Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 2937 ggr
veggie4every1
4/26/13, 10:23 PM

Djur är tänkande och kännande individer

För bara ett litet tag sedan fastställde man att fiskar faktiskt kunde känna smärta!

Blev någon verkligen förvånad? Bör man inte se det som uppenbart att ett levande djur kan känna smärta? Tydligen inte.

Kanske blir man lika förvånad om man upptäcker att djur som har en hjärna kan tänka framåt och bakåt i tiden.

Djurens hjärna kanske inte fungerar på exakt samma sätt som vår och fungerar säkert väldigt individuellt mellan arterna. Vi vet faktiskt väldigt lite om hur djur egentligen tänker.

En del är övertygade om att djur inte har förmåga att tänka framåt eller bakåt i tiden. Ingen kan fråga djuren hur de tänker eftersom vi inte talar deras språk.

Men på senare år har forskning visat att vissa människoapor, en del fåglar och även andra arter kan tänka både framåt och bakåt i tiden.

Varför skulle de inte kunna det?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Alexej
4/27/13, 9:23 AM
#1

Tror att vi alla vet det egentligen men är väldigt bra på att blunda. Folk ignorerar att de fina köttförpackningar på ICA kommer från levande djur som oftast har levt ett fruktansvärd liv.

Tom växter har känslor och minnen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

veggie4every1
4/27/13, 5:32 PM
#2

Men växter har inga hjärnor och man kan ju inte jämföra exempelvis att kasta en korg med äpplen med att kasta en korg med kattungar i soptunnan.

Äpplen är inte jämförbara med kattungar.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cragan
4/27/13, 5:56 PM
#3

#2 är du säker på det deras nervnätverk kan ju visa sig ha en liknande funktion som våra fettklumpar med nervbanor

veggie4every1
4/27/13, 8:49 PM
#4

#3 Ja, det är jag.

Men i den här tråden vill jag diskutera djurens förmåga att tänka, inte växters.

Tror du att djuren kan planera framåt och tänka bakåt i tiden?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cragan
4/27/13, 9:12 PM
#5

nej

kan inte se hur dom skulle gangnas av den förmågan rent evuloutionärt att vi kan det ens är nog mesta dels bara en slump som råkade bli o som bibehållas via avel (mänsklighetens avelsgrupp var ju inte så stor till o börja med)

veggie4every1
4/28/13, 12:07 AM
#6

#5 Men du tror väl att djur har minne i alla fall? Om man tänker på att man kan lära dom saker och att de minns vad de lärt sig.

För att minnas måste man ju tänka bakåt. Kanske inte exakt som vi tänker bakåt, men ändå.

Om man kan tänka bakåt, varför skulle man då inte kunna tänka framåt?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Cragan
4/28/13, 12:33 AM
#7

#6 minne har djur men att dra det till att dom sitter o planerar framtiden det är att dra det lite väl långt i mina ögon  dom flesta djur lever i nuet dåtid o framtid är inget att ödsla tid på. 

ta elefanter dom går långa sträckor varje år o ofta samma spår som tidigare då dom vet att det finns vatten/mat längs dom sträckor,men dom funderar inte är det dags o gå till det där stället om en vecka utan dom känner/hör luktar sig till förändringar som triggar flytt betendet. 

dom har även intresanta betenden vid ben från andra elefanter (kommer inte ihåg om det gäller alla elefant ben eller bara ben från gruppen) som forskare inte lyckats tyda men finns olika teorier kring betendet (vara av vissa stöder din tes om att djur eller iaf elefanter är tänkande djur) är även ett av ytterst få djur forskare har sett ett sådant betende hos

gnu är ett annat djur som färdas enorma sträckor varje år dom betar på ett ställe tills något triggar flytt betendet då vandrar dom till nästa område,  en gnu bryr sig inte nämnvärt över att gnun brevid dem blir taget av ett rovdjur dom tar sig där i från så fort som möjligt sen ser man inget mer på dem att något har hänt.

Alexej
4/28/13, 8:08 AM
#8

#7 Ja, det finns väldigt intressanta naturprogrammer. Djur och deras beteende är facinerande.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[_hsleiufhbtv]
4/28/13, 8:38 AM
#9

Jag tror också att djur kan tänka och ha minne. Men en sak som slog mig är guldfisken, är det inte så att den bara minns en dag bakåt av sitt liv?

veggie4every1
4/28/13, 2:30 PM
#10

Man har fastställt att guldfiskar kan minnas minst tre månader bakåt i tiden.

Men jag skulle tro minnet är mycket längre än så. Jag har hört talas om fiskar (ciklider) som visar samma intelligensnivå som ett femårigt barn.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Nightcat]
4/28/13, 4:18 PM
#11

När min hund har varit duktig och ska få belöning går vi till godis skåpet där finns en låda full men olika ben och godis. Ibland finns där ett 20 tal olika sorter. Sen får min hund välja vilken hon vill ha. Hon väljer oftast olika men man märker att det finns några hon gillar lite bättre. Ibland så nosar hon lite och ställer sig och funderar innan hon väljer.                   

Är det inte att tänka så vet jag inte vad 😛

[_hsleiufhbtv]
4/28/13, 8:29 PM
#12

#10 tänkte nästan det. En dag känns katastrofalt lite. Men en sak slog mig nyss. Om djur nu "inte kan minnas", hur kommer det sig då att djur kan minnas att dom tex blivit slagna osv? Hur lång tid tillbaks det än är. Bara det tycker jag är bevis nog på att djur minns.

Persifone
4/28/13, 9:01 PM
#13

Likadant när det är som att djur (hund i det här fallet) lär sig klockan. När jag började jobba natt, så skällde tjejen när jag kom hem på morgonen, andra morgonen gick hon till dörren när hon hörde att jag kom. Tredje morgonen satt hon och väntade vid dörren för hon visste att vi skulle gå ut när jag kom hem. Helt otroligt vad dem lär sig fort!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
veggie4every1
4/28/13, 9:42 PM
#14

Haha, jaa, dom minns 🙂

Jag tror nog ändå att de flesta är ganska överens att djur minns. Men för att minnas måste de ju kunna tänka bakåt. Då tycker jag är det vore konstigt om det stannade vid det. Jag menar att de bara kunde tänka bakåt och nutid, men inte framåt.

Jag tycker det är logiskt att anta att de även kan tänka framåt. Det har gjorts en studie på kycklingar (eller om det var hönor) där man konstaterade utan tvekan att de kunde planera framåt i tiden.

Jag tror det finns massor att upptäcka om djurens intelligens och tankeförmåga 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Alexej
4/29/13, 8:38 AM
#15

Läste en gång om blommor där en person kom in varje dag och brände deras blad med en tändare. Det slutade med att blommorna krullade ihop sina blad och försökte skydda sig bara när just den personen kom in eller om de hörde klicket från tändaren.

Och det finns många studier som visar att om man pratar med sina växter när man vattnar de växer de mycket bättre än om man tiger hela tiden. Så om växter har minnen och reaktioner då har djur det ännu mer.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

veggie4every1
4/29/13, 7:12 PM
#16

#15 Ja, jag förstår hur du tänker. Grejen är den att många köttätare rättfärdigar sitt djurutnyttjande med att växter också har känslor.

Det är lite av en klassiker 😃

Människor menar att veganer är lika grymma som köttätare för de äter ju kännande växter…

Det här att växter känner eller tänker blir något som de gärna gömmer sig bakom. Men växternas känslor kan givetvis inte alls jämföras med djurens, lika lite som man kan jämföra växters känslor med människors känslor.

Men jag förstår absolut din poäng 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Alexej
4/30/13, 8:52 AM
#17

Den stora skillnaden är väl att djuren behöver äta växter för att överleva men vi människor klarar oss bra utan djurkött.

Jag plockar t ex aldrig blommor i min trädgård för jag tror att de hellre vill växa och leva där de är och inte dö i en vas inne hos mig.

Jag pratar med ogräs och tycker lite synd om de när jag måste drar ut de eller klippa av grenar men jag gör så lite ingrepp som möjligt.

Allting handlar om respekt och nödvändigheten att ändra eller dödar någon eller något.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: