Annons:
Etikettjag-har-en-fråga
Läst 2817 ggr
HellviHumle
7/3/13, 10:43 AM

Kläder och skor utan djur?

Om vi nu antar att vi inte föder upp några djur, vad är det då tänkt att man ska ha på kroppen och fötterna? Jag antar att oljebaserade fibrer och plaster, är uteslutna av miljöskäl.

HH

Annons:
[Nightcat]
7/3/13, 6:26 PM
#1

Bomulls kläder kanske?

[Mustangcab]
7/3/13, 8:47 PM
#2

Men skor blir svårt såvida du inte vill använda olja. Det finns siden också fast de framställs ju av djur det också. Så finns det viskos som görs av cellulosa.

Barrow
7/3/13, 8:53 PM
#3

Bommulls odling hör väl inte till det miljövänligaste. Mycket bekämningsmedel

[Mustangcab]
7/3/13, 8:55 PM
#4

# 3 Det är helt riktigt.

Silvestris
7/5/13, 1:06 PM
#5

Återvunnen plast bör rimligtvis kunna godkännas som ett alternativ. Så skosulor av återvunnen plast eller trä och själva skorna av lin eller bomull?

[Mustangcab]
7/5/13, 1:09 PM
#6

# 5 Det gör vi redan fleecetröjor av😃

Dte blir lite blött om man ska ha dem då det regnar.

Annons:
Silvestris
7/5/13, 1:34 PM
#7

#6

Det går säkert att preparera dem så att de tål väta bättre. Min jacka (i naturmaterial) håller undan väta bra sålänge jag kommer ihåg att vaxa den (med bivax).

Nu är jag ingen anhängare av att avskaffa djuruppfödning, men visst finns det alternativ och fler lär de bli ju mer tekniken går framåt. Bäst är dock antagligen att kombinera.

[Mustangcab]
7/5/13, 5:21 PM
#8

# 7 Det var mest skorna jag tänkte på😃Jo preparera dem gör jag alltid även med skinnskor fast inte med bivax.

Gore-tex är också ett material som går att använda även om det baserar sig på olja till viss del.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gore-Tex

emelieeileme
7/7/13, 6:49 PM
#9

Jag tror att de flesta kläderna vi äger är djurfria. I alla fall inomhuskläder. Ekologisk bomull finns ju alltid o då används det inga bekämpningsmedel. Istället använder man t.ex. luktfällor då hanarna glömmer att föröka sig! 

När det kommer till utekläder så är mycket gjort av djur. Men om man väl ska tala om miljöovänlighet tror jag att det finns många som köper sig en skinnjacka av miljöskäl och sen sätter sig i sin stora bil och åker hem o tankar lite på statoil, vilket leder till issmältningen så de borrar för olja lite hur som! Så det handlar väl mest om prioritering och vad ens personliga åsikter är. Dessutom står ju köttindustrin för 20% av alla utsläpp, det är också någonting att tänka på.

Och när det kommer till päls och dessa farmer så visst är produkterna slittåliga men hela uppfödningen måste skada mer än vad den gör nytta!

[Nightcat]
7/8/13, 11:52 AM
#10

#9 Bara 1% av all bomull som odlas är ekologiskt. Trots det säljs 8% av världens bomull som ekologisk.

emelieeileme
7/8/13, 12:06 PM
#11

Men det finns ju möjligheter att förbättra!

vallhund
7/11/13, 10:57 AM
#12

#9 Vilka hanar glömmer att föröka sig pga luktfällor inom bomullsproduktionen?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

veggie4every1
7/11/13, 1:15 PM
#13

#12 Det är nog bomullsviveln man menar tror jag. Men luktfällor kanske fungerar på andra insekter också.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
majvi
7/12/13, 11:05 AM
#14

Skinnindustrin är inte miljövänlig, det är mycket gifter som används för att bereda skinn.

http://www.care2.com/causes/can-leather-be-ethical-and-eco-friendly.html#ixzz2TkfwdjMe

Green Laces säljer veganska,rättvisemärkta,ekologiska skor och stövlar.Jag har köpt stövlar som var varma och sköna i vintras,och ett par andra skor.

Man kan använda gummi i skor, vi har ju t.ex gummistövlar.

För kläder finns det t.ex bambu och lin.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

veggie4every1
7/12/13, 12:26 PM
#15

#14 Precis. Skinnindustrin är inte alls miljövänlig.

Hampa är ett annat bra hållbart material.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vallhund
7/12/13, 1:26 PM
#16

#14 Mina fötter föredrar material som andas.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

veggie4every1
7/12/13, 1:57 PM
#17

#16 Hampa är ett slitstarkt material som andas.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Mustangcab]
7/12/13, 7:17 PM
#18

# 16 Fast är det riktig blött så använder jag nog gummistövlar😉

HellviHumle
7/12/13, 7:33 PM
#19

Det finns inte särskilt många "riktiga" gummistövlar nu för tiden, om ens några. Det mesta är plast, vilket kommer från fossila bränslen.

HH

[Mustangcab]
7/12/13, 7:43 PM
#20

# 19 Jodå men man får betala för dem, och jag har ett par jag haft de senaste 30 åren😃

Annons:
veggie4every1
7/12/13, 7:51 PM
#21

#20 Det kan man kalla kvalitet 😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Nightcat]
7/12/13, 8:21 PM
#22

#20 Låter som min mamma det ;) Hennes blev 36år när hon slängde dem förra året xD

DivinA
7/14/13, 3:14 AM
#23

Happy cow skor :)

Upp till toppen
Annons: