Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 3442 ggr
:')
2013-08-15 11:19

Djurförsök

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu vet jag att detta ämne tagits upp ett flertal gånger här på iF och övriga sajter. Många har skrivit om hur möss och råttor används för att testa botox. Och lika många har då klagat på att det redan finns en sådan tråd. Men visste du då att över 40 möss dör plågsamt för varje dos av botox som produceras?. Visste du att även råttor, kaniner, grisar och apor blir utsatta för samma sak? (Se mer här). Även om du visste det, så tycker jag att det är värt att fortsätta ta upp ämnet då det säkert finns personer som kanske är omedvetna om vad som sker? Och vad skadar det att påminna sig själv och andra om vad som faktiskt pågår ute i samhället och världen? 

Jag pratade med Karin Gabrielson Morton, sakkunnig på Forska Utan Djurförsök (medverkade på kalla fakta) och frågade om man fortfarande använder möss inom tester av botox än idag. Detta var svaret jag fick:

  • "Forska Utan Djurförsök

    Hej Niike! Ja, det var verkligen bra att Kalla Fakta tog upp frågan om botox och djurtester. Programmet satte ännu press på företagen att anstränga sig för att ersätta dessa otroligt grymma djurtester. Forska Utan Djurförsök hjälpte till med research till programmet och vi blev ju också intervjuade. Vi har fått information från Allergan om att deras botoxprodukter som säljs i Europa nu testas med det nya celltestet och alltså inte på möss. De andra företagen som tillverkar botoxprodukter testar fortfarande på möss. Här kan du skriva till dessa företag för att öka pressen på dem att få fram djurfria tester: www.forskautandjurforsok.se/aktuellt/sluta-djurtesta-botox--agera/ Botoxprodukter klassas som läkemedel, även när det används för kosmetiskt bruk. EU:s djurtestförbud gäller alltså inte för botoxprodukter och det finns inget förbud mot att djurtesta botox i Sverige eller i resten av EU. Så med undantag från Allergans produkter så är alla botoxprodukter som säljs här djurtestade, även om vi inte kan svara på i vilket land djurtesterna skett."

Det är lätt att bara blunda för problemen. Varför blundar man då? Jo för att man inte vet vad man ska göra. Men det finns saker man kan göra. Läs mer om det längre ned!

Över 2800 djur dör i djurförsök i Sverige varje dag. Det är ganska mycket. Du kan ju räkna ut vad det blir på ett år! (Källa). Sverige är inte ensam om att använda djur i försök. Här är en undercover video som organisationen PETA står för. Jag varnar för känsliga bilder av sjuka och skadade råttor och möss. Här är videon: http://www.youtube.com/watch?v=Zjo-Kp5rekQ&feature=channel

Jag valde ut en video om just råttor och möss då jag själv har råttor och det tog hårt på mig att se videon. Men om du går in på forska utan djurförsöks hemsida så kan du se massa andra videor på djur som far illa. Här är en länk direkt dit. Länk.

Vad kan man göra då?

Som privatperson eller barn så kan man inte springa in på ett labratorium där djurförsök sker och skälla ut dom. Även om man önskar det. Det du kan göra är att antingen skänka pengar till organisationer som aktivt och på heltid arbetar med just detta. Det finns tre stora djurrättsorganisationer i Sverige och det är dessa: http://www.forskautandjurforsok.se/index.php, http://www.djurensratt.se/, http://www.djurskyddet.se/. Dessa arbetar även med andra frågor som rör djurens rättigheter och välmående. (Observera att det finns fler organisationer men jag valde dessa tre).

Men om man inte vill, kan eller har råd att skänka pengar. Så finns det ett bra och faktiskt effektivt sätt. Och det är att göra folk medvetna om vad som sker. Som jag gör nu. Man kan sprida ordet på sina hemsidor, man kan berätta för sina vänner. Går du i skolan kan du fråga din svenska eller SO lärare om du får ha ett föredrag om djurens rättigheter. Det är ett smart sätt. Och om du tror att det du gör inte hjälper, så tänk om! Här är ett citat från forska utan djurs hemsida.

"Kosmetikatester på djur är förbudet inom EU och den 11 mars 2013 införs ett förbud mot försäljning produkter med ingredienser som djurtestats efter detta datum. "

Vi har alltså lyckats stoppa tester av smink på djur inom EU! (Källa).

Jag tycker alla ska ta tid på sig och läsa igenom hemsidorna jag länkade till, för man lär sig så mycket. Det sista jag vill uppmana er om att läsa är detta, http://www.forskautandjurforsok.se/djurforsok/undvik-djurtestat.php.

Tack för att du tog dig tid att läsa och ett extra tack till Karin Gabrielson Morton som lät mig citera hennes svar och att de valde att dela min text på deras Facebook!

(Visste inte vilken grupp jag skulle lägga den i)

Annons:
[lucke]
2013-08-15 12:52
#1

Bra skrivet av dig Nike👍🌺

vallhund
2013-08-16 04:48
#2

Är bananflugorna inräknade i den siffran?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

:')
2013-08-16 07:01
#3

Antagligen inte!

VildaVittra
2013-08-16 11:05
#4

2800 djur DÖR inte varje dag, utan 2800 djur ANVÄNDS. Gigantisk skillnad då även beteendestudier osv räknas in. 

#3 Har du underlag för det påståendet?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

:')
2013-08-16 18:02
#5

#4 "2 800 djur används och dör i djurförsök i Sverige varje dag" http://www.forskautandjurforsok.se/djurforsok/

Jag såg det som att de används och sedan dör, men inser nu att det kan vara både används men inte dör, och att de används och dör inräknade i den sifran.

Jag skrev "antar inte", men inte att jag var säker. Eftersom de på forksa utan djurförsök inriktar sig på däggdjur. Men nej jag vet inte säkert.

Men tack för att du kommer och förstör när man försökt göra något bra. Om du nu älskar djur så mycket så gör inte så att man tappar lusten att fortsätta försöka sprida fakta till andra. Blir bara så sur på att vissa bara måste påpeka något.

VildaVittra
2013-08-16 18:16
#6

#5 Förstör? Nja, det som förstör är när folk sprider felaktiga uppgifter vilket ger en skev bild på de som verkligen försöker göra något bra för djuren, eller beter sig illa när de blir påkomna med okunskap.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
:')
2013-08-16 18:23
#7

#6 Jag skrev att jag ev missupfattat deras rubrik?! Sedan har de på forska utan djurförsök läst texten och valt att posta den, vilket för mig tyder på att det inte är någon felaktig uppgift. Jag försöker göra något bra för djuren, jag ser det inte som om att jag förstör för dom? Hur i skulle jag förstöra genom det här?

Hur kan du bevisa att jag har fel? Hur kan du bevisa att forska utan djurförsök har räknat in beteendestudier osv i deras siffror?

Visst, jag kanske beter mig dåligt, men jag blir faktiskt ledsen när man försöker något för djuren och blir nöjd, när man sedan får tillbaka är att man istället förstör för djuren….

VildaVittra
2013-08-16 18:37
#8

Hur jag kan bevisa det? Jo, genom att läsa statistiken.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.100100c13e5920098b8000125/1367320274059/Rapport+f%C3%B6rs%C3%B6ksdjursstatistik+2009+2010+och+2011+31-834-12+CB.pdf

Där ser du vad som räknas in, även jordbrukets djur som testas på en "ny mjölkningmaskin" osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

:')
2013-08-16 18:45
#9

Okej, jag kanske hade fel där, men jag gick efter forska med djurförsöks hemsida och där stod det inget om det. Men du behöver ändå inte komma och påpeka att jag förstör för de som vill hjälpa djuren.

Det går f inte att skriva någor här utan att man missar något och måste länka till 8237592 olika sidor för att det ska bli rätt. Detta var då sista gången jag gjorde något sånthär då inget visar någon uppskattning utan bara påpekar felen.

vallhund
2013-08-16 20:04
#10

#9 Det är väldigt bra att engagera sig o sprida fakta, men då skall det vara fakta o inte partsinlagor från organisationer med egna, ofta dolda agendor. PETA t ex är inte en organisation som är känd för att vara speciellt seriös eller ens rumsren. Sök fakta på djurskyddssajter o inte hos djurrättsorganisationer. Har du satt dig in i vad PETA kämpar för?

"Vi (= Forska Utan Djurförsök) har alltså lyckats stoppa tester av smink på djur inom EU! (Källa)." En svensk djurrättsorganisation tar sig själv på alltför stort allvar om man tror o låter ge sken av att man lyckats ändra EUs lagstiftning/föreskrifter vad gäller djurförsök på kosmetiska produkter.

Sen var det det där med The Body Shop, L´Oréal o palmolja.

Varför reagerar du så negativt? Ta tillfället i akt att lära dig mer, fördjupa dina kunskaper samt förbättra din argumentationsteknik Går man ut så kategoriskt o tvärsäkert som du gjorde i #0 så får man räkna med att bli ifrågasatt o kritiserad. Kritik betyder inte att man blir sågad längst fotknölarna. Kritik bör du lära dig hantera o använda konstruktivt så att du kan bli bättre på att framföra dina åsikter/övertygelser o på så sätt kunna upplysa o förändra människors inställning till onödiga o smärtsamma djurförsök.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

VildaVittra
2013-08-16 20:12
#11

#10 Precis. Och något som är ganska intressant i sammanhanget är att de gärna använder ordet plågsamma, när det inte alls behöver vara plågsamt för djuren. Ett nålstick är knappast plågsamt, eller för den delen att bli mjölkad.

Ett bra exempel på när "djurvänner" inte kollar upp fakta är nu senast när det gällde katterna på det där universitetet. Har man skurit av hjärnstammen känner man faktiskt ingenting, och den skars av under narkos.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

:')
2013-08-16 20:51
#12

Okej förlåt, men jag förskte i alla fall.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[_hsleiufhbtv]
2013-08-24 10:53
#14

Har låst upp tråden igen och återpublicerat samtliga inlägg utom ett som var direkt påhopp på TS. Inga inlägg förutom det bröt mot reglerna :) Men beroende på vem som läser inläggen, tolkas dom annorlunda. Därför, för att inte få det att låta så barskt, lägg bara till en smiley eller något som automatiskt gör ens kommentar lite lättare och trevligare. Till TS, du förstör inte alls för djuren. Tvärtom. Fint skrivet!

Saaara
2013-08-30 18:56
#15

#12 Du behöver väl inte be om ursäkt heller. Det är ingen big deal att du missuppfattat :) Det gör alla ibland.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Upp till toppen
Annons: