Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 2730 ggr
Persifone
2013-07-28 23:52

Åt upp ovanlig bläckfisk

Från Aftonbladet

"Turisten stötte på en bläckfisk under snorklingsturen och stekte upp en festmiddag.

Minuterna senare kom den bittra eftersmaken:

Fångsten var ett exemplar av den extremt sällsynta "hexapus" – som endast setts en gång tidigare i världshistorien."

Hur fasiken tänker vissa personer? Varför ska allt ätas? Vissa männsikor beter sig som barn som måste provsmaka allt som kan hittas…

Väldigt tråkig historia.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
DivinA
2013-07-29 00:40
#1

Kan bara hålla med. Sorgligt!! "Doooh måste klubba äta??!"

Honestyisdead
2013-07-29 01:10
#2

Vaddå "varför ska allt ätas" Om man har turen att fånge en bläckfisk är det ganska naturligt att äta den. Inget smakar så bra som egenfångad mat. Nu var det otur att det var en sällsynd art. Men att se ned på folk för att de äter sin fångst är ganska konstigt. Förstår inte alls era kommentarer.

DivinA
2013-07-29 01:30
#3

Det är för att vi inte delar samma moraliska värderingar. Inte sagt att jag inte respekterar dina. Det är såhär jag ser på saken bara.

Honestyisdead
2013-07-29 01:37
#4

3 ditt sätt att förlöjliga personen på visar mig allt annat än att du respekterar hans val att äta. "Doooh måste klubba äta" Jag fångar min egen fisk, som jag sedan äter. Din kommentar är osmaklig.

DivinA
2013-07-29 01:40
#5

Och jag i min tur tycker att klubba bläckfisk är osmakligt? Respekterar du min åsikt?

Honestyisdead
2013-07-29 01:44
#6

5 jag respekterar din åsikt, men absolut inte att du förlöjligar andra när du framför den. Det är att helt sakna respekt mot andra. Likaså i ts jämföres mannen med barn för att han åt en bläckfisk han fångat.

Annons:
DivinA
2013-07-29 01:52
#7

6 jag tycker att det saknas respekt gentemot levande och kännande varelser. Fel av mig att förminska folks intelligens, håller med. Men blir så frustrerad över att arter utrotas pga människors vilja att smaka på allt. Smaklökarna kan få samma njutning utan att någon ska betala med sitt liv.

Honestyisdead
2013-07-29 02:01
#8

7 nej, växtriket kan aldrig ge samma smaker/njutning som djurriket. Låter jobbigt att bli frustrerad lver något som ligger i människans natur och i alla fall kommer finnas kvar så länge som vi lever. Nyfikenheten är trots allt det som gjort att kommut frammåt.

DivinA
2013-07-29 02:41
#9

Det enda jag tror att får världen att gå framåt är förståelsen att vi inte kan konsumera allt och skövla allt. Bevarandet av miljö och djurarter efter all tid av förstörelse är det enda jag tror att får oss att gå framåt! Och att ett par smaklökar isåfall skulle vara viktigare än någons liv går över mitt förstånd…

Honestyisdead
2013-07-29 02:44
#10

Det kan gå hand i hand med nyfikenhet och det kräver inte att alla blir veg.

DivinA
2013-07-29 02:46
#11

Nyfikenhet över hur en annan smakar

Persifone
2013-07-29 08:49
#12

Det jag är mest förvånad över är att den här personen är på semester med sin familj, som jag fattar det.

Hittar en ovanlig bläckfisk som hen inte har en aning om är för sort, istället för att kolla upp det INNAN hen lägger den i stekpannan så käkar familjen upp den. Vad hade hänt om den var giftig och barnen hade dött? 

Eller jag kanske bara är paranoid.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Honestyisdead
2013-07-29 09:06
#13

Det kan vara så enkelt att den såg ut precis som en vanlig bläckfisk minus armarna. Men visst är det underligt att kolla först efter.

Annons:
Persifone
2013-07-29 09:08
#14

#13 Ja, det håller jag med om.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Honestyisdead
2013-07-29 09:12
#15

11 nyfikenhet på mat ja. Jag älskar att testa nya saker, sambon likaså.

vallhund
2013-07-29 10:55
#16

Finns det öht giftiga bläckfiskar?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

DivinA
2013-07-29 11:03
#17

http://news.nationalgeographic.com/news/2009/04/090417-octopus-venom.html I själva verket är alla det men alla är inte farliga för människan

vallhund
2013-07-29 11:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Bock o Tack för info.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

DivinA
2013-07-29 11:34
indra-bus
2013-07-29 12:09
#20

# 15 smaka vegan mat någon dag. Kött utan veganska kryddor är spännande för då känner man vad de smakar.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
vallhund
2013-07-29 12:39
#21

#20

Bra kött smakar bra utan några kryddor öht, även om lamm blir godast med vitlök.

Man kan smaksätta kött med hjälp av det som de utfodras med, majskyckling t ex. Lamm som äter färsk Rosmarin o/e Timjan blir marinerade inifrån.

Lamm/får i/från länder där de får sitt näringsbehov tillgodosett utan att man ger dem kraftfoder smakar helt annorlunda än de som äter kommersiellt tillverkat kraftfoder, dock påverkas smaken om köttet varit fryst.

Argentina o Brasilien exporterar färskt nötkött till stora delar av världen, smaken är outstanding att flyga färskt kött över ½ klotet är katastrofalt miljömässigt.

Mången hund/kattägare är miljöbovar av stora mått genom att utfodra sina pälsklingar med foder som transporterats över halva klotet. Ofta dyra märkesfoder med skräpinnehåll.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

OlleA
2013-07-29 12:52
#22

Läste ni vad som står lite längre ner i artikeln:

"Enligt Matt Bentely, marinbiolog vid Newcastle University, kan "hexapus" inte klassas som egen art. Det sextentaklade djuret är enligt honom ett resultat av en medfödd abnormitet"

I så fall är det knappast något extremt skyddsvärt, utan mer att se som en mutation i stil med att ett klöverblad någon sällsynt gång kan ha fyra småblad i stället för tre. Men visst hade den sällsynta mutationen kunnat fungera utmärkt t ex som dragplåster på något offentligt akvarium.

Sedan får ni gärna anse att man inte ska äta bläckfisk överhuvudtaget, men det är en annan sak.

Olle

Honestyisdead
2013-07-29 13:20
#23

20 Jag har självklart ätit vegansk mat många gånger! Jag är som sagt blandkostare. Sitter inte och gnager ben hela dagarna ;) Men veganmaten kommer inte i närheten av det animaliska smakmässigt. Och ja, jag har ätit veganmat tillagat på en veganrrstaurang som folk pratar bra om. Så det beror inte på dålig kock ;) Jag har ätit både kraftigt kryddat kött och okryddat. Gillar både och.

Zandrama
2013-07-30 16:11
#24

#15 Jag tycker rått kött är godast… och viss vegansk mat kan vara god, men jag proppar hellre i mig en blodig biff..

//Belinda aka Zandrama

pinku
2013-08-02 23:26
#25

För mig är ekvationen man måste göra: hur pass gott är det här, i jämförelse med att någon fått dö (och eventuellt plågats). Jag tycker också att kött är gott, men är det så pass gott att det rättfärdigar oförrätterna ovan?

Upp till toppen
Annons: