Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 2543 ggr
Smullis
2013-03-22 22:48

Hjälp med skogsmus!

Katten tog nyss in en liten skogsmus vilket vi upptäckte rätt snabbt. Den ser inte speciellt skadad ut förutom åt katten knäckt svansen på den lille stackaren :( Musen är inte heller tillrufsad som dom brukar bli efter en lekstund med en katt, utan den har fin jämn och slät päls och har slappna ögon och visar inte som föds brukar göra om dom har riktigt ont/är riktigt rädda. Den är såklart chocktillstånd så vi har lagt den i en petbox med en filtbit och vätska. Vad tycker ni jag ska göra? Innre skador tror jag inte heller den har, men jag vet ju såklart inte. Tack på förhand och ursäkta för vimsigt inlägg.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
[PuffBuck]
2013-03-22 22:51
#1

Med tanke på skadorna tror jag att det är skönast för den lille krabaten att få somna in. Det är inte kul, men det känns onödigt att krångla då det trots allt är ett vilt djur. Den lider med att ha en så skadad svans och hör inte hemma hos en veterinär. Ledsen :(

Smullis
2013-03-22 22:59
#2

Aw okej :( Känns dock lite synd för den har i princip hela svansen kvar, endast 'tippen är knäckt/böjd, den är kvaralltså. Tycker du att vi ska låta den somna in ändå?:(

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[PuffBuck]
2013-03-22 23:05
#3

Det beror i och för sig på hur illa det ser ut med svansen. Om den verkar okej är det nog bara att släppa ut den igen :)

Smullis
2013-03-22 23:10
#4

Jag tror den är rätt okej men jag är inte bra på att döma sånt :/ Jag hoppas vi kan släppa ut den igen, jag kan gå och kolla till den.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[PuffBuck]
2013-03-22 23:13
#5

Jag tror nog att den klarar sig bra på egen hand, men det skulle nog vara bäst att släppa ut den imorgon istället för nu i den kalla natten. Lägg ner någonting så att den har möjligheten att äta och se till att den har en massa att gömma sig i! Lycka till :)

Smullis
2013-03-22 23:23
#6

Ja det tror jag med nu när jag kollade till den. Den är inte lika rädd längre och när jag kollade med ficklampa på den såg den ut att vara i gott skick. Försökte sniffa lite på ljuset som lampan avgav :) Vad tror du jag kan ge den? Müsli, ost, skinka eller något?:)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
[PuffBuck]
2013-03-22 23:30
#7

Jag tror nog att du kan lägga ner lite allt möjligt så att den kan välja och vraka, viktigt med vatten också! :)

Smullis
2013-03-22 23:36
#8

Okej tack, det ska jag göra nu :) Så släpper jag ut den i morgon.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[PuffBuck]
2013-03-22 23:37
#9

Det låter jättebra! Lycka till! :) Glöm inte att berätta hur det gick imorgon ;)

Smullis
2013-03-22 23:45
#10

Tack! Gav musen lite av mina råttorna grynblandning, lite ost, lite kalkon och en miniskål vatten :P Hoppas han klarar sig över natten så uppdaterar jag imorgon :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[PuffBuck]
2013-03-22 23:55
#11

Jättebra, tack! :)

Alexej
2013-03-23 08:35
#12

Mina katter tar in rätt så ofta levande möss men jag försöker alltid fånga de och släpper ut de igen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Smullis
2013-03-23 12:27
#13

Musen hade käkat en del under natten så det är bra. Jag tror jag kan släppa den nu:) Tack för hjälpen ni!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
[PuffBuck]
2013-03-23 12:59
#14

Åh, vad bra! Det slutade lyckligt trots allt :D Lycka till framöver ^^

veggie4every1
2013-03-23 13:10
#15

Så skönt att det gick bra för musen, nu får den se upp bättre för katten i fortsättningen. Hoppas den lärde sig det nu🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Smullis
2013-03-23 13:35
#16

Det var väldigt skönt ja :D Känns kul att kunna hjälpa till! Att katterna ska vara så grymma bara :( Önskar dom kunde visa lite mer empati ._,

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

E-l-vira
2013-03-24 21:48
#17

#16 katten är inte grym, det är en instinkt. en katt kan bli kompis med en tammus och tvätta den utan en tanke på mat, men vid jakt slår den av känslorna. var på kurs med kerstin malm, hon berättade om en man vars hund hade jagat och fällt ett rådjur så när husse kom fram låg hunden på rådjuret med blodig nos och viftade på svansen. han blev chockerad och undrade om han kunde ta hem hunden till barnen, ja sa kerstin. när djuren jagar måste de stänga av sitt medlidande som de annars besitter, för att överleva själva.

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Alexej
2013-03-24 22:02
#18

#17 Fast jag gillar det inte heller. Försöker räddar så många möss som möjligt. De kunde åtminstone dödar de direkt.

Men en katt leker med en mus för musen börjar då producera mycket adrenalin pga sin rädsla och hjärtat slå snabbare och hela kroppen får mer blod och köttet blir mörrare.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

E-l-vira
2013-03-24 22:11
#19

#18 ånej jag tycker verkligen inte att det är roligt jag heller! jag räddar dem alltid om jag kan, men jag menar att katterna inte är grymma eller elaka utan bara "naturliga". när vi föder upp och slaktar kött kan vi fundera över varför och på vilket sätt vi gör det, men tror inte att katterna har den förmågan tyvärr

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Smullis
2013-03-24 23:03
#20

#17 Du har rätt. Synd att de ska ha så taskiga instinkter (:P). Tycker också dom kunde dödat direkt.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
Upp till toppen
Annons: