Annons:
Etikettmoral-och-etik
Läst 2567 ggr
Persifone
10/12/13, 3:52 PM

Överviktiga husdjur

Film från Expressen

Handlar om taxen Obie som var gravt överviktig men nu, med nya ägare, gått ner till nära normalvikt.

Sjukt att någon kan plåga sitt djur så grovt utan att inse det själv. Det börjar bli ett allt större problem med överviktiga husdjur verkar det som =(

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
[Emma--]
10/12/13, 4:24 PM
#1

Visst att man kan ha svårt att hinna med och märka att djuret börjar gå upp i vikt om man inte noga väger då och då. Men att låta det gå sådär långt så vet jag inte om man inser hur farligt övervikt faktiskt är och hur begränsad djuret blir. 

Tyvärr har det blivit så "normalt" med tjocka djur att man nästan oroar sig när ens djur är normalviktig och oroar sig att dom är för smala. Hela bilden kring normalvikt kring djur har blivit lite sned.

Fridaaaa
10/13/13, 4:26 PM
#2

Ja jag blev förbannad när jag läste om taxen, snacka om ren djurplågeri! Tur att taxen gick ner i vikt sen.

Det jag inte förstår är hur folk kan reagera mer på underviktiga djur än överviktga, tyvärr är det så.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[PuffBuck]
10/14/13, 7:14 PM
#3

Vad ledsen jag blir..

[Forest]
10/16/13, 9:47 PM
#4

Korthårig hundras som denna är så anser jag det väldigt svårt att man inte ser när den börjar gå upp 🤔

Persifone
10/16/13, 9:53 PM
#5

#4 Jag tror nog att ägarna blir lite "hemma blinda"

Sedan är det väl oftast så att de har dåligt samvete och kompenserar bristande motion med mat. Det är vad jag tror :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Forest]
10/16/13, 10:23 PM
#6

5 lite? 😉

Annons:
Persifone
10/16/13, 11:02 PM
#7

#6 Hahaha, okej, kanske mycket då :P

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[[Boris Sager]]
10/17/13, 7:45 AM
#8

Vissa förespråkar "djurägarkörkort", vet inte om det hjälper.

Somliga är helt enkelt inte mottagliga för "sunt förnuft".

Niiinah92
10/17/13, 1:46 PM
#9

Tur att han fick byta ägare, vilken skillnad på hund!

redan
10/17/13, 3:13 PM
#10

Saknar djur tillgång till mat och vatten, i Sverige, så kan det bli problem vid en inspektion.

lindbergarn
10/23/13, 9:50 AM
#11

#1 Ja visst är det nästan onormalt med normalviktigt djur… Min hund (tyvärr död nu…) var normalviktig och jag var noga med att inte ge massa extramat och så, men såg ju givetvis till att hon fick det hon behövde. Minns så väl när vi passerade två rätt så överviktiga människor, som efter mötet högt konstaterade för varandra -Guuud, vilken mager hund! … … …

Hon var INTE mager, kan jag säga. Men däremot var nog de där två människorna mer vana vid fetma än normalvikt, så när de såg en normal hundkropp blev de chockade.

Cahira
11/5/13, 12:30 AM
#12

Han är ett extremt fall men jag ser feta djur här varje gång jag är inne i stan och handlar mat eller annat. USA har enormt fetmaproblem både hos människor och djur. Såpass illa att när jag såg en labbe välmusklad och smäcker var jag chockad av lycka resten av dagen. 

Oftast är det lätt till måttlig övervikt men titt som tätt ser man nån hund som är gravt överviktig, även om det inte är lika illa som obie. 

Fruktansvärt tragiskt är det. :(

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Jessicahagstrom94
11/11/13, 9:55 AM
#13

Bedrövligt.

På pensionatet på katthemmet finns just nu två feta katter. Jag tycker hemskt synd om katterna, men JAG kan ju inte göra något åt det tyvärr.

Annons:
[_hsleiufhbtv]
11/11/13, 7:17 PM
#14

Det är hemsk. Fetma hos djur är i mina ögon djurplågeri.

Upp till toppen
Annons: