Annons:
Etikettdjurskydd-i-andra-länder
Läst 1700 ggr
DivinA
8/20/13, 12:14 AM

Costa Rica stänger alla Zoon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Djurparkerna i Costa Rica stängs ner, de vilda djuren släpps fria och parkerna görs helt djurfria. Det nya ledordet är "Inga burar"! http://www.independent.co.uk/news/world/americas/costa-rica-set-to-close-public-zoos-and-release-the-animals-back-into-the-wild-8757266.html?origin=internalSearch Det känns som om världen är på väg mot bättre djurhållning när sådana här framsteg sker. ❤️

Annons:
DivinA
8/20/13, 1:05 AM
#1

Redan 2002 blev det olagligt med djurcirkusar i Costa Rica. Synd att de är på efterkälken med HBTQ-frågor!

OlleA
8/20/13, 5:33 PM
#2

Nu jublar djurrättsaktivisterna, men hur ska det gå till när man släpper alla djuren fria? Jag vet inte vad det finns för djur på zoo i Costa Rica, men skulle gissa att det finns åtminstone något som har t ex lejon, elefanter och flodhästar. Har man tagit kontakt med något afrikanskt land som vill ta emot sådana djur? Finns det kunnigt folk som vill jobba med att omskola dem till ett liv i vildmarken där? Vem ska betala? Djur som är vana vid att bli matade och aldrig har behövt konkurrera, fly från fiender osv lär inte bli särskilt långlivade om de släpps vind för våg i vildmarken. Jag hoppas att de åtminstone inte är så dumma att de släpper ut t ex lejon och tigrar i Costa Ricas natur.

En annan tanke som slår mig, är om det pågår några uppfödningsprojekt för att rädda hotade arter i landet. Blir det burförbud där också? Hade vi haft det i Sverige på 70- och 80-talen, är det högst troligt att vi inte hade haft några pilgrimsfalkar eller berguvar i Sverige idag.

Olle

Magi-cat
8/22/13, 9:45 AM
#3

#2 Läste någonstans att det inte var frågan om att bara släppa ut djuren hur som helst, utan i vissa fall blir det i typ nationalparker och i vissa fall, för djur som behöver skydd och det inte kan lösas på annat sätt, fortsatt fångenskap.

Utan en plan för djurens fortsatta väl och ve skulle det kunna slå alldeles fel.

Jag tycker att det verkar vara ett bra beslut, med förnuft. :-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: