Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 2114 ggr
[_hsleiufhbtv]
2013-05-06 19:23

Värphöns kvävdes till döds under transport

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Under en inspektion upptäcktes hundratals döda värphöns i en djurtransport på väg till slakteriet Nya Svenskt Fågelkött AB i Vara. Hönorna hade kvävts till döds på transportbilen.

Det är tidningen Food Monitor som tagit del rapporten från Livsmedelsverkets veterinär. I rapporten går att läsa om hur hundratals döda värphöns upptäcktes på transporten, som kördes av slakteriets egen personal. "I flera staplar som stod längs fram blev dödligheten nästan 100 procent" skriver veterinären i sin rapport.

Läs mer om de döda värphönsen hos Food Monitor, där Djurens Rätts förbundsordförande Camilla Björkbom intervjuas: http://foodmonitor.se/foodmonitorplus/pdfartiklar/varphons-till-nya-svenskt-fagelkott-kvavdes-till-dods.pdf

Att transporter är ett kritiskt moment i vår storsakliga djurhantering är inget nytt. Varje år dör ungefär 160 000 kycklingar i Sverige under transporter. Värphönor dödas vanligen när de är cirka 1,5 år gamla - då anses de inte längre lönsamma i produktionen – och ungefär hälften av de som dödas i Sverige skickas med en djurtransport till ett slakteri. Den andra hälften hönor dödas genom att gasas ihjäl på gården.

Källa: http://www.djurensratt.se/om-djurens-ratt/nyheter/varphons-kvavdes-till-dods-under-transport

Annons:
E-l-vira
2013-05-06 19:41
#1

Det värsta tycker jag är tanken på att det var den slaktbilen de hade turen att få stopp på idag, man kan ju som medveten konsument fundera på hur många de missar? Det var SLAKTERIETS EGNA PERSONAL som packade och körde bilen. Inga konstigheter. 😭

Medarbetare på klickerträning.ifokus

[_hsleiufhbtv]
2013-05-06 20:13
#2

#1 Uschja det är verkligen galet.😕
Det är pga. sådana här saker jag är vegan, känns bäst.🙂

Alexej
2013-05-07 10:19
#3

Det är så grymt.

Som ungdom jobbade jag extra i ett hönseri. På natten kom en stor lastbil och vi fångade in hönsarna för att stoppa de i transportlådor. Det gjordes i mörkret så att hönsen inte fick panik. Det kallades för att plocka höns. Man tog deras ben, 3 i ena handen 2 i andra handen och stoppade de i öppningen av lådan. 4 gånger 5 höns tills lådan var fullt. 20 höns i varje låda fast då fick man pressa in de sista. Vi bröt säkert många fjäder och ben då. I stallet fanns 10-tusentals höns och till slutet blev det äkligt för då fick man ofta döda och ruttna höns som satt inklämda mot väggarna fast de lät man ligga kvar. Det gick en automatisk foderskena rund i stallet men de höns som inte kom fram fick svälta ihjäl. Efter några timmar tändes ljuset och då såg man alla döda höns som fanns kvar.

Det var bra betalt och en uppskattad extrainkomst för oss ungdomar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

E-l-vira
2013-05-07 14:23
#4

#3 Fick du mardrömmar? Fy fasen.

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Alexej
2013-05-07 21:28
#5

Då tyckte jag det var helt normalt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

luckydragonriderkin
2013-05-08 22:20
#6

Usch!!! Om kött inte hade vart så gott hade jag blivit vegetarian! >:O

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Annons:
Smullis
2013-05-08 23:34
#7

Åh nej 😢 Fruktansvärt..

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

E-l-vira
2013-05-09 19:55
#8

#6 Hur mycket vegetariskt har du provat? 😉

Medarbetare på klickerträning.ifokus

luckydragonriderkin
2013-05-09 23:16
#9

#6 jag har provat mycket vegetariskt och det är supergott men kött är också gott :/ och min familj äter kött och vi fiskar mycket så jag kan inte bli veg. Det funkar liksom inte

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

E-l-vira
2013-05-10 13:25
#10

#9 Man kan ju göra mycket utan att bli heltidsvegetarian, bjuda familjen på en vegetarisk måltid, önska köttfria måndagar, välja att äta vegetariskt i skolan m.m. Bara förslag 🙂

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Upp till toppen
Annons: