Annons:
Etikettlantbruksdjur
Läst 10281 ggr
felzena
2013-03-18 18:28

Minigris inomhus?

Vad anser du om att ha en minigris inomhus? 🙂

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Annons:
Katthemsmatten
2013-03-19 15:59
#1

Utan att kunna någonting om minigrisar så tycker jag det låter litet elakt. En gris behöver väl plats att böka på och det lär ju bli svårt att ordna inomhus?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2013-03-19 19:21
#2

Får man ha sådana grisar inomhus?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Featherz]
2013-03-19 21:11
#3

Det är tillåtet att hålla minigrisar inomhus så länge man ger dem tillgång till att böka. En rymlig låda som fylls med naturmaterial (jord, kvistar) eller filtar och kuddar rekommenderas :-)

Jag tycker att det är helt okej när de fortfarande får utöva sina naturliga beteenden, och dessutom får dessa sociala varelser ännu mer närhet i vardagen!

Mvh Emma

Itchy
2013-03-20 02:05
#4

hade en vän när jag var yngre som hade en liten bedårande minisugga vid namn Dolly, henne hade dom i lägenhet, men iom att de hade en trädgård så kunde hon få böka lite om dagarna om hon önskade :)

You can't spell Bitchy without Itchy

Silvestris
2013-03-21 09:43
#5

Min mans familj hade en minigris inomhus när han var liten. Det var rätt stökigt och besvärligt, grisen (och människorna) hade det betydligt bättre efter att grisen fått flytta ut.

En gris inomhus måste ju aktiveras mycket, det är ju smarta djur och de bör jämföras med en hund så det är ju inte bara bökning de behöver ägna sig åt för att må bra.

Alexej
2013-03-22 21:54
#6

I Tyskland är minigrisar är stort problem. Det finns flera djurhem bara för minigrisar. För att hålla en minigris i lägenheten/huset krävs tillstånd av en distriktsveterinär.

Minigrisar kan bli 15 år och upp till 100 kilo.

Tycker inte att grisar passar in inomhus, bättre med en bra grishållning ute.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Smullis
2013-03-23 00:12
#7

Jag tycker det är okej om grisen har tillgång till böklåda, får mycket aktivering, promenader och även får möjlighet till att gå fritt i en hagen, inhägnad etc gärna varje dag. Då tror jag vilken gris som helst kan må bra :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

fossingen
2013-03-23 11:45
#8

Minigrisar är tok smarta djur. Har själv haft en i ett stort hus. Jag kan säga att grisen var på tok smartare än hunden vi hade. Den fick daglig utevistelse men sov inomhus, trots det är de mycket bökiga, kräver mycket uppmärksamhet och den gör trots det lite hur den vill. Jag hade nog inte velat ha en i lägenhet XD

Böka gillar de minst sagt! Är alla i huset borta längre än 1 timma så får du räkna med stolar som ligger på golvet när du kommer hem och saker är nerbufflade, de vill minst sagt ha stor uppmärksamhet och vill inte vara själva överhuvudtaget.

Vill en gris ha mat. Ja, då är det dags att dra tag i duken på bordet så allt därpå ramlar i golvet. För det hörs ju långa vägar?

Ska du handla? Lämna ingen påse på golvet för på en halv minut så har den käkat upp en halvtårta med kartongen på.

Dörrar till vardagsrummet? Ja, den bufflar den upp så regeln går sönder.

Godisleksak? Vi stoppar lite mat i en pringelsburk som är öppen.. Nemen, den rycker tag i burken och håller den upp i luften så allt rinner ner.

Ska du laga mat vid spisen? Den kommer trycka med trynet i knävecket och snutta så du håller på att falla.

Ska den sova på soffan, se till att inte ta för stor plats om du ska sitta i soffan, den kommer att sucka väldigt mycket och knuffar du den för mycket blir den irriterad.


[Skyggisen]
2013-03-23 19:26
#9

Här är en länk till en minigris uppfödare,där kan man ställa alla frågor! 🐖https://www.facebook.com/pages/Ms-Piggys-Pet-Pigs-Minigrisar/115200015180181

[_hsleiufhbtv]
2013-03-23 20:25
#10

#8 haha jag kom på mig själv med att le mer och mer under tiden jag läste klart ditt inlägg.. Fick roliga syner i huvudet.

fossingen
2013-03-24 00:35
#11

#10 Haha, jo men hon var annars en supersnäll och söt gris. 🙂

Såhär såg min gris ut, dock ej min på videon, men samma färg osv. http://www.youtube.com/watch?v=nkhg2hpmdLw

Såhär tjuriga är de ibland. Fast när vi inte var hemma var det stolar, dukar osv XD http://www.youtube.com/watch?v=-o6zx_j9MPc


Alexej
2013-03-24 08:43
#12

#9 Fast Eva som har Ms Piggy´s har sina grisar ute:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Skyggisen]
2013-03-24 11:43
#13

#12 jo,men tänkte mer på om någon hade andra frågor att ställa! 🙂

Annons:
NinjaKakan
2013-03-24 15:14
#14

Jag råder ingen till att ha minigris inomhus. Vår första minigris var både ut och inne, hade extremt mycket aktivering men han totalförstörde våran lägenhet. Han åt upp smink, bet sönder våra madrasser, åt upp pennor, mobiler,drog ner saker från bordet osv osv. Listan kan göras lång. Så ja man kan, men man borde verkligen inte. Far min flyttade till hus, byggde upp ett inhäng med en rastgård och med en bit av pappas garage som hus och därefter mådde han bra. :) Numera har pappa 2 nya som bor därute och lever och frodas med att böka upp stora hål och rulla upp gräsmattan som pappa försöker lägga ut :P


fossingen
2013-03-24 15:40
#15

#14 Lägenhet ett stort nej. Ett stort hus funkar dock men man får räkna med stök och bök om man ska ha gris hur som helst. Vi hade en stor hundhage som grisen och hunden fick vara i på dagarna. Ja, förutom vintertid för grisen då. Då blev det promenader i snön med små skor och tröja :)


Smullis
2013-03-24 15:51
#16

Absolut inte i lägenhet, det blir inte bra. Hus tror jag faktiskt kan funkar dock, om man gör rätt dvs.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

NinjaKakan
2013-03-24 20:09
#17

#15 Vi hade en stoor lägenhet, så det var snarare som ett hus så det var inte en liten 2,3 inte utan den var stor. både neder och ovanvåning och stor uteplats med en ännu större gräsmatta utanför. Så radhuslägenhet kanske är en bättre benämning på hur vi bodde då ?


NinjaKakan
2013-03-24 20:11
#18

#16 Hur menar du med att "göra rätt"? ^^


Smullis
2013-03-24 23:32
#19

#18 Tja, se till så att den kan få sina behov tillfredsställda ordentligt :P

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

NinjaKakan
2013-03-25 06:04
#20

#19 Ah. Ja det fungerade inte för oss iallafall.. Han levde jävel ändå..Borskämd var han också :P


Annons:
Smullis
2013-03-25 21:33
#21

#20 Jo så kan det ju bli ändå tyvärr :P Har ni läst ruffebloggen? Han är en innegris som verkar leva loppan ändå ^^

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Alexej
2013-03-26 08:03
#22

Jag tror inte att det ska vara meningen med att ha en minigris inne. Vi hade en liten galt, en lockhårgris, som inte växte. Han lyckades pga hans päls och för att han var så liten, rymma hela tiden under elstängseln och sprang rund överallt. Helst hoppade han in i sängarna och gömde sig där. Men han käkade på allt och förstörde allt. Så det var ingen hit.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Smullis
2013-03-26 13:58
#23

#22 En kastrerad galt? :/

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Alexej
2013-03-27 17:58
#24

#23 Nej, han var okastrerad. Vi tänkte avla på honom men han växte aldrig mer.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Smullis
2013-03-27 18:06
#25

Okej, och han var alltså delvis inomhus? Om jag fattat det rätt. En okastrerad galt är i stort sätt omöjlig att ha inomhus enligt andra grisägare :P

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Alexej
2013-03-28 07:29
#26

Nej, han rymde bara hela tiden från sin hage. Ofta lyckades han komma in och gömma sig i en säng. Det var otroligt fart på honom, dröjde inte många minuter att gräva sönder en rabatt med blommor. Men mest älskade han sin fotboll som han kunde sysselsätta sig under många timmar. Meningen var att han skulle betäcka våra andra husgrisar och vildsvin men det blev inte så.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Smullis
2013-03-28 15:33
#27

#26 Jaha okej, då uppfattade jag det lite fel. Tråkigt att det blev så med honom.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
Upp till toppen
Annons: