Annons:
Etikettetologi-djurens-beteende
Läst 3117 ggr
Gronstedt
3/14/13, 10:12 AM

Vad vill en groda ha för att leka?

Nu, hej och hå, ringde markägaren och meddelade att det är en grävskopa på väg för att gräva groddammar i min arrendemark. Under förra året och vintern har man nämligen lagt igen den damm där grodorna lekte förut och nu ska de ha nya dammar, tjopp tjopp!

Visst, gärna för mig, men är det inte lite väl brutalt att bara gräva ett par hål mitt i de våtaste markbitarna och tro att de ska vara klara för grodlek om 3 veckor (vilket ekologen tydligen sagt var tidplanen)? Jag trodde det tog åratal för en rimlig flora och fauna att etablera sig så att grodorna kunde trivas och leka framgångsrikt … Eller är grodor nöjda med en naken lergrop?

Annons:
Aviendha
3/14/13, 11:20 AM
#1

Bra att man återställer marken! Jag vet inte riktigt, de kanske inte är så nogräknade? Utan att veta bättre känns det dock som att de blir ganska utsatta om vattennära vegetation saknas. De kanske leker ändå då driften att göra detta antagligen är stark, men de kanske blir utsatta för ett större predatorhot om naturliga gömställen saknas? Det borde kanske kunna skilja mellan olika arter, vet du om det är någon/några speciella grodarter som leker på dina marker?

Lena
3/14/13, 12:16 PM
#2

Av egen erfarenhet tror jag att vattnet behöver mogna lite först. När vi grävde en groddamm i trädgården tog det ett år innan grodorna la rom i den. Det beror nog på hur nära inpå lekperioden den nya dammen anläggs/grävs. Grodor söker sig tillbaka till det ställe de själv kläcktes på. Ligger de nya dammarna nära de gamla? Låter ju som de är lite för sent ute för denna säsong. Hoppas dock att jag har fel.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gronstedt
3/14/13, 12:43 PM
#3

Jag var rädd för det .. Till råga på kommer den ena av de nya dammarna att skapas genom att de gräver upp den enda våta fläck som grodkrakarna har haft som alternativ. För mitt enkla sinne hade det verkar smartare om de grävt en ny damm och lämnat den lilla, där i alla fall några grodor hållit till, i ett par år. Så kanske man kunnat utvidga den när de var etablerade i den första dammen.

Nu vet jag inte vem som äter grodyngel, men det dräller av grodor, paddor, minkar, änder, hägrar och snokar på marken ifråga … Fisk lär de i alla fall slippa, eftersom dessa dammar inte kommer att ha kontakt med vattendrag.

De nya dammarna är inom några tiotal meter från de gamla, så det är väl rimligt. Jag vet inte vad det är för sorts grodor. Det finns gula, gröna, bruna och med svarta prickar längs sidorna 🙂

Lena
3/14/13, 5:53 PM
#4

#3 Det borde absolut lämna de vatten som finns kvar och sedan gräva på andra platser så nära den som förstörts som möjligt. Grodyngel har många fiender. Dykarlarver, trollsländelarver som t.ex. är vanliga i samma biotop kan sätta i sig massor av grodyngel.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lol V Stein
3/16/13, 8:49 PM
#5

Mina föräldrar fick ofrivilligt grodor när de grävde en ny brunn. Kring själva brunnen så bildades det en stillastående vattenpöl, och det var så där kalt som det är när det är nygrävt. Det hindrade inte grodorna från att föröka sig i vattnet. Så alldeles omöjligt är det nog inte att någon groda får för sig att göra ett försök. Eller så var grodorna på mina föräldrars mark inte så nogräknade :)

Upp till toppen
Annons: