Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 3487 ggr
[_hsleiufhbtv]
2013-04-01 16:40

Visste ni..

* att "frigående" betyder stora stallar med tusentals hönor som aldrig får komma ut?
* att 12 miljoner svenska kycklingar har ont i benen för att de växer alldeles för fort?
* att inne på Huntingdon Life Sciences dör det 500 djur i djurförsök varje dag?
* att 150000 kycklingar dör varje år i transportbilar på väg till slakteriet?
* att fiskar dör av plågsam kvävning, klämmning och tryckskador?
* att under 2008 användes 12 miljoner djur inom försök i EU?
* att burhönsen inte ens har plats att sträcka på sina vingar?
* att könet på ston inom trav- och galoppsporten sys ihop?
* att 2800 djur utnyttjas dagligen inom djurförsök i Sverige?
* att var tredje sugga får liggsår p.g.a. de hårda golven?
* att år 2008 användes 6806712 djur i försök i Sverige?
* att tuppkycklingar mals ner levande i en kvarn?
* att kalvarna skiljs från kon direkt efter födseln?
* att mjölkkornas kalvar växer upp utan mamma?
* att 99% av grisarna aldrig får komma ut?

Självklart gäller inte detta alla djur, men väldigt många..

Annons:
indra-bus
2013-04-01 17:12
#1

Bland annat därför jag e vegan..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Alexej
2013-04-01 17:15
#2

Det är därför vi får kämpar mer. Djurskydd betyder att vi ska beskydda djur från alla som använder djur. Det är så fruktansvärd hur vi människor beter oss.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[_hsleiufhbtv]
2013-04-01 19:03
#3

#1 Me too.

#2 Ja vi får kämpa mer än någonsin förut, annars kommer det aldrig att få ett slut. Usch, jag skäms verkligen för att kalla mig människa.

Fidelia
2013-04-01 21:28
#4

ja det är helt sjukt hur vissa djur har det.

Men måste ändå förklara att allt ovan inte är helt sant utan en hel del propaganda. Tex sys inte ston ihop utan anledning. De ston (väldigt få) som sys ihop gör det för att de suger in luft i vaginan som kan skada dem. Dessa skulle behöva sys oavsett vilken gren de ska tävla i. Av djurhälsoskäl.

Suggor (alla grisar) har genetisk ärftlighet för liggsår. Det kan vissa få även om de går fritt. Sådana suggor brukar man inte avla vidare på.

Detta är två exempel på saker som kanske förstoras medan annat förminskas.

Tex är det fruktansvärt många hästar som tvingas stå inne på box största delen av dygnet och bära täcken helt i onödan. De får dessutom inte tillräcklig motion eller annan sysselsättning de faktiskt har behov av. Att vara sällskap är ingen sysselsättning för ett friskt djur.

Kaniner hålls i bur och på hårda underlag. Kaniner har ett behov av att gräva hålor. Det är inte många som har den möjligheten.

Fåglar hålls i bur och kan inte flyga fritt, känns ju inte heller helt ok.

På katthem kan katterna bli sittande i bur i flera år om de har otur. Katter vill kunna jaga och har ganska stora revir.

De exemplen jag givit ovan tycker jag är minst lika allvarliga om man ser till helheten. Men de är mer accepterade och folk slår ifrån sig med näbbar och klor när de anser att tex deras häst visst är lycklig med 18 timmar på box, dubbla täcken och ridtur var 5e söndag. Likaså katter som tussas ihop på små utrymmen efter att de levt fritt hela sitt liv.

Jag vet faktiskt ärligt inte hur man ska kunna leva med det ena men inte det andra. Men somliga kan bevisligen det. Man lever med skygglappar och ser enbart det man vill se eller går på sådant andra säger till en.

VildaVittra
2013-04-01 22:35
#5

#4 Mycket bra skrivet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

veggie4every1
2013-04-01 22:55
#6

#4 "Jag vet faktiskt ärligt inte hur man ska kunna leva med det ena men inte det andra. Men somliga kan bevisligen det. Man lever med skygglappar och ser enbart det man vill se eller går på sådant andra säger till en."

Jag tycker att man inte ska acceptera varken det ena eller det andra.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Fidelia
2013-04-02 08:08
#7

#6 Då måste tyvärr all form av djurhållning på jorden upphöra mer eller mindre. Endast en pytteliten del av alla djur som hålls i fångenskap har det riktigt bra 😕

Alexej
2013-04-02 09:06
#8

#7 Jag skulle inte ha något emot att minska på all avel. Överskott på djur framkallar dålig djurhållning och vanvård.

#4 Fattar inte hur folk fortfarande tror att katter har det dåligt på katthem. När jag började med hemlösa katter då fanns det små burar (liknande kaninburar) och avlivningar var vanliga. Djurens Vänners fd ordförande i riksorganisationen tyckte tex att 3 veckor katthem räckte för att avliva en katt sedan.

Men mycket har hänt. Nästan alla katthem jobbar med jourhem för katter som av någon anledning behöver längre tid på sig. Framförallt kravet på takhöjden har ändrats: Minsta storlek på buren 1,5 kvm, minsta sidan 1,2 m och takhöjd 1,9 m. Men det är egentligen bara under karantänstiden en katt är i sin bur. Nästan alla katthem har sällskapsburar med fri tillgång till rastgården och där katter har det (nästan) lika bra som "hemma". Personalen på katthem brukar vara kunniga och hitta rött plats för en katt, dvs de ser om en katt vill ha sällskap eller vara ensamkatt. För många katter betyder ett katthem ett hem med mat, värme, kompisar och trevliga människor.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

indra-bus
2013-04-02 09:40
#9

#6

 Mycket bra skrivet.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

veggie4every1
2013-04-02 13:20
#10

#7 Exakt. Du säger det själv, endast en pytteliten del har det riktigt bra.

Jag skulle dra det ännu längre och påstå att inget djur har det riktigt bra i fångenskap.

Jag anser att djuren finns till för sig själva och inte för människan att utnyttja.

Man kan tycka det skulle kännas tråkigt för människan att inte få utnyttja djuren längre. Men man kan se det från ett osjälviskt perspektiv och kanske komma till insikt om att djur inte är våra att äga. Att det inte behöver kännas tråkigt utan istället väldigt roligt och givande att inte förslava och utnyttja djur.

Allt behöver heller inte handla om vad människan vill, utan vad som är bäst för djuren.

Här menar jag inte att alla domesticerade djur ska dödas. Vi ska ta hand om de djur som finns och låta de leva ut sina liv på bästa sätt, det är vårt ansvar.

Men all uppfödning av domesticerade djur bör upphöra och dessa djur på sikt försvinna.

Det är dags för människan att börja klara sig själv utan djurutnyttjande. Dags att släppa spenen och stå på egna ben…

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

redan
2013-04-02 23:19
#11

1. att "frigående" betyder stora stallar med tusentals hönor som aldrig får komma ut? 2. att 12 miljoner svenska kycklingar har ont i benen för att de växer alldeles för fort? 3. att inne på Huntingdon Life Sciences dör det 500 djur i djurförsök varje dag? 4. att 150000 kycklingar dör varje år i transportbilar på väg till slakteriet? 5. att fiskar dör av plågsam kvävning, klämmning och tryckskador? 6. att under 2008 användes 12 miljoner djur inom försök i EU? 7. att burhönsen inte ens har plats att sträcka på sina vingar?  8. att könet på ston inom trav- och galoppsporten sys ihop?  9. att 2800 djur utnyttjas dagligen inom djurförsök i Sverige? 10. att var tredje sugga får liggsår p.g.a. de hårda golven? 11. att år 2008 användes 6806712 djur i försök i Sverige? 12. att tuppkycklingar mals ner levande i en kvarn?  13. att kalvarna skiljs från kon direkt efter födseln? 14. att mjölkkornas kalvar växer upp utan mamma?  15. att 99% av grisarna aldrig får komma ut?

1. man föder själv upp höns eller köper från små gårdar.

2. se ovan

3. visste jag inte men självdör de eller avlivas de, eller dör de under sövning?

4. se 1.

5. Att tas på krok är kanske inte mycket bättre, men det som inte heller är bra vad som sker med bottnarna vid trålning.

6. Tack för försöksdjuren, pga det så lever fortfarande många av de jag känner ink mig själv. Men vi lever i andra tider och många av försöken borde bort. Att djuren används i försök, behöver INTE betyda att de lider.

7. se 1.

8. Visste jag inte, men ser svaret i tidigare inlägg.

9. ? orelevant siffra, då ordet "utnyttjas" inte beskrivs.

10. Handla från gårdsbutiker, där man även ser djuren.

11. se 6.

12. Dom dör snabbare än en humant avlivad kanin, som hela tiden försöker sätta sig upp och skaka av sig "tröttheten".

13. Inte alla kalvar behandlas så…

14. se 13.

15. se 10.

tesushie
2013-04-03 15:32
#12

Vad jag vet så händer allt detta inte särslkilt ofta nu för tiden men hände väldigt ofta under exempelvis 2010 så skulle gärna villa veta vart ifrån denna information kommer ?

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

Alexej
2013-04-06 14:04
#13

#11

13. Inte alla kalvar behandlas så…

14. se 13.

Vilka kalvar behandlas inte så?

Nästan alla kalvar tas ifrån sina mammor direkt efter födseln, hos kravbönder efter 3-4 dagar. En kalv diar normalt 8-11 månader…

http://www.djurensratt.se/vara-fragor/djur-i-livsmedelsindustrin/kor-kalvar-tjurar/livet-som-mjolkko

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
[_hsleiufhbtv]
2013-04-06 14:09
#14

#12 Har inte kvar alla länkarna, men majoriteten av all info kommer från djurens rätt. Googla de olika frågorna så hittar du nog.

#13 Precis. Och det är nästan ännu värre att låta kalven vara hos kon i 3-4 dagar än att ta ifrån den direkt, då hinner dom fästa sig vid varandra och det blir ännu grymmare när dom säras på😢

Alexej
2013-04-06 14:12
#15

En fruktansvärd grymhet hur små kalvar tvingas bort från sina mammor. Jag har sett hemska filmer hur förtvivlade mammorna och kalvorna reagerade på det.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[_hsleiufhbtv]
2013-04-06 14:15
#16

#15 Ja verkligen!
Jag har sett det i verkligheten också, usch.. Glömmer det aldrig.

redan
2013-04-06 16:06
#17

Så ni påstår att ALLA kalvar tas från sin mor? Dvs 100% av alla kalvar.

tesushie
2013-04-06 16:43
#18

#14 men frågan är hur länge sedan var det ded uppdaterade den sidan tiderna förändras sedan tror inte jag att detta gäller alla djur

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

VildaVittra
2013-04-06 16:47
#19
[_hsleiufhbtv]
2013-04-06 16:55
#20

#17 nej absolut inte. Men alldeles för många! #18 läs #0 igen. "Självklart gäller inte det alla djur."

Annons:
[CitrusSmoothie]
2013-04-06 17:57
#21

#17 Alla kalvar inom mjölkindustrin behandlas så. Vi människor vill ju ha mjölken, och om kalven fick gå med sin mamma så skulle den ju dia, som alla ungar gör.

[_hsleiufhbtv]
2013-04-06 18:00
#22

#21 Njae inte riktigt alla faktiskt. Men många. Det är så lätt att dra alla mjölkbönder över en kam, men det finns faktiskt bra också!

redan
2013-04-06 18:01
#23

#20 Absolut inget ont om ditt inlägg. Andra påstår att det gäller ALLA djur. ; )

När "fakta" skriv på det sättet, är det sällan 100% (vilket du noterade). Så jag skrev i ett tidgare inlägg min syn, och då tyckte vissa att jag hadde fel. ; )

[CitrusSmoothie]
2013-04-06 18:13
#24

Visst, det kanske finns ett par gårdar i världen som säljer så kallad "ahimsa" mjölk (är dock inte helt säker på om kalvarna får gå tillsammans med korna på sådana gårdar, men korna slaktas i alla fall inte efter att de utnyttjats), men de är extremt få. Jag avrundar i alla fall 99,99……% till 100%.
Hur beter sig en "bra" mjölkbonde?

martdat
2013-04-07 09:53
#25

ni som är mer insatta.- jag köper ekologiska ägg pga att de ska vara garanterad utevistelse under sommarmånaderna och hålls i något mindre grupper. (hönorna altså) Det är inte bra ändå men bättre

men kan man lite på det. någon som har insikt i någon ekologiskt äggproduktion?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
2013-04-07 10:04
#26

För att gälla som ekologiska ägg krävs det:

All produktion av ekologiska ägg i Sverige sker i enlighet med KRAVs regler. Det innebär att hela produktionskedjan, d.v.s. uppfödning, äggproduktion, foder, producenter och äggpackerier är KRAV godkända.

http://www.svenskaagg.se/?p=19889

Så din grannbonde tex kan inte säga att äggarna är ekologiska bara för att hönsen kan gå ute.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
2013-04-07 10:12
#27

köper mina på ica :) köper eko ägg för djurens skull.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Silvestris
2013-04-07 13:42
#28

#10

Hur skulle du nära åkermarken din veganska mat ska odlas på utan tillskott av animalier? Konstgödning? Hur skulle du hindra skadedjur från att äta upp dina veganska grödor? Genom att sprida gifter?

Dagens jordbruk, oavsett om det producerar animalier eller vegetabilier, är inte hållbart. Det är inte miljövänligt, djurvänligt eller människovänligt. Dock har jag mycket svårt att se hur ett veganskt alternativ skulle kunna vara hållbart. Det är liksom inte bara att börja odla…

Upp till toppen
Annons: