Annons:
Etikettallmänt
Läst 4574 ggr
Alexej
3/15/13, 9:56 PM

Har du ett drömhusdjur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns det ett djur som du gärna skulle ha-nångång?

Jag skulle gärna vilja ha sköldpaddor. Tycker de är häftiga och intressanta och utstrålar så mycket ro.

Men jag har inte tid än och inte heller tillräklig med kunskaper. Men kanske-nångång:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Aviendha
3/15/13, 10:45 PM
#1

Ja. Jag brinner för fåglar, men jag är i princip emot ägandet av papegojfåglar. Men jag skulle, om jag hade platsen och tiden, gärna vilja ta hand om omplaceringar och gojor med problembeteenden för rehabilitering. Det förutsätter dock att jag bor i ett hus, där jag kan bygga stora voljärer och fågelhus.

Sen skulle jag vilja ha en Yemenkameleont.

[RMSLiners]
3/15/13, 11:45 PM
#2

Ja, leguan men ack så dyrt det låter.

[Emma--]
3/16/13, 12:06 AM
#3

Landsköldpadda av något slag och även ödlor (skäggagam bland annat) är något som finns i tankarna. Men än har inget blivit av även fast det är något jag varit intresserad av sen jag var liten :P

Lamina
3/16/13, 4:24 AM
#4

Majsorm! Har velat ha en hela mitt liv, men inte kunnat då pappa har fobi. Nu har jag ju eget sen länge, men har inte haft råd eller möjlighet. Men förhoppningsvis blir det av nu i sommar, då jag ska flytta till syrran som också vill ha en. 😃

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Fridaaaa
3/16/13, 8:27 AM
#5

Afrikansk pygméigelkott hade jag velat ha :)
Men även majsorm, leguan eller mjölksnok hade ej varit fel :D

Finns fler jag vill ha haha

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Alexej
3/16/13, 9:53 AM
#6

#5 Var ett tag aktiv på igelkott.ifokus. Afrikansk pygméigelkottar är jättespännande djur:)

Om man bara hade mer tid:)

För länge sedan hade jag en beo i Tyskland. Nu är de förbjudna där också. Han hade ett eget rum som voljär och kunde prata rätt så mycket. Men han gjorde alltid en rörelse och lät som en hiss. Fick sedan höra att många beo gjorde det som minne när de flög i flygplan från Australien till Tyskland. Många beo dog tydligen också under transporten.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Fridaaaa
3/16/13, 9:55 AM
#7

#6 Ja dem verkar spännande och trevliga :D
Ja hade med velat ha mer tid osv men kommer lätt ha i framtiden! :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ratzo
3/16/13, 9:57 AM
#8

Mitt drömdjur är en hund. Har velat ha en i snart 7 år. Men jag kommer aldrig att få någon, synd för jag saknar verkligen att ha hund.

I can't drown my demons, they know how to swim.

indra-bus
3/16/13, 10:21 AM
#9

Jag vill vill adoptera djur som behöver nya hem de är mina dröm att hjälpa dem som haft de svårt. Har nu en hitte katt o tre räddade marsvin.

 En köpt Schäfer som en gång letat upp en bort sprungen katt. Som satt inlåst i ett  förråd. Så den katten rädade hon nog livet på.

Så en Schäfer kommer alltid att finnas i mitt hem. En trygg hund som kan hjälpa en rädd omplserings eller gatuhund.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[_hsleiufhbtv]
3/16/13, 10:25 AM
#10

Mitt absoluta drömdjur är en omplaceringshund som haft det svårt, som jag hade gett ett nytt fint liv.

tesushie
3/16/13, 10:38 AM
#11

ödla, katt som haft det svårt som jag kan ge ett nytt liv, en teddy kanin och en jätte kanin

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

VildaVittra
3/16/13, 10:52 AM
#12

En dvärgsilkesapa skulle vara kul, eller någon annan lagom stor primat.

Sen gillar jag fiskarkatten, det finns tokar som faktiskt har dom som husdjur i lägenhet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ratzo
3/16/13, 10:54 AM
#13

#12

Vad är en fiskarkatt?

I can't drown my demons, they know how to swim.

Annons:
VildaVittra
3/16/13, 11:03 AM
#14

#13 Ett kattdjur som fiskar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Fiskarkatt

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Puma77
3/16/13, 12:52 PM
#15

Tror inte jag har något drömdjur som jag skulle vilja ha hemma men däremot finns det en dröm att åka på safari och fotografera de stora 5 i vilt tillstånd likaså åka och fotografera bergsgorillorna.

 

//Pia

fossingen
3/16/13, 12:57 PM
#16

En kapybara


Alexej
3/16/13, 1:02 PM
#17

Här finns bilder av ett ryskt par som har en fiskarkatt inne. Inget som jag skulle rekommendera:

http://diesel.pp.net.ua/news/2008-02-10-104

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Niiinah92
3/16/13, 2:45 PM
#18

#17 wow, tycker normalt sett katter är ett av de vackraste djuren som finns, inte fiskarkatt dock.

Hm Husdjursmässigt, en Ashera hade jag nog gärna velat haft. Annars hade nog drömmen varit att nappa upp moderlösa tigrar eller jobba med tigrar allt som allt men de är ju inte husdjur direkt.

Alexej
3/16/13, 5:32 PM
#19

#18 Fick googla igen:)

Bilder på Asherakatter: här

Det finns en tråd på katter.ifokus om Asheras: http://katter.ifokus.se/discussions/5058cfa0d3b4fd091600951d-ashera

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mari
3/16/13, 8:06 PM
#20

Jag tror inte att jag har något direkt drömhusdjur då jag har eller har haft de husdjur jag en gång drömt om (kanin, häst och marsvin bland annat)

Men om jag tänker efter lite så skulle jag nog vilja ha ett saltvattensfiskar då jag tycker de är så färgglada och ser så fina ut, det är även väldigt rofullt att kunna kika på fiskarna som simmar runt.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
veggie4every1
3/16/13, 10:50 PM
#21

Inte husdjur, men jag skulle väldigt gärna vilja ha en farm sanctuary för djur från djurindustrierna. Att få klia grisarna på magen och pussa på dom underbara kossorna, ge dom massor av kärlek varje dag och veta att dom får leva så bra dom kan hela sina liv, det skulle jag vilja 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

kattassen
3/17/13, 9:27 AM
#22

Att ha en fiskarkatt inomhus är det samma som att han ett lodjur eller en tiger i badrummet…😡

(Men det är häftiga djur - inget annat sagt om det! 😃)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

NaDa...
3/17/13, 12:41 PM
#23

Ska nog vara tråkig och säga marsvin och chinchillor, helst från omplaceringshem.:)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

veggie4every1
3/17/13, 12:51 PM
#24

#23 Så glad jag blev när jag läste att du ville adoptera. Det finns så många djur i behov av goda hem. Superbra tänkt 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Niiinah92
3/17/13, 1:55 PM
#25

#23 Chillor är helt underbara djur 👍

veggie4every1
3/17/13, 2:07 PM
#26

Marsvin också 😉

Jag har förmånen att dela hus med ett gäng marsvin 😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Fridaaaa
3/17/13, 2:09 PM
#27

#26 Ja jag med :D 6 st bor det här hehe

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Niiinah92
3/17/13, 2:12 PM
#28

#26 ja finns det människor som tycker det med. Jag är personligen inte så förtjusta i marsvin men älskar chinchillor, därav skrev jag bara att chillor är underbara, men i princip alla djur är ju underbara på sitt sätt😃

ravenbleen
3/17/13, 4:30 PM
#29

Jag vill ha en stor papegoja, men jag vet att ja varken har tid eller pengar till en X)

felzena
3/17/13, 7:55 PM
#30

Mitt drömhusdjur är hundar och det har de alltid varit. Varför just hundar är närmast hjärtat är för att de är så sällskapssjuka och ger en massor av kärlek. Man måste lägga ner enormt mycket tid när du har en hund men det är de värt för du får så mycket tillbaka. Har man haft en dålig dag och kommer hem så möts man alltid av viftande svansar, då kan man inte låta bli att le. Just nu kan jag inte leva ett liv utan hundar för att de ger mig en sådan livsglädje. :)

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

farido13
3/19/13, 7:57 PM
#31

jag vill ha zebrafinkar och olika slags sällskaps fiskar och påfåglar och vaktlar och landsköldpaddor och paradisfåglar

carlas
3/19/13, 10:58 PM
#32

#30 Precis så som du säger om hundar, känner jag för katter. Det är mitt drömhusdjur :) Som jag förstås har så jag behöver inte längta och drömma, bara vara, med dem. (Förstår med t ex hundar också. Det är bara så att jag själv inte får den kontakten med hundar, och det märks ju från ömse håll.)

En helt annan sak. Fiskarkatten, nämnd i #14 + #17 + #18 (bl a?). Vilket sanslöst vackert och fascinerande kattdjur! Aldrig känt till tidgare. Man kan googla och finna mängder av bilder. Det är superintressant. MEN, det är ett starkt utrotningshotat djur. Sönderjagat i Pakistan redan tydligen. Finns i övrigt i Syd- och Sydostasien. Hur i helsicke kan man ha ett sådant djur som husdjur i ett hushåll i Ryssland t ex, el någonstans? Varför finns det så lite om denna underbara fiskarkatt. Vi får slå ett slag här på djurskydd.ifokus. Egen tråd!?

Itchy
3/20/13, 2:04 AM
#33

mitt drömhusdjur är en skunk, och har varit det i många år nu, men tyvärr så är de olagliga att ha i lilla landet lagom :(

You can't spell Bitchy without Itchy

Nilam
3/20/13, 10:39 AM
#34

Jag drömde många år om iller, nu har jag äntligen två ^^

Annons:
Yolle
3/20/13, 11:30 AM
#35

Katter, i  lagoma mängder ;) runt 4-5 stycken på en gård ute på landet. Ibland är jag mer som en katt än människa så det faller sig väldigt naturligt ^^

där ska jag även ha några värmlandsfår för ullen, orusthöns för äggen (lär jag mig att nacka dem så blir de även soppa på äldre dar), en nordsvenska att rida ut i skogen med och plöja åkrar, påfåglar för att de verkar så fascinerande. Och en åsna som sällskap till hästen

Skulle vilja ha kor också eftersom de har så härliga personligheter, men de skulle inte göra någon nytta eftersom jag varken tål mjölken eller köttet (är mjölkproteinallergiker och det finns de av oss som även reagerar på mjölkproteinet som finns i rött kött). Samma sak gäller getter, fantastiska djur, men tål dem inte och vill helst inte ha några djur som inte bidrar till självhushållningen

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

iWontBite
3/20/13, 6:54 PM
#36

En räv! Fasiken så jag hade velat ha en räv om det bara var lagligt och jag hade massor av plats. Förutom att de är så galet vackra verkar tamrävar vara en sådan perfekt hund/katt blanding för mig 😉

(Kaninerna ligger ju först såklart men de räknar jag inte med eftersom jag redan har nöjet att äga sådana hehe)

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Kimji
3/21/13, 1:23 AM
#37

Har en lång lista med djur som jag vill ha den dagen jag skaffar hus, inga konstigheter dock tex höns och får. På den mer osannolika drömlistan ligger en bullmastiff. Så fantastiska hundar! Men kommer nog aldrig våga skaffa en då en hane väger ungefär lika mycket som jag gör. Skulle inte ha mycket att säga till om =P

Smullis
3/23/13, 12:25 AM
#38

Ojoj listan kan göras oändlig :P Men jag skulle hemskt gärna vilja ha en minigris, någon slags primat, en leguan och ett gigantiskt saltvattensakvarium :) Så stort att jag kan ta en simtur med fiskarna om jag har lust :P

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[Featherz]
3/23/13, 9:36 AM
#39

Ett par/en flock duvor! Känns som ett skräddarsytt husdjur för mig😃
Annars är det bl.a:
¤ Hund
¤ Landsköldpaddor
¤ Präriehund

Mvh Emma

Sehvrin
3/23/13, 9:56 AM
#40

Tamräv (d.v.s. sådana som avlats på för tamhet i många generationer) om det hade varit lagligt i Sverige.

Ett riktigt drömhusdjur som kommer fortsätta förbli en dröm hela livet eftersom jag inte skulle kunna tillfredsssställa djurets behov är ett vilt kattdjur. Spelar inte riktigt roll vilken art, jag tycker de stora katterna är så vackra och spännande. Men som sagt: Den kommer få stanna i mina drömmar och fantasier.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Namiko
3/23/13, 10:00 AM
#41

Jag funderar mer och mer på att skaffa en minigris istället för en ny hund när min nuvarande hund inte finns mer, dom är ju som små hundar. Annars är kaniner ett djur som jag verkligen inte tycker om att vara utan, har inte haft några på snart 3 år och längtar tills jag kan skaffa ett par igen. Då blir det mest troligt fransk vädur.

Drömhusdjur som jag redan har är mina katter, jag som växte upp som en ren hundmänniska fick för mig att skaffa katt och nu vill jag inte vara utan dom. Men det blir nog inte fler katter efter dom jag har då jag försöker ta mig bort från djur som behöver stora mängder kött.

Annars har jag haft många av dom djur jag drömt om och jag känner mig ganska nöjd. Även om jag länge haft en dröm om att få ha ankor i framtiden.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
UlrikaD
3/23/13, 6:27 PM
#42

Jag har tre drömdjur. Kan väl inte säga drömhusdjur då inget lämpar sig som husdjur. Men jäklar vad de är fina.

Mink
Skunk
Delfin

Skulle jag någon gång få flyttat till hus så vill jag väldigt gärna ha hund igen. Men inte när jag bor som jag gör.

ähnchen
3/23/13, 7:47 PM
#43

En Wallaby skulle vara helt fantastiskt! Men den lämpar sig inte heller som husdjur och skulle nog inte trivas i Sverige…

Annars är degus mina favoritdjur. De vill jag ha, om och om igen :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Skogsmongot
3/23/13, 9:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Nemen vad tur att man redan skrivit en "djurönskelista" 🤪

Iller

Minigris

Roborovski dvärghamster

Pyreneéhund 

Kaukasisk Ovtjarka från vår grannes uppfödning 🙂

Vill såklart ha en hel del till djur men dessa är de som jag nästan måste ha, måste tyvärr vänta med att skaffa ett zoo till efter skolan, eget jobb och bra boende… hehe

UlrikaD
3/23/13, 9:44 PM
#45

#44 Ensam i ett hus mitt ute i skogen, då tar jag gärna en Ovtjarka som kompis!
Tillsammans med min leonberger då såklart:)

Upp till toppen
Annons: