Annons:
Etikettlantbruksdjur
Läst 4059 ggr
Persifone
5/3/13, 12:25 PM

Nötköttet är den största miljöboven.

I måndags släppte IVL Svenska Miljöinstitutet nya rapporter som visar att närodlat kött inte är så miljövänligt trots allt.

Länk till artikeln 

Länk till rapporten

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
Alexej
5/4/13, 8:48 AM
#1

– Debatten om klimatsmart mat har varit felfokuserad, vilket lett till att många konsumenter idag tror att närodlat alltid är det klimatsmartaste valet. Men vår undersökning visar att transportavståndet egentligen kan ha ganska liten betydelse, säger Stefan Åström, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

En betydligt större utsläppsminskning får man däremot då nötkött byts ut mot vegetariska alternativ i matkassarna. Allra lägst utsläpp har matkassen innehållande säsongsanpassad vegetarisk mat.

------------

Har aldrig fattat varför det görs så mycket reklam för närproducerade livsmedel tex på marknader. Närproducerad kan vara värsta besprutade grönsaker eller massproducerad kött.

--------------

Att äta mindre nötkött är den enskilt mest kraftfulla åtgärden. Om den största delen av nötköttet byts ut mot annat kött, kan utsläppen komma ner till cirka 0,7 ton. Detta i ett scenario där vi alltså äter 50 procent mer kött än i dag. Ännu större utsläppsminskningar nås om kött, ost och mjölk ersätts av vegetabilier, i det fallet blir utsläppen så låga som knappt 0,3 ton.

Men större utsläpp kommer direkt från djuren och inte från transporten. Koldioxidutsläppen från mattransporter och traktorer bidrar också till klimatförändringarna, men för nötkött utgör de bara 10 procent av klimatbelastningen. Utsläpp av ett kilo metan eller lustgas har en större klimatpåverkan än utsläpp av ett kilo koldioxid.

Huvudorsakerna är att växthusgasen metan bildas i nötboskaps och fårs magar och i gödselstackar, samt lustgas från gödslad mark.

För att kunna jämföra utsläppen räknas de därför om till motsvarande mängd koldioxid. Nötkött ger totalt upphov till utsläpp motsvarande omkring 26 kg koldioxid per kg kött, kyckling runt 3 kg, och spannmål och baljväxter omkring 0,5 kg per kg tillagad produkt.

Att äta mindre nötkött är den enskilt mest kraftfulla åtgärden. Om den största delen av nötköttet byts ut mot annat kött, kan utsläppen komma ner till cirka 0,7 ton. Detta i ett scenario där vi alltså äter 50 procent mer kött än i dag. Ännu större utsläppsminskningar nås om kött, ost och mjölk ersätts av vegetabilier, i det fallet blir utsläppen så låga som knappt 0,3 ton.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lina Strindlund
7/1/13, 8:39 PM
#2

Ät mer grönsaker, bönor och linser, istället för kött! Min faster som ätit kött hela sitt liv, har nu pga. mig börjat äta mer linser, bönor och grönsaker och hon fick e starkt positiv reaktion! Hennes mage fungerar mkt bättre säger hon. Och hon tycker att djuren behandlas så illa så hon äter i princip aldrig kyckling eller griskött längre! 😎


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

HellviHumle
7/2/13, 9:43 AM
#3

De gaser som idisslarna ger upphov till, är samma som den de ätit upp i form av växter, dvs den koldioxid som växterna lagrat med hjälp av fotosyntesen. Om idisslarna inte äter upp växterna, så kommer de vissna ner, förmultna och ge upphov till, i princip, samma mängder gas.
 Det som tillkommer är givetvis all användning av fossilt bränsle, viket  ger ett verkligt nettotillskott av växthusgaser. 

HH

[Mustangcab]
7/2/13, 3:26 PM
#5

Vi kan kanske börja med att slakta alla kor i i Indien de ska ändå inte ätas upp.

Hur har du tänkt dig att få något att växa utan att gödsla det? Ja visst ja det finns konstgödning som är sååå nyttig.😃

Persifone
7/2/13, 4:53 PM
#6

#5 Kor i Indien slaktas för sitt skinn, eller på vissa ställen i Indien dit ett flertal transporteras.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
[Mustangcab]
7/2/13, 6:50 PM
#7

Heliga i kor i Indien

http://sv.wikipedia.org/wiki/Helig_ko 

Det är inte så mycket att läsa kan jag tillägga men väl värt att göra det.

Kor säljs tll muslimer eller kastlösa där de slaktas, hurvida de äts upp eller inte är ej klart men de används till skinn. Men en del bönder vägrar  att göra sig av med sina kor och låter dem självdö.

Persifone
7/2/13, 7:30 PM
#8

Jag vet mycket väl att de är heliga.

"Indien är en av de fem största producenterna i världen av djurhudar med en produktion av 400.000 ton under 2009."

Kan läsas här

Läder är också på tredje plats över mest exporterade varor från Indien.

Har för mig detta var med i dokumentären Earthlings.

Kolla denna

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Mustangcab]
7/2/13, 7:54 PM
#9

# 8 Ursäkta men har du läst min länk?

HellviHumle
7/2/13, 8:36 PM
#10

Om vi nu antar att vi inte föder upp några djur, vad är det då tänkt att man ska ha på kroppen och fötterna? 

HH

Persifone
7/2/13, 10:02 PM
#11

#9 Jag har läst din wikipedialänk, var lite snabb när jag läste igenom ditt inlägg dock (skyller också på en avdankad Android) så jag håller med, importera resterna från korna i Indien o käka upp :-) Åter till trådens ämne!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Mustangcab]
7/2/13, 11:03 PM
#12

# 10 Skor av syntet gjorda på olja😃

HellviHumle
7/2/13, 11:31 PM
#13

#12 Jag är rädd för det. Och syntetfiber i kläderna?

HH

Annons:
Persifone
7/3/13, 12:12 AM
#14

Intressant ämne, starta gärna en ny tråd om det! Nu är det slut med O.T!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

HellviHumle
7/3/13, 10:41 AM
#15

Ja, det kan jag göra. 

*Redigerat av moderator*

Frågor angående sajtens upplägg tas via PM.

/veggie4every1

Upp till toppen
Annons: