måste ha i kött?  Kan du svara på de?

Har du träffat någon vegan hund? De vegan hundar ja vet har blivit gamla o haft hälsa hela livet.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

indra-bus
11/10/13, 8:56 AM
#27

Frida kan du ge en fysiologisk förklaring ?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Silvestris
11/11/13, 9:15 PM
#29

Jag är helt övertygad om att hundar klarar sig på vegetarisk kost, men lika övertygad om att majoriteten av våra hundar mår bäst av en huvudsakligen animalisk kost.

Ju längre bort från ett djurs ursprungskost vi kommer, ju större risk att vi skapar brister/överskott och påföljande hälsoproblem.

Jag tror att människor klarar sig på Findus färdigrätter också, men jag tror att vi mår bättre av en varierad hemlagad kost.

Fidelia
11/19/13, 7:15 PM
#30

Finns många studier som visar att hundar inte kan tillgodose sig spannmål. Ger man spannmål till sin hund kommer det ut oförbränt i stor mängd. Får en hund kött blir avföringen avsevärt mindre mängd. Många av bantningsfodrena till hund bygger precis på det, vegetabilier som mättar men inte tas upp av kroppen.

# 17 När mina hundar "betar" gräs gör de det för att de mår dåligt och känner behov av att kräkas. Gräset hjälper dem med den processen. Oftast uppstår det behovet efter att de slickat ur hästarnas krubbor på rester.

Om vi bara blir allergiska mot det som inte är bra för oss skulle jag vilja veta varför jag och många med mig är allergisk mot baljväxter. Vet flera som är allergiska mot mat de i allra högsta grad faktiskt behöver för sitt välmående.

vallhund
11/20/13, 7:34 AM
#31

#30

Intressant vilka studier då?

Tänka sig, ingen av mina hitintills 13 hundar har ätit gräs för att kräkas

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: