Annons:
Etikettetologi-djurens-beteende
Läst 3855 ggr
DivinA
6/7/13, 8:27 PM

Empati hos djur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Umgås man med sitt djur så är det väldigt lätt att se att de kan känna empati, svartsjuka och sorg mm. Det gäller även kaniner och råttor. Arter som folk gärna verkar avskriva egenskaper som påminner om våra egna för att det ska rättfärdiga att man gör djurtester etc på dem. Sådana här artiklar behöver spridas. Jag älskar när forskning görs för djurens skull och inte på deras bekostnad.

Annons:
[lucke]
6/7/13, 9:08 PM
#1

Såg experimenten med råttor i Vetenskapens Värld (tror jag det var). Jag är ju van vid råttor, så jag är inte så förvånad- de må vara små men har enorm personlighet och är väldigt kluriga djur med mycket känsla❤️. Men visst blir man glad när sånt kommer fram för allmänheten, som kanske bara ser råttor som äckliga skade/försöksdjur👍

DivinA
6/7/13, 9:17 PM
#2

Åh nu blev det dubbla inlägg. Struntsamma. Får försöka ta bort den andra. ;) Ja visst är det underbart att lära känna djur. Hur små de än är så är de komplicerat "utformade" och har egna egenskaper och personligheter. Tänk om folk som påstår att de inte har känslor bara orkade sitta och studera deras beteende en dag…

[lucke]
6/7/13, 10:48 PM
#3

Skrämmande att det finns folk som på allvar tror att (vissa) djur saknar känslor/förmåga att känna… Jag tror det är nyttigt att umgås med djur som inte låter sig köras med hur som helst, som råttor tex😃

DivinA
6/8/13, 5:30 AM
#4

Hehe ja eller min ena kanin som har en väldigt bestämd personlighet. Snällast i världen men det är hon som styr. Den andra är en liten clown och gör gärna konster och är otroligt sällskapssjuk. Om folk kunde se deras olikheter… :)

[lucke]
6/8/13, 1:08 PM
#5

Ja, det kan verkligen vara stora skillnader i personlighet🙂Men är det inte ofta så att honorna är lite tuffare i djurvärlden? Här hemma är iaf herr långöra den ûbersnällaste…

DivinA
6/8/13, 4:59 PM
#6

Båda mina var tydligen honor… En mindre överraskning hos vet. Hahaha

Annons:
[lucke]
6/9/13, 12:25 PM
#7

Oj då😛men kanske praktiskt på sätt och vis…

Fidelia
6/12/13, 10:17 AM
#8

Jag har haft råttor i många år. Anledningen till att de inte går att utrota är just deras stark känsla för överlevnad och att de är intelligenta.

Om en hona med ungar försvinner eller dör så hämtar en annan hona med ungar hennes ungar och föder upp allihop. På så sätt hjälper det inte att utrota en vuxen hona, hennes ungar klarar sig ändå.

Av samma anledning hjälper de varandra om de fastnar tex. Ensam kan man inte föröka sig, vilket livet för djuren går ut på. Dessutom är fler starkare.

Empati däremot skulle jag inte tillskriva dem eftersom det innebär att man känner vad den andre känner. Empati är inte att tycka synd om. När råttor hjälper varandra ur fångenskap kan det lika gärna ske genom att bita av en tass som fastnat i fällan. Får de inte loss kompisen kan de lika gärna äta upp den eftersom det då plötsligt handlar om en annan form av överlevnad.

Råttorna i artikeln utsattes som tur var aldrig för de grymmare alternativen. Men i det vilda funkar det precis så.

Inga djur i världen har så hög överlevnadsinstinkt som råttor. Men instinkt är precis vad det är.

DivinA
6/12/13, 2:58 PM
#9

#8 jag tror inte ett dugg på instinktsargumentet. Visst har vi alla någon form av överlevnadsinstinkt men här tror jag att det helt enkelt handlar om individer, precis som hos människan. Vissa människor tycker att det är ok att mörda andra medan andra människor skulle offra sig själva för att befria någon döende. Empati går åt båda håll kan man säga…

Fidelia
6/12/13, 6:03 PM
#10

Som jag skrev tidigare är empati något man känner. Det har inget med om du kan mörda eller inte att göra. Jag vet att det sägs att mördare saknar empati, men det är inte helt sant. Mördar du någon för att försvara någon annan kan du väldigt troligt vara full av empati medan psykopater saknar empati helt.

Empati är förmågan att känna annans sorg, glädje, smärta etc. Ett bra exempel är när killar som ser någon annan få en spark på pungen viker sig själv dubbel som om sparken träffat honom. Det är en form av empati.

Att tycka synd om någon kan man göra utan att känna empati. Ordet empati missbrukas tyvärr lika ofta som ordet kränkt.

DivinA
6/12/13, 6:22 PM
#11

#10 men det finns ju flera sorter av empati… Affektiv och kognitiv tex.

[Emma--]
6/15/13, 4:23 PM
#12

Det här är bara funderingar från min sida, men empati skulle i många fall inte gynna djuren. 
Instinkter är ju det som gör att dom överlever så bra. 

Och även fast vi har tama djur så sitter instinkterna hårt kvar. Det finns ju någon artikel om med råttor som släpptes ut i en kontrollerad miljö för att se hur dom skulle bete sig om jag inte minns helt galet. Och det syns tydligt hur starka deras instinkter är. 

Och eftersom exemplet handlar om råttor så tänker jag lite mer kring det #8 pratar om att en hona kan ta hand om en annan honas ungar. 
Har en bekant som födde upp ormföda som inte hade olika lådor för sina råttor och två honor stal ungar av varandra. Kanske var det tecken på den överlevnadsinstinkten.

Jag är inte alls tveksam om att djur har känslor, men svårt att veta hur deras känslor är. Och vad som styrs av känslor och inte bara ren instinkt.
Men är inte alls tveksam om att det finns känslor förstås.

DivinA
6/15/13, 4:37 PM
#13

#12 förvisso gynnar det kanske inte alltid djuren, men de är nog mer utvecklade (och mer invecklade 😉) än vi vet.

Jag funderar främst på de olika personligheter individerna har. om de har personligheter så borde det väl också tyda på variation i känsloliv och därmed också finnas empatiska individer. 

Kanske tillskriver jag mina kaniner för många mänskliga egenskaper men jag tror mig tydligt se att de kan känna ånger. om de har förmåga att känna ånger så borde ju inte empati ligga så långt ifrån?

Tänker på en video på youtube där man ser hundars min då de skäms haha så söta! http://www.youtube.com/watch?v=RXBOsUx43MU

Annons:
[Emma--]
6/15/13, 5:01 PM
#14

#13 Jo tänkte bara att de brukar utvecklas på sätt som gynnar dom. 

Vissa djur är ju väldigt uppmärksamma på förändringar i humör bland annat. Som hundarna som antagligen lärt sig hur husse och matte gör när dom tycker hundarna gjort fel. 

Eller som katten jag såg om på animal planet som jag tror bodde på något ålderdomshem och gick och la sig hos dom som var påväg att dö.  Minns dock inte vad för förändring dom pratade om att katten kände.

Men med alla djur som finns så är det ju säkert fler individer som kan känna empati. 

Men det är åtminstone tydligt att det finns känslor. Och att djur skapar band mellan varandra.
 (Aldrig själv upplevt ånger hos en kanin dock ;P)

DivinA
6/15/13, 10:37 PM
#15

Det är ett väldigt intressant ämne. Hoppas på att hitta mer forskning om det. :)

vallhund
6/21/13, 1:35 AM
#16

Självklart kan väldigt många djurarter känna känslor av olika slag, det fel som vi gör är att vi förmänskligar dessa känslor. Vilket leder till disnifiering som i sin tur leder till att vi förstår djuren sämre.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: