Annons:
Etikettövriga-djur
Läst 6202 ggr
[Mustangcab]
2013-09-16 19:54

Minkar och fotboll i Mjällby

Ja det är vad som kommer att möta de som vill se matchen på söndag mellan Mjällby och Elfsborg. Ett fem meter långt minkhus ska bygggas  upp där 13 djur ska visas upp för allmänheten. De kommer från en närliggande farm. Vad anser ni om detta?

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/#./minkar-pa-mjallbys-hemmamatch?&_suid=137935330558306233897837581943

Annons:
Zakaraa
2013-09-17 00:11
#1

Jag kan inte förstå vad minkar har med fotboll att göra.. Det hela låter bara konstigt i mina öron.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Niiinah92
2013-09-17 09:49
#2

#1 på Listerlandet där Mjällby ligger och har sin hemmaarena finns rätt många minkfarmer (även om långt ifrån alla är verksamma) och jag har för mig att de även sponsrar Mjällby. 

--------------

Min tanke går till minkarna, jag vet inte hur huset skall se ut eller vart det ska stå men känns som en mycket stressande situation för minkarna. Dessutom tycker jag inte fotbollssupportrar är rätt målgrupp och en fotbollsmatch rätt forum för att "ge allmänheten en inblick i hur pälsdjursuppfödning går till".

Nej av det lilla man får veta utav svt så tycker jag det låter som en väldigt dålig idé.

[Mustangcab]
2013-09-17 11:55
#3

Mjällby AIF sponsras mycket riktigt av minkfarmarna på Listerlandet. De fick hjälp till en träningsresa utomlands i vintras. 1/3 av landets minkfarmar ligger där. Nej jag stödjer inte minknäringen.

[_hsleiufhbtv]
2013-09-17 21:00
#5

Tycker det är fasansfullt.

Persifone
2013-09-18 02:01
#6

Rent spontant funderar jag på om dessa minkburar som byggs för detta ändamål kommer har samma mått som de som annars används? Eller kommer en "förskönande" bild visas upp?

Kanske har missat att det står något om detta någonstans?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
VildaVittra
2013-09-18 17:00
#7

#6 Du menar att man skulle köpa in nya burar bara för dessa dagar, för att senare kassera dom så man kan klämma in djuren i trånga burar? Logiskt?

En mycket vis man sa "The needs of the many outweigh the needs of the few." och jag ser detta tilltag som något positivt för djuren i stort. Förhoppningsvis leder det till att färre djur blir utsläppta och att så länge efterfrågan på minkpäls finns, så ska produktionen ske i länder med ett väl utvecklat djurskydd. Inte som idag där Kina tar över mer och mer av världsmarknaden på minkpäls.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Mustangcab]
2013-09-18 17:08
#8

Dessvärre så är det så att det har aldrig varit så lönsamt att var minkfarmare som nu. Päslarna har en strykande åtgång och verksmaheten har ökat i omfattning. Det är stor efterfrågan i Kina och i Ryssland.

Själv undrar jag hur de vågar sätta upp dessa burar där med alla dessa människor.

VildaVittra
2013-09-18 17:20
#9

#8 Nedgången i produktionen här i Europa beror inte på ekonomiska krafter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Mustangcab]
2013-09-18 17:28
#10

# 9 Vilken nedgång? Det startas den ena farmen efter den andra åtminstone här i Sverige.

VildaVittra
2013-09-18 17:36
#11

#10 Från då Sverige och även Europa hade en stor del av marknaden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Mustangcab]
2013-09-18 17:55
#12

# 11 Men det finns ingen nedgång i produktionen av minkskinn i Sverige, tvärtom det större än på länge. Att det en inte finns någon efterfrågan i Sverige är inte detsamma som att produktionen gått ned.

Då jag bor i ett län där 1/3 av landets minkfarmar finns så är det ofta artiklar i tidningen om detta och bl.a så var  den för cirka 14 dagar sen där man konstaterade att eftefrågan på minkskinn är så stor att fler och fler startar farmar och man har aldrig fått så bra betalt för skinnen.

Dessvärre så går det inte att länka till artikeln då man måste vara medlem för att kunna läsa. Men det  var i Blekinge Läns Tidning, Karlshamns Allehanda och Sölvesborgtidningen. Samma tidning med olika framsidor.

Persifone
2013-09-18 17:58
#13

#7 Det var precis så jag menade.

Ja, logiskt är det för då hade minkarna haft ett större utrymme och folk skulle tycka att det såg mer "humant" ut = ökad konsumtion.

Precis som de inte kommer sätta dit minkar som är skadade, har psykiska problem så som stereotypa beteenden med mera.

Låter det ologiskt för dig?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
[Mustangcab]
2013-09-18 18:43
#14

# 13 Naturligtvis så har du rätt. Sätter de ut minkar som uppvisar sådana beteende så riskerar de åtal för djurplågeri.

VildaVittra
2013-09-18 20:05
#15

#13 Men vilken tur då att du kan gå på öppna dagar och titta på gårdarna. Eller köper de in burar bara för de dagarna också?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

majvi
2013-09-18 20:14
#16

Efterfrågan på minkpälsar har inte ökat i världen, däremot håller de på att avveckla minkfarmerna i Nederländerna som har varit en av världens största producenter av minkpälsar.

Förhoppningsvis följer hela EU efter

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[Mustangcab]
2013-09-18 21:21
#17

# 16 Enligt de tidningsuppgifter som jag tagit del av så har efterfrågan ökat i Ryssland och  i Kina. Om den sen inte ökat totalt kan jag inte svara på.

Persifone
2013-09-18 22:07
#18

#15 Jag frågade om någon visste hur det låg till med storlekarna på de burar som ska byggas upp. Men du verkar inte ha något svar på det? Nej, jag tror inte de byter ut burar bara för att ta emot besökare, men det är inte samma sak då folk kan välja att gå dit eller inte, men nu ska det byggas burar vid en fotbollsmatch där en del folk som inte är kunniga får se detta för första gången. Därför vill de nog göra "ett gott intryck" Eftersom du (vad jag vet?) inte kan besöka minkfarmningar när som, under arbetstider då, så tror jag ganska mycket "städas upp" innan besökare väl tas emot, men det är vad jag tror.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Niiinah92
2013-09-18 22:22
#19

#18 jag kan inte svara för alla minkfarmer men där jag har varit när som, under arbetstid, så "städas" det inte upp. De minkfarmare jag känner har en annan syn på saken och är av annan åsikt såklart gällande minknäring, de är inte rädda för att stå för sin sak och hymlar inte. De ser lugna slappa minkar och antar automatisk att då har de det bra, dessutom är minkar deras jobb och levebröd, de har inte råd att känna allt för mycket för minkarna.

Vad jag fått veta så är de inte de första som testat detta konceptet och på det andra stället hade det fallit väl ut (detta är andrahandsinfo så jag vet inte vart det skall ha testats tidigare). 

Som sagt, jag personligen tycker det är en dålig idé för jag tror minkarna blir stressade och uppskrämda runt så mycket folk och oljud, de är inte direkt vana vid publik.

[Mustangcab]
2013-09-18 22:30
#20

# 18 Detta står i länken på det första inlägget.

"Vi kommer att bygga upp ett fem meter långt minkhus i fyra sektioner och ta dit 13 djur från en närbelägen gård, berättar Johan Dalén, vd för Sveriges pälsdjursuppfödares riksförbund till SVT."

Annons:
Persifone
2013-09-18 23:27
#21

#20 Tack! Får dock inte reda på utrymme per djur.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Mustangcab]
2013-09-18 23:45
#22

Men det står också att det ska ha 13 minkar där. Vet du hur mycket utrymme de har annars?

Persifone
2013-09-19 00:58
#23

#22 Enligt det jag hittat så är minsta tillåtna mått för ett vuxet djur, två ungdjur eller hona med valpar: Längd 0,8 meter Höjd 0,45 meter och bottenarea på 0,255 meter2

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
[Mustangcab]
2013-09-19 09:07
#25

Här är en intressant artikel i dagens Aftonblad av Patrik Lundberg som

är uppvuxen i Sölvesborg angåenden minknäringen

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/patriklundberg/article17499340.ab

[Mustangcab]
2013-09-19 09:10
#26

Hörde på Radio Blekinge att Sweden Rock Festival kräver att Mjällby AIF ska ta bort deras loggor på sina kläder i och med att det ska visas minkar.

http://sverigesradio.se/blekinge/

[Mustangcab]
2013-09-19 19:28
#27

Man kan fråga sig vafrör man ska slå mot Mjällby och minkfarmar istället för att slå mot Riksdagen som tillåter verksamheten?

Annons:
veggie4every1
2013-09-19 22:45
#28

Bra artikel av Patrik Lundberg tycker jag. Gillar hans poäng där i slutet.

Man kanske bojkottar den här matchen då, tar på sig skinnjackan och går ut och käkar tacos istället…🤪

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Mustangcab]
2013-09-20 14:51
#29

Det står i dagens tidning att det är en del av ett s.k skugghus som finns på minkfarmar som minkarna ska visas i. Dessutom så säger minkfarmaren att minkarna är vana vid människor och  det har tidgare prövats på Axvalla travbana.

Det konstiga är som Partik Lundberg skriver att ingen bojkottar Elfsborg som sponsras av Ellos som säljer skinn- och läderkläder. Det är Elfsborg som Mjällby ska spela emot.

veggie4every1
2013-09-20 15:06
#30

#29 Det är speciesism i sin fulla prakt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Mustangcab]
2013-09-22 22:45
#31

Här med meddelas att det gick bra med uppvisningen av minkarna på fotbollsmatchen. Matchen slutade dock 2-2.😭

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/#./inga-protester-mot-minkar?&_suid=137988261388404915927294593193

Persifone
2013-09-22 23:13
#32

Ser fruktansvärt ut när djur endast har galler som golv. Stackars små tassar =(

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Mustangcab]
2013-09-22 23:16
#33

# 32 Ja speciellt trevligt tror jag inte att de har det. Men det gäller att rikta ilskan åt rätt håll - Riksdagen.

indra-bus
2013-09-25 11:28
#34

Är de ok att föda upp minkar bara för att de finns en efter frågan på deras päls?

Är de människans ego? Eller har de ingen empati?

Minkar har inte på en fotbolls arena att göra, de var nog bland de dummaste jag hört.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
[Mustangcab]
2013-09-25 15:36
#35

# 34 Om läst mina inlägg så står det att jag är emot minkuppfödning och jag saknar inte epmati.

Hurvida minkar har på enfotbollsarena at gra har jag itne tagit ställning till jag talade bara om att de skulle visas och att minkuppfödarna på Listeralndet  är en av Mjällbys AIF sponsorer. Det är en väldig skillnad på att tycka något är OK och att informera folk om vad som händer.

Vad tykcer du om att Ellos sponsrar Elfsborg?

indra-bus
2013-09-25 18:58
#36

 #35 Jag menade inte dig. Framförde min åsikt bara rent allmänt.

Gillar inget företag eller fotbolls lag som sponsrar eller säljer päls  Eller sponsrar djurplågeri tex Heniken som sponsrar hund kamper.

Fast de finns säker de som ja ovetandes sponsrar, man jag bojkottar alla jag vet,

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Mustangcab]
2013-09-25 18:59
#37

# 36 Bojkottar du fotboll också bollen är av läder?

vallhund
2013-09-26 10:11
#38

#36

Källa på vad Heineken sponsrar som du reagerar över?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lina Strindlund
2013-09-26 23:50
#39

Fattar inte varför de inte kan syssla med trevligare jordbruk,som ODLING av grönsaker och frukt?? Det är ju varmt större delen av året och marken är brukbar. 🙂

// Norrlänningen som önskar hon kunde odla mera


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

vallhund
2013-09-27 01:22
#40

#39 Mig veterligen så är minkar de produktionsdjur i Sverige som har det allra bäst.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Mustangcab]
2013-09-27 05:52
#41

# 40 Nej det tror jag inte i dessa små burar med galler till golv.

Annons:
vallhund
2013-09-27 06:13
#42

Enligt ett program på naturmorgon i P1 från i våras så lär det vara så o jag tvivlar på att dom ljuger rakt av.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Mustangcab]
2013-09-27 11:07
#43

Men om du ser så finns det inget riktigt golv utan det är enbart galler att gå på. Det kan inte vara särkskilt skönt för en mink  att sitta instängd i en bur heller.

Om det är den bästa djurhållningen så undrar jag hur resten ser ut?

Lina Strindlund
2013-09-27 14:50
#44

Det är bara så fel, att Sveriges djurskydd är så dåligt, att djur kan få behandlas så fruktansvärt fel och plågsamt. Helt i onödan dessutom! För vi behöver ju inte päls! Och Sveriges ekonomi är ju i allmänhet inte så dåligt. Någonstans nämndes (i en artikel) att det är svårt att få nytt jobb i den regionen. Där behöver något göras! Som jag tidigare skrev, varför inte utbilda minkuppfödare (som ju kallas lantbrukare) till odling av frukt o grönsaker?


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

vallhund
2013-09-27 15:31
#45

#44 ja det är ju självklart bättre för minkarna att den globalt ökade efterfrågan av minkpäls produceras i Kina.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Mustangcab]
2013-09-27 15:44
#46

# 45 Ur den synvinkel kan man också se på det. Men jag tror att de flesta minkar skulle uppskatta att få leva vilt där de hör hemma.

Nej jag är vare sig vegan eller vegetarian men jag tycker inte att minkar hör hemma i Sverige.

vallhund
2013-09-27 16:03
#47

#46 Det tycker inte jag heller, men det var inte det som frågan gällde.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Mustangcab]
2013-09-27 16:19
#48

Det är jag som är T.S så jag undrar vad som frågan egentligen gällde😃

Annons:
Niiinah92
2013-09-28 22:36
#49

#44 på vilken mark skulle de kunna odla då? Den mark minkfarmerna står på får varken användas till att odlas på eller byggas hus och liknande på inom ett visst antal år efter att farmen lagt ner. Många bönder verkar ju ha det svårt i dagsläget, det är knappast ett säkert yrke att sadla om till heller. Bättre då att det kom en lag eller nått som sa att inga nya farmer fick upprättas och när de nuvarande farmarna går i pension skall deras farmer avvecklas.

vallhund
2013-09-29 00:53
#50

#49

+ Att arealer för odling av frukt o grönsaker kräver betydligt större ytor än minkuppfödning om man vill kunna leva på det + en väl tilltagen maskinpark + att vad man kan odla på friland i Sverige är begränsade.

Idealism i all ära men den bör vara realistisk o inte i klass med att Eskimåerna kan flytta till ställen där avokado växer vilt så klarar de sig utmärkt utan sälar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Niiinah92
2013-09-29 11:07
#51

#50 håller med

Mantissa
2013-10-06 09:13
#52

Hur kommer det sig att de får visa upp djur i vanliga minkburar när mässor och liknande med offentlig förevisning av djur för allmänheten  går under djurparksbestämmelserna?

Upp till toppen
Annons: