Annons:
Etikettallmänt
Läst 2352 ggr
[_hsleiufhbtv]
7/25/13, 8:31 PM

Fördomar om veganer respektive köttätare

Det finns ju otroligt mycket fördomar om veganer respektive köttätare. Vilka upplever ni är dom vanligaste?

Det jag upplever mest ang. veganer är utan tvekan att "alla veganer är extremister", vilket de självklart oftast inte är. Undantag finns givetvis, precis som med allt annat. En annan fördom som jag tycker är vanlig är att alla veganer lider av näringsbrist. Fördomen att alla veganer släpper ut minkar känns också lite för välbekant.

Köttätarfördomarna lämnar jag åt någon annan! 😃

Annons:
[Mustangcab]
7/25/13, 8:57 PM
#1

"Alla" veganer anser att köttätare inte kan vara djurvänner för man äter inte sina vänner. Därför har jag aldrig kallat mig för djurvän.

indra-bus
7/25/13, 9:16 PM
#2

Ja ha  ja de va lustigt.

Ts Håller Sen får jag ofta höra att har du inte växst ifrån tonårs iden än. Ja e 41 för re som inte vet.

Att de tror att vi bara äter sallad.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Yllhilda]
7/25/13, 11:44 PM
#3

Den vanligaste om veganer jag hört är att det dem gör är att gå till överdrift med sina ideal. På andra plats ligger näringsbristen, men den kan jag inte helt kalla fördom eftersom jag själv tappade hår av att vara just vegan. 

Om köttätare hörde jag inte så mycket om. Jag tror som regel inte det finns så många veganer lägger onödig energi på sådana trivialiteter.

[Hamster 4 ever]
7/26/13, 11:03 AM
#4

1# Jag kan kalla mig djur vän även om jag äter kött. Vi är otroligt noga när vi köper kött hemma, vi har vart och tittat på gården där korna bor och går på bete hela sommaren, STORA ligghallar på vintrarna. Gården är bara 3 km bort och slakteriet ligger 1,5 km bort från gården. Jag tycker det bra väger mor det "dåliga".

Min fd kompis är veg. och hon sa ofta att det är jätte hemskt att äta djur, men jag håller inte med. Har djuren haft ett bra liv, en så pass kort resa till slakteri och sedan en snabb avlivning så har djuret haft det bra!

Det är min uppfattning. Jag säger inte att den är rätt eller fel, men det är så jag ser på frågan.

fairyautumn
7/26/13, 12:25 PM
#5

#4 😃Tack för att du sa det jag tänkte ;)

Har djuren haft det bra är det inget problem för mig.

//doge

DivinA
7/26/13, 12:33 PM
#6

Klart man kan vara djurvän!!! Allt är inte svart eller vitt! Det finns en breeed gråzon. :)

Annons:
[Emma--]
7/27/13, 12:50 PM
#7

Främsta fördomen är väl att många tror att alla veganer är extrema i sina åsikter och att i princip alla är aktivister som har färgburken redo i handen för att kasta på någon med päls 😛

Sen som vegan eller bara vegetarian så verkar det ju som att man bara äter grönsaker. 

Eller fördomen att köttätare inte äter lika nyttigt. (beror ju helt hur man gör det)

Sen vet jag inte om det är en fördom, men det finns en hel del från båda sidorna som känner att dom har rätten att kritisera ens val. Blir väl kanske en fördom om man tänker att alla köttätare eller alla veganer gör så ;P

Upp till toppen
Annons: