Annons:
Etikettallmänt
Läst 6572 ggr
felzena
2013-05-16 22:28

Vägen till att bli vegetarian

Hej! Har funderat länge på att bli vegetarian, varför det inte blivit av är på grund av brist på kunskap. Jag vet inte vad jag bör/ska äta för att må bra. Men har redan börjat läsa mycket vad man ska tänka på som veg. Jag undrar hur var din väg till att bli vegetarian? Hade du mycket kunskaper om mat eller fick du det eftersom? Just nu äter jag enbart kött som vi inom familjen har jagat, för då vet jag att djuret har levt naturligt. Sedan köper jag kött från en bonde i närheten som har en liten uppfödning av grisar som lever under bra förhållande. Det vet jag då jag har hjälpt han flera gånger med utfodring ex. Utöver det så gör jag mycket vegetariska rätter. Men nu har jag bestämt mig att jag ska sluta äta kött helt. Därför undrar jag hur ni blev vegetarianer? Mår ni bättre nu? Äter ni nyttigare än tidigare? Kom gärna med något tips som är bra att veta om man är vegetarian.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Annons:
veggie4every1
2013-05-17 02:18
#1

Begreppet "vegetarian" betyder ju att man äter en vegetabilisk kost. Men det har blivit så att man kallar sig vegetarian även om man äter komjölksprodukter, ägg och ibland även fisk/kyckling. Så jag är lite osäker på vilken typ av vegetarian du menar. Om du valt att vara lakto/ovo vegetarian och/eller pesco/demi vegetarian så tror jag inte du får några direkta hälsofördelar med den kosten. Du intar ju då fortfarande kolesterol och animaliska fetter och animaliska proteiner. Men många börjar så och tycker det är enklare. Men man bör inte stanna där, utan se det som en övergångsperiod både för sin egen hälsa och för djuren.

Om du nu däremot menar ren vegetarian så kan du få hälsofördelar. Men inte automatiskt. Det finns hur mycket "onyttigt" som helst för oss veganer och rena vegetarianer. Exempelvis många typer av chips, delicatobollar, gelatinfritt och lusfritt godis, olika ersättningspålägg, halvfabrikat, bröd, bullar, margarin etc etc. Äter man mycket av sånt här så får man ju förstås inte så många hälsofördelar. Dock intar man inget kolesterol och det är ju bra. Men det är ju ingen optimal diet som du förstår. Så man får fortfarande tänka på vad man äter om man vill äta hälsosamt. Jag ser inget fel i att unna mig både det ena och det andra, men det bör vara med måtta om man ska få ta del av hälsofördelarna.

Bra att veta är att man tänker på B-12an. Inget man får brist på över natten men det är bra att komma igång med ett tillskott inom den närmaste framtiden. D-vitamin under vintern, finns vegetabilisk D-3 att köpa. Omega 3 kanske man vill tänka på också. Algolja och/eller linfrön. Jag kör med linfrön, men algolja är nog effektivare om man vill vara noga.

Ät ofta järnrik mat som spenat, grönkål och jordgubbar.

Det finns några personer som är väldigt duktiga på det här med kost. Dr Esselstyn, Dr McDougal, Professor Campbell och Dr Greger. Googla på dom. De är mina favoriter, men det finns fler också.

Kolla också in vegan iFokus om du inte redan gjort det. Där finns massor av olika tips och ideer.

Smoothies tycker jag är kanon om man vill ladda upp med nyttigheter. Både gröna och "bäriga". Man kan också tillsätta extra protein, exempelvis hampa om man vill. Toppenbra frukostdrink! 

Har du inte sett Forks over Knifes så kolla den. Väldigt bra info och intressant film. Både Campbell och Esselstyn är med, så får du se vilka de är.

http://www.movie2k.to/Forks-Over-Knives-watch-movie-950706.html

Man lär sig vartefter och det är inte alls krångligt. Fast i början får man läsa en hel del innehållsförteckningar och det finns en del fallgropar. De kan smyga in animalier där man minst anar det. Men det kommer att bli toppenbra ska du se och det är värt det lilla extra "besväret" i början 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Alexej
2013-05-18 10:31
#2

Jag mår bättre nu, känns lättare på nåt sätt. Jag gillade många kötträtter samtidigt som jag oftast åt skräp. Grillad för 10 kr eller kotlett med kort datum. På Facebook fick jag mängder av bilder där djur plågades för att ätas sedan. Nångång räckte det och jag slutade. Nu ser jag bara döda djur och likdelar när jag ser köttdisken i affären och inte goda steaks längre. Framförallt tål jag inte lukten av stekt kött längre, bränt fett.

Jag har tur och älskar grönsaker och frukt. Igår var jag på en grillparty där folk slängde i sig massor av korvar och brända köttbitar. Jag grillade grönsaker och det var jättegott och många sa: oh, vad gott det ser ut. Blandade grönsaker, fräsch sås, härliga färger och jag blev mätt men inte äkligt mätt.

Annars är jag inget förebild, bor själv och äter när jag vill och vad jag vill och det blir mycket kakor eller godis. Och jag blir mätt av en påse uppvärmt frysta grönsaker. Tycker det finns så många bra frysta grönsaksblandingar som jag kryddar och kanske ha creme fráche till. Säkert ingen bra kostblanding. Jag äter inga tillskottvitaminer i tablettform men äter B-vitaminer pga en gammal leverskada som jag fick av en hepatititis. Men de fick jag äta också innan jag slutade med kött.

Och jag märker att trots att jag äter mycket kakor håller jag vikten pga alla grönsaker och frukt.

Jag tittar gärna i vegetariska kokböcker, där finns det så många fina bilder och idéer.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

ähnchen
2013-05-18 14:45
#3

Jag blev vegetarian när jag flyttade hemifrån för 12 år sedan. Hade försökt innan men hemma hos mina föräldrar var det svårt. Fördelen var att sambon redan var vegetarian. :)

Men jag kan inte påstå att vi hade koll då. Det kom allt eftersom samtidigt som vi har lärt oss många goda recept som vi nog aldrig hade provat om vi hade ätit kött. Kosten har alltså blivit mer varierande och nyttigare.

Att jag mår bättre kan jag inte säga. Jag mådde bra innan och mår bra idag. Det blev alltså inte heller värre som en del påstår.

Man får se till att få i sig vissa ämnen som mest finns i kött på annat sätt, t.ex. protein, järn och enstaka vitaminer. På vegetariskt.ifokus finns det mycket intressant information om temat.

http://vegetariskt.ifokus.se/

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Fenix_Chicci
2013-05-23 01:00
#4

Jag bestämde mig för att bli vegetarian (lakto-ovo) för två år sedan. Men har bara varit vegetarian i 4 månader. 

Eftersom jag fortfarande bor hos mina föräldrar var det lite jobbigt i början. De var helt emot idén och trodde att jag skulle få bristsjukdomar m.m. Till en början fick jag bara sluta äta visst sorts kött, de tyckte att jag fortfarande kunde äta fisk och kyckling. Jag gick med på det ett tag sen sen mådde jag så dåligt psykiskt varje gång jag åt kyckling (även om det var sällan) så det funkade inte tillslut. 

Sen åt jag länge fisk efter det, även om det inte var så ofta. Men när jag fyllde 18 så bestämde jag att nu bestämmer jag över mina matvanor och eftersom jag så sällan åt fisk så var inte steget långt till att sluta med det helt. Jag hade inte så mycket kunskap i början, men jag läster på en hel del i början och sen lite allt eftersom. 

Så idag är jag lakto-ovo veg. Jag kan inte säga att jag är jättenoga med maten, jag försöker äta varierat och av alla beståndsdelar men blir ändå en del kakor och sånt. Kan nog inte säga att jag mår bättre än när jag var allätare, men jag mår definitivt inte sämre heller. Dock hade jag låga blodvärden och var alltid trött för några år sedan och nu är jag sällan trött längre. Har inte kollat mina värden men jag mår bra, äter inga kosttillskott. Är mycket möjligt att det är ett sammanträffande men min trötthet minskade faktiskt ungefär när jag lade om till en mer vegetarisk kost. 

I början så var jag faktiskt sugen på kött ibland, men jag ville inte äta det så lät ju bli. Snart började suget försvinna och nu skulle jag aldrig kunna äta en köttbit. Tanken äcklar mig. Nu mer än någonsin faktiskt, då jag började barfa min ena hund för ett tag sedan och håller på mycket och skär i och hanterar kött, inälvor m.m. Kött är numera hundmat för mig, och inget som frestar mina smaklökar det minst.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Alexej
2013-05-23 10:48
#5

Samma här:) Köper kött till mina djur för de är köttätare men anser att mellan djur gäller äta eller ätas. Jag föredrag sallad till mig.

Läste nångång i en bok att personen inte äter något som har en mamma och en pappa. Låter kanske naivt men samtidigt är det det som gäller för mig…och gör allting så mycket lättare.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

grumpy19
2013-05-24 01:00
#6

Men glöm inte bort att en lacto-ovo vegetarisk kost både skadar och dödar ungar, mödrar och fäder. Mjölk- och äggindustrin är precis lika (om inte mer) hänsynslösa och barbariska som köttindustrin. Rekommenderar att ni kollar in http://vegankit.com/ som har massor med bra information om speciesism, veganism, abolitionism och veganprodukter. Vill också rekommendera Per Anders Svärds blogginlägg om lacto-ovo-vegetarianism.

Medarbetare på vegan ifokus.

Annons:
Fenix_Chicci
2013-05-24 07:40
#7

#6 det är jag mycket väl medveten om, men just nu vill jag inte bli vegan av praktiska skäl. Kanske om några år. Kommer troligtvis bli "halv-vegan" när jag flyttar hemifrån.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Alexej
2013-05-24 08:22
#8

Jag köper också mjölk och mjölkprodukter men ekologiska. För mig räcker det med att utesluta kött och levar på ekologiskt mat. Fast jag köper inte ägg men äter de ändå i alla kakor, glass och där ägg är inblandad. Tyvärr.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Persifone
2013-05-24 12:12
#9

Jag blev lakto -ovo vegetarian för runt 12-13 år sedan (hittade PeTAs sida och såg kortfilmen meet your meat). Det var inget direkt stort steg, men läste på under tidens gång. Hade även vänner som blev vegetarianer då så vi hjälptes åt. Fick laga min mat hemma vilket faktiskt var lärorikt. 

När jag åt kött var det mest köttfärsås, hamburgare, korvgryta och om igen. Jag var inte intresserad av mat utan åt för att jag behövde. Men när jag upptäckte allt nytt jag aldrig smakat (äggplanta, olika sorts svamp, spenat med mera) så blev det så mycket mer intressant. 

Håller på att bli vegan nu, ett svårare steg att ta enligt mig, de tar i animaliska produkter i allt! Men köper bara hem veganskt och gör bara vegansk mat. Men skulle inte längre kunna äta ett vanligt ägg längre, man vänjer sig så otroligt fort, mer från dag till dag så blir jag nästan lite äcklad över vanlig mjölk med mera (ungefär som i början när man blir lakto-ovo då gör kött en illamående)

Jag äter helt klart nyttigare nu! Mer frukt och grönt, ofta nötter istället för chips eller godis med mera :)

Lycka till! Berätta gärna hur det går!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

ähnchen
2013-05-24 22:11
#10

När jag läste mitt förra inlägg igen måste jag korrigera en sak:

Jag mår faktiskt bättre nu, fast inte kroppslig utan i tankarna då samvetet har blivit mycket mycket bättre 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Lina Strindlund
2013-05-24 22:57
#11

Ett tips jag önskar jag hade fått förr: Var inte supernoga med tillsatser i början! Om du ska bli Hyper-vegan direkt så blir du bara stressad, för man har inte alltid tid att kolla hela innehållsförteckningen. Ibland står det  Veganskt, eller har veganmärket som är en grön-vit blomma. då är det lätt.

Och köp mkt grönsaker och torkade bönor och röda linser. Särskilt röda linser är billig och snabblagad mat! tar bara 10 min att koka.

Jag minns att jag började må bättre i magen och gick upp i vikt (till normalvikt) när jag blev vegetarian och halv-vegan.

Jag har slutat ta vitaminer "utifall att" utan tar istället blodprov regelbundet och utgår från det. sist jag tog blodprov hade jag INGA brister, men lågt järn, så nu tar jag en järntablett varje dag jag har PMS eller mens.

Och kom ihåg, det finns mycket underbart GOD VEGANMAT!

kolla in www.djurensratt.se och klicka vidare till recepten! 😇

Peace // Lina


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

grumpy19
2013-05-25 00:04
#12

#7 Det är annars väldigt lätt att vara vegan. Det gäller bara att läsa på lite om vad som finns att köpa (och det är mycket!). :)

#8 Läste du blogginlägget som jag länkade till? :)

#11 Vad menar du med "hyper-vegan"? Veganer konsumerar ju inte produkter som innehåller animaliska ingredienser och e-nummer. Det man kan göra är att skriva ut listan över ingredienser och e-nummer och ha med sig den när man går och handlar. Det underlättade för mig. :)

Medarbetare på vegan ifokus.

grumpy19
2013-05-25 03:28
#13

#7 Skulle också vilja citera Gary Smith (The Thinking Vegan):

"The practical parts of being vegan are not difficult at all. What is difficult is being hyper aware of the suffering and cruelty that happens to nonhuman animals every moment of every day and watching those we love being indifferent at best and hostile at worst. Regardless of those difficulties, being vegan is really the only choice, because it's about other animals and not about ourselves."

Medarbetare på vegan ifokus.

Annons:
missemel
2013-05-31 23:35
#14

Oj vad långt alla skriver! Har inte läst någon komenar men här kommer min iaf!:)

Jag blev vegetarian för jag tyckte det var läskigt att äta andras kroppar. Nu tycker jag att äta en annan individ är helt fel! Det finns MÄNGDER med alternativ i frysdisken så tycker det inte finns några direkta argument för att äta någon annan.

Sedan jag blev vegetarian har jag inte varit sjuk kan man väl säga :) Innan var man väl dålig i magen till och från men inte längre :)
Det viktigaste är inte alltid vad du äter utan att du varierar dig. Har du blivit helt tokig i blomkål så försök att inte äta det för mycket utan du kanske äter bönor en dag istället. Det blir roligare i längden och kroppen behöver variationen tror jag!
(blomkålsgratäng är jätte gott = testa!)

Grilla zuccini på sommaren, mixa kikärtor och blanda i kryddor och olja, gör röror med sojabitar, tacos, bostongurka på mackan, tofu istället för sill på midsommar o.s.v. :)

Vill du trappa upp ett till steg så sluta att dricka mjölk, äta ägg och lägg inte i mjölk eller ägg i maten. Gör jag mat hemma så lägger jag inte till någon mjölk eller några ägg. Men jag äter ändå choklad och äter pizza. Det lilla gör väldigt mycket, bara man räddar ett liv så tycker jag det är värt det :)

Lina Strindlund
2013-06-20 16:40
#15

 #14

Kan jag få receptet på blomkålsgratängen? ☝️ 

Ja, ett steg i taget är det bästa!! Jag tog först bort kött från gris, ko och kyckling, för de har det värst. Sedan viltkött , och sedan fisk. OK, fiskarna kanske har det värst, men det blev så jag gjorde iaf. ⏰ Det måste få ta sin tid, annars  orkar man inte en omställning, och MAGEN behöver tid att ställa om till ny kost!! Jag mådde iaf inte sämre efter jag blev vegatarian, har nästan aldrig haft magsjuka/matförgiftning sen 2007. 😃 Och jag gick upp i vikt, till NORMALVIKT efter några månader. (bara några kilo men ändå) KÄndes toppen psykiskt och fysiskt.

BRA SAGT att ",bara man räddar ett liv så tycker jag det är värt det :)" ❤️, för tänk om hela sverige tänkte så, då skulle det räddas 9 miljoner liv varje gång de undvek animailska produkter. Grovt räknat , men iaf. Och om hela världen tänkte så, det skulle rädda 6 miljarder (eller 7?) djur!!


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: