Annons:
Etikettallmänt
Läst 1872 ggr
Alexej
5/5/13, 9:43 AM

Trenden att inte ha husdjur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det verkligen så? Har läst på flera sajter att enligt olika studier väljer allt fler bort att ha ett husdjur hemma.
Vad beror det på? Förr var drömmen ett hus, 2 barn, Volvo och en labrador och gärna en katt i soffan.

Jag känner flera som inte vill ha ett husdjur. Förklaringar är oftast: Det blir bara extraarbete, hår överallt, äkliga kattlådor, man kan inte åka bort, allergier. Man vill inte ha den nya soffan sönderklöst och det är inte kul att gå ut med hunden när man är trött och det är kallt och regnar. Smådjur bara stökar till, bajsar överallt och är tråkiga att ha i längden.

Går trenden verkligen att vi inte vill ha husdjur längre?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Alexej
5/5/13, 10:33 AM
#1

Jag skulle faktiskt vilja minska på antalet djur här. Är också trött på all katthår och sönderklösta möbler och tapeter. Men så länge det finns djur i nöd och ett överskott på katter finns inte chansen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[_hsleiufhbtv]
5/5/13, 11:46 AM
#2

Jag älskar djur och skull gärna ha ännu fler än dom jag har, men eftersom jag anser att en äkta djurvän inte har några djur kommer jag i fortsättningen endast köpa omplaceringsdjur för att inte stödja djuruppfödningar :)

veggie4every1
5/5/13, 12:44 PM
#3

Konsumenterna styr och djuren är varor och mindre efterfrågan är inte negativt.

Men eftersom människors skäl endast är själviska så tror jag inte att det kommer att ha så stor påverkan i längden.

Om anledningen hade varit att de insåg att det var fel att "hålla" någon i ofrihet för sitt eget nöje, då skulle jag hoppat jämfota av glädje.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Honestyisdead
5/6/13, 11:43 AM
#4

Jag har valt att inte ha fler djur.
Älskar djur, men jag tycker det är skönt att slippa vara bunden och slippa sorgen efter djuren när dom går bort.

Nu behöver jag bara ta ansvar för mig och min partner och det är skönt.

[Emma--]
5/6/13, 11:52 AM
#5

Tycker det verkar öka att många vill resa och se sig runt och prioriterar annat än just djur. 
Man blir väldigt låst när man har djur.

Dom som resonerar som i #0 tror jag det är större risk att det slutar med omplacering om dom skaffar djur. Så då är det ju bara bra om dom istället väljer bort helt.

Nilam
5/6/13, 7:04 PM
#6

Jag röstade på att jag vill ha fler djur, men innebär inte alls att jag vill ha ett zoo hemma, utan att vi skulle vilja ha en hund. Tycker om att ha något enstaka djur, men inte så mycket att jag inte har tid för mig själv.

Annons:
Imasy
5/7/13, 11:38 AM
#7

Hade jag pengarna så skulle jag köpa mig en liten lantgård, kunna ha lite höns som sprätter runt och en cool get som äter upp gräsmattan ;)

Just nu har ju jag små barn, och visst kan det vara lite trixit att få det att gå ihop med tiden, att den ska räcka till både djur och barn. Men å andra sidan så har väl djuren varit lite mer av ett intresse, det har inte "bara varit" en katt som finns i vårt hem.

Jag vill också ut och resa, och nu när jag har körkort åker vi en hel massa, mest på utflykter för barnens skull. Men det finns ju faktiskt alltid möjligheten att skaffa hund och/eller kattvakt om man ska vara borta längre. Dessutom verkar väl pensionaten bli fler och fler.

Och jag tycker att det är svårt att motivera att man inte har råd med en veckas pensionat åt hunden/katten om man kan pynta 50.000 kr för en vecka på mallis med familjen. Den kostnaden blir ju bara en fis i rymden till vad övriga resan kostar.

Silvestris
5/8/13, 2:16 PM
#8

Jag är uppvuxen med hundar, katter, fåglar och fiskar och jag har aldrig upplevt någon bundenhet av att ha djur. Man får skapa goda kontakter med grannar som man be om hjälp. Jag vaktar grannens katter och de vaktar mina. Eller jag vattnar blommor och lägger undan posten, de vaktar katter.

Däremot tror jag nog att det kan vara lätt att få uppfattningen att man blir väldigt bunden om man 1. inte har växt upp med djur 2. helt enkelt inte har det sociala nätverk som behövs för att kunna köra "tjänster och gentjänster".

Hur många gånger har jag inte hört "men vad ska jag göra med katten när vi åker på semester". Ja, har man inte någon som kan hjälpa en får man räkna in kattpensionat i semesterbudgeten.

Alexej
5/8/13, 3:04 PM
#9

Jag läste på något forum en gång där en berättade att hon omplacerade/kastade ut katten innan semestern för att skaffa sig en ny på hösten. Hon tyckte att pensionater var för dyra. Och en annan skrev att de gjorde likadant. De skämdes inte ens utan tyckte det var helt normalt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Afturelding
5/8/13, 3:12 PM
#10

#9 Men herregud. Sådana människor det finns. 

Jag skulle gärna vilja ha fler djur i framtiden, men just nu är det precis lagom med två katter :) Vi har trots allt bara 40 kvm. Vi har i princip aldrig problem med att åka bort, de kan oftast följa med, och annars har vi bekanta här i närheten som kan se till dem ett par gånger om dagen.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

UlrikaD
5/8/13, 3:12 PM
#11

Tyvärr verkar ju "skrönan" att katter är ju rovdjur och vilda från början så de klarar sig utmärkt på egen tass vara svår att ta död på.

Svårare än att ta död på katterna iallafall.

De flesta som slänger ut katterna tror på fullt allvar att katten lever lattjo lajban i skogen och mår jättebra.

Fidelia
5/8/13, 4:55 PM
#12

Jag har både katt, hundar och hästar. Har man ett djur kan man lika gärna ha fler. Man blir inte mer bunden av flera.

Däremot kan jag litegrann använda argumenten ovan till varför jag valt att inte skaffa barn 😉 Djuren klarar sig själva några timmar om dagen så jag kan få min egentid.

viktoria91
5/8/13, 6:55 PM
#13

En liv utan barn ser jag gärna med djur? Never!

Annons:
carlas
5/8/13, 11:48 PM
#14

#12 Poäng där 😉, liksom #13

Skulle inte vilja leva utan KATT. Men visst, bundet är det (och jag pallar inte för att låsa in dem på katthem och litar inte tillräckligt på släkt, vänner el grannar - är kattvakt hos dom istället). Och allra mest är det så att det finns så många i nöd … Annars skulle jag nog faktiskt kunna tänka mig att ta en liten katt-paus, ngn gång i livet, igen. Men bara en paus. Så valde alternativ 4, "skulle gärna ha flera", för det är så många flera som behöver hem. Klart att de ger tusenfalt igen också! 🐱

Alenzi
5/9/13, 10:55 AM
#15

Det har blivit så, att vi inte har några djur hemma. Först var det galet jobbigt, nu börjar vi tycka att det är riktigt skönt. Vår lilla dotter räcker gott <3


vevve89
5/9/13, 10:59 AM
#16

Jag vill ha fler djur, samtidigt är jag nöjd med de jag har just nu. Och har inte tiden till fler nu. Så det får vänta men i framtiden vill jag ha fler djur.

Peppe
5/9/13, 11:00 AM
#17

Har många djur men skulle nog kunna tänka mig att minska ner lite, t ex vara utan hund och bara ha katt o häst. Dock inte göra mig av med utan snarare inte skaffa nya när dessa går bort. om typ 10 år 😉

men helt utan djur? nej aldrig.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Fridaaaa
5/9/13, 12:22 PM
#18

Jag har flertal djur men hade gärna velat ha fler om jag hade haft mer tid och bättre ekonomi. Men är även nöjd med mina djur som jag har.
Ett liv utan djur, är inget liv för mig.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fenix_Chicci
5/12/13, 1:40 AM
#19

Jag har flera djur och skulle vilja ha fler om jag hade tid och pengar. Men just nu får det räcka.

Men trenden att inte ha djur ser jag faktiskt som något positivt. Jag själv skulle aldrig kunna tänka mig ett liv utan djur och kompromissar gärna för deras skull. Men tycker det är bra att intresset minskar för då kanske färre djur slipper lida för att folk skaffar djur som slit och släng och mer tänker igenom om de har tid, lust och pengar att ha djur.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

viktoria91
5/12/13, 6:33 AM
#20

Ett liv utan djur är inget liv, det är ett lidande.;-)

Annons:
Jessicahagstrom94
5/12/13, 7:04 PM
#21

Folk får tycka vad dom vill men jag tänker aldrig leva utan djur hemma. :) ja, det blir päls/lådor som ska mockas/promenader dagligen/akvarier eller terrarier att sköta och allt som har med alla djur att göra, men hur tråkigt är det inte att INTE ha djur hemma? vad gör folk om dagarna..? 

Älskar man djuret är det väl inte så fruktansvärt jobbigt att sköta om det heller. :)

hos min mamma finns 2 katter, 1 kanin och 3 akvarier och hos min pappa finns 2 katter, jag skulle helt klart vilja ha fler djur speciellt hos min pappa, något litet, helst av allt degusar.. tycker det känns lite tomt med enbart 2 katter där.

tycker inte att det är negativt att folk väljer bort husdjur, snarare bättre eftersom alla människor inte kan ta hand om djur.. och inser man det själv innan man skaffar djuren är det ju bara bra.

viktoria91
5/12/13, 7:42 PM
#22

#21 Jag undrar också vad folk utan djur gör hela dagarna, och vad lägger dem pengar på?:-P

Fridaaaa
5/12/13, 8:03 PM
#23

#21 Samma här! Är uppväxt med djur sedan jag föddes och alltid haft djur, kan inte tänka mig ett liv utan djur, fy vad trist det hade varit i mina ögon 😛

Undrar med vad de gör om dagarna, de måste ju ha andra hobby som tar mycket tid, eller jobbar de mycket och så kanske? 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kimji
5/12/13, 8:10 PM
#24

Jag kan nog tycka att det vore bra med ett samhälle där inte fullt så många äger djur. Jag har ingen sympati för er som är emot allt djurägande men om djurägandet blev en mindre självklar del av "svenssonlivet" kanske folk tog ägandet på lite större allvar.

Själv skulle jag aldrig kunna leva utan djur i längden även om jag just nu är utan.

Jessicahagstrom94
5/12/13, 8:22 PM
#25

#22 Ja precis! Fast å andra sidan, vad mycket pengar de kan spara!🤔

#23 Något lär de ju göra iallafall, tänk att sitta hemma hela dagarna utan djur? Nämen fy! haha :D

viktoria91
5/12/13, 8:28 PM
#26

#25 Sant, men gud så trist "liv"!;-)

Fridaaaa
5/12/13, 8:39 PM
#27

#25 Nej det hade verkligen inte varit roligt 😛
Jag tror att de som inte har djur, lägger det på annat istället, så tror inte många som är djurlösa har mer pengar över till sparande, beror på vad man prioriterar osv 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Jessicahagstrom94
5/12/13, 8:42 PM
#28

#26 Ja, jag vill inte testa på det livet! ;)

#27 Sant! de lägger ju säkert pengar på sånt som vi med djur får vara snål med vissa månader när vi behöver besöka t.ex. veterinär :)

[Mustangcab]
5/12/13, 8:46 PM
#29

Det finns människor som inte har råd att ha djur, de ska inte heller ha några. Så finns det människor som inte vill ha djur som ett par av mina grannar som köpte ett marsvin till sin dotter för  en hisklig massa år sen. Men dottern tyckte att det var jobbigt att göra rent buren varje dag så de fann ett annar hem till marsvinet.

Eller min grannar som  hade katt när barnen var små men när de flyttat och katten dött så har de inte skaffat någon ny då de vill ut och resa istället. Däremot så har barnen skaffat både barn och katt😃

Niiinah92
5/12/13, 8:55 PM
#30

Testar på emellanåt att vara "djurlös" då mina två katter stannar hos mina föräldrar men känner mig bara halv utan dem. Har turen att mina katter stormtrivs hos mina föräldrar så jag är inte helt låst vid hemmet.

Egentligen skulle jag vilja ha en tid utan djur i framtiden om så bara något år så jag kunde göra alla de där resorna jag alltid velat men med tanke på alla hemlösa katter och andra djur i nöd så lär det med stor sannolikhet aldrig att hända, dessutom räknar jag med att ha mina missar minst femton år till och då har jag förhoppningsvis barn oxå så då fungerar ändå inte mina res-och rädda världen planer 😉 

Förstår lättnaden i att inte ha djur men med tanke på allt de ger tillbaka så är de värda det och mer därtill.

Upp till toppen
Annons: