Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 2956 ggr
DivinA
2013-06-29 15:55

Aktivist-på ditt ansvar!

Jag vill få folk att förstå att om de ska rädda och släppa ut djur så ska det också moraliskt vara på ditt ansvar att djuret får ett riktigt bra liv ända till döden. Det är i mitt hjärta inte rätt att tex. minkarna släpps vind för våg utan det hade varit en 100 gånger bättre lösning att man ger dem en stor gård där de kan leva åtminstone så naturligt som det går. Visst är det ett rättsligt problem att 'stjäla' någons minkar men då får man stå för det, i mitt tycke. För alltid! Man kan också tycka att djuren aldrig kan få ett normalt liv i fångenskap även om de får stora ytor att röra sig i, men se över alternativen. De får ett fantastiskt liv i jämförelse och det vilar faktiskt på ditt ansvar när du tar beslutet att befria djuret. Vidare är det också så att man får bättre opinion om man räddar ett djur och tar ansvar för den. Opinion är exakt vad djurrättsrörelserna behöver så vi kommer vidare fortare för djurens skull.

Annons:
DivinA
2013-06-29 16:05
#1

Se det såhär: Någon har tagit ett beslut åt djuret att det ska leva ett miserabelt liv för deras eget syfte Nu tar du ett beslut åt djuret att det ska få ett bra liv och släpper ut det- Är det då inte din plikt att också faktiskt se till att djuret faktiskt får ett bra liv?

DivinA
2013-06-29 16:07
#2

Jag tror också på att man ska försöka förhandla med ägaren i första hand. "Ger du inte dina djur ett bra liv så kommer andra att göra det åt dig" Ge alla människor en chans att ändra sig och en förberedelse på att det som kommer att hända med deras djur om de inte sköter om dem är någonting POSITIVT för djuret.

Persifone
2013-06-30 14:42
#3

Jag förstår vad du menar men är inte säker på att jag håller med.

Det är ingen direkt förhandling med "ger du inte dina djur ett bra liv så kommer någon annan göra det åt dig" Det låter mer som ett hot.

I scenariot en pälsfarmare som håller sina djur inom standarden (alltså inte så bra) och han vägrar att ge dem det bättre så anser jag att djuren har det bättre fria, även om det bara är 1/10 som överlever så känns det mer humant än att 0/10 gör det. Men det är en komplicerad fråga.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Mustangcab]
2013-07-01 12:15
#4

# 3 Du är verkligen en sann djurvän?😕 Personligen så anser jag att man inte ska släppa ut några minkar öht och att minknäringen inte behövs i Sverige.

Persifone
2013-07-01 12:22
#5

#4 Tycker du att man är mer djurvän när man sitter och tittar på när alla djur far illa på farmerna och inte agerar? Jag ser hellre att 1 av 10 överlever istället för att alla dödas. Det är min åsikt i vilket fall, även om jag själv inte släpper ut djur så förstår jag helt folk som gör det.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Mustangcab]
2013-07-01 12:26
#6

# 5 Du tänker inte på att minken inte är  en naturlig del av vår fauna? Lägg ned farmerna och låt dem som vill ta hand om minkarna och ersätt minkfarmarmarna ekonomiskt.

Annons:
Persifone
2013-07-01 12:42
#7

#6 Minkar ska inte hållas i fångenskap och får inte hållas av privatpersoner heller (om jag inte minns fel?)

Eftersom inte så många överlever är det antagligen inte så stor belastning för naturen, sedan är det minfarmarnas fel att det finns etablerade minkstammar i Sverige, från 20-talet.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Mustangcab]
2013-07-01 13:01
#8

# 7 Vems felet är kan ju diskuteras.🤔 Men fråga de som jagar så kan de vittna om att minkar äter rent av småvilt där de finns. Det räcker med 10% som klarar sig.

Du anser att det är bättre att de förgås av svält och umbäranden i naturen än att de avlivas ganska snabbt och där skinnet kommer till nytta?

Persifone
2013-07-01 17:04
#9

#8 Det var farmarna som tog minken till Sveriges fel eftersom en del rymde under transporten.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Mustangcab]
2013-07-01 18:48
#10

# 9 1 rätt av 2 möjliga. Det var minkfarmarna som tog minken till Sverige men de som finns ute i Sverige är inte enbart farmarnas fel.

Niiinah92
2013-07-01 20:06
#11

#7 Det är inte bara att de belastar naturen, svältande minkar tar sig även in och tar husdjur så som kaniner, småhundar etc. Har du någonsin sett en mink galen av svält?? Det är väl bättre att förbjuda minknäring och låta minkfarmarna pälsa av de minkar de har än att släppa ut minkarna i naturen och låta dem långsamt svälta ihjäl? Tycker inte det är okej att släppa ut dem för att kanske 1/10 klarar sig, de andra 9 då? De dör inte platt fall utan lidande i alla fall…..

Finns en anledning till att det rubriceras som bl.a. djurplågeri att släppa ut minkar……

Lina Strindlund
2013-07-01 20:45
#12


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Persifone
2013-07-02 00:14
#13

om en får välja mellan att släppa ut minkarna och att förbjuda pålsindustrin väljer jag självklart det sistnämnda, men trodde inte att det var det som var frågan.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
[Mustangcab]
2013-07-02 00:28
#14

# 13 Läs vad T.S skriver i sitt inlägg så förstår du kanske att det är vad som är meningen. Frågan har varit uppe i Riksdagen och den kommer upp igen. Var så säker.

Persifone
2013-07-02 00:35
#15

Det tror jag säkert. Det jag svarde på i mitt första inlägg var att jag tycker de som släpper ut minkarna handlar rätt, enligt mig. Hade det inte funnits några minkar att släppa ut hade det självklart varit att föredra.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

vallhund
2013-07-02 14:14
#16

#12 Inte många som kan något om djur öht som tar den organisationen på allvar.

#15 Hur tusan kan man påstå att man värnar om djur samtidigt som man hyllar utsläppning av minkar?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Mustangcab]
2013-07-02 15:22
#17

# 16 Instämmer i bägge punkterna.

Persifone
2013-07-02 16:51
#18

#16 Om det grovt räknat är 1000 minkar på en farm, alla släpps ut, 100 minkar klarar sig. Farmaren går i konkurs och kan inte köpa in fler djur, lika med färre djur som lider. Inte så svårt uträknat tycker jag.

Istället för att en farmarna får hålla på år ut och år in, tills och om, det kommer ett förbud. Aktionerna ger snabbare effekt, för djurens skull.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Mustangcab]
2013-07-02 18:38
#19

# 18 Farmarna är försäkrade och kan köpa andra djur och går inte i konkurs.
Vilka mer olagligheter kan du tänka dig att ta till för att uppnå dina mål. Du är uppenbarligen inte speciellt rädd om vare sig djur eller människor.

Niiinah92
2013-07-02 18:55
#20

#18 och 900 svälter till döds eller dör på annat sätt, liksom de husdjur de tar/skadar. Att släppa ut minkarna löser absolut ingenting, som #19 säger så går inte farmerna i konkurs pga. att någon släpper ut minkarna, de som blir lidande där är djuren.

Annons:
Persifone
2013-07-02 19:22
#21

#19 och #20 En stor del av Sveriges farmer har gått i konkurs på grund av aktivister. 

#19 Så det är just att det är olagligt som gör det till ett problem för dig? Som att det var olagligt att gömma judar, gjorde dessa människor fel då?  Varför skulle jag inte vara rädd om människor eller djur? Det som jag förespråkar räddar ju fler individer, snabbare. Då är det väl du som inte är rädd om djuren?

#20 Är Minkarna i fångenskap så äter de där också, alltså djur går till för att föda dem var de än lever.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Niiinah92
2013-07-02 19:40
#22

#21 ja slaktrester och annat överblivet. Inga husdjur och inget de konkurrerar med andra om.

[Mustangcab]
2013-07-02 19:59
#23

# 19 En viss skillnad mellan att gömma människor och att släppa ut djur till en säker död. Ja jag gör skillnad mellan människor jag är inte djurrättsaktivist som du. Men du dödar ändå 9/10 djur det erkänner du själv.

Då är min fråga vilka mer aktioner anser du vara rätt att ta till för att få din vilja igenom då uppenbarligen demokrati inte är något för dig. Inte bryr du dig heller om att du inte har någon majoritet med dig i det du tycker.

HellviHumle
2013-07-02 20:43
#24

Och när alla minkfarmer här lagts ner så kommer skinnen istället från andra ställen (t ex Kina), där vi inte har nån som helst kontroll över uppfödningen.

HH

Persifone
2013-07-02 21:58
#25

#23 Du använder argumentet olagligt och det håller inte, därför tog jag upp förintelsen. Jag släpper inte ut några minkar, du kanske ska lugna ner dig lite och sluta påstå att jag dödar en massa djur, eftersom du inte har en aning om vad jag gör och inte. Så, bara för att ingen håller med mig så borde jag inte föra mina åsikter? Det om något lät odemokratiskt.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Mustangcab]
2013-07-02 23:09
#26

Du försvarar dem som släpper ut minkar det gör inte jag. Sen kan du sluta upp med att jämföra med förintelsen för det håller inte. Jag skulle ha hjälpt en jude men inte släppt ut några minkar och inte heller ha försvarat dem som gör det.

Min fråga kvarstår vilka flera aktioner tycker du är helt OK som inte är lagliga eller som du inte har en majoritet bakom dig att utföra. Oavsett om du själv gör det eller  du försvara dem som som gör det. Var går gränsen?

Persifone
2013-07-02 23:16
#27

Detta är ingenting jag tänkt igenom, men ungefär såhär kanske: ingen människa eller djur ska skadas under själva aktionen. Det ska inte vara farligt med resultat (du ska alltså inte släppa ut cirkusdjur på gatorna, vilket är i direkt fara för allmänheten) ska spåna vidare lite på det :-)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
HellviHumle
2013-07-02 23:29
#28

Ingen ska skadas under aktionen men du har inget emot att djuren går en plågsam död tillmötes! Jag har svårt att se logiken där. Så du har nog rätt, du behöver tänka igenom det där ett varv till!

HH

Persifone
2013-07-03 00:23
#29

Självklart vill jag inte att några djur ska dö, dessa djur som släpps ut skulle annars dödas och sedan säljas så farmaren får en inkomst och kan fortsätta med sin verksamhet. Jag är inte övertygad om att djuren har det bättre i bur hela livet för att sedan dödas, eller utsläppta och dör i naturen, men med en chans att faktiskt överleva. När jag säger att ingen människa eller djur ska skadas under själva aktionen, menar jag att den ska utföras på rätt sätt för minsta stress för djuren bland annat.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

HellviHumle
2013-07-03 10:30
#30

#29 "… menar jag att den ska utföras på rätt sätt för minsta stress för djuren bland annat."
Som att släppa ut dem tillsammans med flera tusen andra minkar? Eller menar du att de släpps ut en och en?
Som att släppa ut dem utan att kunna försörja sig? Eller får de mat en tid efter?
Hur går det med de som är dräktiga? Minkar kastar ganska lätt vid störningar. Lite stress?

HH

Persifone
2013-07-03 14:05
#31

#30 Jag menar bara att aktionen ska ske så humant som möjligt. 

Om du hade haft oturen att födas som en mink, vad hade du valt?

Att bli född och dödad i fångenskap under dåliga förhållanden.

Eller att få en chans att överleva, dock bara 10% men du har fortfarande en chans att leva fritt och naturligt.

Jag hade helt klart valt det senare, då de flesta av oss har en livslust och viljan att leva fria liv, utan bur.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

HellviHumle
2013-07-03 14:20
#32

Ett fritt liv men jagad resten av livet! 

HH

Persifone
2013-07-03 14:22
#33

#32 Låter som vilket liv som helst ;)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

DivinA
2013-07-03 14:48
#34

Fortfarande så tycker jag att man kan skada minkfarmaren ekonomiskt lika mycket men SAMTIDIGT rädda minkarna och inte bara dem som har turen att överleva i naturen. Ett mycket friare liv än på minkfarmen men även skyddad så att den får leva så länge som möjligt. Det är inte bra varken för minkarna eller miljön att släppa dem vind för våg.

Annons:
HellviHumle
2013-07-03 15:17
#35

#33 Undrar vad du har för liv?

HH

HellviHumle
2013-07-03 15:19
#36

#34 Minken har inget berättigande i den svenska naturen. Det är bäst för alla att de inte kommer ut i naturen alls!

HH

DivinA
2013-07-03 16:46
#37

#36 Det är exakt vad jag säger. :) jag är ts

DivinA
2013-07-03 16:49
#38

Den generationen minkar man räddar ska man som aktivist ta ansvar över. Har man intentionen att med sin handling göra någons liv bättre så ska man också se till att den BLIR bättre. Befria minkarna för all del och minkfarmaren går i konkurs, men minkarna ska inte ut i naturen, utan på ett skyddat ställe och de ska inte reproducera sig.

[Mustangcab]
2013-07-03 16:55
#39

# 38 Det är fortfarande olagligt att ta någon annans egendom. Stöld tror jag det kallas. F-n ta den som rör mina katter😡eller bilar.

[Nightcat]
2013-07-03 18:25
#40

Jag måste hålla med TS. Om man som aktivist ska rädda djur ska man ta hand om dem. Inte bara släppa ut dem till att gå en plågsam död i mötes. Om jag hade kunnat rädda ett djur till ett bättre liv skulle jag göra det även om det är olagligt.

DivinA
2013-07-03 21:28
#41

Det må vara olagligt men i alla tider har olagliga handlingar förbättrat situationen för illa utsatta. Apartheid, judeförföljelsen, kvinnans rösträtt… Det krävs och jag står för att jag tycker det. Men som sagt ska man ge ett ultimatum till den som plågar djuren först.

Annons:
[Mustangcab]
2013-07-03 23:20
#42

# 41 Men du kan väl hålla isär djur och männikskor i alla fall?

Persifone
2013-07-04 13:07
#43

#35 Jag menar att det inte är många djur i naturen som lever utan att bli jagad, av antingen människor eller djur. Onödigt dum kommentar från din sida.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Lina Strindlund
2013-07-05 11:19
#44

#42  Jag håller inte isär djur och människor, det är bara korkat. Eftersom vi har många olika arter av djur på jorden och människan är bara en av dessa arter. VI har bar lärt oss att se människan som speciell.

Så med det perspektivet blir synen annorlunda. Men jag tycker varken djuret människa eller andra ska lida, men vi har en stor makt som människor som vi ska använda på ett smart sätt, för att göra GOTT.

Det är ett problem att (ffa unga) djurrättsaktivister har dåligt tålamod, jag har själv varit sådan (dock inte gjort något olagligt) och det gav inte så bra effekt. Tjatade på min familj om att det var hemskt att de åt kött…tjatade tills de knappt orka träffa mig längre. Nu när jag itne tjatar utna accepterar dem som köttätare, så blir de nyfikna på vad jag äter och de smakar och gillar… det gav alltså mer effekt att bara vara vegan och inte tjata. Tänkvärt va…? 😉

När det gäller minkar så får man också ha tålamod… det går framåt i diskussionerna mellan tex djurskyddet och djurens rätt med jordbruksministern, snart tror jag det blir förbud! Men att släppa ut minkar och sådana galna aktioner bara förstör vårat (aktivisternas) rykte. 😇

Man kan skriva av sig och prata av sig sina arga och upprörda känslor istället. när känslorna lugnat sig tänker man bättre och smartare.

Kramar 🐖


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

vallhund
2013-07-05 11:26
#45

kl

Utsläppning av djur till natur/habitat de inte klarar av eller där de gör skada på befintlig fauna är ekoterrorism. De som sysslar med sådant o stöder sådant kan knappast vara djur eller naturvänner.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

DivinA
2013-07-05 12:50
#46

Att hålla isär rättigheter för människor och rättigheter för djur ska man väl inte behöva göra. Det handlar om förtryck av individer och oavsett art är det alltid rätt att kämpa för någons rättigheter att leva?

[Mustangcab]
2013-07-05 13:12
#47

"Utsläppning av djur till natur/habitat de inte klarar av eller där de gör skada på befintlig fauna är ekoterrorism. De som sysslar med sådant o stöder sådant kan knappast vara djur eller naturvänner" skrev vallhund

Jag kunde inte ha utrryckt det bättre själv.

[Mustangcab]
2013-07-05 13:17
#48

# 36 Människan är det enda djur som vet att det kommer att åldras och att det kommer att dö. Djur i övrigt känner inte till såna saker. Människan är också det enda djur som håller sig med gudar. Människan är också det enda djur som uppfunnit massvis med saker som vi andvänder  och som har ett skrifligt språl och som sitter framför datorer och skriver en massa fåniga saker. Djur i övrigt ägnar sig åt överleva och att fortplanta sig.

Så jo, jag ser en viss skillnad mellan människan och andra djur.

Annons:
DivinA
2013-07-05 17:15
#49

Jag håller med om att minken inte ska släppas ut i vår natur, fortfarande! :) Skillnaden mellan dig och mig är att jag anser att djur har rättigheter och du att de inte har ens den grundläggande rättigheten-att få leva sitt liv för sin egen skull, utan växa och förvaras onaturligt pga sin päls.

[Mustangcab]
2013-07-05 17:24
#50

# 49 Vem har påstått att jag är för pälsindustrin? Det har jag då  själv aldrig gjort. Det där får du allt ta tillbaka. Har du inga bättre argument så föreslår jag att vi avslutar diskussionen här.

HellviHumle
2013-07-10 09:08
#51

Ni som är för att släppa ut minkar och andra djur, är det här också rätt?
http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2241774-tv-1-200-grisar-doda-misstankt-mordbrand

Eller var drar ni gränsen?

HH

majvi
2013-07-12 13:02
#52

#24 Det finns många djurvänner i Kina också. Det finns även internationella djurföreningar som jobbar över hela världen med att rädda djur och informerar människor om djurhållning.

Många kineser blev mycket upprörda när de visades ett program om hur björnarna hade det på björnfarmer där man tar björnens galla.Kinesiska megastjärnor tar avstånd från djurplågeriet, filmer sprids på nätet.

I början på juli var det ett sällskapsdjurs seminarium med 170 deltagare som representerade 100 kinesiska och internationella föreningar.

Visst plågas fortfarande djur i Kina, men det finns också aktivister.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

HellviHumle
2013-07-12 19:31
#53

Hur som helst så har vi ingen koll och sällan ens någon insyn i hur uppfödningen går till där. 
Vi har ju t ex sett hur man drar dunet av gässen!

HH

DivinA
2013-07-15 19:17
#54

Vi får hoppas att aktivisterna i Kina är ännu flitigare än de här hemma i Sverige :)

HellviHumle
2013-07-15 19:33
#55

Det har vi ju sett i nyheterna hur man behandlar aktivister av olika sorter! I Kina alltså!

HH

Annons:
DivinA
2013-07-15 20:13
#56

Hur? :O Kan tänka mig att de är rätt hårda…

[Mustangcab]
2013-07-15 20:16
#57

# 56 Det är bara förnamnet, du ska var glad om du kommer därifrån levande.

DivinA
2013-07-15 22:26
#58

Har du nån video eller nyhetsreportage därifrån? Jag är intresserad.

mandyosv
2013-07-15 23:25
#59

Har inte läst alla kommentarer. Men ska man göra något så är det INTE att släppa ut dem. Det är fel. Det mest humana skulle vara att gå runt och skjuta samtliga och sedan hälla någon form av färg på dem så att pälsen förstörs och inte kan komma till användning. Sedan också förstöra burarna så att inga nya minkar kan komma till farmen innan allt kommit igång på nytt

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

DivinA
2013-07-15 23:28
#60

Varför ska man skjuta dem? På vilket sätt är det humant?

mandyosv
2013-07-15 23:33
#61

De slipper lida mer, ett dött djur lider inte. 

Och det finns ingen aktivist som kommer kunna ta alla minkar och ha i ett hägn. De kommer ändå bli omhändertagna och flyttade tillbaka för att någon kommer reagera på de stulna djuren. 

Att släppa ut är inte humant heller då den största delen av djuren kommer att dö, och då av svält.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

DivinA
2013-07-15 23:37
#62

Och de slipper inte lida på en stor gård heller! Låt dem leva tills de dör. Varför skulle inte aktivisterna kunna göra med minkar som de gjort med såå många andra djur redan?

Annons:
Persifone
2013-07-15 23:43
#63

#62 Om du menar att frita dem för att sedan hålla dem själva så är det olagligt, då minkar behöver stora områden och nära till vattendrag med mera, men att hålla dem för päls är visst en annan femma, då behöver de inte ha det så bra ;)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

DivinA
2013-07-15 23:44
#64

Jag menar att frita dem och vara olaglig. :) Det är vad som krävs. Det var vad som krävdes för att rädda folk undan förintelsen också.

Persifone
2013-07-15 23:46
#65

Då är jag med :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

DivinA
2013-07-15 23:47
#66

:) Hade gärna varit aktivist om jag inte hade mina barn att tänka på faktiskt!

Persifone
2013-07-15 23:49
#67

Och jag är för feg ;)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

vallhund
2013-07-16 11:50
#68

#64

Vad har minkar med förintelsen att göra?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Mustangcab]
2013-07-16 12:35
#69

# 68 Instämmer vad har minkar med förintelse att  göra?

Annons:
DivinA
2013-07-16 12:54
#70

Att ibland måste man göra olagliga saker för att rädda någon.

[Mustangcab]
2013-07-16 13:01
#71

# 70 Och hur långt kan du gå i olagliga saker? Tänk om alla skulle tänka som du gör fast i andra sammanhang. Hur tror du att samhället skulle se ut då? Fullständig anarki och ingen som bryr sig om lagar. Du ser något du vill ha, du tar det då du vill ha det det är din rättighet eller hur?

[Mustangcab]
2013-07-16 13:01
#72

# 70 Och hur långt kan du gå i olagliga saker? Tänk om alla skulle tänka som du gör fast i andra sammanhang. Hur tror du att samhället skulle se ut då? Fullständig anarki och ingen som bryr sig om lagar. Du ser något du vill ha, du tar det då du vill ha det det är din rättighet eller hur?

[Mustangcab]
2013-07-16 13:02
#73

Dubbelpost!

DivinA
2013-07-16 13:03
#74

Nej det är inte samma sak, att ta något man vill ha och att rädda någon undan ett fruktansvärt liv och en grym död är två väldigt skilda saker.

vallhund
2013-07-16 14:03
#75

#74 På vilket sätt räddas utsläppta minkar från ett fruktansvärt liv o en grym död?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

DivinA
2013-07-16 14:20
#76

Om du läser mitt första inlägg #0 så får du svar på frågan.

Annons:
[Mustangcab]
2013-07-16 15:48
#77

# 74 Det undrar jag också. Så mycket grymmare lär väl döden bli om de ska svälta ihjäl istället för att avlivas på ett humant sätt.

DivinA
2013-07-16 17:21
#78

De svälter inte ihjäl på en gård där man tar sitt ansvar som aktivist för att de ska leva ett gott liv!!!

Niiinah92
2013-07-16 23:28
#79

#78 vart hittar man någon som kan tänkas ta hand om flera tusen minkar och ge dem större och bättre utrymme än på en minkfarm? Krävs ju lite mer än en vanlig gård och personen behöver ha en hel del kunskap om minkens natur och behov.

[Mustangcab]
2013-07-16 23:31
#80

Och var ska de få maten ifrån?

DivinA
2013-07-16 23:37
#81

Om ni går tillbaka och läser inlägg #0 så förstår ni hur jag tänker. Ska man befria minkar så ska man ta ansvaret för dem, ge dem ett så naturligt och långt liv som möjligt och ta hand om dem. Bättre utrymme än på en minkfarm lär du hitta för tusen minkar i min lägenhet. XD och det är inte EN person på EN farm vi pratar om. Veganrörelsen är enorm och man får väl hjälpas åt.

Niiinah92
2013-07-16 23:53
#82

#81 har läst #0 men förstår fortfarande inte hur det skulle kunna vara möjligt i praktiken, tanken är dock god. 

"Bättre utrymme än på en minkfarm lär du hitta för tusen minkar i min lägenhet."

En löjlig överdrift tycker jag, väldigt mkt okunskap i den kommentaren.

DivinA
2013-07-17 00:01
#83

Ironi, min vän. ;)

Annons:
[Mustangcab]
2013-07-17 12:13
#84

# 81 Att påstå att veganrörelsen är enorm är nog en överdrift. Jag skulle påstå tvärtom det är en liten sprillra som hörs desto mer.

majvi
2013-07-17 15:10
#85

Man kan vara aktivist på andra sätt än att släppa ut djur.

Man kan samla namnunderskrifter mot pälsfarmer, sprida information och filmer på nätet om hur djuren misshandlas och vansköts, få folk att bojkotta affärer som säljer päls och kosmetika testat på djur

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

vallhund
2013-07-17 15:24
#86

#84 Håller med dig där.

TS visionära utopi är vacker, tyvärr inte realistisk. Man måste vara multimiljonär för att dra igång o sen driva ett sådant projekt, o man får knappast lst tillstånd för att ta hand om stulna djur.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

DivinA
2013-07-17 17:18
#87

#85 Det finns inget som säger att man inte kan jobba på olika plan. Sen att ni väljer att se hinder i allt där jag ser möjligheter är ju bara trist. Det var ju inte länge sedan det var "laboratoriedjuren är så många, de kan aldrig omplaceras allihop efter en fritagning"… Likadant med dem som räddar djur i fattiga länder. "Det är alldeles för många djur, det lyckas ni aldrig med!" Men det funkar utmärkt. Volontärer som dubbelarbetar för att dra sin strå till stacken. Veganrörelsen växer stadigt. Det är ett faktum. Hur tror ni att djurrättsfrågor har fått så stor plats sedan 90-talet, även i den politiska agendan?

[Mustangcab]
2013-07-17 20:45
#88

# 87 Därför att folk i allmänhet blivit mer medvetna och gjort sina husdjur till familjemedlemmar inte genom att någon släpper ut minkar till en mer eller mindre säker död.

DivinA
2013-07-17 21:10
#89

Det är långt ifrån alla i veganrörelsen som jobbar utanför lagen. De allra flesta lobbar inom politiken och jobbar med att tex filma på djurfarmer för att allmänheten ska se vad det är de stödjer. Du menar att vi inte hade husdjur tidigare?

[Mustangcab]
2013-07-17 23:51
#90

# 89 Vem adresserar du?

Annons:
DivinA
2013-07-18 00:28
#91

Ursäkta, skrev inte # men det var till dig. Menade du att folk, trots att de har haft husdjur sen urminnes tider, men inte varit "medvetna" eller behandlat dem som familjemedlemmar? Om en sådan medvetenhet nu har vaknat, vad beror det på? Jag säger att det inte är en slump att djurskyddsfrågor får mer plats i agendan när djurrättsrörelsen går framåt.

HellviHumle
2013-07-18 00:34
#92

Det beror på att alltför många tittat på "Fablernas värld"!

HH

DivinA
2013-07-18 01:03
[Mustangcab]
2013-07-18 11:11
#94

# 89 Tidigare så var både hunden och katten nyttodjur. Titta in på etisk djurhållning så får du se. Hundar är avlade till olika saker som de knappast används för nu för tiden utan de är familjemedlemmar. Det är få som har katter som råttfångare nu förtiden utan de är sällskpasdjur. Detta utan att  djurrättsrörelsen gjort ett dugg utan pga att samhället har förändrats inte pga att djurrättsröselsen är högljudd. I synnerhet de som inte anser att man ska ha några sällskapsdjur.

Om du sen ser till andra sällskapsdjur som ex kaniner för att inte tala om hamstar, råttor och möss samt även reptilen så hade det varit otänkbart för 50 år sen. Då var de skadedjur eller mat.

DivinA
2013-07-18 14:44
#95

#94 Sant! Men vi har kommit långt i utvecklingen och förändrat djurens syfte till någonting som är mer etiskt försvarbart. Idag KAN vi leva utan att utnyttja minken för dess päls. Vi KAN låta bli att äta djur. Men det är ett annat ämne.

vallhund
2013-07-18 14:53
#96

#95 På vilket sätt är det etiskt oförsvarbart att ha katter som mus/råttfångare o hundar till arbete, liksom många andra nyttodjur?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

DivinA
2013-07-18 14:59
#97

Starta ett nytt ämne tack

Annons:
DivinA
2013-07-18 15:10
#98

Förresten, Jag fixar det :)

[Mustangcab]
2013-07-18 18:58
#99

# 96 Jag finner det inte oetiskt på något sätt förutsatt att man sköter om djuren ifråga.

Upp till toppen
Annons: