Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 3051 ggr
marathos
2013-10-23 08:39

Tänk efter innan! Kastrera är bra!

Önskar verkligen att fler kastrerade sina djur. Det finns ett klart överskott, det är inte bara katter. Jag är aktiv i ett djurhem och där ser man väldigt många som "inte var värda något" eller blev "över". Det gäller framför allt katter, hundar och kaniner.

Önskar att fler såg de djuren och tänkte sig väldigt noga för innan fler djur sätts till världen. När det gäller hundar är det av alla sorter, med stamtavla och utan. Djuren kan komma från fruktansvärda förhållanden, vara nära döden och ibland går de inte att rädda, förstörda mentalt och/eller fysiskt. Alla skulle verkligen behöva se detta innan man exvis parar sitt djur.

Det är för lätt att skaffa djur och sedan bara strunta i dem. Blir ledsen när man tittar på blocket. Där får man en uppfattning om hur djurmängden, speciellt kaniner verkar finnas i stort överflöd. Vad händer med alla dessa djur som inte får någon ny ägare? Blir väldigt ledsen när man ser alla annonser.

Likaså ser man hur lättvindigt folk vill dumpa av sina djur hos djurhemmet, de tycker det är självklart när de inte vill ha sitt/sina djur längre. Vissa blir nästan otrevliga om det inte finns möjlighet att ta emot djuret omedelbart. Framför allt gäller det hundar som det måste ordnas jourhem till, vilket inte är helt lätt alla gånger. Vissa tycker dessutom att det är självklart att djurhemmet ska komma och hämta djuren, någon bensinkostnad ska inte betalas och djuret kan dessutom kräva veterinärvård vilket ägarna tycker också tycker är självklart att djurhemmet ska göra. Djurhemmet drivs ideellt och har verkligen inte någon superekonomi.

Nu är det också viktigt att klargöra att det är verkligen inte är alla som tillhör ovanstående kategori av ägare. Många djurägare är verkligen ansvarsfulla och jätteledsna för att de är tvungna att lämna bort djuret. I en del fall har ägaren dött eller blivit sjuk också.

Annons:
Nilamson
2013-10-23 08:51
#1

Fy, det är verkligen ledsamt att läsa det du skriver:-( Får de ingen fostran som barn, att djur är värdefulla liv eller vad beror det på, tror du?

Persifone
2013-10-23 18:28
#2

Jag håller med i det du skriver, vissa ser bara djur som varor =(

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Alenzi
2013-10-24 11:38
#4

Precis hur ofta tjuvparas hundar? Det känns som att problemet består i oseriös och överdriven avel (problem hos ägarna) snarare än okastrerade djur..?
Katter är väl en annan femma, eftersom de där små eländena ofta stryker runt lite överallt på eget bevåg; då är det så klart omöjligt att hålla koll, men hundar?


marathos
2013-10-24 20:49
#5

Både när det gäller hundar och katter är ägarna det största problemet. Eftersom katterna oftast är utekatter går det inte att ha kontroll på vad de sysslar med, enda chansen att inte oönskade ungar ska födas är kastrering. Här måste ägarna se till att ta sitt ansvar och kastrera katterna innan de släpps ut.

När det gäller hundarna så lever dem med oss människor på ett annat sätt. Som du skriver så är det inte tjuvparningar som är det stora problemet, utan oseriös och överdriven avel, som ägarna tagit initiativ till. Men om man vill vara säker på att det inte kommer oönskade valpar så är det ändå bättre att försöka få ägarna att kastrera eftersom många hundar idag blir "vandringspokaler". Även om den första ägaren inte har för avsikt att avla, kanske nästa gör det. Många verkar inte tänka speciellt långt vare sig när de parar sina hundar eller skaffar hund. Väldigt tragiskt.

Saaara
2013-10-25 21:36
#6

Det känns verkligen som att ALLA i Sverige vill syssla med avel osv. Jag tycker man ska tänka noga innan man börjar… Jag föder upp kaniner och blir kaninen inte såld tas den bort. Bättre det än att den hamnar hos nån oseriös.. Här i USA så är alla djur kastrerade typ. Alla kastrerar sina husdjur och dom flesta djurhem kastrerar djuren dom får in.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Annons:
Persifone
2013-10-25 21:40
#7

#6 Är det inte bättre att hitta hem innan en kull tas? Att ta bort ett djur för att det inte blir sålt låter inte alls särskilt genomtänkt.

Sorry för OT.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Saaara
2013-10-26 18:23
#8

#7 Jag menar att man slaktar och äter :-) Inte tar bort för ingenting. Men ser inget fel i att göra det?

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

majvi
2013-10-26 19:12
#9

Det är klart att hundar behöver kastreras, det finns massor med gatuhundar i världen.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Saaara
2013-10-26 20:15
#10

#7 varför tycker du att det är bättre att hitta ett hem innan kullen tas än att ta bort dom ? :-)

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Persifone
2013-10-27 12:24
#11

#10 Det är väl onödigt att ta en kull ungar för att sedan ta död på dem? Måste vara bättre att ha hem innan kullen tas, eller behålla tills rätt hem dyker upp. Det hade ju inte varit okej att till exempel avla fram valpar för att det är kul/gulligt och sedan ha ihjäl dessa efter åtta veckor om inga köpare dykt upp?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

vallhund
2013-10-29 04:13
#12

#9 I Sverige finns knappast några gatuhundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

majvi
2013-10-29 08:12
#13

#12 TS skriver inte att det gäller bara Sverige.

Önskar att fler såg de djuren och tänkte sig väldigt noga för innan fler djur sätts till världen.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
vallhund
2013-10-29 09:07
#14

#13 Nej det gör hen inte, däremot tar hen det som en bra anledning att kastrera.

Det står ingenstans i tråden om att det skulle handla m hundar/djur  i ett internationellt perspektiv.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Persifone
2013-10-29 12:34
#15

#10 Ingen kommentar på det?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Alenzi
2013-10-29 13:38
#16

#15 Tycker inte alls det är något konstigt med Saaaras resonemang; äter man ändå upp djuren tas de ju bort med ett syfte. Just kanin är ju ett produktionsdjur - också.


Persifone
2013-10-29 13:48
#17

#16 Då får en ju låta ungarna växa upp innan de tas bort. Jag förstod det inte som det i texten. Sedan föder hon upp hermeliner enligt hennes sida, inte det ultimata köttdjuret direkt.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

redan
2013-10-29 23:25
#18

En hermelinkanin räcker till 4 pers. Äter inte mycket och "kräver" inte en stor bur… Kanonkött, ekonomiskt, ekologiskt, magert och lättproducerat. Vem som helts i Sverige får föda upp det, slakta och äta det utan mista krav på kunskap.

redan
2013-10-29 23:28
#19

Men det viste ni säkert innan. Det är bara en fråga om att klanka ner på kaninkött, pga av att det är ett keldjur.😎

Persifone
2013-10-29 23:49
#20

#19 Så en hermelinkanin på 8 veckor (eller hur gamla de nu är när de kan flytta) räcker till 4 personer? Nej, det visste jag inte. Och detta hade inget med att klanka ner på någon att göra, jag ifrågasatte bara resonemanget. Sedan att vem som helst får föda upp och slakta själv utan kunskap ser inte jag något positivt i.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
Saaara
2013-10-30 00:36
#21

Dvärghare och hermelin som jag har har inte mycket kött men ändå något. Precis som #16 säger så är det ett syfte med att ta bort dom. Men nu ska ni få höra på något ;-) Jag är nämligen vegetarian sen flera år tillbaka men jag vill gärna "lära mej" att äta egenproducerat kött och slakta själv :-) Just nu har jag inte mpnga kaniner men till sommaren kan det bli fler å det jag inte får sålt ger jag bort till nån som vill äta dom eller äter själv^^

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Saaara
2013-10-30 03:56
#22

#20 Man slaktar dom inte vid 8 veckor. Utan vid typ 3 - 6 månader har jag hört .

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Jessicahagstrom94
2013-10-30 10:28
#23

Ja tänk om folk kastrerade sina djur eller håller koll på vad vettig avel innebär för de olika djursorterna och hittar ett vettigt hem sen också. (gillar inte heller resonemanget att slakta bara för det inte får ett hem)

Är volontär på ett katthem och det här året har det varit besvärligt. Många kullar och lång kö på katter som behöver komma in.

Persifone
2013-10-30 12:09
#24

#22 Jag skrev åtta veckor då du skrev att om du inte hittar ett nytt hem så avlivar du (vilket rimligtvis borde vara vid åtta veckor) eftersom du inte skriver någonstans att du låter dem växa upp innan de slaktas.

Säljer du som ormmat också?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

redan
2013-10-30 12:51
#25

jag tänker tvärt om. Föder upp till husbehov, och säljer ungar om någon vill ha. Varför skulle man sälja dem som ormmat bara för att man slaktar?

#20 Den enda kurs som fanns, är förbjuden nu, då det var av absolut vikt att kaninerna skulle vara uppföda enligt försöksdjursreglerna. Tydligen är det bättre för djuren om man bara har en teoretisk kurs och sedan går hem och övar på egen hand, utan att någon övervakar det hela första gången. 🤔

Persifone
2013-10-30 13:00
#26

#25 Eftersom det inte verkar spela någon roll om kaninungarna säljs till sällskap eller mat så kan de väl lika gärna säljas som ormmat?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

redan
2013-10-30 19:47
#27

#26 Om Du tycker det, så får det stå för dig.

Annons:
Persifone
2013-10-30 20:03
#28

#27 Okej, och vad tycker Du är skillnad mellan att äta upp kaninen själv eller sälja till en ormägare?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

marathos
2013-10-30 20:40
#29

När jag skrev inlägget tänkte jag på svenska djur eftersom jag är verksam för ett djurhem i Sverige. Men jag är också aktiv i en förening som hjälper djur i ett annat EU-land. Där kan man verkligen snacka om att kastreringar och vaccinatoner behövs. Det är illa i Sverige, men det går inte att jämföra på något sätt hur det är i detta landet. Djuren, framförallt hundarna är helt rättslösa, de dödas på gatan, plågas till döds på all vedervärdiga sätt man inte ens kan föreställa sig. Människorna som försöker hjälpa djuren blir hotade till livet och har t o m fått sätta livet till. Jämfört med de hundarna har svenska hundar det jättebra. De flesta får avsluta sina liv hos en veterinär under kontrollerade former. Det är tyvärr inte djuren i många andra länder förunnade .

Drömmen skulle vara en gemensamt strategi inom EU. Masskastreringar oh vaccinationer. EU är en katastof för djuren.

Saaara
2013-10-31 04:45
#30

#23 Katter och hundar kan jag tycka är lite onödigt att avliva hur som helst då man inte äter eller tar vara på pälsen. Men inget jag hakar upp mej jätte på då ingen lider eller plågas av att få en snabb död. Vettig avel enligt mej är när man har ett syfte med sin avel.. Och är seriös och inte tar en kull på sin älskade lilla kanin för den är så söt och snäll. #24 Alltså det är ju runt 8 veckor man lägger ut anons oftast. Man tar ju inte en kull om man inte har plats för ungarna i ett halvår kanske. Precis som #25 säger så säljer jag om någon vill ha men de som blir över blir mat. Men är det inte bättre att kaninen är död än att sälja till någon som tröttnar och den får sitta i en liten bur hela livet? Njaee..Men skulle kanske kunna tänka mej isåfall om det va nån jag kände och isåfall ge bort kaninen avlivad. Men ormar äter ju redan råttor och möss så tror inte det behövs en kanin.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Persifone
2013-10-31 05:54
#31

#30 Men det är väl bättre att avliva hundvalpen/kattungen än att de kanske får ett dåligt liv i sin nya familj (för lite promenader, mental stimulans eller vad som?) Detta händer oftast inte (om en är seriös) då uppfödaren behåller djuret såpass länge att rätt hem dyker upp (vilket kan ta över året, men detta räknar de med om de inte hittat köpare till djuret redan innan parningen blev av)

Så varför föder du själv upp kaniner?

Och eftersom du är vegetarian om jag förstod det rätt, är det du som avlivar dina kaninungar som inte lyckats få något hem och isåfall vad gör du sen med kroppen?

Ormars föda beror på storleken på ormen. En stor orm äter en kanin utan problem.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

vallhund
2013-10-31 05:57
#32

#29 Hejda dig lite. Hade djuren det bättre i Europa innan EU? När du anklagar länder för mord på djurvänner får du presentera bevis för att bli trodd.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Saaara
2013-10-31 17:19
#33

#31 precis då är det bättre att avliva :-) Jag föder ju upp och vill få fram kaniner i bra kvalité till utställning och hoppning. Somsagt vill jag "lära mej" äta och avliva att själv. Har avlivat sjuka kaninungar på högst 2 -3 veckor men när det gäller äldre kaniner som man känner bra ber jag nån annan komma å hjälpa mej då det är svårt psykiskt. Men jag har vart med så jag vet hur det går till nu och kanske klarar det själv nästa gång. Om inte jag eller nån annan vill äta den så äter katterna gärna den !:-)

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Persifone
2013-10-31 18:12
#34

#33 Så du tycker att det låter vettigt att avla fram hundvalpar bara för att någon tycker det är gulligt med valpar och sedan med gott minne avliva dessa för att de inte hittar ett bra hem till valparna, alternativt kunde behålla dessa tills rätt hem dök upp?

I #6 skriver du "Det känns verkligen som att ALLA i Sverige vill syssla med avel osv. Jag tycker man ska tänka noga innan man börjar…"

Jag tycker också att det är mycket att överväga innan man börjar avla, exempelvis att det ska finnas hem till ungarna innan dessa föda, eller ens är påtänkta.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
Saaara
2013-10-31 18:35
#35

#34 som jag skrev i # 30 så tycker jag inte det är seriöst att ta en kull för att det är gulligt. Men om man gör det så får man la besluta sej själv om man kan ha eventuellt 10 vuxna hundar/katter om man inte får sålt dom eller om man vill tabort några :-) Helt upp till var och en. Jaha okej :-) Jag tycker också det är mycket att tänka på när man börjar avla. Men tycker inte att man måste hitta hem till alla innan dom föds. Vet uppfödare som får ungefär 50 - 100 kullar per år och tror du dom får sålt alla dom kaniner som dom inte sparar? Det kan jag säga direkt att dom inte får utan dom brukar slaktas när avelsäsongen är över. Tycker absolut inte det är dumt att äta upp överskottet.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Persifone
2013-10-31 19:18
#36

#35 Jag tycker inte det är upp till var och en att få avliva friska hundvalpar eller kattungar.

Jag förstår att du tycker det är bättre att äta upp avlivade djur, men jag tycker också att det är ett oseriöst resonemang "Äsch, jag tar en kull, blir de inte sålda så kan jag ta död på dem och äta/låta någon annan äta upp dem" Det är som gjort för att ge djur lägre status enligt mig.

Men jag är beredd att vara enig om att vi är oeniga :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Saaara
2013-10-31 20:41
#37

#36 Jadu, alla tycker olika här i världen ;-) Jag tycker det är okej att äta upp iallafall. Även fast jag inte är säker på att jag skulle äta köttet själv så finns det ju andra som kan. Otroligt mycket bättre att äta kanin som fått lite kärlek, fått komma ut m.m än kött i affären från en gris som suttit i instängd i ett bås hela livet.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

felzena
2013-11-05 15:39
#38

Jag skulle inte kastrera min hund om det inte fanns någon bra anledning till det. Jag ansvarar över att min hund inte sticker iväg och parar sig genom god lydnad och inte kastrering. Det finns risker inom kastrering som jag inte vill utsätta min hund för i onödan.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

marathos
2013-11-05 22:58
#39

Jag har aldrig sagt att djuren i EU-landet jag avsåg skulle haft det bättre innan EU. Tycker bara att det är ännu mer katastrofalt att länder som har blivit antagna till EU, fortsätter sin fruktansvärda behandling av djuren. Finns ju vissa krav som ska vara uppfyllda för att länder ska kunna gå med i EU. Katter och hundar är i princip rättslösa i många länder. Respektive land beslutar om djurskyddslagar. Finns det lagar ses det ofta mellan fingrarna om någon ens kommer på tanken att göra en anmälan. Däremot finns det gemensamma minimiregler för jordbruksdjuren inom EU.  Eftersom EU beslutar om så otroligt mycket saker som många gånger framstår som ganska oviktiga, för mig i alla fall, har jag väldigt svårt att förstå att EU inte arbetar mer för djuren.

I dessa länder är ju kastreringar ännu viktigare, i Sverige får förhoppningsvis de flesta djuren, oavsett ålder, avsluta sina liv under någorlunda smärtfria förhållanden. I många länder blir de ihjälslagna, förgiftade, skadade (dör kanske efter en vecka eller så efter att de blivit liggande), ihjälsvultna, sjuka, ofta ett oerhört lidande innan de dör.

Men även i Sverige finns det alldeles för många djur, som överges när de inte är önskade längre. Här har vi verkligen chansen att se till att det inte föds så många djur, men som någon skrev tidigare, ibland upplever man att ALLA ska avla på sina djur.

Ett exempel på en man som dött (ej mördad) på senare tid är Avedis Ghazarian. Han kallas det första offret för den nya lagen om massavlivningar av hundar i Rumänien. Han har kämpat så mycket för hundarna. När den nya lagen trädde i kraft kämpade han för att rädda hundar, bl a sina egna. Hans kropp orkade inte mer utan han dog av en hjärtattack, endast 46 år. Han hade kämpat så många år för hundarna. http://www.dcnews.ro/2013/10/prima-victima-a-legii-criminale-si-a-masacrarii-cainilor/lumanare-1352452917/

vallhund
2013-11-06 03:24
#40

#39

Först påstår du att djurvänner mördas o sen länkar du till en artikel på rumänska som nog få härinne kan läsa, men enligt dig dog han av en hjärtattack?

Sen blandar du äpplen o kackerlackor hej vilt. Ja husdjur så som hundar o katter har ett hårt liv i Europa, Rumänien är ett skräckexempel på vad gatuhundar får stå ut med. Produktionsdjur behandlas knappast som du påstår. Vi har knappast ett överskott på produktionsdjur eftersom vi importerar massvis av kött o fisk.

Vill du agera för förändrade lagar inom EU så gör det genom att engagera dig politiskt o rösta i riksdags o EU val. Vi lever i en demokrati o de kan vara tungrodda.

Påstår man att EU r en katastrof för djuren så betyder det att det är EUs fel o att allt hade varit bättre utan EU. Personligen tror jag att djurskyddet förbättrats avsevärt i många länder efter inträdet i EU. Men visst finns det massvis att förbättra!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

marathos
2013-11-06 11:11
#41

Tyvärr är jag nog dålig på att uttrycka mig på rätt sätt. Min önskan från början var bara att någon som läste detta tänkte efter en extra gång innan de satte fler djur till världen här i Sverige (var antagligen inte tydlig med det) eftersom jag och många med mig får se baksidan, när djuren ska omplaceras, omhändertas av polis osv. Det känns så tragiskt och onödigt. Vi har inga gatuhundar här i Sverige men vi har "gatukatter".

Att sätta livet till innebär inte bara att bli mördad. Text på annat språk brukar gå bra att översätta med Google eller Bing.

När jag skrev om jordbruksdjur inom EU kontra sällskapsdjur, var det inte för att röra till saker utan bara påtala att jordbruksdjuren har en bättre lagstiftning inom EU än vad sällskapsdjuren har. Jag önskar att även sällskapsdjuren hade en bättre lagstiftning. Jag försöker göra vad jag kan och orkar, för att påverka politiker inom både Sverige och EU. Försöker också göra vad jag kan och orkar på andra sätt och vis för djur både i Sverige och utomlands.

Tror inte att det var bättre för djur(alla djur) i EU-länder innan EU, men tycker att det är ynkligt av EU att inte arbeta mer med den biten. Det läggs så mycket resurser och pengar från EU på andra saker. Men alla tycker ju olika.

Annons:
Upp till toppen
Annons: