Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 6684 ggr
Alexej
2013-04-07 15:19

Vad är en djurvän?

Ja, vad betyder det egentligen att vara en djurvän? Har googlad på det men inte hittar mycket information.

Det finns ju tydligen djurvänner och sanna djurvänner…

Djurens Vänner vet nog de flesta vad de går ut för. Djurens Vänner i Göteborg har avlivad tusentals katter med cloroform och hembyggda gasburar men de anser sig ändå vara djurvänner.

Är man djurvän när man bryr sig om de egna djur eller måste man bry sig om alla djur?

Är man djurvän när man avlar på djur?

Eller räcker det att man gillar en del djur?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
[Doglovers]
2013-04-07 15:34
#1

Jag anser mej vara en sann djurvän och även mina familjemedlemmar. Och vi håller på med bland annat jakt, hundavel och viltvård.

Alexej
2013-04-07 15:48
#2

#1 Jag förstår att det är svårt med att sätta en gräns var det kan börja med att vara djurvän eller inte.

För det finns ju bra eller dålig djurhållning, jakt eller vildvård, avel av utrotningshotade arter och massavel på slaktdjur.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Doglovers]
2013-04-07 22:04
#3

#2 Jag har inte svårt att sätta en gräns😉Vi vet hur vi tar hand om djuren.

VildaVittra
2013-04-07 22:20
#4

Som jag skrev i den här tråden: http://djurskydd.ifokus.se/discussions/510f8cd0d4ebea196b01c5aa-vad-ar-en-djurvan

En djurvän är för mig någon som aktivt verkar för att förbättra villkoren samt minska lidandet för de djur vi gagnar oss av.

Jag är en djurvän då jag startat min väg mot att bli självförsörjande på animalier, där jag har mina djur frigående i den mån det går på så stora ytor som möjligt. Men nu behöver man ju inte gå så långt som jag, utan man kan istället stödja småproducenter som mig, genom att köpa våra produkter. Då är man också djurvän.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[_hsleiufhbtv]
2013-04-07 22:40
#5

För mig är en djurvän en som hjälper samt räddar djur. En sann djurvän däremot, anser jag någon endast vara om den är vegan.

[CitrusSmoothie]
2013-04-07 22:59
#6

För mig är en "djurvän" någon som inte använder och skadar djur.

Annons:
indra-bus
2013-04-08 09:17
#7

En sann djurvän.

Utnyttjar inte djuren på något sätt.  

 Jobbar aktivt mot djurförtrycket i världen. De jobbar för att alla djur skall ha de bra inte bara de i Sverige.

Köper sig inte ett husdjur o har som skryt objekt. Den adopterar de som behöver ett hem. 

Jobbar mot att de blir mindre hus  djur "som ingen vill ha".

Ser alla djurs lika värde mus som elefant som människa.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Sackum
2013-04-08 11:01
#8

En som respekterar djur och deras intressen. Det sista i världen ett djur vill förutom att bli av med sin avkomma, är att bli dödad.

fossingen
2013-04-08 11:14
#9

Finns så himla mycket enligt mig som gör en människa till en djurvän.
Jag är en djurvän :)

Exempelvis.

¤ En djurvän respekterar sina djur och tar hand om dem på bästa möjliga sätt.

¤ En djurvän utsätter inte sitt djur för onödigt lidande.


[Emma--]
2013-04-08 15:02
#10

Gillar inte ordet djurvän, för det skapar ofta bara en kamp om vem som är en bättre djurvän. 
En del veganer brukar kalla sig "sanna djurvänner" eftersom dom inte äter djur. Och så får personen höra som gör allt hen kan för att djuren ska få bättre villkor m.m att det inte är tillräckligt och att hen inte borde få kalla sig djurvän. Finns säkert någon som är duktig på att ge beröm för det som personen faktiskt gör, men oftare ser jag hur folk istället slår ner på varandra för att dom gör "fel", eller inte gör tillräckligt..

Något även du som Sajtvärd har tagit upp i minst en tråd. Att så länge man äter djur så kan man inte säga att man älskar djur. 

Jag använder inte ordet djurvän. Jag gör det jag kan och vill inte att djur ska utsättas för onödigt lidande. Jag sköter mina djur så bra jag kan och försöker hjälpa till på andra sätt för utsatta djur och det tänker jag vara nöjd över istället för att bara känna mig misslyckad över att jag inte klarat av att vara vegetarian för den här gången åtminstone. 

För som en klok person sa åt mig, "Om du inte tar hand om dig själv, hur ska du kunna ta hand om andra?".

Men jag vet att det aldrig kommer vara tillräckligt och något som antagligen kommer tyckas vara en ursäkt från de som starkt kämpar för djurrätt. Jag respekterar åsikterna, men kan inte respektera eller förstå beteendet som alldeles för ofta följer med åsikterna..

Alexej
2013-04-08 15:35
#11

#10 Jag har också ätit kött under många år och tyckte ändå att jag är djurvän. Mina djur hade det bra och jag var alltid engagerad. Så jag förstår absolut situationen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Emma--]
2013-04-08 15:37
#12

#11 Så du förstår, men håller inte med de som anser sig vara djurvänner även fast de äter kött? ;P

Alexej
2013-04-08 16:21
#13

#12 Precis, för jag gick ett steg längre och slutade med kött. Men jag både förstår och respekterar att folk äter kött. Mina barn äter kött och det är deras beslut.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
[Doglovers]
2013-04-08 16:37
#14

Att vara en djurvän kan te sej på så många olika vis.

Vi jagar men är ändå djurvänner. Vi vårdar våra hundar efter bästa förmåga. Vi stödutfodrar alla djuren på vintern när det är kallt och svårt att komma åt maten under skaren. Vi matar småfåglarna och sätter upp massor av fågelholkar. Vi lägger ut tusentals med kronor för att djuren ska ha det bra.

Hur många av er gör som vi ?

Kanske inte så många. Men ni kanske hjälper djuren på något annat sätt. Att vara djurvän är nog upp till var och en om jag ska vara riktigt ärlig. Det finns ingen regel på hur man ska bete sej. Bara man är rädd om djuren.

Jessicahagstrom94
2013-04-08 23:01
#15

Jag anser mig vara djurvän.

Aldrig i hela mitt liv skulle jag kunna skada eller ens tänka på att göra illa ett djur, det kommer inte ens på tanke. Djuren jag har hemma får all den skötsel dem behöver och all kärlek dem behöver. 

anser inte att man inte är djurvän bara för att man äter kött t.ex.

[CitrusSmoothie]
2013-04-08 23:25
#16

#15 Är du medveten om att djur skadas och dödas mot sin vilja och helt i onödan för att hamna på ditt matbord?

Cragan
2013-04-08 23:36
#17

#16 om dom kommer till matbordet o landar på tallriken så är det inte i onödan då dom fyller ett syfte då.

helt i onödan det är vad som sker med tupp kycklingar av värphybrider i detta land pga lagarna dom blir inte mat utan massan som kommer ur kvarnen bränns bara totalt resurs slöseri

[CitrusSmoothie]
2013-04-09 01:36
#18

#17 Det är fortfarande i onödan eftersom vi inte behöver äta animalier.

Det är inte ett resursslöseri att inte ta vara på djurens döda kroppar; det är ett resursslöseri att föda upp, utnyttja och döda djur för mat.

VildaVittra
2013-04-09 01:46
#19

#18 Jo, det är nödvändigt för många att det ingår animalier i kosten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

veggie4every1
2013-04-09 02:44
#20

#19 Vad har du för stöd till det påståendet?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[CitrusSmoothie]
2013-04-09 02:49
#21

#19 Eh, nej, det finns inte många människor som måste ha komjölk, hönsägg, tillagade muskler och inälvor i sin kost.

VildaVittra
2013-04-09 03:05
#22

#20 Det faktum att  veganer behöver ta tillskott.

#21 Jo, det gör det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cragan
2013-04-09 03:09
#23

#21 kul så alla inuiter samlar jägar samhällen osv är altså inte många 

ko mjölk är dock rent generellt inget dom dricker då många i sådana samhällen inte kan bryta ner det ägg muskler inälvor hjärnor ögon osv äter dom ganska ofta dock

och till det antalet kan man lägga till dem som av olika orsaker måste ha mat med högt energiinnehåll för att överleva  o mig veterligen är inte det vegetabilier men erkänner villigt att jag inte har koll på alla vegetabiler då jag inte äter sådana

veggie4every1
2013-04-09 03:28
#24

#22 B-12 rekommenderas till veganer. Även blandkostare tar ofta tillskott av olika slag. Faktum är att de flesta tillskott är inte till för veganer. Vi kan inte äta dessa även om vi skulle vilja för de är inte veganska.

Så på vilket sätt stöder det ditt påstående att det är nödvändigt för många att det ingår animalier i kosten?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cragan
2013-04-09 03:56
#25

#24 intressant dockument iaf http://www.newsmill.se/print/39488 belyser dock mestadels bristen på vetenskapligt utförda undersökningar på kosten   men är ju onekligen intressant att personer med diabetes vart friskare av att äta animalska fetter  men dom påstår inte att det är vetenskapligt bevisat då dom inte ens verka kunna få oberoende forsknings anslag

dock lite för trött för att orka kolla upp dom olika personerna bakom dockumentet  men stämmer det som står att Canserfonden valde att inte gå ut med kostråd då det saknas forskning så är det nog allvarligt

EDIT:

verkar dock som att forskning pågår iaf innom canser och diet bla i http://epic.iarc.fr/research/meth.php den studien ej klar än dock

vallhund
2013-04-09 04:28
#26

#24 Ja blandkostätare tar ofta tillskott helt i onödan, men ofta behövs det för att deras kost är för dåligt sammansatt, tyvärr.

Vad veganer kan o inte kan äta har knappast med religiositet att göra, även om det verkar så på dina inlägg. Fanatism har ett fult tryne oavsett skepnad.

Oavsett kosthållning så kan man behöva tillskott av t ex B12, D o E vitaminer, järn o folsyra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

VildaVittra
2013-04-09 04:49
#27

#24 Det är stor skillnad på att man måste ta tillskott för sin överlevnad och att ta tillskott för att man gått på en smart marknadsföring.

Jag äter inga tillskott alls, utan äter en varierad kost istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
fossingen
2013-04-09 08:28
#28

#16 Så då bör alltså enligt dig också djur som också behöver kött ex katter också äta fullt veganska koster?  

#11  #13  Jaha, så du åt kött och ansåg dig som djurvän. Men eftersom du nu INTE äter kött så är de som äter kött icke djurvänner? Snacka om dubbelmoral


Alexej
2013-04-09 08:54
#29

#28 Finns folk som lär sig och folk som aldrig lär sig…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

fossingen
2013-04-09 09:12
#30

#29 Jag förstår bara inte din syn. Så du menar att du ansåg dig som djurvän då? För att du inte förstod bättre eller vad? Hur lätt är det för andra att förstå vad du menar när du ger gåtor som svar. Då undrar jag ju varför du sätter dig in i diskussioner när du inte ger svar.


Jessicahagstrom94
2013-04-09 10:36
#31

Ganska svårt när man fortfarande bor hemma och alla i min släkt äter kött, kan ju inte sitta där och bah "nej, ni får bannemig slösa pengar och köpa vegetarianska saker till mig" eller bara äta sallad. jag är så illa tvungen att käka kött om jag ens ska få någon mat, ni/du vet inte hur det är i min familj.

[Doglovers]
2013-04-09 13:41
#32

#16 Du ska få 1000 kr av mej om du kan bevisa att djuren vi jagat och ätit upp har lidit🤔 Men det ska vara bevis. Inga underliga påståenden. Så kom igen nu😉

veggie4every1
2013-04-09 14:06
#33

#32 Är det smärtfritt att bli skjuten? Du kanske skulle skjuta dig i foten och se om du lider…

Djuren känner inte mindre smärta än vi gör, det förstår du väl?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Skyggisen]
2013-04-09 14:18
#34

Jag försvarar inget skjutande av något djur,men nu förekommer ju detta så,,,tror eller vill i alla fall tro och hoppas att de jägare som skjuter vilt t ex har stor kunskap och erfarenhet av hur och var skottet ska och borde träffa,så djuret dör direkt utan att ens hinna reagera,sen finns det givetvis misslyckanden i detta,men vill tro att det inte är av ont uppsåt i alla fall,tycker nog det är värre med alla olyckor på vägar,där de kan skadas allvarligt och springa in i skogarna och plågas ihjäl,eller lida svårt innan de hittas och kan avlivas,,

Annons:
Fridaaaa
2013-04-09 15:26
#35

Jag är djurvän i högsta grad men äter kött.

För mig är en djurvän en person som tar bra hand om sina djur, men även vänar om andras djur välmående osv. Och detta kan man göra även genom att äta kött.

Väldigt trött när folk säger "du är inte djurvän, för du äter kött": Kränkade och felaktigt…

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hesat
2013-04-09 16:14
#36

Rent generellt tycker jag att det går troll i många uttryck de senaste åren. Ord förlorar lite av sitt värde när de överarbetas, överanvänds och ständigt dissekeras. 

Själv ser jag ordet "djurvän" som en gråskala och inte som svart/vitt. Eftersom det inte finns en specifik definition av ordet med klara kriterier att uppfylla så är det i betraktarens öga vad det anses ska innehålla. För mig innebär begreppet att värna om djurens väl och att behandla djur värdigt. Vad det i praktiken innebär får var och en fantisera om i mitt tycke. 

Jag lägger inte någon större vikt vid en anonym persons åsikter om luddiga begrepp utan bryr mig betydligt mer om sakfakta gällande djurens väl.

Medarbetare - Halloween.ifokus

Jessicahagstrom94
2013-04-09 16:19
#37

#35 Håller med! 👍

Fridaaaa
2013-04-09 16:26
#38

#36 Ja men det är så himla fel och kränkande att kalla folk för "icke djurvänner" bara för att man inte har samma värderingar kring ordet osv. finns många som gjort det, bland annat här inne men på andra sidor osv med. Det är det som gör mig irriterad och sur. För det är påhopp anser jag. Visst alla får skriva sina åsikter men man ska inte trycka ner osv andra personer pga det, vilket dessvärre är vanlgit när det kommer just till ordet "djurvän".

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cragan
2013-04-09 16:52
#39

#33 så du anser alltså att skadeskjutning är jämförbart med ett dödande skott?  en bra skytt vet vart den ska sätta ett skott för att det som skjuts ska dö direkt

Hesat
2013-04-09 17:06
#40

#38 För den personen kanske det är lika "kränkande" att du placerar djurvän och köttätare i samma mening. Det är åsikter. Din åsikt är inte mer eller mindre värd än nästa åsikt. 

Att påstå att något är kränkande krävs att någon verkligen har kränkts. Ponera att någon kallar köttätare för mördare. Eftersom mord per definition innebär att döda en annan människa med berått mod så måste du kunna bevisa att alla automagiskt börjar begå mord av att äta kött. Annars är det ett påhopp/kränkning.

Att säga att köttätare inte är djurvänner enligt en specifik persons personliga definition av begreppet ser jag ingen nytta att raljera över. Begreppet djurvän är så luddigt att det bör följa med en tillhörande borste att reda ut tovorna med.

Medarbetare - Halloween.ifokus

[Featherz]
2013-04-09 19:18
#41

Jag ser mig själv som en djurvän då jag värnar om ALLA djur, men jag äter ändå kött. Så fort jag flyttat hemifrån och själv bestämmer maten i hushållet tänker jag dock satsa på "djurvänligt" kött, vilket jag anser komma från djur som levt naturliga liv innan de slaktats värdigt. Och då menar jag bland annat älg och ren samt lämplig viltfångad fisk. Dessa "slaktas" ju endast när de är fullstora, vilket de får chansen att bli genom sin naturliga föda under en lång tid. De slipper dessutom plågsamma transporter. Och om man överlåter slaktandet till någon professionell som gör jobbet snabbt och smärtfritt kan man knappast kalla det djurplågeri. Jag menar, om älgen blivit dödad av något annat djur skulle den antagligen få lida mycket mer då rovdjuret knappast tar död på den direkt. Det är ju lika naturligt för oss att äta kött, och viltkött är väl ändå vad människan åt från början?
Men jag är medveten om att om alla skulle börja äta viltkött skulle det istället skada balansen i naturen och ge rovdjuren för lite föda. Så att försöka hålla sig till gårdar som slaktar stress- samt smärtfritt och där djuren får leva naturligt (alltså ingen transport) funkar absolut lika bra. Det viktigaste är att djuren har det bra!

Utöver det försöker jag undvika produkter som på något sätt kan ha skadat djur. Smink och hygienprodukter får ju inte djurtestas längre inom EU (WOHOO), så jag koncentrerar på att hålla mig borta från bland annat päls och dun i kläder och liknande. Sen kanske det inte räknas att skriva på nästan varenda namninsamling som har med djur att göra…
Självklart skämmer man även bort djuren här hemma!

Jag tycker att det är toppen att vara vegan/vegetarian, trots att jag antagligen kommer hålla mig till "djurvänligt" kött. Så länge man verkligen bryr sig om djuren och inte vill bidra till alla hemskheter vi människor håller på med så spelar det ingen roll om man äter kött eller inte enligt mig :-)

Mvh Emma

Annons:
Fridaaaa
2013-04-09 19:33
#42

#40 Jag kränker inte folk och säger det rakt ut till enskilda personer osv. Det gör vissa personer och det är inte OK. Jag riktar mig aldrig till enskilda personer.

Och jag har inte antytt eller sagt något ang det med åsikter. Har till och med skrivit "alla får ha sina åsikter" eller något liknande.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

veggie4every1
2013-04-09 20:14
#43

#39 "Kalla Fakta's granskning visade däremot att så många som 30-40% av älgarna som årligen jagas blir skadeskjutna, eller i runda tal mellan 30 och 40 000."
Och det är bara älgar. Det skadeskjuts rådjur, vildsvin etc. etc.
http://jaktsverige.com/skadeskjutning.html
Nej, jag har inte jämfört något.

Skjuter man sig själv i foten kan man ju uppenbarligen vittna om hur det känns efteråt. Sätter man ett skott i pannan på sig själv så är det nog lite svårt att tala om efteråt hur det kändes. Det behöver inte betyda att det var smärtfritt dock. Vill du prova?

Att djuret dör direkt, om det gör det, rättfärdigar inte att ta en annan levande individs liv. Även om det är ett icke-mänskligt djur.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Skyggisen]
2013-04-09 21:28
#44

" Djurskydd.iFokus" Medarbetare där? "rättfärdigar inte att ta en annan levande individs liv. Även om det är ett icke-mänskligt djur."men djurskyddet i Sverige har inget emot avskjutning av förvildade katter,hur hänger det ihop? Katter är individer i allra högsta grad?🤔

veggie4every1
2013-04-09 22:10
#45

#44 Givetvis är katter individer. Jag ställer mig inte bakom någon avskjutning av katter eller några andra djur. Jag stödjer inte Djurskyddet Sverige eller andra djurskyddsorganisationer eftersom de inte kritiserar vårt utnyttjande av djur. Man måste inte vara för avskjutning av förvildade katter när man är Medarbetare på Djurskydd iFokus.

# 26 Att vara fanatiskt emot andra individers död och lidande ser jag inte som något negativt.

Då är fanatism lika ful enligt dig när det gäller att vara fanatiskt emot mord, våldtäkt eller annat lidande för människor?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cragan
2013-04-09 22:13
#46

#43 skulle jag vilja ta självmord och vilja använda skjutvapen skulle jag inte skjuta mig i pannan pga risken att överleva sådana skott är ej heller många skyttar som går efter huvudskott i verkligheten då träffytan för ett dödande skott är så pass litet.

veggie4every1
2013-04-09 22:22
#47

#46 Jag är inte direkt expert på var man ska skjuta, så ok, jag förmodar att pannan inte är det bästa stället då…

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cragan
2013-04-09 22:53
#48

#47 finns dokumentärer där dom interjuvar folk som skutit sig i pannan o munnen med div olika vapen, ganska ofta fruktansvärda skador som dom får leva resten av livet med(för dom som fått hjälp och hittat nått o leva för igen)

fast där dom flesta skjuter så är det lungskott stora träffmål o hur vida dom skjutna djuren hinner känna smärta innan dom dör eller inte i dom fallen där i tvistar dom lärda.

Annons:
[Mustangcab]
2013-04-10 07:32
#49

# 43 Har du ingen nyare granskning? Det var det dummaste jag hört. Alla som jagar vet att man måste eftersöka det som skadats. Om du nu inte har någon erfarenhet av jakt så kan du väl läsa på istället för att komma med lösryckta påståenden?

# 48 Det bero nog på vilket kaliber man använder. Har du en 357 Magnum och skjuter dig i pannan så blir det inte så mycket kvar av huvudet.

Sjkuter du ett direkt dödande skott mot ett djur så känner det inte särskilt mycket.

Cragan
2013-04-10 08:10
#50

#49 nja en som använt ett SBS hagel o dragit bägge piper o klarat sig ok inge ansikte kvar längre med vid liv  fruktansvärda skador men han var nu mera glad över att ha klarat sig o föreläste om psykisk ohälsa (om jag minns rätt på vad han föreläste om nu)

Upp till toppen
Annons: