Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 2057 ggr
Skunken
2013-03-14 21:10

Protestera mot vansinnet!

http://www.djurensratt.se/engagera-dig/blixtaktioner/stoppa-taklippningsforsoken

Debatten om djur som används i djurförsök handlar ofta om apor, hundar och kaniner – men den stora massan utgörs av fiskar, möss och råttor. Här berättar vi om en djurförsökare som fått grönt ljus av en djurförsöksetisk nämnd att klippa av tår på 15 000 möss och 6 000 råttor. Skicka protestbrev mot detta!

Djurförsök genomgår djurförsöksetisk prövning innan de får göras. Nittionio procent av alla ansökningar godkänns av nämnderna. I början av 2013 behandlade och godkände Stockholms Norra djurförsöksetiska nämnd en ansökan rörande artritstudier.

När mus- och råttungarna föds vill man ta vävnadsprov för att se vilka som har "rätt" genuppsättning. Övriga ungar ska man avliva redan innan försöket. Provtagningen ska ske genom att klippa tår på djuren. Den här givetvis plågsamma metoden väljer man enbart av ekonomiska och utrymmesskäl, eftersom man inte vill vänta tills ungarna är stora nog för att en skonsammare metod ska kunna användas. Annars behövs fler burar och mer plats; det blir helt enkelt dyrare. Tåklippen är alltså inte nödvändiga av vetenskapliga skäl. Det strider mot Djurskyddslagen att utsätta djur för större lidande än nödvändigt under djurförsök.

De djurförsöksetiska nämnderna ska väga nyttan av försöken mot lidandet för djuren när de gör sin bedömning. De ska inte ta hänsyn till ekonomiska aspekter. Detta är det uppdrag de har av staten. Att godkänna tåklipp på 21 000 mus- och råttungar för att spara plats och pengar är att missköta sitt uppdrag. Men Djurens Rätts representant i nämnden har ingen rätt att överklaga beslutet, utan har endast kunnat reservera sig mot det. Lagen säger att endast den sökande har rätt att överklaga. Detta är också något som Djurens Rätt arbetar för att ändra.

Skriv till rektor på Karolinska Institutet där försöken ska göras och till Stockholms Norra djurförsöksetiska nämnd som har godkänt ansökan och protestera. Brevet går i kopia till djurförsökaren som ansökt om försöket.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
Cragan
2013-03-14 21:26
#1

#0 vad handlar det om?  behöver inte beskriva i detalj men en kort info skulle inte skada.

Lena
2013-03-15 00:32
#2

Jag la in texten till namninsamlingen. Då blir det lättare att ta ställning om man vill delta i den.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Cragan
2013-03-15 10:00
#3

#2 tackar  går själv inte in på länkar utan lite info av ren princip  även lite som skydd för min egen dator

Odis
2013-03-15 10:10
#4

Det handlar om att personer som uppenbarligen inte satt sig in i varken forskning eller de lagar som styr forskning och djurförsök protesterar mot ett beslut gällande ett djurförsök. 

Vad som är meningen med försöket är att ta fram nya såkallade transgena möss för att använda dem senare i försök där deras genetik är nyttig. För att få fram en stam med möss, av önskvärda egenskaper behöver man avla. Enligt svensk djurskyddslag som denna forskning följer så säger den att djur får inte hållas längre än vad som är nödvändigt för försöket. Vilket i praktiken innebär att djur som inte uppfyller genetiken måste avlivas. För att kontrollera genuppsättning tar man ett vävnadsprov från tån. Man tar inte hela tån utan en liten bit, det är inte mer smärtsamt för djuren än att klippa hovarna på en häst. Det finns andra metoder som inte kräver ett sådant här ingrepp men då måste djuren vara vuxna. Dock så får ju djuren inte bli vuxna enligt lagen om att dom inte får hållas lngre än nödvändigt för försöket. 

Om man tycker detta är hemskt, så skulle jag dels rekommendera ett studiebesök på ett universitet som bedriver djurförsök och se hur djuren faktiskt behandlas. 

Och återigen protestera INTE mot Karolinska eller djuretiska nämnden de har fattat ett korrekt beslut enligt de lagar vi har. Vill man protestera , protestera då mot något som är meningsfullt dvs politikerna som stadgar våra lagar. Det är inget felaktigt beslut i det här försöket, vad ni isåfall vill protestera mot är lagen!

Det är en otrolig bagatell men jag skulle ändå uppskatta korrekt svenska från djurens rätt. Det heter inte "djurförsökaren" det ordet existerar inte ens i svenskan, det heter "forskaren". Vill man bli tagen seriöst kan man tycker jag iaf bemöda sig med att använda existerande svenska ord.

VildaVittra
2013-03-15 10:29
#5

#4 Mycket bra skrivet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lena
2013-03-15 10:42
#6

#4 Ja man kan naturligtvis se olika på allt! Djurförsök är ett ämne som - även om det följer djurskyddslagen - inte hyllas/gillas av alla. Det pågår ett intensivt arbete att förändra regelverket i grunden från olika organsiationer som är emot det. 

 Tack för din synpunkt i frågan! Alltid intressant hur olika medlemmar ser på saken.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Odis
2013-03-15 11:22
#7

#6 Djurförsök är tyvärr fortfarnde nödvändiga om vi vill ha tillgång till vård,läkemedel och behandlingar.

Vad som stör mig med många utav djurens rätts kampanjer är att dom inte läser på i ämnet ifårga utan bara öser galla över något som dom har fått för sig, i detta fall att det handlar om ekonomisk vinning. Vilket det inte gör utan om att följa lagen.

Sedan satsar dom sina resurser fel tycker jag. Man ska inte skicka rotestbrev till rektorn för Karolinska, skicka dem där de verkligen gör skillnad till politikerna för det är dem som kan ändra lagarna och sätta förbud mot exempelvis försök som detta.

Men jag och säkert många politiker har svårt att ta djurens rätt seriöst då de dels inte är pålästa i ämnet eller ens kan bemöda sig med att använda korrekt svenska. Oerhört tråkig för dom hade verkligen kunnat gra skillnad om de bara bedrev saken på rätt sätt.

Lena
2013-03-15 11:29
#8

#7 "Proteströrelsen" eller vad man nu väljer att kalla den vinner naturligtvis på att fördjupa sig mera i ämnet, samt att de skickar protesterna till den instans som kan påverka. Inte fel att skicka till rektorn, men det bör inte stanna vid honom/henne.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Odis
2013-03-15 11:34
#9

#8 Nej hade man också skickat till rektorn så hade det ju inte varit fel, men läser man på deras hemsida så är hela iden med kampanjen att samla in namn för att enbart skicka till Karolinska. 

Hade jag varit rektor på Karolinska hade jag ju inte bemödat mig med att ens se över en sådan protest där den som protesetar inte vet vad de pratar om.

Och det är jättesynd för i instanser där man verkligen behöver ha fakta för att bli tagen på allvar där stämplas djurens rätt som jobbiga och okunniga vilket är jätte tråkigt.

VildaVittra
2013-03-15 11:34
#10

#8 Ska man sluta forska på sjukdomar som innebär ett stort lidande för de drabbade? Eller vad menar du att de breven som går till rektorn ska ha för effekt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Odis
2013-03-15 11:40
#11

#10 Det finns ju en del alternativa metoder till djurförsök. Exempelvis cell modeller, där man odlar upp humana, ap och mössceller i en kultur och utför försök på dessa. 

Det finns även en del andra metoder och modeller som inte innebär djurmodeller. 

Den effekt som jag kan tänka mig att en sånhär protest skulle kunna ha bedriven på rätt sätt är att man utnyttjar de alternativa metoderna mer än vad man gr idag. 

Enligt dagens lagar kring hur läkemedel ska utvecklas så måste de ha genomgått djurförsök i ett visst stadie innan man får börja med human försök. Tyvärr är det så att många använder djurförsök i steg 3-8 därför att de vill jobba med samma modell genom hela projektet. Vad man skulle kunna göra är att använda de alternativa metoderna mer i dom tidiga stegen och använda djurförsök i de sena stegen av forskningen. Det finns för och nackdelar med hur man än gör, så uppmuntran till att i större utsträckning använda alternativa metoder är inte fel. Dessutom ju mer metoderna används dessto bättre blir dem och kan kanske om några decennier ersätta djurförsök.

Odis
2013-03-15 11:46
#12

För övrigt om ni undrar varför ska man ta mig på allvar och varför vet jag så mycket kring det här ämnet, så är svaret att jag har gått och går en forskarutbildning. Jag har examensbevis från Universitets vetrinär i att jag får arbeta med försöksdjur och i det ingår, djurhållning, lagar, djur biologi, djur beetende, etik kring försöksdjur, sjukdomar, smärta analgesi anestesi enklare operativa ingrepp, alternativa metoder och transgena expriment modeller. Så jag är väldigt påläst och insatt i just ämnet försöksdjur.

VildaVittra
2013-03-15 11:59
#13

#11 Fast det är ju inte den effekten sådana protester skulle få. Det som händer är ju att antingen rektorn känner sig hotad (alla skriver ju inte rumsrent) och kanske slutar, eller så blir det att man som många slutar lyssna på dylika föreningar.

Jag har aldrig förändrat mig eller mina åsikter om någon icke påläst protesterar genom att skrika eller liknande mot det jag tycker eller gör. Vill man förändra mig ska man vara påläst och föra ett trevligt resonemang.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Lena
2013-03-15 12:57
#14

#10 Det är aldrig fel att det kommer fram till den som är ansvarig att det man inom en institution håller på med ifrågasätts ogillas. Inte i det demokratiska samhälle som vi lever i och som jag högaktar. Skulle det sedan visar sig att "kritiken" beror på bristande information kan man inom institutionen bemöta detta med mer information t.ex. till ammänheten. Att tiga ihjäl saker brukar dock ha motsatt effekt. 

#12 Det är alltid värdefullt med inlägg från någon som är insatt i det ämne som diskuteras.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: