Annons:
Etikettallmänt
Läst 13356 ggr
DivinA
2013-08-04 13:40

Avliva sina djur själv?

Vad anser ni om det? Jag tänker att avlivningen ska vara så smärtfri och snabb som möjligt för djuret och hur det sedan går till är en annan sak. Faran med att låta folk avliva djur själva är ju helt klart att det skulle missbrukas. "Nä, nu orkar jag inte med min hundvalp mer, nu tar jag ut honom till skogen"… Att få somna in i lugn och ro utan stress innan vore att föredra, men rent praktiskt är det svårt då man måste åka till veterinär innan. Det finaste hade varit en veterinär som kommer hem till en så att djuret får somna in hemma i sin trygga miljö. Vad tycker ni?

Annons:
jossa5
2013-08-04 13:45
#1

Det beror på situationen. Säg att min hamster (det enda djur jag har nu), har ramlat och gjort illa sig, och att närmsta veterinärtid är om X antal timmar. I ett sånt fall så anser jag att man bör få ta hand om djuret, och avliva det själv.

Samma ska med andra smådjur, tex råttor, kanin, marsvin.

Katter och hundar anser jag att man bör ta bort hos veterinär, om man inte har utbildning och faktiskt kan avliva och avbloda själv, så man vet vad man gör. Men ser nog helst att man åker till en vet.
Reptiler bör man nog också ta bort hos veterinär. Just för att jag själv inte har en aning om hur man bäst gör för dessa djur.

Nu vet jag inte hur det funkar med hästar och större djur, men kommer inte veterinären ut till dig då? För det är ju ett stort djur att ta bort själv, och då måste man ju verkligen veta vad man gör om man ska avliva det själv.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annette
2013-08-04 13:46
#2

Det går att få sina djur avlivade hemma av veterinär.

[Moa-]
2013-08-04 13:50
#3

jag tror inte att det är någon större risk att människor okontrollerat börjar avliva djur till höger och vänster.

Distriktsveterinärer kan avliva på plats. Att det sista man gör utsätta ett gammalt/sjukt djur för en resa till veterinären är inte humant enligt mig. På samma sätt som vi människor ofta drömmer om att få dö hemma i lugn och ro i vårt eget hem och inte på ett sterilt opersonligt sjukhus. 

"Avlivning av andra sällskapsdjur

Du som har djur är skyldig att låta avliva svårt sjuka och skadade djur så snabbt som möjligt om de inte är behandlingsbara. Avlivning av djur ska ske på ett sätt som gör att djuret inte utsätts för onödigt lidande.

_Du måste välja en avlivningsmetod som antingen omedelbart dödar djuret eller som gör att djuret blir medvetslöst och dör i det tillståndet. Djur som är skadade, har svårt att gå eller röra på sig ska avlivas på plats utan att först flyttas. Om veterinären snabbt kan komma till djuret slipper djuret lida under transport till veterinärklinik.
_

Metoder för avlivning

Den vanligaste metoden att avliva sällskapsdjur är att låta en veterinär avliva djuret genom en överdos av narkosmedel. För flera sällskapsdjur finns andra metoder som är tillåtna, dock endast under förutsättning att den person som genomför avlivningen uppfyller kompetenskraven. Du får bara avliva ditt djur själv om du är väl förtrogen med den aktuella avlivningsmetoden.
 
Läs mer om de bestämmelser som gäller vid avlivning i Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om slakt och annan avlivning av djur som du hittar till höger.
   
Här kan du läsa mer om hur du ska ta hand om döda djur efter avlivning." Jordbruksverket

DivinA
2013-08-04 13:51
#4

Jag tycker inte att man ska få avliva själv just pga risken att folk gör det lite när de känner för och precis som du säger, att de inte vet hur de ska göra för att det ska gå smärtfritt och skonsamt till. Jag ser ju dock samma värde hos en gnagare och tycker inte att det ska vara ok att slå ihjäl en hamster men inte att skjuta en häst… Vet. Kommer om det är akutfall med hästar, vet jag men vet däremot inte hur det fungerar med andra djur. Kanske om man har x antal djur som ska slaktas? Jag hade gärna sett en utveckling av veterinärers arbetssätt och att de blir mer mobila i framtiden även när det gäller enstaka sällskapsdjur, såsom hamstrar och kaniner.

DivinA
2013-08-04 13:52
#5

#2 Gäller det min kanin också?

[Moa-]
2013-08-04 13:56
#6

DivinA; ja, men du får ju betala för det, men för veterinären är det ingen större skillnad av att utföra ingreppet på klinik eller hemma. Skillnaden är att det tar längre tid och kräver reseersättning.

Annons:
DivinA
2013-08-04 13:57
#7

#6 Det hade jag faktiskt ingen aning om. Det är ju toppen! Skulle aldrig ge mig på att försöka avliva själv. #3 Tack för info!!!

jossa5
2013-08-04 13:57
#8

#4 Jag ser till det rent praktiska angående att ta bort en hamster jämfört med att ta bort en häst.

Så därför ser jag att en människa som vet vad den sysslar med kan ta bort ett skadat smådjur. Och visst, skulle denne människa ha kunskapen och det praktiska för att ta bort en häst som lider så visst.

Veterinärernas arbetssätt och mobilitet kommer nog inte ändras när det gäller enstaka sällskapsdjur, särskilt inte smådjur som hamstrar och råttor.
Precis som med allt annat så vägs oftast en kostnad mot vinst, och kostnaden för att åka ut till någon för att ta bort ett husdjur är oftast större än vinsten.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

jossa5
2013-08-04 13:59
#9

#7 Nu vet jag inte vart du bor, men om du ser att din kanin lider otroligt mycket, skulle du inte heller ta bort henne själv så att den slipper lida, istället för att sitta och vänta på att en distrikt.vet ska komma ut till dig?

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

DivinA
2013-08-04 14:01
#10

#9 Nej, jag skulle inte heller klara av att avliva en människa som blivit påkörd på gatan och helt uppenbart kommer att dö inom den närmsta tiden… Nu blev det djurrätt, startar en ny tråd för denna diskussionen.

redan
2013-08-05 12:17
#11

Självklart ska alternativet finnas att få avliva djur själv om kunskapen och möjligheten finns. Dock är det ju helt horribelt att man förbjudit kaninslaktarkursen bara pga att kaninerna då måste vara uppföda efter försöksdjursregler, vilket är extrem byråkratisk smörja. Bättre att folk får lära sig ordentligt……

martdat
2013-08-05 12:17
#12

avlivar alltid hemma om det inte är så att jag åkt in med ett sjukt djur med förhoppningen att rädda det . de flesta veterinärer kommer hem bara man betalar. självklart dyrare än på klinik men värt vartenda öre.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

vallhund
2013-08-06 04:12
#13

Vi diskuterade detta här.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
veggie4every1
2013-08-06 11:40
#14

#13 Vi diskuterar det här också. De som inte skriver eller läser på sajten du länkar till vill kanske också läsa och skriva om ämnet. Tack.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Mustangcab]
2013-08-06 23:21
#15

När jag lät avliva min ena katt som  hade njursvikt så bad jag DV komma hit. Jag bor nära så det var inga problem. Jag ville inte att det sista hon skulle få se var en veterinrämottagning som hon verkligen avskydde och att behöva åka bil dit.

vallhund
2013-08-06 23:51
#16

#14 Har jag på något sätt antytt att ni inte skulle få läsa o diskutera ämnet här? Min avsikt var att, för de som vill ta del av det som skrivits där.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

pellepojken
2013-08-09 22:18
#17

Döden går nog lika smärtfritt med en kula i skallen som en överdos sömn (narkos) medel för oss alla tror jag

Men för mig är det en stor skilnad. Har haft djur i över  50 år o haft den förmånen att kunna ge mina älskade vänner en väl anpassad dos av ett medel så dom får somna in lugnt o fint hos anhöriga.

Bättre så än se sin vän söndertrasad.  Men i alla lägen gäller det samma för djur som för oss mäniskor. Att slippa lida.  Så tycker jag.

veggie4every1
2013-08-10 00:31
#18

#17 Jag håller med dig. Jag är för dödshjälp för både djur och människor.

Är man döende och man bara lider då tycker jag man ska ha rätt till dödshjälp, både djur och människa.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

pellepojken
2013-08-10 00:49
#19

Javisst !  Det valet är ju en trygghet för oss alla när plågorna blir så djävulska så man ber om att få slippa.

Sen kommer det där om lagstiftning. Ja då kan "dom" ju snacka sig till döds.

pellepojken
2013-08-10 01:01
#20

# 1  Självklart måste man få ta bort sitt älskade husdjur akut om det är ett måste.

Men man kan ju bli mörkrädd när man hör hur vissa vuxna "kloka" personer har tänkt sig att gå tillväga vid ett sådant beslut.

Annons:
Saaara
2013-08-12 23:47
#21

Klart man ska få avliva sina djur själv. Jag föder upp kaniner och skulle aldrig avliva en kanin hos veterinären eller med spruta överhuvudtaget. Tycker det är bäst att ha ihjäl kaniner själv faktiskt då dom dör direkt ist för spruta som kanske ändå tar ett tag innan den dör.. Har jag kaniner som är aggressiva, skadade eller sjuka tas dom bort för både min och djurets skull.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Silvestris
2013-08-13 14:46
#22

Jag tycker absolut att man ska få avliva djur hemma förutsatt att man har kompetens för det. Jag har jägarlicens och det vore ju absurt om jag får ut och skjuta harar som springer i skogen men att jag inte får avliva en akut skadad katt (som ligger stilla) hemma på gården.

Sedan tror jag att de flesta rent känslomässigt har svårt att avliva sina egna djur (även jägare, vi har alltid lejt bekanta jägare att avliva våra hundar som tiden varit inne för) så jag ser ingen större risk att sunt folk avlivar djur lite hur som helst hemmavid.

Saaara
2013-08-13 15:02
#23

#22 Ja jag skulle bara klara att avliva mina egna djur om det var akut eller om ingen annan kunde. Hitilis har jag bara avlivat kaninungar på 2 veckor och det har vart tillräckligt svårt.. Nu har jag kanske en vuxen kanin som jag ändå är lite fäst vid som behövs tas bort och vill ändå lära mej att göra det så ska försöka göra det själv.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

vallhund
2013-08-13 17:29
#24

#23 Man lär sig inte avliva genom att försöka, man skall veta vad man gör o veta hur. Man får aldrig tillfoga mer lidande för djuret.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Saaara
2013-08-13 17:34
#25

#24 jag vet hur. "Försöka" menade jag mest att att jag ska försöka klara det fast jag är rätt känslig av mej.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[_hsleiufhbtv]
2013-08-14 10:32
#26

Jag skulle aldrig klara av att avliva ett djur själv. Dels för att jag är för blödig och svag psykiskt, har för nära kontakt med alla mina djur och dessutom känns det så himla brutalt med alla hemmaslaktsmetoder. Det känns i min mening inte rätt helt enkelt.

Ska mina djur avlivas ringer jag en veterinär som får komma hit för att avliva. Känns fint, etiskt och bra.

[Moa-]
2013-08-14 10:47
#27

LivetsKaniner; "Ska mina djur avlivas ringer jag en veterinär som får komma hit för att avliva. Känns fint, etiskt och bra." Även om djuret då får ligga flera timmar i plågor och med dödsångest helt i onödan?

Annons:
[_hsleiufhbtv]
2013-08-14 11:03
#28

#27 Det har aldrig hänt under alla de gånger jag varit med om avlivningar hos veterinär. Tvärtom, djuren har somnat in väldigt snabbt och lugnt och allt har gått fint till.

[Moa-]
2013-08-14 11:10
#29

LivetsKaniner; ja, men om du har ett skadat djur hemma, en kanin som brutit tre ben eller dylikt, är det då mest humant att flytta på djuret, utsätta det för en skumpig bilresa och väntan hos veterinär med nya lukter och intryck, alternativ vänta hemma i flera timmar tills en veterinär har möjlighet att komma ut, eller att snabbt och effektivt själv avsluta kaninens lidande hemma i dess egen trygga miljö? 

De gånger du skall avliva för att ett djur långsamt blivit gammalt och inte längre kan leva livet fullt ut är en annan fråga än när ett djur akut har skadats. (Jag kan kanske tycka att det är bättre att avliva hemma i den trygga miljön jämnt.)

[_hsleiufhbtv]
2013-08-14 11:18
#30

#29 Självklart är det skillnad om man behöver avliva akut. Skulle aldrig ens falla mig i tanken att låta mina djur lida, så då hade det blivit omedelbar avlivning här hemma.

Om du läste vad jag skrev innan, "ska mina djur avlivas ringer jag en veterinär som får komma hit för att avliva". Jag åker alltså inte IN med djuret till veterinären, utan ber veterinären komma hit och tar bort djuret här hemma hos mig. I trygghet.

Saaara
2013-08-14 12:27
#31

Tycker som #29 att det alltid är bäst att avliva hemma speciellt när det blir akut. När jag var liten så tyckte jag att det lät så himla hemskt med alla hemmametoder. Men nu har jag insett att det är det snabbaste sättet att dö på för då vet kaninen inte ens om att den ska dö. Får den en spruta så kanske den känner att det händer något och kämpar emot…

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[Moa-]
2013-08-14 12:35
#32

Livetskaniner; ja, men för en veterinär så tar det tid att komma ut, och de kanske inte har tid omgående, skulle du då låta dina djur lida i flera timmar för att vänta på veterinären? Är det då inte bättre att ta en stor sten och snabbt avsluta djurets liv på egen hand? (Detta fungerar med kaniner och andra mindre djur, men faller på sin egen rimlighet gällande exempelvis hästar om du ej har vapen hemma eller någon granne med jaktlicens.)

[_hsleiufhbtv]
2013-08-14 12:48
#33

#32 Nej men det är ju det jag säger, blir det så att djuret behöver avlivas akut gör jag det själv. Om djuret ska avlivas av andra skäl (som inte är akuta) ringer jag en veterinär.

Grodan
2013-08-15 02:12
#34

Jag har avlivat två gamla sjuka hundar hos veterinär i mitt liv och det är det värsta jag varit med om. Som ung fick jag också min älskade ponny nödslaktad framför ögonen.

Nödslakten var SNABB och DIREKT! Min ponny hann inte förstå någonting. Jag är så glad för det.

Varför kan inte veterinärer avliva hundar på ett lika bra sätt?

Jag vill inte att min bästa vän får det slut som en avlivning på klinik kan innebära.

(Nu blev denna text inte så bra som jag hade velat, ni får ha överseende med det. Kram ❤️)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
vallhund
2013-08-15 02:52
#35

Avlivning hos vet/djurklinik kan vara väldigt bra, om djuren gillar vet o är van att vara där.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Grodan
2013-08-15 15:47
#36

Jag håller tyvärr inte med #35

Min bästa vän, mitt allt, fick ett otroligt ovärdigt slut. Fruktansvärt. Jag känner det som att jag svek honom. Hade varit mycket bättre om jag hade låtit skjuta honom i skogen… men jag hade inte möjlighet till det


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

veggie4every1
2013-08-15 18:48
#37

#36 Men det behöver inte vara så. Min lille vovve blev gammal och sjuk och jag var tvungen att ta det hårda beslutet för några år sedan.

Oerhört jobbigt, men han somnade in så lugnt och fint i min famn hos veterinären. Det gick otroligt snabbt. De satte en kanyl i hans lilla tass och gav först sömnmedel och sedan den dödliga dosen. Det gick på några sekunder och han bara slutade andas. Ingen ångest och inga problem, han var lugn som han alltid var när han satt hos mig. Jag kramade och pussade honom, det var det sista han kände.

Jag kunde inte ha önskat ett värdigare och bättre slut för honom, förutom om han hade somnat lugnt in själv i min säng. Men så blir det ju sällan.

Det var på Strömsholms djursjukhus.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Grodan
2013-08-15 19:12
#38

#37 Nä, jag vet, men när jag lyckas råka ut för 2 dåliga hundavlivningar med 20 års mellanrum då funderar jag faktiskt…

Jag frågade på hund-ifokus ang avlivning redan några år innan jag var tvungen att avliva mitt livs största kärlek och fick då lite tips om hur det skulle kunna vara. Jag hade planerat att ta hem veterinär för avlivning… dock blev det ett annat slut som var totalt ovärdigt

men jag ska sluta här, ska inte ta upp den här tråden mer❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Bolten]
2013-08-19 02:11
#39

#36 Håller med dig helt! Har avlivat en hund med hjälp av veterinär och de vill jag aldrig göra igen. Vet även att många andra varit med om väldigt dåliga avlivningar när det gäller just hund. 

Kanin och andra smådjur avlivar jag själv om något händer, de förtjänar ett värdig slut.

[Guldvingens]
2013-08-19 06:53
#40

- Har avlivat hos veterinär - kaninen som aldrig annars brukade sova djupt kämpade emot "sömnen" konstant. Han blev stressad & orolig, och de fick ge honom en extra dos för att det skulle gå snabbare. Ändå tog det 30 minuter innan hjärtat slutade slå. Fruktansvärt hemskt att vara med om. 

- Har fått en kanin borttagen med bult&avblodning hos en som kan, det gick fort & kaninen hann inte reagera alls. Ena stunden så satt hon där och blev klappad på, i nästa var hon borta. 

Ingen av kaninerna var akut dåliga, de var sjuka, men inte akut.

Har aldrig avlivat hund hos veterinär, så där kan jag inte uttala mig. Men jag har sett en avlivning misslyckas på KANIN, så självklart kan veterinären tabba sig med en hund också.

Hästar bultar man/skjuter man i många fall, för att det är den snabbaste, mest säkra metoden. SÅ ser inte varför det skulle vara så fel att göra det med andra djurarter. Speciellt om man ser till den minskade stressen, hur mycket snabbare det går och att djuret inte hinner känna något.

Upp till toppen
Annons: