Annons:
Etikettlantbruksdjur
Läst 7320 ggr
Lina Strindlund
2013-07-28 08:55

Vegan-gårdar

Jag tycker konceptet "vegangård" känns så ortoligt vackert. Tyvärr verkar det inte så vanligt att folk har lantbruksdjur utan att utnyttja dem, men de finns! Jag har haft lite kontakt med sådana, men inte varit på någon sådan gård. Jag ville anordna ett studiebesök för oss i Djurens Rätt (Umeå) men de ville inte ha besök. Det är klart, man har ju rätt att få vara ifred i sitt hem. Men det är lite synd, för vi skulle kunna få bra inspiration därifrån…

Någon som har "vegangård" eller känner någon och vill berätta mer hur man kan starta en sådan, kanske ha det som en besöksgård, så folk får se att man kan ha lantbruksdjur, utan att utnyttja dem och utan att ha så många djur.

Det finns många exempel i USA, men vad jag vet inga besöksgårdar i Sverige…?


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
Honestyisdead
2013-07-29 02:04
#1

Vad ska man med djuren till om man inte vill ta tillvara på tex äggen eller mjölken?

DivinA
2013-07-29 02:10
#2

Vänd på frågan #1. Vad vinner djuren på att leva ett liv på en veganfarm?

vallhund
2013-07-29 02:13
#3

#2 Förmånen att få självdö på ålderns höst?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
2013-07-29 02:15
#4

2 ingen aning om vad de vinner på det. Svara gärna på min fråga.

DivinA
2013-07-29 02:16
#5

Att ha rätt till sitt eget liv och att leva den utefter sina egna behov.

DivinA
2013-07-29 02:22
#6

4 "In their natural state, hens only lay eggs until they have a full nest. At this point, they would naturally stop laying eggs and start nesting. The egg industry interrupts this natural process by constantly removing the eggs, therefore constantly encouraging the chickens to lay more eggs to fill their nest. The laying of every single egg involves great effort on the hen’s part. In intense farming situations, some chickens even die in the process as a result of the pressure on their laying organs. Every egg also involves a tremendous loss of calcium from the hen. This goes to producing the shell of the egg, protecting what would be their future babies. In the egg industry, most hens have been genetically nurtured for productivity purposes; the animals are brought to the very edge of their egg production capabilities, and therefore suffer from a tremendous loss in calcium which in many cases leads to disease and painful deaths. But what has this got to do with home grown eggs? One of the ways hens can restore the terrible calcium loss is by eating their own eggs. While many websites teach people how to prevent hens from eating their own eggs, so that they could get to steal them first, we must understand that by not taking their eggs, we are helping the hens in two ways: We are not encouraging them to lay more eggs. We are allowing them to restore the nutrients they have lost by allowing them to eat their own eggs. To encourage the hens to eat their eggs and restore their nutritional needs, cracking the eggs slightly helps to initiate the consumption process. A cracked egg means an egg that won’t turn into a chick, which in turn allows the hen to eat it. Needless to say that in the egg and chicken industry, no one does them such favours." http://www.theveganwoman.com/is-it-ethical-to-eat-eggs-from-home-grown-chickens/

Annons:
Honestyisdead
2013-07-29 02:22
#7

5 och det menar du att andra djur inte kan De gårdar jag har besökt har tagit ypperligt god hand om sina djur. De har det då bra dom kan ha.

DivinA
2013-07-29 02:27
#8

Har djuren fått dö för någon annans skull på de gårdarna? Sen är det VÄLDIGT sällan djuren får leva ett "bra liv" när det handlar om produktion. Därför att vinst är allt och en ko som diar sin kalv är inte lönsam! Mjölken måste dessutom mångdubblas med maskiner för att det ska ge vinst. Det är INTE att leva för sin egen skull.

Honestyisdead
2013-07-29 02:34
#9

8 en del av gårdarna slaktar djuren ja, vilket är tur för mig. Men inte alla. Och det finns ju faktiskt de gårdar som har väldigt liten skala ( som de jag besökt)och djuren blir inte lidande. Man kan göra aktiva val som konsument för stt inte stödja skit.

DivinA
2013-07-29 02:37
#10

vilka gårdar är det? Hur gör de med djuren? Låter de kalven dia komjölken så får de ju inget sålt. Låter de hönsen äta de få ägg som blir över som de gör i sitt naturliga tillstånd kan de ju inte sälja några ägg? På en vegangård får de det. Det är skillnaden.

Honestyisdead
2013-07-29 02:42
#11

Vilka de är skriver jag inte. Minns inte exakt hur de gör, men har för mig att de delar med djuren om man kan säga så. Vet bara att jag kände mig väldigt trygg med att handla av dom eftersom de hade välmående lyckluga djur.

indra-bus
2013-07-29 07:32
#12

Bra val är att inte äta kött alls.

Hera

Vilket foder äter djuren? 

 Får grisarna gå ut som de vill?

 Vad äter hönorna för foder hur ser deras miljö ut ?Hur många egg får de i veckan? Vad gör de med tupparna.

Var slaktas djuren o vid vilken ålder. Vad har de för strö i boxarna  hur mycket. Vad görs för djuren vid värmebölja? Hur ser ventelationen ?

Finns fönster i stall ladugård.

Hur ofta är du där? Föranmäld eller är man välkommen oanmäld?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[_hsleiufhbtv]
2013-07-29 14:24
#13

Det finns en på Gotland! "Gotlands Djurfristad är en fristad för främst för lantbrukets djur som i vårt samhälle betraktas som produktionsmedel, som mänskliga ägodelar till för att tillgodose mänskliga skapade behov utan rätt till sina egna liv eller sin frihet. De flesta av djuren som nu lever skyddade liv i djurfristaden skulle slaktats eller avlivats om de inte omhändertagits. Djurfristadens mål är sprida kunskap om djurs vilda ursprung och behov och att de är kännande varelser. Djurfristaden vill informera om hur en vegansk livsstil minskar våld, miljöförstöring och klimatpåverkan i världen.
Alla baggar som bor i djurfristaden är kastrerade."

Dom finns på facebook också. 🙂
https://www.facebook.com/djurfristad

Annons:
[Mustangcab]
2013-07-29 14:31
#14

# 10 Den mängd mjölk som en mjölkko producerar finns inte en chans för en kalv att dricka upp. Den skulle dö i så fall. Sen finns det rena köttdjur där man inte tar bort några kalvar från kon.

vallhund
2013-07-29 14:56
#15

#13 Hur många människor i Sverige är okunniga om att djur är levande, kännande varelser med behov o att de en gång var vilda innan de domesticerades?

Huruvida veganism är vår världs räddning från miljöförstöring o klimatpåverkan är omtvistat o verkar besläktat med dogmatism o inte vetenskap.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

DivinA
2013-07-29 14:57
#16

#14 en ko som inte mjölkas producerar bara mjölk som är lagom för hennes kalv. Genom att automatmjölka eller vad man ska kalla det så överproducerar hon mjölk, vilket inte heller är bra.

[_hsleiufhbtv]
2013-07-29 14:59
#17

#15 Jag citerade bara det jag hittat på deras facebooksida. Inget annat. Vill du diskutera deras syn på veganism bör du maila dom istället.

vallhund
2013-07-29 15:20
#18

#16 Säg det till en Frisisk låglandskossa, de där svartvita sakerna som producerar 9 000 kg mjölk per år, o du kan inte dividera det med 365 dagar, eftersom kossan måste få en kalv per år för att producera mjölk.

"

I de flesta kulturer har mjölkning historiska betraktats som kvinnornas ansvar.[källa behövs] I norra Europa bevarade man huvudsakligen mjölken genom att tillverka smör av den och i södra Europa (där olivoljan var det viktigaste matfettet) producerades huvudsakligen ost.

Genom att vänja av eller slakta en kos kalv och mjölka kon kan människan få tillgång till den näringsrika mjölken. Eftersom dagens kor mjölkar så mycket mer än vad en kalv behöver så räcker mjölken till både människor och kalvens första två månader i livet. Den första mjölken är som hos de flesta däggdjur av särskilt hög kvalitet och kallas råmjölk. Mjölkproduktionen är som störst omkring 70 dagar efter kalvningen för att därefter avta. Omkring 305 dagar efter kalvningen slutar kon producera mjölk, hon går i sin, vanligen för att föda en ny kalv efter två månader.

Genom bland annat medveten avel från mitten av 1800-talet och framåt har mjölkproduktionen mångdubblats.[källa behövs][var?] Men inte bara aveln har bidragit till den ökade mjölkavkastningen utan även, till stor del, ny teknik och kunskap som ger ökad skörd och bättre, mer näringsriktigt foder. Under 1900-talet mekaniserades skötseln av kor i många delar av världen, exempelvis med mjölkningsmaskiner. När en mjölkko slaktas används köttet på samma sätt som hos en köttko."

http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6tkreatur#Reproduktion

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

indra-bus
2013-07-29 16:36
#20

#16 precis. Som vi människor när vi slutar amma fösvinner mjölken. Undra hur de går för kött kor eller mjölkas de?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
vallhund
2013-07-29 17:31
#21

#19 Den texten har inget som helst med mitt inlägg att göra. Kalvar får inte tas ifrån kon så som beskrivs i texten, den skulle inte överleva utan råmjölk.

Kalvar såldes för något decennium till andra Europeiska länder för att födas upp på järnfattig kost o sen säljas tbx till Sverige med väldigt ljust kött, det stoppades för ganska många år sedan. I Sverige vet jag inte när det ens var lagligt att föda upp kalvar på det sättet.

Sanningen om mjölk? Ja inte får man veta det av militanta veganer. http://skepticism.ifokus.se/discussions/51e83c3cce12c44a5a0016ae-fornackdelar-med-att-dricka-mjolk?participating-1

Jag har varit mjölkbonde i ganska många år o har ff kontakt med en hel del av dem genom att jag fortfarande är aktiv i SVaK, även om jag inte längre har någon BC.

Inget av det som beskrivs i länken du postade känner jag igen, o jag tror mig veta att jag har mer erfarenhet än vad du har, eller för den delen de som skrivit texten.

Djurens rätt som de anger som källa är inte trovärdig, deras agenda sammanfaller med PETA, dvs fanatiker utan verklighetsanknytning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

DivinA
2013-07-29 17:31
#22

#20 är ganska säker på att just köttkor inte används till mjölk mer än att de diar sina kalvar med det Däremot mjölkkon går till slakt och blir kött så fort hon inte längre är lönsam. Innan dess har hon producerat kalv efter kalv som direkt tas ifrån henne och mjölken tas tillvara på och när den börjar sina är det dags att inseminera henne igen

vallhund
2013-07-29 17:43
#23

#20 När högproducerande mjölkkor inte mjölkas så spricker juvren.

Våra gamla lantraser däremot är ganska självreglerande vad gäller mjölkproduktion, de är dessutom väldigt lättfödda/miljövänliga, de producerar mjölk med bara barrskog o sly/gräs som energikälla.

Dessa raser + en hel hoper andra är viktiga att bevara så att det finns något att bygga ifrån om samhället som det ser ut idag skulle kollapsa.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

indra-bus
2013-07-29 21:30
#24

En anledning till att inte ha högproducerande kor då stackars djur. Å vem har set till att de blivit högproducerande tro??

Att dricka en annans arts mjölk kan inte vara nyttigt eller än mindre naturligt.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Honestyisdead
2013-07-29 21:32
#25

#24 I lagom mängd är det nyttigt.
Innehåller mycket bra för oss.

Det är mycket som inte är "naturligt". Det är dock inte lika med dåligt.

[Mustangcab]
2013-07-29 23:18
#26

Snälla du som "tror" en massa saker om mjölkkor. Varför inte ta reda på fakta? Nej köttdjur mjölkas inte då det inte är lönsamt för de föds upp för att bli kött. Dvs de har aldrig varit några mjölkkor. Sen finns det raser som kan ge både mjölk och kött. Men en mjölkbonde väljer som regel en ko som de får ut maximalt av mjölk från. Och kalven får också dricka av denna mjölk allt annat är b-s.

Naturligtivs så slaktas en ko när den inte ger någon mjölk inte 17 kan man behålla en massa olönsamma kor det förstår var och en. Det är själva vitsen med att ha mjölkkor att man ska kunna sälja mjölken.

RebeccaG
2013-07-30 10:58
#27

Men herre jösses. Här kastas det skit på bönder igen… Vi har både kor & grisar till kött. Våra grisar får gå ute i hagar under sommarhalvåret, det är inte ens ett krav från Jordbruksverket att grisar ska kunna vistas utomhus alls. Varför låter vi dem då gå ute? Är det lönsamt? Knappast? Förstör det marken? Japp. Varför för dem då gå ute? FÖR ATT DEM MÅR BRA AV DET. Jag älskar att se grisarna springa och leka i leran som småbarn. Det tycker jag dem har rätt att göra. Korna, mår dem dåligt? Nej, dem får gå ute långt mer än vad lagen kräver & vi håller på att byta ut uppstallandet till ligghallar - för att dem ska må bättre. Mår dem dåligt av att vara köttkor? Nej! Dem är inte "genetiskt avlade" för att växa onaturligt snabbt/mycket. Dem får ta sin egen tid att växa + att dem slaktas hemma, vilket besparar dem stressen i en slaktbil/på slakthuset. Är inte det mer rättvist? I februari brann en av våra ladugårdar ner, i den stog det "bara" 12 kor. Jag måste fråga: om allt hade handlat om pengar och att utnyttja sina djur - hade vi rusat in i lågorna för att få ut allihopa, samt spenderat tiotusentals kronor på veterinärbehandla dem för sina skador, en summa som varje ko inte är värd i köttpris? Hade vi verkligen gjort det om vi varit då kalla och giriga som "alla" kött/mjölkbönder påstås vara? Ta fram fakta om varje enskild gård, dra inte alla under en kam är ni snälla. Jag är djurvän och äter kött, men i min mening ska alla djur ha rätten att leva ett bra liv, slaktdjur eller ej. Och till er som hoppat på mig tidigare för detta: En sann djurvän har inga djur, tänk på det.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
indra-bus
2013-07-30 13:17
#29

Ja menade den NATURLIGA" kon. Som inte ens är igentligen narurlig utan framavlad av människan.Vem har ställt till mjölk kor. Utan härstammar från Bisonoxen. Tror inte de behövde mjölkas faktiskt

#27 Ja men jösses varför skall grsiarna få gå ute?? För att de är inteligenta djur som inte skall så i ett stall. Varför skall du få gå ut, för att de är lag på de oj oj.

Mina djur är räddade djur de har ja räddat .Djur har rätten att inte utnytjas.. 

Mjölk är inte nyttig de visar flera nya studier. Undrar hur ni skulle må om ni skulle amma hundra barn.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Honestyisdead
2013-07-30 13:26
#30

29 så länge mjölk innehåller det det inehåller kan du påstå att det är dåligt i en evighet, jag märker vad som är bra och inte. Men självklart i rimlig mängd. Din kommentar till 27 är bara konstig, denne skriver ju att grisarna går ute för att dom mår bra av det. Människan har inte kapacitet till att amma flera 100barn, vi kan inte ptoducera så mycket. Däremot finns det kvinnor som ammar flera olika barn.

RebeccaG
2013-07-30 13:26
#31

#29 kolla på jordbruksverkets hemsida, det FINNS ingen regel som säger att dem måste gå ute, mer än möjligtvis till slaktbilen. Därför är det så vanligt med steriotyper bland grisar, många har inte ens halmbädd i sina boxar för att det e mindre lönsamt för bonden. Jag anser att det inte är etiskt rätt att låta dem bo som i fabrik, tvivlar du så kom förbi - visar gladeligen hur djuren har det. Utnyttjas? Men näringskedjan faller ihop om en högre stående art inte kan äta det den va skapt att göra - vissa veganer försöker ge sina katter en helt vegansikt kost, sen undrar dem varför katterna blir sjuka? Vi är allätare, vi äter blandad föda.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Cotast
2013-07-30 13:40
#32

Funderar på en grej… Om man har en vegan-gård(har själv aldrig varit på en), då livnär man sig på växter, odling, skog, m.m. Och sist jag kollade är det ingenting som man kan leva på, såvida man inte massproducerar m.m. och det tär ju på miljön att massproducera, det blir ju ännu mindre i vinst om man dessutom kör ekologiskt… Det kan ju knappast gå runt?(såvida man inte har ett till företag i kanten) Då kan man ju inte ha djur som bara går och äter massa pengar, för det e ju det som allt handlar om idag. Pengar. Jag säger inte att jag är för ett industriellt jordbruk, eller massproducering i köttfabriker, m.m. Men kan inte någon förklara för mig HUR det går runt? Med massa djur som ska leva fridfullt tills dem dör av ålder och liknande, kor blir ju ändå mellan 20 och 30 år…

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

Lina Strindlund
2013-07-30 19:02
#33

Härligt med en rejäl diskussion! Vad mycket nytt jag får veta. :) Men mycket visste jag såklart, man är väl påläst! 🙂

#11  Jag känner mig positiv till hur du väljer ditt kött, jättefint att du väljer så noga, men problemet är att de flesta inte tar sig den tiden. De flesta vet faktiskt inte hur djurhållningen ser ut. De flesta livsmedelsproducerande djuren har ett fruktansvärt plågsamt liv. Att de delar med djuren låter väldigt unikt, inte många som bryr sig om att göra det. Dessa vill jag inte motarbeta! Även om jag är vegan (90% iaf) så tycker jag detta låter bra, jämfört med annat kött och mjölk.

Vi behöver förändar vår syn på mat, och "komma närmare" maten… skulle vi alla må bättre av, det skulle ställas mer krav på matproducenterna! grönsak- som kött- som mjölkproduventer. Och då menar jag bönderna inte djuren, haha, de ställe det redan alldeles för höga krav på!

peace 🌈


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Honestyisdead
2013-07-30 19:14
#34

33 absolut. Folk borde bry sig mer om vilka val dom gör och vad de har för konsekvenser.

Annons:
Lina Strindlund
2013-07-30 19:26
#35

#6  Vilken bra text du hittat där! 🙂 Ska vi översätta den eller kan alla engelska här? Har skrivit upp mig på "vegan womans" nyhetsbrev! :) en gång i månaden är ju lagom att få sådana epost meddelanden.

#10 Det går ju att göra ett mellanting. Men det jag skulle föredra är ju en ren vegangård, personligen. 🐖 

För mig är en vegangård något som inte nödvändigtvis måste gå med vinst, det kan vara en hobby också. Men jag har en dröm om en egen vegangård, och då ska det vara en besöksgård, där folk betalar inträde, eller får övernatta och pyssla med djuren.

Hoppas vi (även jag) kan hålla denna diskussion trevlig och inte starta ännu ett vegan vs allätare -krig… tänk på detta nu, så slipper vi bli "utslängda!"

Tack sajtvärden, för att denna diskussion får vara kvar, trots att du nyss påpekat att det pratas för mkt om veganism här på djurskydd iFokus. Och tack flr tipsat om vegangården på gotland!!

peace, love and understanding for the animals!  ❤️


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Lina Strindlund
2013-07-30 19:36
#36

#21 Vad för typ av mjölkbonde var du? får eller ko?  Vad betyder BC? :)

Hörrni, vi har väl inte klagat på ALLA animalie-producenter? Bara majoriteten av dessa, de som bryr sig mer om pengar än djurens välfärd. Jag är oaf glad att det finns bönder som ni, tillsammans med er kan vi visa att animalieproduktion med bra djurvälfärd går att få lönsam.

Jag tycker inte man ska fråga sig varöfr grisen ska få gå ut, utan varför vi från första början låst in dem…? Dock jättefint att er a grisar får gå ut, underbart att höra! Så sant att många inte ens har strö, pga. att bönderna inte tycker det är lönsamt (det blir för tungt arbete…tragiskt.

fred.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

DivinA
2013-07-30 20:24
#37

#36 hinner inte ikväll. :(

vallhund
2013-07-30 23:02
#38

#36 Mjölkkor, hade får oxå men ej för mjölkning, finns ytterst få get/fårbönder som tillvaratar mjölken o producerar ost.

BC = Border Collie

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[_hsleiufhbtv]
2013-07-30 23:23
#39

#35 Men veganism är ok. Så vegetarianism/veganism-diskussioner är fortfarande mer än välkomna, det är djurrätten jag vill dra ner på bara. 🙂 Och för övrigt tycker jag denna diskussion är ganska intressant.

#27 Hade jag varit slaktgris hade jag velat bo hos er 😃

Lina Strindlund
2013-07-31 20:27
#40

#39 vad bra 🙂För mig sammankopplas dock veganism och djurrätt väldigt mkt, men det är klart man kan vara vegan utan att vara djurrättare. Själv är jag både och,men även djurskyddare. Jag skulle vilja säga att jag är mittemellan djurrättare och djurskyddare.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Lina Strindlund
2013-07-31 20:30
#41

Jag kom att tänka på en sak, varför måste just kor, grisar och kycklingar (mfl) vara till så mkt nytta för att få bo hos oss? Hur många stora hundar som kostar massor att hålla, lever helt utan att göra nytta?! vad är skillnaden? Båda har ju en själ och båda ska väl få vara en del av vår värld på samma villkor…!

fred. 🌈


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
[Mustangcab]
2013-08-01 00:00
#42

# 41 Här äter vi inte hundar men väl kor och grisar. I Korea däremot finns inte så många kor och grisar där äter man hundar. Hurvida djuren har en själ ska jag låta var osagt.

Lina Strindlund
2013-08-02 00:00
#43

#42 tack för fakta om djurhållning i korea… Klart de har en själ, det har vi alla! Men vissa anser ju att inte ens människor har själ. Men vi har all anledning att tro att alla djur har känslor och kan uppleva glädje, lycka, smärta och ångest. Därför måste vi se till att de har det bra!


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

topsecret
2013-08-19 12:22
#44

#19

Jag har nu läst det som stod på bloggen du länkade och jag tycker att det är helt otroligt. Får man fråga om du någonsin satt din fot på en bondgård? Det låter i alla fall inte som det. På dig låter det som att svenska mjölkkor har det hemskt och att det enda bönderna vill är att plåga dem. Otroligt verklighetsfrånvänt.

Kan ta upp några av alla de sakfel som finns i texten: Det stämmer att man oftast brukar ta bort kalven från sin mamma redan första dygnet, men det är av barmhärtighet både mot kon och kalven. När man gör detta brukar separationen gå mkt bra, varken mamman eller kalven brukar bry sig nämnvärt om detta. Väntar man istället några dagar/veckor/månader så blir separationen otroligt mkt mer smärtsam för både ko och kalv, eftersom de då hunnit fästa sig vid varandra. (Då kan det som du skriver hända att de står och gapar väldigt mkt efter varann).

Att kalvarna inte får vara utomhus förrän de är ett halvår är fel, det finns många bönder som har kalvar utomhus redan från att de bara är ett par dagar gamla (eller ända sedan de föds). De hålls dock i mindre boxar/inhägnader hemma på gården, och får inte gå ut på bete förrän de blivit lite äldre (de ska ju fortfarande ha mjölk tills de är 8 veckor i alla fall,och det behöver hållas hemma. Deras magar tål inte att gå ut och bara äta en massa gräs).

Det stod att kvigan semineras vid 15 månaders ålder med sperma som köps in från en avelsstation. Det lät då som att detta skulle vara något dåligt? Tycker du att det är bättre med naturlig betäckning? Fördelarna med semin är många och uppväger med råge att ha egen tjur. Dels är det såklart säkrare för människorna som arbetar på gården, då det är mkt farligt med tjurar och människor dör efter tjurattacker i princip varje år om jag inte minns fel. Det är också en bättre metod ur smittskyddssynpunkt att seminera. Dessutom får man ett större urval och kan välja en tjur som verkligen passar den kvigan/kon så att avkomman med större sannolikhet får de egenskaper man eftersträvar (kan vara många saker som t.ex mjölkar mkt, bra lynne, bra juver, bra ben och en massa andra saker).

Du skrev "visst får svenska kor ibland gå i hagar". Ibland?! De gör det hela tiden som vårt klimat tillåter! Hade det inte funnits något som hette vinter i detta land hade de gått ute jämt, men nu går det inte. Våra kor går ute 18.-19 timmar per dygn 5 månader om året, det tycker jag inte man kan kalla att gå ute "ibland". 

Angående att de står inne på hårda golv så är även det felaktigt. Kor som står uppbundna har gummimattor och det finns även gummispalt till de djur som går på spalt. 

Det finns många fler märkligheter i texten, men detta var lite! Jag förstår inte varför människor som inte har en aning om vad de pratar om ska yttra sig såhär! Sjukt…

topsecret
2013-08-19 12:24
#45

#29

Mjölk är otroligt nyttigt, vad är detta för nåt skitsnack egentligen? Vad är det som inte skulle vara nyttigt med mjölk?

DivinA
2013-08-19 23:36
#46

#44 "Det stämmer att man oftast brukar ta bort kalven från sin mamma redan första dygnet, men det är av barmhärtighet både mot kon och kalven." Hur vet du om att de inte bryr sig om att bli separerade? Tycker du att det är naturligt? Barmhärtigt? Nej knappast. Det barmhärtiga hade varit att låta kon och kalven leva tillsammans, så som naturen menar det-inte att sära på dem och som en annan art dricka kalvens mjölk. Det ser naturligtvis olika ut på olika gårdar. Att ta upp skräckexempel är bra. För det är så man kan förbättra för de kor som har det sämst och i slutändan sluta med all mjölk och köttproduktion.

Honestyisdead
2013-08-20 00:02
#47

#46 Att dra upp skräckexempel som basis blir dåligt, då ser man inte det bra. Och att lura folk till att tro att allt är dåligt är knapast att föredra.

DivinA
2013-08-20 00:16
#48

#47 Att lura folk är det väl ändå inte eftersom det sker! Däremot förbättrar det för djuren då fler får förståelse för att det inte alltid är guld och gröna skogar. Det är djuren som lider av att man mörkar.

Annons:
Honestyisdead
2013-08-20 09:59
#49

48 tyvärr jo, om man bara drar upp det negativa. Så är det med allt.

veggie4every1
2013-08-20 12:36
#50

#45 "Mjölk är otroligt nyttigt, vad är detta för nåt skitsnack egentligen? Vad är det som inte skulle vara nyttigt med mjölk?"
 Lästips: http://www.notmilk.com/

http://www.notmilk.com/kradjian.html ( the famous milk letter )

Vi har haft den här diskussionen många gånger i andra trådar. Du kommer säkert att hitta trådar som tar upp ämnet om du söker på sajten om du vill diskutera vidare. Det är intressant och värt att diskutera, men OT här. Alternativt starta upp en ny tråd om ämnet.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lina Strindlund
2013-08-20 23:18
#51

#44

Det som är problemet är att vi tar för givet att vi ska hålla kor för att få mjölk. Vi behöver ge människor mer kunskap om näringslära. Vegansk kost är faktiskt väldigt nyttig och god, bara man ser till att få i sig varierad föda. Det är lika lätt att få problem med vitamin brist och annat på blandkost som vegankost. Dock är veganer ofta mer engagerade i sin kost, och slipper därför få brister och bli sjuka.

Människan är gjord för att äta frukt och grönsaker! 🙂det finns andra djur som är köttätare, men vi är ju faktiskt inte det.

#48 snälla du, håll en lite mer trevlig ton, så kommer folk säkert lyssna mer på dig! Jag håller helt med dig, men dina utropstecken och annat ger ett provokativt intryck.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

DivinA
2013-08-21 00:24
#52

#51 ? Vad menar du? Jag diskuterar inte provokativt

Lina Strindlund
2013-08-24 21:09
#53

#52 Nu känns det som du är sur på mig… Jag menar inte att du är jätteotrevlig, men det känns som det blivit dålig stämning i denna tråd, vilket försvårar diskussionen. Flera andra här inne är också ansvariga till det, så bara tänk ALLIHOPA på hur ni uttrycker er, snälla. OM ni vill att "motståndarna" ska lyssna och respektera er. Gäller alltså BÅDA "sidor". ¨

Trist dock att det blir en diskussion delad i 2 läger. 💔 tänk om vi kunde samarbeta , för djuren… ❤️

peace.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

DivinA
2013-08-24 22:13
#54

#53 nej absolut inte, jag bara förstår inte hur du menar? Jag tycker att jag argumenterar på en helt vettig nivå. 🙂 Alla tycker inte likadant. 🙂

Fidelia
2013-08-27 14:54
#55

Vegangårdar låter väldigt märkligt i mina öron. Höjden av utnyttjande av djuren är väl just när man enbart har dem för sällskaps skull och inte låter dem göra det vi alla levande varelser egentligen är skapta för. Nämligen att föröka oss och antingen äta andra eller bli mat åt andra. Skulle de leva vilt är det precis så det ser ut.

#3 Vem vill självdö av ålderdom? Jag har alltid sett det som en förmån för djuren att vi faktiskt kan avliva dem när de blir så gamla och ev dåliga att det är dags. Önskar det var tillåtet på människor med, ingen vill behöva plågas till döds.

Annons:
vallhund
2013-08-27 21:17
#56

#55 Missade du ironin i mitt inlägg?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lina Strindlund
2013-09-01 00:02
#57

#55  håller inte med. Att leva som ett husdjur med ovillkorlig kärlek från sina ägare måste väl vara det bästa livet? ✨


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: