Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 6938 ggr
[_hsleiufhbtv]
8/30/13, 4:26 PM

5-årig flicka dränkte marsvin

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/752207-femarig-flicka-drankte-marsvin-och-strop-katter-tvangsomhandertas

"Hon har dränkt sin farmors marsvin i ett badkar och förklarat att hon tyckte att det var kul. Flickan har dessutom försökt strypa familjens katter vid flera tillfällen samt jonglerat och sparkat på dem."

Åsikter? 😕

Annons:
Calcifer
8/30/13, 4:28 PM
#1

Alarmerande och varningssignaler för att tjejen kan vara psykopat eller sociopat.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Nightcat]
8/30/13, 4:30 PM
#2

Undrar vad hon har för föräldrar, utifrån vad jag läser ur artikeln verkar det vara något fel på hennes hemförhållanden. Stackars Marsvin, katter och unge.

[linn8]
8/30/13, 4:30 PM
#3

Stackars marsvin… Och katter…

Gronstedt
8/30/13, 4:32 PM
#4

#1: … eller extremt illa uppfostrad.

Calcifer
8/30/13, 4:47 PM
#5

#4 Fast även om man är illa uppfostrad brukar man ändå, av omvärlden, ha fått tillräckligt med koll för att veta att det inte är okej att ta ihjäl djur. Det som är alarmerande är just att hon tyckte det var kul. Nog för att dåliga hemförhållanden kan göra en rätt "screwed up", men hur man njuter av det eller inte har mer med hjärnan och hur den ser ut att göra.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Emma--]
8/30/13, 5:22 PM
#6

Jag hoppas flickan får bra hjälp!

Annons:
[Nightcat]
8/30/13, 5:38 PM
#7

#5 Om man själv blir illa behandlad utagerar en del sig på andra i omgivningen. Hon kanske själv har fått ta emot stryk och stryp grepp, vad tror du det gör mot en liten 5 åring?

Håller med #6 Hoppas flickan får bra hjälp.

Calcifer
8/30/13, 5:44 PM
#8

#7 Jag påstår inte att det inte kan påverka, men att gilla att skada andra brukar genrellt sett inte födas ur en dålig omgivning.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Gronstedt
8/30/13, 8:36 PM
#9

#5: Fast att man tycker det är "kul" behöver inte betyda att man njuter av det. Det räcker att man är empatilös för att det ska se kul ut när de sprattlar.

Calcifer
8/30/13, 8:40 PM
#10

#9 Jo, men empati kan man inte alltid lära sig eller lära bort. Utan det kan lika gärna finnas en brist på det i hjärnan.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

HellviHumle
8/30/13, 9:35 PM
#11

En femåring som jonglerar med en katt? Låter en smula överdrivet. Och att dränka ett marsvin, fordrar knappast några överkrafter. Säkert ett barn som inte mår bra men tidningsmurveln överdriver ju sanslöst!

HH

Silvestris
8/30/13, 11:16 PM
#12

#1

Små barn har ingen automatisk uppfattning om hur andra levande varelser upplever fysisk behandling. Det är något de måste lära sig. Det är inte alls ovanligt att barn i den åldern drar ben och vingar av insekter  eller stampar på småkryp av olika slag. Det är mer ovanligt att de är grymma mot sällskapsdjur eftersom vi automatiskt brukar lära barn att visa respekt och empati för sådana djur men om vi inte gör det finns ingen anledning att tro att de per automatik skulle vara mer empatiska mot sällskapsdjur än mot insekter.

Ungen är sannolikt inte alls sociopat eller psykopat, men hon behöver hjälp att utveckla sin empatiska sida. Det behöver alla barn, vissa mer än andra.

Gronstedt
8/31/13, 9:35 AM
#13

#10: Empati är inte medfött i homo sapiens, det lärs in. Och som #12 framhåller, det måste läras in gentemot olika slags varelser.

Annons:
exitingsvillemo
9/3/13, 8:17 AM
#14

Flickan har ju, enligt artikeln, varit av intresse för socialen en längre tid pga dåliga hemförhållanden. Vad som skett bakom stängda dörrar i hemmet, kan vi inte veta.

Barn som tex blivit utsatt för övergrepp, kan agera på ett sådant aggressivt sätt. Därmed sagt att detta inte behöver vara ngt som flickan kommer göra resten av sitt liv. Med en bra behandling samt stort stöd och kärlek från vuxna, kommer förhoppningsvis flickan komma ur detta och växa upp till en helt "normal" individ.

Varför lämnar man en 5-åring ensam med ett marsvin, inne i ett badrum?

Självklart är det synd om djuren, men flickan är förmodligen ett offer hon också.

indra-bus
9/3/13, 1:46 PM
#15

Att man lär sig empati är nog bara delvis sant,

När jag var 4 år var jag o fiskade med morfar o vi fick en fisk jag såg hur den kämpade för att komma loss sen kroken i munnen o blodet gick jag gråtandes där ifrån. Hade inga problem att förstå att de gjorde ont på fisken trots att morfar,mormor mamma o pappa sa att de inte gjorde de.

När jag var 6 så fick jag se en humla i en fontän den sprattlade för att komma upp så jag stack ner min lördas godis klubba i de smutsiga vattnet så att den kunde klättra upp. Kan se de än hur den sitter på klubban o torkar sig med vingarna o sen flyger iväg. Lördags klubban var förstörd men ja var lycklig.

 Ett trauma  vid 4 år kan utveckla  psykopati. De är de bland de första som man frågar om vid en psykolog utredning hur man var mot djur som barn.

Så detta är ett tragiskt fall. Både för djuren o flickan. Lika tragiskt som katt plågaren. Hoppas hon får bra hjälp lille tösen.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Gronstedt
9/3/13, 1:48 PM
#16

#15: Vid 4 var din empatiska förmåga förmodligen redan etablerad. Du hade helt enkelt redan lärt dig empati.

vallhund
9/3/13, 3:11 PM
#17

#15 Förklara gärna hur ett trauma i 4 årsåldern skulle kunna leda till psykopati?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

indra-bus
9/3/13, 6:00 PM
#18

De är så längesen ja läste psykiatri så jag kan inte riktigt förklara de nu. Kan kolla sen.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

vallhund
9/3/13, 7:25 PM
#19

#18 Ja gör det!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

indra-bus
9/4/13, 9:07 AM
#20

Jag skrev ett special arbeta om de när jag läste psykiatri om psykopati so jag fick mvg på. Men jag hittar den inte ja flyttade nyss möjligt att de kom med ner i källaren.

Men barn har olika utvecklings stadier. Uppstår ett trauma, något som barnet inte förstår o inte får bearbetat så störs nen psykosociala utvecklingen som kan leda till till personlighets störning, alltså man får en störd personlighet.

Varför de är vid ljust 4 år ålder som msn kan utveckla sykopati kan jag faktiskt inte förklara nu. Återkommer med de.

Men du kanske har en annan teori om varför personlighets störning uppstår?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
viktoria91
9/4/13, 9:15 AM
#21

Herregud! Ungen hade vid flertal tillfällen försökt strypa katterna och plågat dem! Hade det handlat om mina djur hade hon själv fått känna på det hon gör!! Stackars marsvinet och kisarna.=,(

indra-bus
9/4/13, 9:51 AM
#22

#21  De skulle nog göra de hela värre, för förmodligen har hon redan känt på de eller sett någon annan utsättas för de kanske har pappan gjort de med mamman.

Barn gör som vuxna gör speciellt föräldrar upplevelser speglas sen i lek.

Kommer ihåg min son var ofta med sin pappa på sjön i våran eka. Han hade en stor  plast låda den blev båt innebandy klubbor blev åror systerns bärsele blev flytväst.

När jag åkt buss till mina kusiner som liten. Blev köks soffan buss mina gosse djur blev passagerare.

De är inte helt ovanligt att barn som blir misshandlade, misshandlar sina barn eller barn som blir sexuellt utnyttjade utnyttjar sina barn. Så denne tösa är ett lika stort offer som djuren.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Silvestris
9/4/13, 9:55 AM
#23

#21

Det där hoppas jag innerligt att du inte menar.

indra-bus
9/4/13, 10:03 AM
#24

Hur lär men in empati?

Själ har jag mycket lätt att sätta mig in i olika människors situation, "katt mördarens" Brejvik , men de innebär inte att jag sympatiserar med dem, många blandar ihopp de begreppen empati handlar inte om rätt eller fel.

Min dotter som är uppfostrad av mig har aspberger o svårt med detta.får hon frågan tex Hur tror du Kurt kände sig när han fick ett hot brev vad tänkte han? Blir svaret hur skall jag kunna veta de? som tex.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Silvestris
9/4/13, 10:12 AM
#25

#24

För att kunna känna empati krävs vissa grundläggande strukturer i hjärnan samt tillhörande signalsubstanser. Vissa hjärnskador, sjukdom och syndrom kan påverka detta vilket gör att personen ifråga har svårare att känna eller helt saknar förmåga att känna empati. Exempelvis kan hjärntumörer på "fel" ställe (en tumör i hjärnan är ju alltid fel) förstöra det område i hjärnan där "förmågan till att känna empati sitter". En sådan tumör fick min pappa och det blev väldigt tydlig att han blev alltmer likgiltig ju längre sjukdomen fortskred.

Även om man har svårigheter att känna empati betyder inte att man inte kan lära sig rätt och fel. Man kan ofta ändå lära sig att det finns sociala regler man bör följa, men det är klart att det kan bli svårare om man har svårt att sätta sig in i en annan varelses situation.

Jag tror att oavsett om barnet har någon funktionsnedsättning eller inte är det bra att börja med "hur känner du när detta händer dig". Kan barnet sätta ord på sin egna känslor har man kommit en bra bit på väg. Det man behöver sedan är att förklara för barnet att de flesta människor (och i många fall även djur) faktiskt är väldigt lika och känner likadant.

indra-bus
9/4/13, 11:16 AM
#26

#25 Du har så rätt i de du skrivever. Hjärnan är inntresant.

Har funderat åt olika håll på detta nu, o får  erkänna att du har rätt.

Ska berätta sen hur tanke gånen gick.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

vallhund
9/4/13, 7:03 PM
#27

#20

Jag frågade dig var du fått dina fakta ifrån, vilket du inte svarar på. Du behöver inte undervisa mig om barns psykiska utveckling, psykologi eller psykiatri. Jag har aldrig stött på det du beskrev, dvs att ett trauma i 4 årsåldern skulle kunna leda till att man blir psykopat, trots 2 utbildningar på universitet/högskola i ämnet på sammanlagt 8 år. + ett antal decenniers yrkesutövande o vidareutbildningar i ämnet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
indra-bus
9/4/13, 7:19 PM
#28

Ja, min lärare o psykiatri böcker böcker. Föreläsare. Sen frågar du om ja kan förklara hur de kan uppstå.

Du svarar inte på min fråga vad har du lärt dig att de beror på?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

vallhund
9/4/13, 8:03 PM
#29

Det finns ingen som vet vad det beror på, teorierna spänner mellan oförmåga till anknytning under de första veckorna i livet, vilket kan bero på förälderns oförmåga, eller att oförmågan finns hos barnet,  dvs en medfödd svaghet/utsatthet. Eller ett samspel av båda.

Hur barnet sen utvecklas är mycket beroende av hur omgivningen kan hantera det o kompensera för ev tidigare brister, o andra sidan finns det barn som växer upp under de mest vidriga förhållanden men som lyckas suga åt sig det den behöver från andra vuxna.

Enstaka trauman i tidig ålder leder inte till psykopati, däremot kan de utveckla PTSD.

Det är inte ovanligt att barn är väldigt grymma mot djur eller andra barn, ytterst få av dem växer upp till att bli psykopater.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

exitingsvillemo
9/5/13, 8:15 AM
#30

#21 Om det verkligen är så du skulle agera, så har du större problem än den lilla flickan! Jisses…🤔

Itchy
9/12/13, 9:51 PM
#31

har en grannunge (ca 8 år gammal)

som hittills har haft ihjäl 3 av familjens marsvin (dumfan till morsa går bara & köper nya)

jag har frågat pojken varför han gjort så mot sina marsvin, och då har jag fått svaret

-de gick bara och gömde sej, och ville inte leka med mej, och så blev jag arg

har anmält familjen till soc flera ggr då allt inte stämmer i det hushållet, men inget verkar hända öht :/

You can't spell Bitchy without Itchy

Silvestris
9/12/13, 11:27 PM
#32

#31

Om pojken dödar djur upprepade gånger polisanmäler man. Då blir han automatiskt ett fall för soc.

Sedan vet du sannolikt inte om någonting händer i familjen eftersom soc jobbar under sekretess. Det kan hända mycket som du inte har en aning om.

Itchy
9/13/13, 12:47 AM
#33

#31 om jag polisanmäler detta, vad för bevis finns det ?

(det senaste marsvinet dödades för ca 2 mån sen)

och tro mej, morsan till denna unge skulle klaga till alla som var i närheten att soc var på hennes familj, det har hon gjort förr (ang vårdnadstvist)

hon har till och med suttit öppet & berättat om när lst var på besök hos henne för att hon inte skötte sin hund ordentligt

You can't spell Bitchy without Itchy

Winrey
10/20/13, 6:38 PM
#34

Psykopater och sociopater var oftast elaka mot djur när dom var barn. Dom dödade eller skadade djur. Nu säger jag inte att alla barn som är elaka mot djur blir psykopater eller sociopater, bara att såna människor var elaka mot djur när dom var barn.

May the spirit of the wolf guide me in life.

Annons:
vallhund
10/21/13, 1:03 AM
#35

#34, ja ofta, dock inte alla, ett ämne vi redan tragglat oss igenom i tråden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Winrey
10/21/13, 1:48 AM
#36

#35 även om ni ha tragglat igenom det i tråden så har jag väl ändå rätt att säga vad jag tänker om det? ^^

May the spirit of the wolf guide me in life.

Whippetgerbilen
11/28/13, 3:33 PM
#37

Dagens barn verkar växa upp med att det är okej att vara elak mot djur. På varje badstrand så är det alltid fula barn som ska slå änder med pinnar eller spruta vatten med vattenpistol på dom. Och vad gör föräldrarna? INGET. Alla är ju inte så men många. Den tjejen måste ha något fel. Det är något fel när man tycker det är kul att slå djur! HEMSKT säger jag bara!!

Dogs is my world ♥

[[tjattehonung]]
11/28/13, 6:33 PM
#38

Usch….😕

Moppie
11/28/13, 11:46 PM
#39

Nej men fyy, Stakars lilla marsvin! Kan bara höra marsvinet skrika pga detta, Och stakars katter, Ne ursch!!

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Imasy
12/1/13, 8:44 PM
#40

Jag har inte läst artikeln, men en sak som gör mig förvånad, är att om de vet om att flickan gett så på katter tidigare, varför lät man henne då vara ensam med marsvinet?

Hade någon annans barn eller mina egna barn gett så på djuren här hemma på liknande sätt, anser jag att det är mitt ansvar som både förälder och djurägare, att se till att det barnet inte får fler tillfällen. Hade det varit mina egna barn som gjort så hade nog djuren till och med omplacerats.

Jessicahagstrom94
12/2/13, 11:38 AM
#41

Stackars djur………..

Annons:
Upp till toppen
Annons: