Annons:
Etikettallmänt
Läst 3647 ggr
Alexej
4/16/13, 9:14 AM

Är det rätt att avla?

Är det rätt att avla på sällskapsdjur? Finns det inte redan ett överskott på alla djur?

Ska verkligen vem som helst kunna avla? Hur får man bort oansvariga "uppfödare"?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Fridaaaa
4/16/13, 9:17 AM
#1

Jag tycker att det tas för många "söta-kullar". Alltså de som tar bara för att det är sött. Inte för att ha något mål eller så.
Och då blir det också överskott. Mycket vanligt bland kaniner, marsvin och katter har jag märkt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tusen
4/16/13, 9:20 AM
#2

Och om man slutar avla på sällskapsdjur så har vi alltså inga sällskapsdjur längre eller?? Är det målet?

Eller menar du att det ska bli sällskapsdjur av en slump? För även sällskapsdjur lyckas föröka sig ibland utan människans påverkan.

All avel skall väl ske utifrån ett mål och en önskan om en viss individ.

Alexej
4/16/13, 9:22 AM
#3

Jag kan bara uttala mig om huskatter. Och där finns det ett överskott för annars skulle det inte finnas såmånga hemlösa katter. Det finns inte plats för alla.

Grov räknad har antalet katter i Sverige de sista 10 åren stigit från 1,2 miljoner till 1,7 miljioner. Antalet kastrerade katter har säkert stigit men samtidigt födds det fortfarande alldeles  för många katter. Den låga statusen som bortskänkes katt eller 25 öre/tass finns tyvärr kvar för många katter.

Blocket höjde minsta priset på katter förra året från 100 kr till 500 kr men det finns fortfarande många annonssidor där det ärtillåten med bortskänkesannonser för en katt.

Den nya djurskyddslagen planerar krav på kastrering och id-märkning för alla utegående katter. Ett stort steg framåt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Fridaaaa
4/16/13, 9:34 AM
#4

#3 Jag tycker att det är toppen om de har det som krav 🙂
Men lär förmodligen ta tid innan det blir beslut i så fall.

Jag tycker att alla katter som inte ska avlas på, ska kastreras också. För en innekatt, kan ju lätt rymma osv också.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tusen
4/16/13, 11:24 AM
#5

#3 Fast frågan var ju om man skulle sluta med avel på sällskapsdjur.Och på den frågan kom mina motfrågor.

Då det gäller katter är väl avel på huskatter sällan planerad och då kallar i alla fall inte jag det för avel. Avel innebär för mig att man väljer ut föräldrar som kan ge bra avkommor oavsett djurtyp.

Övrig avel hoppas jag är misstag.

Alexej
4/16/13, 12:23 PM
#6

Det finns också mycket planerad avel både av kunniga och okunniga djurägare. Idag kan vem som helst tex skaffa två kaniner eller två perser (med eller utan stamtavla) och börjar med en massa ungar.

Planderad avel av "kunniga" blir inte heller alltid rätt. Djuren förändras oftast inte till deras fördel…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Silvestris
4/16/13, 12:28 PM
#7

Jag skulle gärna se att det fanns krav om tillstånd för uppfödning från första början. På så sätt kan kontrollera att uppfödare har tillräcklig kunskap om har en bra djurhållning.

[Mustangcab]
4/16/13, 1:09 PM
#8

# 3 Varför säger du att antalet katter har stigit när statistik visar att de har minskat? Det finns ingen perser som inte har stamtavla i så fall är det en huskatt.

Persifone
4/16/13, 2:00 PM
#9

Jag tycker inte vem som helst ska få avla. Det krävs kunskap för att få fram en frisk kull (dels för hälsotester och dels för att kunna veta hur förlossningen ska gå till, när veterinär behövs med mera)

Men att till exempel ta fram någon kurs eller liknande som alla måste gå innan de börjar avla (vilket djur det än är) hade varit en bra idé men ganska omöjlig att genomföra då det finns så många djur och "tjuvparningar" lätt händer.

Jag vill se någon lag att djur som inte ska användas i avel ska kastreras, hur den ska utformas vet jag inte.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Silvestris
4/16/13, 2:13 PM
#10

#9

Man skulle kunna ha ett system som där man om föder man upp utan tillstånd ("tjuvparningar") får böta. Avgift beroende på art, det ska självklart inte löna sig att drabbas av en "tjuvparning" så på katt skulle det kunna handla om 50000 kr, det dubbla på hund. Pengarna skulle kunna tillfalla en fond/stiftelse som stöder omhändertagande av djur.

Persifone
4/16/13, 4:09 PM
#11

#10 Det var en bra idé!

Något åt det hållet skulle behövas. Mer ansvar på uppfödarna helt enkelt. Jag tror vi behöver ändra synsättet på vissa som "avlar", folk ser det som en rättighet att sin "söta huskatt självklart ska få ha ungar!" (eller vad det nu må vara för djur.)

Djur förmänskligas så mycket att det är som en självklarhet att djuret ska få vara mamma/pappa i alla fall en gång.

Hur ska vi få fram det här till politikerna nu då? ;)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

veggie4every1
4/16/13, 6:55 PM
#12

#2 Finns det några andra skäl än själviska till att "hålla" sällskapsdjur?

Jag anser att vi ska ta hand om alla domesticerade djur som finns och låta dessa leva ut sina liv på bästa möjliga sätt. All uppfödning av domesticerade arter bör upphöra och människan får lära sig att leva utan att utnyttja djuren.

Jag tycker inte att djuren är våra att äga och jag tycker inte att vi ska utnyttja djuren för nöje, mat, profit eller dylikt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Mustangcab]
4/16/13, 9:21 PM
#13

# 12 Du har en ovanlig syn måste jag säga. De allra flesta tycker om att ha djur om inte så i alla fall som husdjur, även veganer.

Annons:
Silvestris
4/16/13, 9:41 PM
#14

#13

Men det är ju fortfarande av själviska skäl man har sällskapsdjur? Oavsett hur mycket du älskar ditt djur så har du ju skaffat det för att tillfredsställa dina behov=själviskt. Någonting jag inte emotsätter mig så länge djuren mår bra.

[Mustangcab]
4/16/13, 10:07 PM
#15

# 14 Det har jag aldrig förnekat.

veggie4every1
4/16/13, 11:31 PM
#16

#13 Det handlar inte om vad jag tycker om eller vill ha, utan vad som är bäst för djuren.

Djuren bör ha rätt till sina egna liv och rätt till frihet. Rätt att inte utnyttjas av människan.

Hur kan jag då stötta avel av domesticerade arter som är beroende av människan för sin överlevnad och välfärd? Arter som aldrig kan leva fria liv.

Jag tycker att människan bör lära sig att tillfredställa sina känslomässiga behov utan att utnyttja djuren.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vallhund
4/17/13, 2:11 AM
#17

#9 Du kanske skall läsa på om mindre trevliga biverkningar i samband med kastrering av hundar?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Alexej
4/17/13, 8:28 AM
#18

#17 Vad är det för biverkningar när hundar kastreras? Som jag vet är det ett vanligt ingrepp idag. Vi försökte kastrera en hane för 20 år sedan med extrem könsdrift, något som ingen veterinär ville göra men idag kastreras väl både hanar och tikar?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Fridaaaa
4/17/13, 8:33 AM
#19

#17 Känner många som kastrerat sina hanhundar, även t.ex mina föräldrar, och det har aldrig varit någon biverkning.
Gäller även andra jag känner som kastrerat hanhundar.
Tikar kan jag dock inget säga, känner ingen som kastrerat tik, som jag kommer ihåg.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Persifone
4/17/13, 10:46 AM
#20

#17 Hanar jag känner som är kastrerade har ingen biverkning av det, i alla fall inte än så länge. Du får gärna skriva om de fall som inte gått lika bra, även delta i tråden i övrigt istället för att påstå saker hit och dit (tills du lägger i fakta för att styrka dessa)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
vallhund
4/17/13, 11:13 AM
#21

Att något inte gett biverkningar, lett till negativa konsekvenser för hundar i ens bekantskapskrets betyder inte att ingreppet är riskfritt eller att det inte kan leda till allvarliga sjukdomar.

http://showdogsupersite.com/kenlclub/breedvet/neutr.html    http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTermHealthEffectsOfSpayNeuterInDogs.pdf

Sveriges veterinärförbund har oxå uttalat sig i frågan:

"En mängd vetenskapliga artiklar rör ämnet och det finns flera medicinska argument som talar såväl för som mot en kirurgisk kastration.

Normgruppens rekommendation
Normgruppen kan inte rekommendera rutinmässig kastration av friska hundar utan att ingreppet föregås av en diskussion med ägaren i varje enskilt fall."

http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Smadjurssektionen/Normgruppen/Normer-av-medicinsk-karaktar/Norm-angaende-kirurgisk-kastration-av-friska-hundar/

Att utföra operativa ingrepp på helt friska djur anser jag vara djupt oetiskt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Silvestris
4/17/13, 12:40 PM
#22

#21

Även i fallet med hästar och katter? Eller är det bara specifikt hundar som ska skyddas från "onödiga ingrepp"?

Persifone
4/17/13, 12:59 PM
#23

#21 Hittar mycket om att det har både för- och nackdelar. 

Jag tycker det är oetiskt att ha en hane som ylar och slutar äta när det finns löptikar i närheten.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

vallhund
4/17/13, 2:22 PM
#24

#22 Jag kan för lite om hingsthållning för att uttala mig om det. Vad gäller katter så anser jag inte att utegående katter skall vara intakta, eftersom det leder till alldeles för många oönskade katter. Jag har haft både ute o innekatter, innekatterna har varit okastrerade, både hanar o honor, dock ej samtidigt.

#23 Om en hane är översexuell så klassas han knappast som "frisk" o andra sidan är översexualitet inte så vanlig, oftast handlar det om dålig uppfostran. Du läste förmodligen inte mer än citatet från SVF.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Persifone
4/17/13, 3:18 PM
#25

#24 För tillfället är det inga större problem med antalet hundar i Sverige, inte om en jämför med antalet katter. 

Men det kan komma att bli ett och då tycker jag att det är bättre att kastrera djuren än att ha fler hemlösa hundar/katter.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Emma--]
4/17/13, 3:50 PM
#26

#24 Men genom att gå fertila och löpa tomt ökar riskerna för livmoderinflammation hos honor och det är en stress för dom att löpa. Tror även risken för juvertumörer ökar, samtidigt som man minskar den risken genom kastrering. Både för honor och hanar skapar det ju en instinkt som dom inte får utlopp för. 
Vilka hälsorisker hos katt är det värt att skydda dom mot genom att utsätta dom för riskerna det innebär när dom är fertila?
Och om man då dessutom lägger till risken att dom smiter och blir dräktiga eller blir pappa till kattungar och utsätts för sjukdomsriskerna pga det. 

Är bara nyfiken eftersom jag inte kan se vad som är värt att riskera det för. Speciellt efter att ha sett hur båda mina egna katter reagerade när dom var fertila och då vet jag inte hur länge dom var stressade innan dom började visa det tydligt vilket gör att jag önskat att jag hade kastrerat dom mycket tidigare än jag gjorde.

Hundar har jag alldeles för låg kunskap om, men jag antar att riskerna kan finnas även där. Vet 2 tikar som fick kastreras mer eller mindre akut pga livmoderinflammation.

vallhund
4/17/13, 4:22 PM
#27

#26 De intakta katterna var sonens avelskatter.

Som du påpekar så kan intakta tikar få pyo (livmoderinflammation) förekomsten varierar väldigt mycket mellan olika raser o linjer. Förekomsten av juvertumörer ökar med åldern o ju äldre tiken är när den kastreras destu mindre preventiv effekt har kastreringen, men samma här, förekomsten skiljer sig väldigt mycket mellan raser o linjer.

En undersökning som presenterats på Amerikanska Rottweilerklubbens hemsida tyder på att intakta tikar lever längre, brytpunkten låg vid ca 5 år, o då är ändå rottisen ändå en ras som ofta drabbas av pyo.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Emma--]
4/17/13, 4:30 PM
#28

#27 Okej, så om de inte hade varit avelskatter så hade dom varit kastrerade eller? 

Ja som sagt, med hundar har jag alldeles för låg kunskap om så därför jag funderade mest kring katter om det anses finnas fördelar där som gör att man inte väljer att kastrera eftersom jag personligen inte kan se vad som skulle väga upp fördelarna en kastrering innebär.

Eller gäller din åsikt bara hundarna?

Persifone
4/17/13, 4:32 PM
#29

När jag opererade min tik nyligen (akut livmoderinflammation) sa veterinären att 1 av 4 äldre tikar får det, vilket är ganska många.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Emma--]
4/17/13, 4:34 PM
#30

Sen angående aveln allmänt skulle jag åtminstone vilja se bättre regler kring det. Tycker inte man bara ska kunna släppa ut sin katt så den får para sig med en/flera utan att kolla upp sjukdomar. Eller att ta sin vovve och para den med första bästa vovve som är snäll, utan hänsyn till raser m.m 
Kanske att det skulle krävas tillstånd att få pyssla med avel.

vallhund
4/17/13, 4:55 PM
#31

Mitt recept för hundaveln. Man skall ha licens o för att få den skall man ha bevisade kunskaper i genetik, o djurvård samt uppfödning etc. Oavsett ren/blandras.

Saknas licens så destrueras valparna o de vuxna hundarna kastreras på ägarnas bekostnad.

+ betydligt strängare krav på hälsa o mentalitet för registrering av valpar.

Framgår nog vad jag tycker om oseriös hundavel, alla kategorier.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Alexej
4/18/13, 10:47 AM
#32

#31 Destrueras valparna? Fast de är helt friska?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

UlrikaD
4/18/13, 2:58 PM
#33

Den aveln som kommer mer och mer och som jag absolut inte klarar av är när man tar två "söta" djur av vilken ras som helst. Sätter ihop dem och väntar glatt på bebisar.
Sen går nåt fel, honan blir dålig. Men åka in till veterinären?? Det har man inte råd till, inte lust till, bor för långt bort osv.

Den aveln är inte avel utan nu ska vi leka lite med dockor och går dom sönder så gör det inget för då köper vi nya.😕

vallhund
4/19/13, 1:41 AM
#34

#32 Friska?

http://youareneverforgotten.blogspot.se/ exempelvis, är det rätt? Skall allt räddas/leva till vilket pris som helst?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Silvestris
4/19/13, 12:13 PM
#35

#34 De flesta valpar är nog att betrakta som friska men du verkar anse att alla olovliga ska destrueras oavsett.

vallhund
4/20/13, 3:05 AM
#36

Jag anser att oseriös avel skall bekämpas.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Alexej
4/20/13, 8:59 AM
#37

#36 Absolut men inte på djurens bekostnad.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Silvestris
4/20/13, 3:28 PM
#38

#36 Men den kan bekämpas utan destruering av friska valpar. Valpar (och tik) kan omhändertas och behandlas som alla andra omhändertagna djur. På det kan uppfödaren vitesbeläggas.

Persifone
4/20/13, 4:39 PM
#39

#38 Jag håller med dig!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

indra-bus
4/21/13, 8:07 PM
#40

De avlivas så många hus djur som ingen vill ha.

 Så nej de är inte rätt att avla.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Fidelia
4/21/13, 8:45 PM
#41

#6 Det du nämner är inte avel, det är uppfödning. 

Avel är när man har en plan för avkomman. Dvs den ska ha bättre förutsättningar till användningsområde än föräldrarna. Det är därför all uppfödning på ostammade djur kan klassas som oseriöst. Man kan ju på en sådan avkomma inte följa ev genfel bakåt i ledet. Vilket ju bryter mot djurskyddslagen som säger att du inte får avla på djur med genetiska defekter. Det kan du ju inte veta på ostammade djur och heller inte ta reda på.

Jag är för att kastrera samtliga djur som inte är lämpade för avel, även hundar. I min bekantskapskrets är alla utom två hanhundar kastrerade och dessa två kan inte umgås med andra hanar. Ingen som kastrerat sin hund har ångrat det, tvärtom. Nästan alla katter i bekantskapskretsen är kastrerade också. Endast renrasiga avelskatterna är okastrerade.

Annons:
Alexej
4/22/13, 7:27 AM
#42

#41 Ja, du har säkert rätt. Samtidigt kallas oftast alla parningar för avel och seriösa kallar sin verksamhet för uppfödning.

Och planen för avel är ofta bara att tjäna pengar på ungarna, tex all blandrasavel.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vallhund
4/22/13, 10:20 AM
#43

KL

Hur skall vi få fram bra tjänstehundar för Polis, Militär, Tull, Eftersök, Jakt, Vallning, Service, Räddning etc om man inte får avla på hundar? Den mest välplanerade kull kommer inte att enbart generera stjärnor inom sitt gebit de fördelas typ som en sinuskurva.

Men vi kanske inte skall ha sådana hundar? Vi kanske inte skal hålla djur öht, vare sig katter, hundar, kor, hästar, getter, grisar, kor, kaniner, gerbiler,

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

veggie4every1
4/24/13, 7:50 PM
#44

#43 Nej, det ska vi inte.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

indra-bus
4/24/13, 9:46 PM
#45

#43 Nej de ska vi inte.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Cragan
4/25/13, 11:53 AM
#46

#44 & 45 jag tror ni ganska snabbt skulle ändra inställning till sök hundar om ni va vilse i en skog eller något liknande (bara en egen teori kan ha fel kan ha rätt)  eller är ni så pass princip starka att ni skulle jaga bort era räddare då om en hund eller annat djur i tjänst hade lett dem till er?

Silvestris
4/25/13, 11:58 AM
#47

#46

Jag tror de skulle ändra inställning om de en dag levde i ett helt djurfritt samhälle. Jag tror de då skulle inse vilka (mjuka) värden det är som gått förlorade. Det är väldigt lätt att sitta och hylla en utopi så länge man själv lever i ett samhälle som skördar de goda frukterna av det man säger sig ogilla.

indra-bus
4/25/13, 12:30 PM
#48

Polisen söker inte med hund längre de använder helikopter med  ett slags sikte som ser igenom allt tex en grotta. De kostar för mycket att träna hundarna.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
vallhund
4/25/13, 1:31 PM
#49

#48 Goddag yxskaft mao. Hur vore det om du uttalade dig om saker som du har en susning om?

Helikoptrar är dyra o deras sensorer/värmekameror ser inte igenom sten. Dessutom har de inga doftreceptorer. Helikoptrar lär inte hitta lik.

Hundar används av Polisen, Militären, Sjöräddningen, Fjällräddningen, Tullen, Eftersök etc…

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

indra-bus
4/25/13, 1:44 PM
#50

Snälla för en vecka ca en månadsen var de hundens dag här i stan.

Då hade hundförare från polisen uppvisning med hundar. Han berättade detta för mig. Visst blev jag förvånad. MEN jag tror mer på honom än dig faktiskt. O jo de ser igenom allt jag trodde inte de häller.

Endast 2 st polis hundar finns i Sverige i tjänst dag.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Silvestris
4/25/13, 1:50 PM
#51

#50

Och du tror att det finns resurser att skicka ut helikoptrar med värmekameror så fort en person ska eftersökas? 

När butiken jag jobbade i rånades kom hundpatrullen omedelbart och det tog hundarna 10-15 minuter att hitta killen.

[Mustangcab]
4/25/13, 1:55 PM
#52

Varför står det då att det finns cirka 400 stycken? Jag känner poliser som är hundförare och jag har varit aktiv inom polisen på politisk nivå. Det finns fler än 2 st hundar. Det kan vara en speciell sorts hund du menar. Det finns de som är för narkotika och andra för att söka människor ochså finns det bombhundar vilket användes  för drygt en veckasen i Växjö då de fick ett bomblarma på flygplatsen där.

 http://sv.wikipedia.org/wiki/Polishund

indra-bus
4/25/13, 2:06 PM
#53

Ja, jag tror inte han ljög mig rätt upp i ansiktet. Varför skulle han de?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

indra-bus
4/25/13, 2:12 PM
#55

En eftersöks hund söker efter skadat vilt. Inte efter rånare.😂

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
Silvestris
4/25/13, 2:13 PM
#56

#53

Kanske en miss i kommunikationen? För avsökning av stora områden är såklart en helikopter mer effektiv än en eller flera hundar. Dock finns det en begränsad tillgång på helikoptrar och dessutom, om du redan har ett väl avgränsat område där personen sannolikt befinner sig kan hundar vara väl så effektiva. Dock är väl polisens hundar sällan specialister så det går att finna bättre spårhundar än polisens.

[Mustangcab]
4/25/13, 2:21 PM
#57

# 55 Vet inte om det är mig du menar men jag har inte skrivit något om vad som en eftersökshund gör. Men de kan söka efter rånare också.

En länk till en tävling om Svensk mästerskap i polishund. Det är väl de 2 som du menar finns som deltar då 😂

Du har inte funderat på att googla på saker och ting innan du uttalar dig?

http://www.polisen.se/Aktuellt/Pressmeddelanden/Sodermanland/SM-for-polishundar-i-Katrineholm/

Alexej
4/26/13, 6:35 AM
#58

Ingen har väl nånting emot att det finns hundar som är tränade på eftersök, lik, droger eller liknande. Fast i Tyskland hade de också ett vildsvin som var bäst på att leta droger och sprängämne. Hon var anställd inom polisen. Grisar har bättre luktsinne och har bättre uthållighet än hundar men har mer problem att passa in i trånga utrymme.

Men de flesta djur avlas inte för att göra nytta sedan utan för att påverka naturen eller tjäna pengar på. Det är det jag kritiserar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

indra-bus
4/26/13, 8:29 AM
#59

De heter inte eftersök om de letar efter människor. De är stor skillnad på att söka efter vilt o spåra människor.

Att söka en människa som kommit bort i skogen där de inte finns ett spår att följa är oxå en annan sak.

Sen behöver inte en hund som tävlar vara anställd. 

Har själv varit o tittat på dessa tävlingar. 

Sen kan polisen hyra in knark hund från tullen vid en husransakan. Tjänste hundar finns de,

Jag har svårt att tro att en hundförare från polisen står o ljuger.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

indra-bus
4/26/13, 9:14 AM
#60

Ok, förlåt jag ger mig. Han ljög polisen.

Jag ifrågasatte precis som ni. Undrar om de var för att jag kritiserade hans före detta polishunds släppande i skyddet? En polishund som inte släpper kan orsaka stor skada.

Fast jag har hört om detta i något annat sammanhang oxå antar att de var därför som jag köpte de rakt av.

Kan se de som ok med tjänstehundar isig då hunden av bruksraser faktiskt älskar att jobba med människan.

Men baksidan av de är hundarna som inte platsar vilket är ca 75% av tjänstehunds aveln. 

Så nej jag tycker inte vi skall ha tjänste hundar. Människan får lösa sina problem utan hundens hjälp.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Alexej
4/27/13, 8:55 AM
#61

Det är skillnad att avla på hundar för att få fram en bra polishund eller köpa in en lämplig hund. En kompis till mig hade en schäfer som polisen ville köpa som tjänstehund.

Nu är det från en finsk sajt men gäller nog också för Sverige:
De flesta av polishundar köps från privatpersoner eller hunduppfödare. Hundar införskaffas både från Finland och från utlandet. Polishundsinrättningen sköter anskagffningen av samtliga hundar som utbildas till polishundar.

Årligen köps cirka 50 - 70 hundar, varav hälften är valpar. Anskaffningen av hundar sker kontinuerligt. En hund som skall utbildas till polishund måste vara frisk och ha ett lynne som gör att den kan utbildas. Polishundar är oftast av brukshundsras, men även en vanlig familjehund kan bli en bra polishund.

En vuxen hund genomgår först en kvalitetsundersökning. Om den godkänns, stannar den hos sin nya förare för en prövtid på cirka en månad. Utbildningen påbörjas om hunden konstateras vara frisk och lämplig som polishund.

Har du en hund, som skulle kunna vara lämplig som polishund? Hundanskaffningen sköts av Antti Tikkanen och Hans Müller (antti.s.tikkanen(at)poliisi.fi ja hans.muller(at)poliisi.fi), tfn 071 878 3530.
Länk Och jag tycker det är väldigt bra att det finns utbildade hundar. Hundar är smarta och vill lära sig saker, oavsett om det är sök efter svampar eller lik. Eller bara lyssna på enkla kommando. Jag tycker att en hundägare som tränar sin hund som erbjuder stimulans är en medveten och ansvarsfull hundägare.

Men avel som handlar om att det är kul eller söt med djurungar eller vill tjäna pengar sedan är jag väldigt emot.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: