Annons:
Etikettmyndigheter-polisen
Läst 7810 ggr
Persifone
2013-04-18 10:46

Övergiven hund

http://na.se/nyheter/orebro/1.2039866-overgivna-pelle-riskerar-att-skjutas

Hittade den här länken, om en föredetta gatuhund från Rumänien.

Hur tycker ni man ska gå till väga i detta och i liknande fall?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
Persifone
2013-04-18 10:50
#1

"En man i en annan del av Örebro adopterade honom till Sverige genom organisationen Hundhjälpen - men låtsas nu av okänd anledning inte längre om sin hund. "

Helt fruktansvärt, borde inte det ge något straff för djurplågeri eller liknande?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Lamina
2013-04-18 10:54
#2

Suck, varför ska länsstyrelsen alltid skjuta alla djur som råkat ha oturen att bli övergivna. Är det verkligen lösningen på allt..? 😡

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Alexej
2013-04-18 11:04
#3

Finns en artikel till. Hundhjälpen vill fånga in hunden. Polisen brukar varken ha kunskaper eller hjälpmedel att fånga in djur. Hoppas hunden får snabbt bra hjälp och ett kunnigt hem.

http://na.se/nyheter/orebro/1.2041051--vi-kan-fanga-in-pelle-

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

VildaVittra
2013-04-18 11:05
#4

Det bästa för hunden är nog att få sluta sina dagar. Förhoppningsvis upphör importen av skygga hundar från utlandet någongång.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Alexej
2013-04-18 11:21
#5

Varför ska en frisk hund avlivas? Hunden har visat att den har en stark överlevnadsvilja och har säkert varit hanterbar tidigare. Med rätt hem kan hunden snabbt får förtroende till människor tillbaka.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

VildaVittra
2013-04-18 11:34
#6

#5 Gatuhundar har inte haft ett förtroende för människor att förlora från första början, så det är i så fall att börja från början med en helt människoovan hund. Jag har själv varit involverad i sådana fall där de rymt, 

När de sitter lugna på kennlarna är det inte för att de är tillfreds utan helt enkelt att de stängt av hjärnan.

När jag ser att folk funderar på att köpa en sådan hund rekommenderar jag dem alltid att flyga ner och se hunden IRL samt ta den till en oberoende veterinär. Då har de en chans  att se va det är de köper, för massor av dessa hundar har visat sig vara skadade eller sjuka trots veterinärintyget som föreningen skickat med sagt att hunden är frisk.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Alexej
2013-04-18 11:37
#7

#6 Men är det anledning att avliva en frisk hund som visar överlevnadsvilja? Ska den inte ens få en chans enligt dig?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

VildaVittra
2013-04-18 11:44
#8

#7 Visa mig ett djur utan livsvilja.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cragan
2013-04-18 11:59
#9

pelle ska nu leva 1v till så dom kan jaga han med bedövnings gevär  sen blir det dags för skyddsjägarn när det inte funkar.

finns säkert dom som skulle kunna ta hand om hunden bra men dom med den kunskapen brukar inte ställa upp

Persifone
2013-04-18 15:23
#10

Vet inte om jag tycker om tanken på att importera "gatuhundar" från utlandet. Borde det vara okej eller inte?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Lamina
2013-04-18 15:45
#11

Det är ju egentligen lite OT. Men jag tycker personligen att det borde vara OK. OM det finns någon som kollar att organisationerna som gör det sköter sig. Tyvärr har jag sett många skräckhistorier om importer från utlandet, och det gör mig negativt inställ till hela den grejen. Men jag tror att det kan skötas på ett bra sätt också.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

carlas
2013-04-18 17:30
#12

#9 Läser man artikeln som länkas till i #3 så framgår ju att det finns folk med kunskap som ställer upp för Pelle, nämligen inom Hundhjälpen. De motarbetas dock av länsstyrelse och polis. Upphör det senare så ska det säkert ordna sig fint för f d gatuhunden Pelle. Hoppas!

#8 Det var en märklig kommentar. Är det själva livsviljan som motiverar avlivandet av friska djur nu?

Cragan
2013-04-18 17:51
#13

#12 jag valde o läsa dagens tidning ist för länken är i mina hemtrakter.

med det som är nu är att dom ska smyga o försöka skjuta med bedövnings pil o dom har 1v på sig sen går ärendet över till kommunens skyddsjägare.

Annons:
carlas
2013-04-19 00:59
#14

#13 jo det är ju det som är fel! Länsstyrelsen sätter tidspress. Och polisen låter inte kunnigt folk sköta infångandet, pga lst:s tidspress. Hundhjälpen behöver mer tid, och möjlighet att göra det på sitt sätt. Nu arbetar man med en större hage för infångandet. Men det tar TID, att stegvis vänja hunden. Kontraproduktivt att stressa både djur och människor. Då kan det bara gå på ett sätt, åt helvete - för Pelle alltså. Är det det myndigheter önskar. Framgår av artikel/artiklar.

Lamina
2013-04-19 01:11
#15

Lst är inte ett dugg intresserade av djurs välmående, utan vill bara röja dom ur vägen på ett för dom så smärtfritt sätt som möjligt. Och det gäller alla djur, med eller utan ägare. Det har jag fått lära mig både av personliga erfarenheter och andras berättelser.

Kan dom inte röja undan djuren i skymundan så låtsas dom vara tillmötesgående, till en viss gräns. Det är ett spel för galleriet. Kan dom inte åtgärda problemet på ett för dom smärtfritt sätt försöker dom sopa det under mattan.

Hur många djur får inte lida för att dom ignorerar problemet? Hur många får inte sätta livet till för att dom vill röja undan problemet utan alltför stor ansträngning? Hur många blir inte oskyldigt utdömda bara för att dom är för stolta att erkänna att dom inte har kunskapen?

Jag har tyvärr noll förtroende för lst. Jag skulle inte anförtro dom en guppy, ens för en dag. 😡

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

vallhund
2013-04-19 01:49
#16

Adoptionsorganisationer borde förbjudas, deras inkompetens leder till stort lidande för de hundar som de tror att de räddar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Alexej
2013-04-19 07:48
#17

Det finns väldigt många seriösa organisationer som verkligen bryr sig om hundarna, deras hälsa och de nya ägare.

Hundarna i utlandet lever ofta under hemska förhållande och det finns några få människor som ställer upp där och gör allt för att rädda hundarna. En del går till Sverige, många till Tyskland (för där finns det många djurskyddsföreningar som är aktiva i utlandet) men de flesta stannar kvar i sina länder och blir kastrerade och omhändertagen.

Jag tycker det är underbart att det finns folk som ser längre än några gränser för att hjälpa andra djur. Djuren behöver oss överallt, inte bara i Sverige. Och det är väl upp till var och en att vilja hjälpa eller inte.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

VildaVittra
2013-04-19 08:13
#18

#17 De seriösa organisationerna som skickar hundar till Sverige går lätt att räkna på en halv hand, tyvärr är flertalet sådana som ska rädda alla hur skadade eller sjuka hundarna än är. Sen sätter dom ut bilder på nätet om att de behöver pengar till dom (sin egen ficka?).

Nej, fy. Djurplågeri på hög nivå.

Många av dessa organisationer berättar ju inte ens för köparna att de måste testa för leishmania med jämna mellanrum även om hunden testat negativt innan de lämnade landet.

Visst får man hjälpa gatuhundar om man vill, går alldeles utmärkt att skänka pengar till härbärgen som inte exporterar hundar till utlandet. Då räcker slanten vansinnigt långt också, då exportkostnaderna inte behöver betalas.

#14 Hur många djur ska hunden hinna skada innan de fått in den? Skogarna är fulla av djurungar nu, är deras liv inget värt? För jag kan garantera dig att hunden definitivt kommer att jaga byten.

#12 Vad i kommentaren förstod du inte? Du kanske missade att jag svarade Alexejs fråga om det var rätt att avliva djur med livsvilja. För skulle man inte få göra det så skulle väldigt många djur dö långt utdraget och smärtsamt.

Angående att de skulle få mer tid för att fånga in den, visst, ska dom ha det varje gång den rymmer då eller? Vi kan ju ta praktexemplet Soraya, som rymde fler gånger än vad som stod i pressen (flera tystades ner).

Nej, skygga gatuhundar är inget vi behöver i Sverige.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Alexej
2013-04-19 08:53
#19

Min nästa hund blir förhoppningsvis en räddad hund från utlandet. Jag ger pengar till en shelter i Grekland där det finns 250 upphittade hundar och som får stöd genom tyska djurvänner till mig både på plats och genom förmedling.

Eländet för gatuhundar i andra länder är stort och det känns bra att kunna hjälpa.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

VildaVittra
2013-04-19 09:29
#20

#19 Då behöver du den här länken: http://binnermark.magix.net/website/

Det är den enda veterinären i Sverige som behandlar leishmania. Varje prov kostar ca 800 kronor och ska göras med ett års mellanrum.

Eller så tar du kontakt med ett svenskt härbeärge istället, de är också överfulla.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Nilam
2013-04-19 09:52
#21

Jag håller med #18. Dessa organisationer är en blandning av "bovar" och naiva. Vi har massor med hundar i Sverige som bor i hundstall eller blir avlivade därför ingen vill ha dem. Importerade gatuhundar gör bara den saken värre. Dessa  svenska hundar var uppväxta med människor och längtar efter ett hem, gatuhundarna har sedan länge glömt hur man lever med människor och därför är dessa svåra att ta in sitt hem. Många av dem må vara godhjärtade av naturen, men att vi fångar in dem och tvingar dem till att anpassa sig till en ny livsstil innebär inte att vi gör dem lyckliga. Vi kan göra mer för dessa hundar med pengarna dem får in, om vi inte slösar bort det på importer. Vill vi verkligen skapa samma situation här som i dessa länder, där hundar tvingas leva på gatan och bli förvildade?

När det gäller denna hund så fattar jag inte, om de nu verkligen vill fånga in den, varför de inte tog hjälp av en erfaren jägare? Snårig terräng är inget problem för dem.

"I förrgår kunde vi berätta att idén med bedövningspil är nedlagd. Det var ingen veterinär som ville försöka söva Pelle med en pil. De ansåg att terrängen där hunden rör sig var för snårig."

http://na.se/nyheter/orebro/1.2046466-ny-plan-sa-ska-pelle-fangas-in

Alexej
2013-04-19 16:47
#22

Vi har slutad med omplaceringar av hundar för det var nästan bara problemhundar som inte ens gick mer att sälja på Blocket. Helt förstörda hundar som kräver verkligen ett hundkunnigt hem. Och ansvaret med bra omplaceringar blev för stort.

Däremot har jag träffad flera importerade hundar, friska, trevliga och kärleksfulla.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

carlas
2013-04-20 02:36
#23

#21 Ja just det. Detta refereras till även i artikel enl #3 + #12 + #14 - att ingen veterinär vill medverka till att söva med pil. Resten av den artikel du refererar till i #21 lyder dock:

_Hundhjälpen har nu i stället satt upp en slags hage i skogspartiet. Mat läggs nu ut runt hagen så hunden ska vänja sig och förhoppningsvis gå in där till slut. – Det är ett förvildat djur och då måste man ha tålamod, säger Caroline Berggren, Hundhjälpens ordförande.
__– Först i kväll tror vi att hunden kanske går in i hagen, om den över huvud taget gör det.
_Men Caroline Berggren har ändå förhoppningen att de ska kunna fånga in hunden. Hon är också tacksam för allt stöd och hjälp föreningen fått från örebroare som engagerat sig i Pelle. – Till exempel så bjöd företaget som hyr ut stängslet till hagen på hyran med motiveringen att de är djurvänner. Jag tycker folk är snälla, säger hon.

I den artikel som refereras till i #3 och #12 och #14 sägs:

Men är det värt det? Kommer Pelle att kunna rehabilteras efter att ha levt vilt i skogen i mer än ett år? – Ja, definitivt. Det kommer att gå alldeles utmärkt, men det tar såklart en viss tid. Och vi har ett erfaret hem som väntar på att ta emot honom.

I vilket fysiskt skick tror du att Pelle är? – På de bilder jag har sett av honom verkar han vara i god form.

Jag vet verkligen inte i vilken mån alla el ngr organisationer som ombesörjer omplaceringar och adoptioner av gatuhundar fr EU är "bovar" el inte. Det är en generell diskussion som är värd att föras, och framförallt att sakligt utredas. Men jag ser inte att det är relevant i frågan om huruvida denne Pelle ska avlivas saklöst el inte. Jag tycker inte det. Det handlar just nu inte om huruvida vi kan rädda "alla" hundar, eller "alla" djur, i Sverige el EU el världen. Det handlar om att vi kan rädda en hund, just nu, till ett gott och värdigt liv. Det är självklart värt alla försök. Varför göra en principsak av hunden Pelle? Han ÄR redan här. Han behöver hjälp. Ett erfaret hem väntar. Det är vad som behövs.

Hoppas det går bra för dig lille vännen Pelle - vi vill dig väl! ❤️

VildaVittra
2013-04-20 02:59
#24

#23 det är inte frågan om en principsak utan:

1 Det är en hund som inte skulle tvingats till ett sällskapshundsliv från första början. Han kommer med största sannolikhet aldrig må 100% bra psykiskt av det. Ägaren kommer alltid riskera att han smiter och det är inget liv för varken denne eller hunden. Jag har sett så himla många av dessa hundar, ett ytterst fåtal mår tillräckligt bra. 

2 Han har varit ute länge och redan tillfogat skada på djurlivet. Ska han få fortsätta att göra det?

Sen de där erfarna hemmen tror jag inte så himla mycket på. Ett lysande exempel på välmenande människor är ju vargökatterna där jourhemmet inte behöll katten för att den kissade utanför lådan, tydligen chockerande för "erfaret" folk att vilda katter inte är rumsrena.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Alexej
2013-04-20 09:19
#25

#24 Varför drar du upp Vargönkatterna? Två av de hamnade i en nystartad förening som inte har skaffad sig erfarenheter av skygga katter men de fick hjälp. Det finns mängder av katter som har problem med lådan, de flesta är tama innekatter. Jag har också två Vargönkatter som var rumsrena direkt och jag har haft hundratals förvildade, skygga och rädda katter. Nästan alla var rumsrena direkt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

VildaVittra
2013-04-20 09:31
#26

#25 För att de uppgav att jourhemmen var erfarna?

Så man ska utgå ifrån som jourhem att katterna som kommer är rumsrena? För en stackars stressad kisse kan ju inte må ännu sämre av att skeppas runt i olika hem de första dagarna av sin "fångenskap"?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Alexej
2013-04-20 10:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

#26 Det är ganska irreterande med dina okunniga inlägg överallt, iaf när det handlar om katter. Du avlar på huskatter och tror att du kan få fram bättre musjägare. För dig är djur bara saker som ska användas men inte behöver behandlas med respekt och kärlek.

Och ja, som jourhem behöver man inte vara orolig att katten inte är rumsrent. Och Vargönkatterna var dödsbokatter, vana vid människor och att bli matade. Situationen omkring deras infångande gjorde de stressade. Vilket djur som helst mår dåligt när den kommer till okunniga människor och ingen stressad katt mår bra när den hamnar i fel händer. Det har inget med fångenskap att göra. Också tama katter kan bli stressade av ovana situationer.

Här har du en "stackars stressad" kisse i fångenskap, en stor hane från Vargön.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
VildaVittra
2013-04-20 10:36
#28

#27 "För dig är djur bara saker som ska användas men inte behöver behandlas med respekt och kärlek".

Vet du en sak Alexej, det där är förtal vilket är straffbart enligt svensk lagstiftning. Mitt förslag är att du tar bort ditt inlägg omedelbart.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Alexej
2013-04-20 10:49
#29

Förtal eller sanningen?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vallhund
2013-04-20 11:18
#30

#29 en Sajtvärd vet förhoppningsvis skillnaden utan att spela dum.

Fö håller jag helt med Vildvittran.

Om vi tittar på din signatur.

Hur skall det gå att genomföra att alla katter som föds skall ha rätt att leva. Vilket är problemet som man skall döda?

Jag är allergisk mot de som anser att allt skall räddas till varje pris.

Så länge det finns sådana organisationer kommer ingenting att hända i produktionsleden, tyvärr.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

VildaVittra
2013-04-20 11:25
#31

#30 Du menar #29 väl? 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
2013-04-20 11:31
#32

☺️Självklart, dags att nanna kudden innan jag skriver fler fel!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Alexej
2013-04-20 11:32
#33

#30 Och jag är trött på slagorden: Räddas till varje pris.

Ett djur som är sjuk och obehandlingbar inom rimliga gränser ska avlivas. Men ett djur som är helt frisk eller behandlingsbar ska ha all rätt till att få ett bra liv. Och det är något vi människor kan hjälpa till med.

Döda problemet? Döda ursaken till djurens lidande istället för att döda djuret. Var väl inte så svårt att förstå, eller?

Vad är det du kallar för produktionsleden?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

UlrikaD
2013-04-20 13:46
#34

Så här tycker ju t.om vissa veterinärer om våra importer.
http://www.thepetitionsite.com/155/640/828/justice-for-tilda-the-dog-abusively-put-to-sleep-by-swedish-vet/

Det känns ju tryggt…eller nåt.

Annons:
indra-bus
2013-04-20 13:53
#35

Döda allt som är besvärligt som är i vägen som inte passar in.

 De är inte konstigt att världen ser ut som den gör -.

Vissa lite ödmjukhet för de som lever.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

vallhund
2013-04-21 02:52
#36

#34 Reality check. Oberoende källa på att detta verkligen hänt?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Alexej
2013-04-21 09:44
#37

#34 Hur oberoende krävs det?

http://romanianstraydogsploiesti.blogspot.ro/2013/04/my-name-was-tilda.html

Torsdagen den 28:e mars 2013 hämtades Tilda på Arlanda av en överlycklig matte, som skulle ge henne ett evigt hem. Tisdagen den 2:a april går den lyckliga ägaren Ingela till veterinären (Sollentuna Veterinärklinik AB) med sin lilla hund för att kunna skicka in friskhetsintyg till försäkringsbolaget. Hon fick ett sådant, även då veterinären upptäckte skadan på hennes höft (av en tidigare olycka i Rumänien). Hunden hade passerat alla kontroller i Rumänien INNAN hon fick pass och fick flytta till Sverige. Denna skada noterades men innebar ingen helt försämrad livskvalitet för hunden, hon skulle få ont ibland och fick inte gå långa promenader. 2 år gammal hade hon ändå många år kvar att leva i sitt första hem.. Men veterinären som Ingela fick träffa, ringde upp länsveterinären för konsultation, och denna tog beslutet att Tilda skulle akutavlivas med omedelbar verkan!!?? Och Ingela blev så rädd så hon ville ta med sig sin hund men då hotade de med polis och anmälan om djurplågeri. Hon bad om att få 24h på sig att ordna fram 50 000 kr för operationen som de krävde men de sa nej! Hon fick inte ens ta farväl. Chockad får hon veta att de bjuder på avlivningen men att hon får betala friskintyget???!! För en hund de precis dödat??? Detta hände i tisdags. Hon är fortfarande i chock och talar nu osammanhängande. Vi i hennes närhet är oroliga och förkrossade för hennes skull. Länsveterinären passade även på att säga "Man ska inte adoptera hundar från Rumänien! Det finns gott om hundar i Sverige!

Nu finns även Ingelas egna ord om detta som hänt att läsa (ligger under fliken Filer).

Så för att stödja, hjälpa, supporta Ingela i detta hemska som hänt, öppnades dessa grupp av hennes vänner. Vi vill att alla skall få veta hur det kan gå till, och att vi tillsammans "en gång för alla" skall sätta stopp för maktmissbruk av denna kaliber. Djur kan ej tala för sig själv, men VI kan tala för dom!!
" [https://www.facebook.com/groups/451929118223115/?fref=ts]
---------------

Du kan kontakta Ingela själv genom FB!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Nilam
2013-04-21 13:36
#38

#23 Jag vet inte vad din poäng var, men jag försökte bara peka ut att om de ville ha ett snabbt infångande med minimal stressfaktor så kunde de tagit in en jägare att skjuta hunden med BEDÖVNINGSPIL. Jag påstod inte att de skulle döda hunden. Vi kan inte förvänta oss att veterinärer har erfarenheten att hantera en sådan situation, de flesta av dem arbetar aldrig ens utanför sjukhusets väggar.

Om du läser lite noggrannare (helst innan du kommenterar till mig) så ser du att #3, #12 och #14 refererar till tidigare beslut att man skulle FÖRSÖKA fånga in hunden med bedövningspil. Jag refererade till en senare artikel som beskrev att den metoden blev utesluten för att ingen VETERINÄR klarade av det och jag ville bara peka ut att om dessa människor tänkt lite först, så hade de kunnat ta hjälp av en jägare som har mer erfarenhet av snårig terräng och skjutvapen.

Alexej
2013-04-21 13:46
#39

Med lite tur är hunden snart inne:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
2013-04-22 07:31
#40

Aktionsgruppens uppdrag: Rädda Pelle

I morse fick Hundhjälpen ett larm. Någon hade sett hunden Pelle ligga vid järnvägsspåret, till synes skadad.
– Men han låg nog bara och sov, berättar Linda Börjesson.

http://na.se/nyheter/orebro/1.2049738-aktionsgruppens-uppdrag-radda-pelle

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vallhund
2013-04-22 10:31
#41

En frisk oskadad hund lägger sig knappast vid ett järnvägsspår för att sova. Om det inte är ett övervuxet spår utan trafik.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
carlas
2013-04-23 01:13
#42

#39 + #40 Underbara nyheter! Härligt med människor som ser möjligheter och jobbar för dem i positiv anda - för djurens bästa. ❤️

Maria P.
2013-04-23 11:17
#43

Nu blev jag nyfiken VildaVittra på dina avelsförsök med huskatter för att få fram bättre musjägare. Kan du berätta mer om detta? Ingår du i någon forskargrupp? Ngt projekt? …

I inlägget #24 påstår du  VildaVittra: ”Sen de där erfarna hemmen tror jag inte så himla mycket på. … [ Ett lysande exempel på välmenande människor är ju….] …[tydligen chockerande för "erfaret" folk att vilda katter inte är rumsrena.] (citat)
Vilka underlag har du för dina påståenden? Inga subjektiva bedömningar, tack, utan endast vetenskapligt beprövade hypoteser.

VildaVittra
2013-04-23 11:57
#44

#43 Jag blev väldigt nyfiken på varför du länkar till min profil, två gånger dessutom? Är det något specifikt du vill visa? Min bostadsort? Vilka forum jag är medlem på?

Jag svarar på dina frågor när du svarat på det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria P.
2013-04-23 22:54
#45

#44 Ingenting. Ovidkommande för mig var du bor och vilka forum du är medlem i. Blir så när man kopierar alias från inlägg.

VildaVittra
2013-04-24 08:33
#46

Nej, jag ingår inte i någon forskningsgrupp med min avel.

Sen är det nog lättare om du tar med hela citatet, Ett exempel på lika dålig citering är:

Nu blev jag ] … [ musjägare. Kan du berätta mer om detta? Ingår du i ] … [vetenskapligt beprövade hypoteser.

Så det skulle vara trevligt om du fortsättningsvis citerade korrekt.

Vet du vad en hypotes är? Jag tror att ordet du sökte är teori, då en hypotes är ett antagande som ej är verifierat.

Vad är det du vill få fram? Att vilda katter visst är rumsrena per automatik? Att vargökatten inte skickades runt de första dagarna efter infångandet? I och med att du citerat så dåligt känner jag att du får tydligt utveckla exakt vad det är jag ska bevisa.

Men du har i alla fall fått ett svar på första stycket, den var tydlig. Även om jag inte kommer utveckla den i denna tråden av respekt för TS då denna tråd inte handlar om min avel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Persifone
2013-04-24 11:36
#47

Någon som vet hur det har gått för Pelle?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

VildaVittra
2013-04-24 11:42
#48

#47 I papperstidningen igår stod det tydligen att "jakten" skulle börja nästkommande dag, så det borde vara idag. Har tyvärr inte hittat artikeln på internet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
carlas
2013-04-25 01:56
#49

#47 Pelle-Pepino har fått en ny ägare - idag, 24/4! 🙂Därmed bör lst:s avlivningsbeslut komma att omprövas. Beslut måste också delges nya ägaren, och nya ägaren har rätt att överklaga. Om detta finns att läsa här http://na.se/nyheter/orebro/1.2053553-herrelosa-hunden-pelle-har-fatt-ny-agare 

En aktionsgrupp finns på plats och arbetet med att fånga in Pelle pågår dygnet runt. Arbetet har dock aktivt saboterats i dagarna, se vidare här, där uppdateringar sker så ofta man hinner (och allt kan inte sägas eftersom infångandet då kan äventyras): http://www.hundhjalpen.se/pepino/ 

Nu hoppas vi! ❤️Duktiga Hundhjälpen! 🌺

Cragan
2013-04-25 10:04
#50

#49 hoppas inte dom pengar det kommer kosta för lst att på nyo utreda o ta beslut o den kommande överklagan (som hon sagt kommer vid avlivings beslut) inte dras från nått viktigt utan att hundhjälpen ställer upp o täcker dom kostnaderna.

VildaVittra
2013-04-25 10:25
#51

#50 Bra tänkt!👍 Håller fullständigt med. Det är mycket bättre att länsstyrelsen har råd med fler djurskyddskontrollanter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

indra-bus
2013-04-25 10:40
#52

# varför skulle hundhjälpen betala de?

Men där i mot borde personer som ringer in o anmäler folk för vanvård bara för att jävlas få stå för kostnaden för besöket.

De händer väldigt ofta.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

indra-bus
2013-04-25 10:47
#53

O vad är de för j… idioter som saboterar infångandet.

Terrorister!! Empati lösa svin..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Cragan
2013-04-25 11:08
#54

#52 då dom kör med ful knep just nu för att vinna tid då är det inte mer än rätt att dom får stå för notan    o ja dom som ringer ut inspektörer bara för att jävlas med den som får hem dem dom borde få betala för det hela  men svårt o bevisa dock då det är lätt o hävda att man trodde att djuren där for illa

indra-bus
2013-04-25 12:34
#55

Ful knep?

De följer lagen. O de räddar ett liv på en helt oskyldig individ.

Ska de betala för de?

De som saboterar skulle kunna stå för notan. Har du ingen som hällst respekt för levande varelser??

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
carlas
2013-04-25 15:38
#56

#50 + #51 Försök lägga band på er avlivningsiver.

Faran nu är förstås att det går prestige i frågan från länsstyrelsens sida (känns det igen?), och då kan det bli kostsamt, ja - för lst och polis, som ni befarar, men framförallt för hunden Pelle som riskerar mista livet.

UlrikaD
2013-04-25 17:35
#57

Tänker på den tecknade Robin Hood på julafton. När Broder Tucks armborst går av utav misstag. Den klassiska kommentaren från Robin Hood.

"Du och ditt skjutglada finger".

Verkar som om vissa myndigheter har honom som förebild.

Persifone
2013-04-25 22:09
#58

#50 Dem pengarna borde väl komma från "före detta" ägaren, anser jag.  

Och sedan finns det väl "värre" saker som våra skattepengar går till?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Cragan
2013-04-25 23:09
#59

#55 i ett år har dom inte bemödat sig att se till att dom fått pelle skriven på någon av sig o nu helt plötsligt när verkligheten börjar komma ikapp dem så panik skaffar dom en ägare   det är endligt mig fula knep även min egen tolkning på hur en av dem blev o stå som ägare

#56 kostnaden för det hela tycker jag personligen redan är för hög på alla plan inc för Pelle och jag tvivlar personligen om dom verkligen har ett hem åt han där kompetensen finns (har gärna fel i mina tvivel men troligen inte) prestigen verkar ju redan vara inblandad o då inte från lst till o börja med men kommer ju med stor sannolikhet bli en prestige fråga för dem med snart. beträffande ditt påstående om någon avlivnings iver så är det inkorrekt men det är nog det enda rätta för Pelle att låta han somna in.

#58 jo visst den kan gärna få betala det  och för att det finns värre är inte riktigt det bästa argumentet att låta hela såpan suga ännu mer i kostnader

Persifone
2013-04-25 23:14
#60

#59 Jag anser att om vi har pengar att betala för polis vid fotbollsmatcher, eller pengar till att bygga lyxiga rättspsyk ( http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.109722-rattspsyk-dyrare-an-planerat ) Så har vi nog råd att fånga in en liten hund.

Att skjuta djuret direkt på plats kanske är det bästa enligt dig? Aningen billigare blir det nog i alla fall.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

UlrikaD
2013-04-25 23:14
#61

#59 "men det är nog det enda rätta för Pelle att låta han somna in."

Varför?? Han har väl verkligen visat att han vill leva. Först som gatuhund och sen som dumpad, oönskad hund här i Sverige. Och ändå lever han trots att han borde dött för längesen.

Vilken överlevnadsvilja han har. Ska man belöna den viljan med ett skott i pannan? Snacka om det yttersta sveket mot ett djur isåfall.

vallhund
2013-04-26 03:05
#62

#60 Det där med att jämföra äpplen o satelliter….Du anser förmodligen att psykiskt sjuka kriminella skall låsas in på vatten o bröd o att man skall slänga bort nyckeln.

🤮

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
VildaVittra
2013-04-26 04:40
#63

#61 Djurungarna Pepino dödar i skogen just nu vill nog också leva.

Frågan är nog snarare om Pepino vill leva fängslad i koppel resten av sitt liv.

#60 Ve och fasa att människor som mår psykiskt dåligt och är så farliga för samhället att de aldrig får permission, skulle få ha ett drägligt liv. Vi kanske skulle öppna se gamla anstalterna där det finns madrasserade celler där de får sitta i tvångströjor, för inte vill vi ju att de ska ha en chans att börja må bättre.🤦‍♂️

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

UlrikaD
2013-04-26 22:10
#64

#63 Men om det är synd om djurungarna i skogen pga Pepino så vore det väl bra att fånga in honom då?

"Fänglad i koppel". Kanske dags att släppa lös alla hundar på en gång så de slipper gå fängslade i koppel varje dag.
Måste ju vara fruktansvärt för dom. (Ej hundägare)

VildaVittra
2013-04-26 22:24
#65

#64 Har du träffat en skygg gatuhund? Det går aldrig att ha de lösa, inte ens i en rastgård. Tycker du att det låter som ett drägligt hundliv?

Ett år har man försökt fånga in honom, nu föds det ungar i markerna som svälter ihjäl för att han dödat deras föräldrar. Och risken nästa ägare kommer ta varje gång denne öppnar dörren, risken att han smiter igen som Soraya gjorde många gånger.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

UlrikaD
2013-04-26 22:33
#66

#65 Det betyder med andra ord att du ställer dig emot gatuhundar i Sverige. Pga att de aldrig kommer att må bra.
Då blir det svårt att ta diskussionen alls för då har du ju redan bestämt dig.

Jag kan väl tycka att det är fruktansvärt att det fått gå så lång tid innan någon reagerat och gör någonting åt saken. Folk har ju uppenbarligen sett honom redan för ett år sedan. Varför fick han ingen hjälp då?

Om denna hunden är i såpass dåligt skick att han inte skulle må bra av ett "vanligt" hundliv, då är det ju någonting den nya ägaren får ta ställning till. Men hunden måste ju fångas in först. Innan dess kan ju ingen säga någonting om hur han kommer att bete sig.

VildaVittra
2013-04-26 22:39
#67

#66 Ja, jag ställer mig emot allt onödigt djurplågeri. Kan man garantera att hunden inte bär på smittsamma sjukdomar och ej är en skygg gatuhund, fine, ta hit hunden om man vill ha en gloria. Men inte de skygga eller sjuka individerna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Persifone
2013-04-26 22:52
#68

#60 och #61

Varför skulle jag tycka att de är sämre människor som inte ska få ett bra liv? Jobbar själv med psykiskt sjuka, men det är inte poängen. Vilken jag inte trodde var så svår att förstå? Stället ser ut som ett hotell och kunde gjorts några miljoner billigare utan att vara en rent fruktansvärd inrättning, bara växterna kostade miljonbelopp. Detta samtidigt som psykiska avdelningar runt om i Sverige (bland annat Sahlgrenska) är rent deprimerande platser och pengar har inte lagts där på åratal (för pengar finns ju inte).

Att gå runt och hoppas att saken med Pelle inte ska kosta skattepengar tycker jag var fånig, när skattepengar slängs ut på vissa saker och sparas in på andra.

Vi får ju hoppas att en vikarie skjuter Pelle med så få och billiga skott som möjligt så blir alla glada när vi sparat in så mycket vi kan.

Sedan var det Cragan jag snackade med, så vet inte varför ni lägger in kommentarer som inte tillför diskussionen något?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

UlrikaD
2013-04-26 23:00
#69

#67 Varför ska det fortsätta hävdas att folk som tar hit hundar från utlandet gör det för att andra människor ska klappa dom på axeln och säga att de är duktiga? Den här glorian du pratar om.

Många säger knappt till nån att de importerat pga att folk tycker det är fel. Och de flesta som tar hem en hund från utlandet gör ju det för att de vill ta hem just den hunden. Om det är pga att de vill hjälpa eller av rent egoistiska skäl att de vill ha hem just den hunden, det vet ju bara dessa personerna. Men att fortsätta trampa runt i detta tråkiga hjulspår om "gloria" tycker jag är rysligt tröttsamt.

Man får ju inte direkt någon klapp på axeln när man tagit hem en gatuhund så hela gloria-konceptet är ju helt fel ute.
Finns ju en massa människor som säger att de "räddat" hundar när de köpt nån på blocket.
Men är det någon som går runt och hakar upp sig på såna personer? Nä, inte direkt.

Annons:
VildaVittra
2013-04-26 23:06
#70

#69 Jag har inte skrivit att de ska tilldelas sin gloria från andra människor, utan den kommer från dom själva.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cragan
2013-04-26 23:08
#71

#68 hoppas inte på en vikarie tror inte ens det finns som tur är på skyddsjägare. (jag vet att det finns bra folk som går som vikarier men tycker det känns som att kraven är lägre på dem av någon anledning) men att han skjut med så få skott som möjligt ja det hoppas jag på om/när den tekninken används allt över ett skott är fel o tyder på dålig skytt. (endligt mig)

fast varför inte du o ulrikad skulle få delta i diskutionen förstår jag inte 😉  men är ett öppet diskutions forum så länge forumsledningen vill det o då kan o kommer man få svar från folk man inte riktat frågan till.

UlrikaD
2013-04-26 23:18
#72

#70 Men det är ju bara vad du tror. Du kan ju inte veta vad andra människor anser om sig själva. Logiskt sätt omöjligt.

VildaVittra
2013-04-26 23:55
#73

#72 Det har jag baserat på alla de som jag mött, så det är inget jag tagit ur luften.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

UlrikaD
2013-04-27 00:12
#74

#73 Det är skrämmande att alla du har mött som tagit hem hundar från utlandet anser sig ha en "gloria" pga detta.

Undrar om du har väldigt mycket otur vid dina möten med andra människor, eller om det är så att om någon annan (t.ex jag) hade mött samma människor så hade man uppfattat dom på ett helt annat vis.

Har man förutfattade meningar så ser man ju det man vill se.

Att säga att alla som importerar gatuhundar ser sig själva som på det viset är ju som att säga att alla som äger hamster är under 12 år.
Lika ologiskt. Människor är olika, finns väl alla sorter.
Man kan ju inte säga att alla är likadana.

Alexej
2013-04-27 08:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Hunden jagades inte sedan ett år utan Hundhjälpen hade fått information att hunden var avliven efter råttgift. Det är nu de fick veta att hunden lever. Det är en från Hundhjälpen som hunden är skriven på nu och ska vara sedan. Någon med stor erfarehet av problemhundar.

Och självklart ska alla hundar få hjälp.

Bilden är från Forgotten Dogs of the 5th Ward Project is a Houston, TX-based 501(c)(3) Non-Profit Organization (A division of Clipped Ear Cat Sanctuary).

Beskrivning

We are a group of dedicated volunteers who help the forgotten and abandoned animals of the 5th Ward, Houston, TX. We offer animals in need help with placement in a no kill rescue, & assist the residents of this area with food, vetting & pet care as needed.

For more information on Houston's 5th Ward, you can go here:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fifth_Ward,_Houston

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
2013-04-27 09:30
#76

I torsdags gick tidsfristen ut för att fånga in Pelle, och en avlivning skulle verkställas. Men något hände, som fick länsstyrelsen att avvakta med avlivningsordern. Pelle fick nämligen en ny ägare i Caroline Berggren, Hundhjälpens ordförande. Samma eftermiddag rev länsstyrelsen upp beslutet

http://na.se/nyheter/orebro/1.2056163-beslutet-att-skjuta-pelle-galler-inte-mer

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Persifone
2013-04-27 10:28
#77

#76 Vad bra! Hoppas att det löser sig nu :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Persifone
2013-04-27 10:32
#78

#71 Eftersom jag frågar dig något och andra svarar, jag frågade ju dig eftersom jag ville ha ett svar från dig, då det var din syn jag ifrågasatte. 

Men att skjuta av hunden för att inte slösa skattepengar, låter inte direkt etiskt.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Cragan
2013-04-27 10:57
#79

#78 bättre att en behövande familj får veta att dom kan inte få den hjälpen med ex glasögon till sin unge som dom skulle för att pengarna har gått till att åter utreda hur det ska göras med pepino det är sådana saker dom tar i från om budgeten håller på o överskridas.

personligen kan jag inte se det etiska i att fånga in ett djur o skicka det flera hundra mil för att dövas någon samvete en smula (sen att just pepinos ägare som släpte ut han verkar lida brist på vissa saker det är en annan historia)

Persifone
2013-04-27 11:02
#80

#79 Så du tror att länsstyrelsen ringer en familj -"Ja du asså, tyvärr, vi skulle ju ge er pengar så ni kan köpa glasögon åt er dotter/son, men som ni läst är de ju en hund som springer lös, sorry asså, men vi måste lägga era glasögonpengar på att bestämma hur vi ska göra här"

Det fungerar inte så.

Döva någons samvete? Tror du att det är det allt handlar om? Inte att hunden har rätt till ett värdigt liv?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

VildaVittra
2013-04-27 12:07
#81

#80 Och det är ett värdigt liv att alltid vara kopplad enligt dig? Lever din hund så?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Alexej
2013-04-27 12:32
#82

#81 Knappast den enda hund som blir kopplad. Det finns kopplingslag ändå under tiden 1 mars till 20 augusti för alla hundar.

Jag tycker ändå att de flesta hundar borde vara kopplade året om iaf i närheten av andra människor. Jag är rädd för en del hundar och vill inte ha de springades mot mig oavsett hur mycket ägaren försäkrar att hunden är snäll. Många hundar hoppar också upp och kan skada barn och äldre människor.

Hemlösa förvildade katter vill sällan ut efter att de har kommit in. En varm plats på fönsterbräddan och en fylld matskål räcker bra.
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Hundar-i-naturen/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Skyggisen]
2013-04-27 13:08
#83

"Djurplågeri"säjer den som avlar fram huskatter endast för att använda dom som råttfångare?? Katten är den värsta djurplågaren,du gillar när dina katter plågar mössen,för att sen äta upp dom? Vad är skillnaden på stackars djurungar i skogen och möss som plågas ihjäl? 😟

Annons:
Persifone
2013-04-27 13:11
#84

#81 Min hund går alltid lös där det inte finns bilvägar. Har tränat henne för att hon ska kunna vara lös, eftersom jag anser att hundar ska ha såpass pli att de inte sticker om de inte är kopplade.

Det är i alla fall värdigare att vara i en familj och få tid, omsorg och kärlek än att skjutas i pannan, anser jag.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

vallhund
2013-04-27 14:15
#85

#75 Skall hunden skeppas till Texas? 

#82 Vad är kopplingslag?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Denna kommentar har tagits bort.
[Skyggisen]
2013-04-27 14:55
#87

#86 kan fråga dej detsamma då "Jag kom på en jättebra lösning på våra hemlösa katter, vad sägs om att vi exporterar dom till Island? Då blir vi av med dom och islänningarna kan få rädda en katt. Någon som är på?"Det är väl för sjutton upp till var och en om de vill hjälpa hundar el katter från andra länder?Vad är ditt problem med det? Tar det på din ekonomi?Om alla skulle ha ditt tänkande och tyckande,så blev inga djur räddade,varken här eller i utlandet!Vad djurplågeri i samband med att rädda hundar och katter från misär ligger i vore intressant att få lite vetenskaplig fakta på!Djurplågeri är att medvetet skada,döda djuren,att rädda dom från misär,hemlöshet m.m är just räddning! Varför avlar du på din katt?Vill hon bli våldtagen för att du vill ha råttfångare?Håller med Alexej,du har katt enbart för din egen skull,inte för kattens skull!

VildaVittra
2013-04-27 14:59
#88

#87 Ja, det har tagit på min ekonomi.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

UlrikaD
2013-04-27 15:06
#89

Vad är OT? Alla inlägg knyter ju till första inlägget.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
UlrikaD
2013-04-27 15:16
#91

Det är väl isåfall lika mycket OT att koppla ditt avelsarbete med djurplågeri som att koppla kostnaderna för Pepino till att någon familj inte får glasögon.
Ska man inte tillåta det ena så får man ju inte tillåta det andra heller.

Vad som är rätt eller fel där får väl sajtvärden bestämma antar jag. Men det blir nog svårt att hålla en tråd om man enbart får prata om just själva huvudinlägget. Då får man enbart prata om Pepino, inga andra hundar, inga katter, inga andra importer osv…då blir ju allt OT.

Denna kommentar har tagits bort.
veggie4every1
2013-04-27 15:25
#93

Sajtvärden får avgöra om OT tillåts.

Men under tiden, var snälla och tänk på tonen.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Denna kommentar har tagits bort.
Maria P.
2013-04-28 23:23
#95

#46. Du skriver: ”Så det skulle vara trevligt om du fortsättningsvis citerade korrekt.” samt : ” I och med att du citerat så dåligt”Min kommentar: mina citat är korrekt gjorda och följer vedertagna principer. De är alltså bra. Samt: det skulle kanske höja din kompetens om du lärde dig hur man citerar korrekt på viss nivå.

Du skriver: ” Vet du vad en hypotes är?_”
_Mitt svar: absolut. Därför valde jag att använda just det ordet/begreppet i min text och inte ordet/begreppet du föreslår som ju är felaktigt i den kontexten jag placerade den i. You see, … Det är jag som väljer vad och hur jag vill skriva. Förvånar mig att du reagerade så starkt på mitt ordval …

Förstår inte hur någon kan bedriva den sorters avel själv utan att ingå i en forskningsgrupp … Krävs inte bara stora specifika kunskaper, som vanligtvis en ensam människa inte har, utan också och bland annat tillgång till avancerat labb, viss apparatur, vissa preparat, stark ekonomi, tid, etc. Förutom respekt för det liv man manipulerar. Tillåt mig att starkt tveka på och ifrågasätta din kompetens att verkligen kunna bedriva seriösa avelsförsök med din katt. Samt att i det bestämdaste fördöma, dina ”avelsförsök” för att få din katt att bli bättre musjägare. (Eller var det inte din katt du experimenterade med?) Förresten: har du skaffat dig alla tillstånd som krävs för att bedriva din avel? Har du skaffat dig de nödvändiga kunskaperna för att korrekt och vetenskapligt dokumentera den?

Ditt inpass om Vargönkatten: det är du själv som tog upp temat, inte jag. Utifrån vad du skrivit i ämnet i denna tråd verkar du inte vara särskilt mycket insatt i det hela. Men denna tråd handlar lika lite om dina avelsförsök som om Vargönkatten. Eller tolkar jag dig fel?

Till syvende och sist VildaVittra: vissa människor väljer att hjälpa friska och behandlingsbara hemlösa katter och hundar till ett värdigt liv. Det är de som för mänskligheten framåt och inte de som väljer att döda de.

Alexej
2013-04-29 08:29
#96

En del inlägg blev bortröstade.

Jag har inte hört något mer om hunden:(

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

carlas
2013-05-09 00:12
#97

#96 Arbetet för hunden fortgår på ett bra sätt - för ett värdigt liv!❤️

(men man behöver vara försiktig med info p g a av hot och sabotage - ung. som i en del bortröstade inlägg här).

Annons:
Dasy
2013-05-09 20:21
#98

Det är ju hensk det här tycker jag. Hur har det för Pelle? Nyfiken!

Alexej
2013-05-12 09:21
#99

Inget nytt. Tyvärr blev hunden skrämt av alla nyfikna som vallade dit men folk jobbar på det.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
2013-05-13 11:27
#100

Hurra!!

Pepino är infångad och kommer att stanna hos en hittekattaktiv duktig tjej. http://www.hundhjalpen.se/2013/05/pepino-ar-infangad-och-mar-bra/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

veggie4every1
2013-05-13 12:29
#101

Härligt🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

indra-bus
2013-05-13 12:51
#102

Ååå så härligt , 🙂

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

UlrikaD
2013-05-13 13:28
#103

Det som var mest härligt var väl bilden som las upp när han fångades. Hur han bara satt tryggt och lät sig bli klappad. Inte rädd överhuvudtaget.

Så alla som förespråkade att hunden skulle skjutas för att den skulle vara så förvildad. De borde printa ut den bilden och sätta den på kylskåpet och skämmas!!

carlas
2013-05-13 14:21
#104

#100 Dagens glädjeskutt !!

Underbar artikel och fantastiska foton. Duktiga Pepino och duktiga hängivna kunniga tvåbeningar. ❤️🌺

#103 Så sant! Vi andra sätter den på kylskåpet och GLÄDS!

Annons:
indra-bus
2013-05-13 14:28
#105

#103 Så sant.😃 Hoppas att Pelle o denna händelsen tar nu tar död på en o annan fördom.

Jag sätter honom på kylskåpet o GLÄDS!

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Nilam
2013-05-13 14:38
#106

Märkligt att han efter allt detta slit plötsligt var så lätt att fånga in??
Har folk verkligen lagt ner några försök att fånga honom förut, eller var det bara snack??

Skönt att det hela är över nu, hoppas han får ett bra hem.

carlas
2013-05-13 16:11
#107

#106 Det ser alltid "lätt" ut när det väl har lyckats … 😉

Har man följt arbetet med infångandet under en längre tid framgår dock vilka jätteinsatser som gjorts från hundhjälpens sida (inte sällan saboterat fr myndigheters o andras sida) - med kunskap, tålamod och enträgenhet. 🌺 Se gärna deras facebook/hemsida för detta.

Mison
2013-05-13 16:26
#108

Vad Hundhjälpen har gjort och inte gjort för att fånga Pelle, kan vi inte svara på. Vi kan bara svara på vad vi själva har gjort. Vi har känt till detta med Pelle sedan artikeln i NA 12 april, och då gick vi i taket direkt och började agera, och be att få hjälpa till. Sen dess har det varit mycket fram och tillbaka, och vi har kämpat på dagligen med detta. Hur som helst, han ligger här nu, och han har det bra, och han kommer aldrig vara oönskad igen.

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Alexej
2013-05-13 16:34
#109

Mison, härligt att du kom hit. Hoppas du uppdaterar lite och lägger ut lite bilder!

En hund som visar så mycket överlevnadsvilja kan bara bli en bra hund:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

UlrikaD
2013-05-13 17:48
#110

109 inlägg i denna tråd. Några som var väldigt mycket emot där och hade starka åsikter. Var är de nu? De syns aldrig när historier får lyckliga slut. De går bara vidare till nästa händelse och spyr galla istället.
En virtuell data-kram till Pepino härifrån mig iallafall!

felzena
2013-05-13 18:55
#111

#88 Förklara gärna varför en hund som inte får vara lös inte har ett värdigt liv? Finns många hundar som aldrig får eller kan vara lösa av olika orsaker. De hundarna kan leva ett bra hundliv ändå. Om vi ska ta ett exempel en draghund kan vara svår att ha lös på grund av jaktinstinkten och att de inte kommer på inkallning, ska man då bara släppa lös hunden för att den får ett värdigt liv då? Då det finns stor risk att den ex. stressar djur i skogen eller dödar någons utomhuskanin? Det finns andra saker man kan använda sig av ex. spårlina eller ett inhägnat område. Men det är nog fler som tänker exakt som dig, kanske därför jag har fått mina hundar bitna av lösspringade hundar.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Annons:
carlas
2013-05-13 23:14
#112

#108 Mison - who ever you are 🙂❤️ - vill bara infoga att ber så jättemycket om ursäkt ifall mitt inlägg i #107 kunnat tolkas som att jag undervärderar andras insatser än hundhjälpens. Har följt ärendet via hundhjälpens uppdateringar på nätet, det är allt. Och i de senaste tackar de innerligt en grupp från Örebros katthem! Fattat som att ni samarbetat. Ett underbart jobb, ofta i svår motvind, och ni är alla hjältar!! (Ville med inlägg #107 enbart peka på det faktum att det ser "lätt" ut då det slutligen är avklarat, med framgång - men oändligheter av planeringar, tålamod, enträgenhet och kärlek som ligger bakom - gäller inte minst hemlösa katter, också.)

Därtill massor av av virtuella data-kramar till Pepino även härifrån!

[citat] "… och han kommer aldrig vara oönskad igen" 🌺

carlas
2013-05-13 23:19
#113

#110 De har nog dragit sig tillbaka till egen tråd på egen sajt, med galla och allt. En del självdör också… Låt oss hoppas det.

Här gläder vi oss över goda och värdiga liv istället. Det är ju djurskydd i fokus !! 🤗

IceJossan
2013-05-14 13:05
#114

Ja gisses så vi kämpat med detta :) Så många som sagt att detta var omöjligt, att hunden skulle vara jätteskygg och inte rehabiliteringsbar… Att vi inte hade kunskaper eller resurser… Men tänk vad en liten grupp privatpersoner kan lyckas med ;)

Vi har ju haft ett visst samarbete med Hundhjälpen, men det är vi som har hållt i hela kalaset sedan precis en månad tillbaka, då vi kontaktat den och börjat hjälpa till.

Det känns verkligen som en seger att ha fått in honom! Trägen vinner :)

Och VildaVittra.: Innan du uttalade dig om att Pepino var gatuhund som aldrig riktigt fått förtroende för människor, en skygg hund som inte var hanterbar när han kom till Sverige, så borde du ha kollat upp fakta. Pepino hittades som valp i en buske och har spenderat sin uppväxt i hägn tillsammans med andra hundar och människor. Han var en jätteglad och uppmärksamhetstörstande hund som till och med satt i knä på den som hämtade honom på flygplatsen. Han var däremot inte miljötränad och såklart nervös över miljöombytet, men inte mer än så. Han har aldrig varit gatuhund i Rumänien. Så kolla upp fakta innan du uttalar dig för mycket.

IceJossan
2013-05-14 13:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

Rättså avslappnad i sitt nya hem :)

Alexej
2013-05-14 13:26
#116

En del gillar att skrika efter avlivning utan några fakta och kunskaper. Men det hade varit stort att inse sina felbedömningar och istället vara glad att ett djur fick en ny chans. Men det krävs empati, respekt och hjärta för andras liv för det.

Jag tycker det är fantastiskt att det finns folk som läger ner tid, arbete och pengar för att hjälpa andra oavsett om det är människor eller djur. Undrar vem som är sanna djurvänner här?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
2013-05-14 13:31
#117

#115 Härlig bild! Hur han ligger med korsade ben…. och så nära att blivit avlivat för att det kan aldrig bli en bra hund av honom.

Vacker och stolt hund:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

UlrikaD
2013-05-14 13:53
#118

#115 Kanske skulle skicka den bilden i PM till Vildvittra med en liten hälsning från Pepino:)

Annons:
veggie4every1
2013-05-14 13:55
#119

Så underbar han ser ut 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Mison
2013-05-14 22:15
#120

Han är precis lika underbar som han ser ut.

Alla djur behöver någon som bryr sig!

[_hsleiufhbtv]
2013-05-15 07:10
#121

#115 så fin! Han ser glad ut, den där livsgnistan syns i ögonen på honom.

Laila00
2013-05-15 12:24
#122

MATA INTE TROLLEN!!!!!!!!!!!!!

medde
2013-05-15 12:29
#123

#122 Tänk att Trollet lärde sig en ny fras av en bild.. Smart trolll…..Suckar😴

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Skyggisen]
2013-05-16 20:49
#124

*alla katter har instinkten att jaga, men alla har inte intresset.Tänk om man kunde avla fram en katt som inte vill para sej istället,vore underbart 😛

*Redigerat av moderator

Upp till toppen
Annons: